Gjest snart mamma Skrevet 1. mai 2006 #1 Skrevet 1. mai 2006 Hverken mannen min eller jeg røyker.Jeg reagerer veldig på røyklukt,synes det lukter surt og vemmelig.Har jeg vært på besøk hos noen som røyker,kjenner jeg det lukter røyk av håret mitt og klærne mine etterpå,til slutt kan jeg ikke utstå det og tar meg en dusj og skifter klær.Må nevne at jeg har røykt selv i ca. 10år men har vært helt røykfri i snart to år. Nå har det seg slik at jeg skal bli mamma,har termin i august.En tanke som har ramlet i hodet på meg er at jeg ikke vil at noen som nettopp har røykt eller som lukter av røyk, skal kose å dulle med babyen våres.Ingen i min manns familie røyker,men i min røyker både mine foreldre og mine søsken. Er redd for å såre dem jeg er glad i,så hvordan skal jeg få forklart de dette på en pen måte?De som røyker merker som regel ikke selv hvilken stank de drar med seg,og jeg vil ikke at røyklukten skal smitte over på babyen min eller at hun blir utsatt for en slik stank.... Noen her i samme situasjon som har tenkt det samme? evt.hvordan forklarte dere dette for familien? Noen her som røyker og har opplevd familie eller venner som deler mine tanker?hvordan opplevde dere det ? Overdriver jeg veldig her? Hvordan vil du som røyker forholde deg til en spebarn etter å ha røykt? holder du deg unna eller duller du med babyen?
Gjest Gjest Skrevet 1. mai 2006 #2 Skrevet 1. mai 2006 Jeg synes du overdriver. Selvsagt at man ikke røyker med baby inærheten, mn kan kanskej også unngå at man går rettt fra røyk til baby. men å nekte røykere i nær famiulie å kose med en baby? Det er slemt, i mne øyne (om man ikke har allergier el). Å si at babyen skal slippe sin stank faller på sin egen urimelighet. Verden er full av vonde lukter, og noen av dem klarer babyer fint å produsere selv.
Gjest Gjest1 Skrevet 1. mai 2006 #3 Skrevet 1. mai 2006 Jeg synes ikke du overdriver, i hvert fall ikke når babyen er helt liten. Men det kan kanskje være vanskelig å gjennomføre totalt forbud for personer som nettopp har røykt å komme borti barnet. Uansett synes jeg det er normal folkeskikk å vaske hender o.l. når man skal ta borti små spebarn. Og det kan du i hvert fall kreve.
Pimpernella Skrevet 1. mai 2006 #4 Skrevet 1. mai 2006 Du overdriver nok litt ja. Å nekte noen å kose eller dulle med babyen fordi det lukter røyk av dem er urimlig. Det du kan si i fra om er at det ikke skal røykes med babyen på fanget, at det er røykfritt hjemme hos dere. Vil vel også si at du ikke kan forlange at andre skal stumpe røyken, eller gå ut og røyke når dere kommer på besøk i dems hjem. Verken min mann eller jeg røyker. Vi har det røykfritt hjemme hos oss. Når vi er hos mine svigerforeldre kunne det ikke falle meg inn og be svigermor om å gå ut og røyke eller å holde seg unna minsten fordi det da lukter røyk av han. Heldigvis går hun ut av rommet og sitter ved et åpent vindu. Vi skifter heller tøy på han og evt. bader/vasker han dersom det trengs når vi har vært der. Røykere er mennesker dem også. Handler egentlig om å akseptere og respektere andre. Nesten som med hudfarve (bare litt overdrevent kanskje)
Gjest Gjest Skrevet 1. mai 2006 #5 Skrevet 1. mai 2006 Uansett synes jeg det er normal folkeskikk å vaske hender o.l. når man skal ta borti små spebarn. Og det kan du i hvert fall kreve. ← Det kan man fint kreve. Men at det var normal folkeskikk ante jeg virkelig ikke.
Gjest Gjest Skrevet 1. mai 2006 #6 Skrevet 1. mai 2006 Jeg synes ikke at du overdriver her. Jeg er helt enig med deg, og vil gjøre det samme. Jeg kommer bare til å si til alle som vil holde barnet eller være nær det, at det kan de ikke når det lukter røyk av klærne og munnen deres. Sånn er det bare. De fåpr pusse tennene sine og dusje hvis de skal holde babyen.
Gjest Bellatrix Skrevet 1. mai 2006 #7 Skrevet 1. mai 2006 (endret) Enig med første gjest og Pimpernella. Selvfølgelig bør det ikke røykes i nærheten va ungen, men å nekte nær familie å ta i henne fordi de kanskje tok seg en blås for noen timer siden er for dumt og respektløst. Endret 1. mai 2006 av Bellatrix
Gjest Embla s Skrevet 1. mai 2006 #8 Skrevet 1. mai 2006 Jeg syns du overdriver! Det er selvfølgelig at ingen røyker i nærheten av babyen, men å nekte røykere å holde/kose med babyen?! Det å få baby er stort for de som får den, men jeg tror ikke du skal regne med at hele verden stopper opp, eller at slektninger slutter å røyke fordi du har fått et barn. Vær heller glad for at babyen har slektninger som vil kose og dulle med den du, istedenfor å skremme de vekk.
Gjest Gjest1 Skrevet 1. mai 2006 #9 Skrevet 1. mai 2006 Du overdriver nok litt ja. Å nekte noen å kose eller dulle med babyen fordi det lukter røyk av dem er urimlig. Det du kan si i fra om er at det ikke skal røykes med babyen på fanget, at det er røykfritt hjemme hos dere. Vil vel også si at du ikke kan forlange at andre skal stumpe røyken, eller gå ut og røyke når dere kommer på besøk i dems hjem. Verken min mann eller jeg røyker. Vi har det røykfritt hjemme hos oss. Når vi er hos mine svigerforeldre kunne det ikke falle meg inn og be svigermor om å gå ut og røyke eller å holde seg unna minsten fordi det da lukter røyk av han. Heldigvis går hun ut av rommet og sitter ved et åpent vindu. Vi skifter heller tøy på han og evt. bader/vasker han dersom det trengs når vi har vært der. Røykere er mennesker dem også. Handler egentlig om å akseptere og respektere andre. Nesten som med hudfarve (bare litt overdrevent kanskje) ← Jeg ville aldri tatt et nyfødt barn med meg hjem til noen som ikke ville gå ut av det rommet barnet var i når de skulle røyke.
Gjest Embla s Skrevet 1. mai 2006 #10 Skrevet 1. mai 2006 Det kan man fint kreve. Men at det var normal folkeskikk ante jeg virkelig ikke. ← Jeg har hatt mange babyer i omgangskretsen, og når jeg er sammen med folk som har babyer er det i min omgangskrets ganske vanlig at andre enn foreldrene tilbyr seg å holde babyen slik at foreldrene kan drikke kaffen sin i fred og ro, etc. Jeg har aldri sett at noen har løpt for å vaske hendene før de tok imot babyen eller at foreldrene har bedt om dette.
Gjest Gjest Skrevet 1. mai 2006 #11 Skrevet 1. mai 2006 Jeg syns du overdriver! Det er selvfølgelig at ingen røyker i nærheten av babyen, men å nekte røykere å holde/kose med babyen?! Det å få baby er stort for de som får den, men jeg tror ikke du skal regne med at hele verden stopper opp, eller at slektninger slutter å røyke fordi du har fått et barn. Vær heller glad for at babyen har slektninger som vil kose og dulle med den du, istedenfor å skremme de vekk. ← Det lukter jo røyk av klærne, munnen og håret til røykere...jeg ville hvertfall ha vært konsekvent med mine barn og holdt dem unna røykere.
Gjest hihi Skrevet 1. mai 2006 #12 Skrevet 1. mai 2006 Verden er full av vonde lukter, og noen av dem klarer babyer fint å produsere selv. ←
Gjest _trådstarter_* Skrevet 1. mai 2006 #13 Skrevet 1. mai 2006 Takk for svar Ser det selv at det kan virke fanatiskt og slemt ovenfor familie,dette var bare litt tankespinn altså Men synes det er fælt å se noen mennesker komme inn i et rom etter å ha røykt som går å koser/klemmer på barnet sitt eller andres,når du samtidig kjenner eimen av røyk når de går forbi deg. kommer nok til å si til dem at jeg ikke vil de skal røyke rett før de kommer og at de kan vente til de drar hjemover igjen med å røyke,ivertfall når barnet er spe. Det kan da ikke være så urimelig?voksne mennesker har vel litt selvkontroll,slik at de kan klare seg litt lengre enn ellers uten røyk en gang iblandt?eller?
Gjest Gjest_Frida_* Skrevet 1. mai 2006 #15 Skrevet 1. mai 2006 Ja, du er hysterisk ... veldig også. ← Det er jeg sterkt uenig med deg og andre her i. Husker selv fra da jeg var liten hvor froferdlig røyklukt var, også "bare" fra klær, hår og munn...det er ikke verre enn å opplyser røykerne om at du ønsker å ha det slik. Røykere må være klar over konsekvensene det medfører det valget de har gjort.
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 1. mai 2006 #16 Skrevet 1. mai 2006 pimpernella skrev:Røykere er mennesker dem også. Handler egentlig om å akseptere og respektere andre. Nesten som med hudfarve (bare litt overdrevent kanskje) Vil bare nevne igjen at jeg selv har røykt i ca ti år,og så selvfølgelig på meg selv som et menneske både da som røyker og nå som røykfri.Og jeg har respekt for andre mennesker og særlig familien min som jeg kjenner så godt å er glad i.
Gjest 2324 Skrevet 1. mai 2006 #17 Skrevet 1. mai 2006 Ja du er hysterisk, og eksrøykere er gjerne de mest fanatiske. Hverken min bror eller hans samboer røyker, og broren min er veldig antirøyk, men selv ikke han nekter meg å holde deres nyfødte datter. Tror ikke den tanken har slått han en gang.
Gjest Gjest Skrevet 1. mai 2006 #18 Skrevet 1. mai 2006 Hverken mannen min eller jeg røyker.Jeg reagerer veldig på røyklukt,synes det lukter surt og vemmelig.Har jeg vært på besøk hos noen som røyker,kjenner jeg det lukter røyk av håret mitt og klærne mine etterpå,til slutt kan jeg ikke utstå det og tar meg en dusj og skifter klær.Må nevne at jeg har røykt selv i ca. 10år men har vært helt røykfri i snart to år. Nå har det seg slik at jeg skal bli mamma,har termin i august.En tanke som har ramlet i hodet på meg er at jeg ikke vil at noen som nettopp har røykt eller som lukter av røyk, skal kose å dulle med babyen våres.Ingen i min manns familie røyker,men i min røyker både mine foreldre og mine søsken. Er redd for å såre dem jeg er glad i,så hvordan skal jeg få forklart de dette på en pen måte?De som røyker merker som regel ikke selv hvilken stank de drar med seg,og jeg vil ikke at røyklukten skal smitte over på babyen min eller at hun blir utsatt for en slik stank.... Noen her i samme situasjon som har tenkt det samme? evt.hvordan forklarte dere dette for familien? Noen her som røyker og har opplevd familie eller venner som deler mine tanker?hvordan opplevde dere det ? Overdriver jeg veldig her? Hvordan vil du som røyker forholde deg til en spebarn etter å ha røykt? holder du deg unna eller duller du med babyen? ← Som xrøyker selv, så må jeg si at du overreagerer. De som har sluttet å røyke selv blir veldig oppmerksom på røyklukt. De er mere plaget av lukten enn de som aldri har røkt. Da jeg røyket selv, vasket jeg alltid hendene før jeg tok i babyen,men det gør vel ikke røykere også. jeg har alltid vert bevist på å pusse tenner før det kom noen til meg, eller jeg skulle til noen som ikke røyket. Det vil ikke lukte røyk av babyen din om den ikke oppholder seg i rom hvor det blir røkt. Tror du skal trå varsomt med å si til fam det du tenker på nå. At folk røyker er en privatsak, så lenge de ikke røyker hjemme hos deg eller der ditt barn er. Jeg er mere bekymret for veistøv,parfymer som barn blir utsatt for nå. Ser de triller langs veien og nå er det veldig støvete ute. Det blir spyling av gater/veier på våren....men det er ikke bra for barna. Fra en allergifam som vi er, så har eg sagt at de ikke skal ha på seg parfyme pga en astmatiker i fam. Noe folk aksepterer. Etter å ha sett anfallene skjønner de det.
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 1. mai 2006 #19 Skrevet 1. mai 2006 Til Milah! Ville du ha holdt/susset og kost med tantebarnet ditt når du nettopp har tatt en røyk eller ville du ventet litt? Er ellers enig i at ikke jeg bør nekte røykere i familien å holde barnet mitt,men de bør ikke nettopp ha røykt,ikke røyke i samme rom(tar utgangspumkt i at de er hos oss,der er det røykfritt,hos seg selv får de gjøre som de vil,men jeg drar nok ikke på besøk med babyen til noen som røyker inne mens vi er der). men må si at røyklukt er skikkelig ekkelt,det setter seg i alt,hår,hud,klær,ånde og hjem. Kanskje jeg er veldig sensibel ettersom jeg er gravid og har vært røykfri en stund!
Gjest 2324 Skrevet 1. mai 2006 #20 Skrevet 1. mai 2006 Ja det ville jeg ha gjort, jeg ville ha vasket meg på hendene men det gjør jeg alltid før jeg skal ta i et spedbarn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå