Gå til innhold

Forsvarte seg mot voldtektsmann - Dømt til døden f


Gjest Lazar

Anbefalte innlegg

Gjest Lazar

Den 3 januar 2006 ble iranske Nazanin dømt til døden for mord. En apelldomstol skal se på saken, og hvis den opprettholder dødsdommen må den også bekreftes av Irans høyesterett før hun kan bli henrettet.

I følge den iranske avisen Etemaad hadde den da 17 år gamle Nazanin og hennes niese vært på tur i en park i det vestlige Teheran sammen med kjærestene sine da tre menn begynte å trakassere dem. Kjærestene stakk av og etterlot de to jentene hjelpeløse på stedet. Mennene dyttet Nazanin og hennes niese ned på bakken og forsøkte å voldta dem. Naznanin klarte å få tak i en kniv hun hadde i lommen og stakk en av overfallsmennene i hånden. Jentene prøvde på nytt å unnslipe, men mennene innhentet dem igjen. I basketaket som da oppsto stakk Nazanin en av de andre mennene i brystet med kniven, et stikk han senere døde av.

I følge den iranske avisen brøt Nazanin sammen i gråt da hun forklarte seg i retten. ”Jeg ville bare forsvare meg selv og min niese. Det var ikke meningen å drepe ham, jeg visste ikke hva jeg skulle gjøre, fordi ingen kom og hjlap oss”. Til tross for dette dømte retten henne til døden ved henging.

Hadde noe slikt skjedd i et sivilisert land ville Nazanin trolig blitt frifunnet, eller høyst fått en kort fenselsstraff, siden dette åpenbart var selvforsvar og nødverge. Siden hun bare var 17 år da det skjedde ville hun i mange land også ha blitt ansett som mindreårig. I Iran derimot er minstealder for dødsstraff 15 år for gutter og ni år for jenter, ja NI ÅR for jenter. Selv om det ikke er kjent at så unge jenter faktisk er blitt henrettet sier det faktum at loven åpner for dette sitt om den religion som regimet i Iran er bygget på. Det kan i den forbindelse være verdt å minne om at minstealder for ekteskap for jenter i Iran også er ni år, og ni år var også Aisha sin alder da Muhammed tvang henne til å gifte seg med ham.

Et annet forhold som også bør nevnes er at hvis Nazanin ikke hadde satt seg til motverge og latt voldtekten bli fullbyrdet kunne hun blitt dømt til 100 piskeslag for utenomekteskapelig sex.

For mer informasjon om denne saken, og hva DU kan gjøre for å forsøke å redde Nazanin se:

Save Nazanin

I tillegg til det som er nevnt i denne linken er det også en ting til vi i Norge kan gjøre. Både Norsk Hydro og Statoil er engasjert i Iran, og bidrar dermed til å holde dette avskyelige regimet ved makten. Send en mail til Statoil og Norsk Hydro og fortell dem at hvis Nazanin blir henrettet holder du selskapene og hver eneste en av deres ansatte PERSONLIG ansvarlige for det, og vil aldri kjøpe så mye som en dråpe bensin eller noe som helst annet fra noen av dem.

Ellers kunne det jo være interessant å høre hva Trond Ali Lindstad (nylig hjemkommet fra Iran) og andre norske muslimer måtte ha å si om dette, for ikke å snakke om hvordan den politisk korrekte islam-”ekspertisen” (f eks Kari Vogt) vil ”forklare” dette med ”sosiale” eller ”kulturelle” forhold ”som ikke har noe med islam å gjøre”.

Lazar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...