Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet
Er det ikke slik da, at bakterier eller andre styggedommer blir det ekspertene kaller resistente? Det må vel kunne kalles immunforsvar hvis de kan avverge et angrep.

Evolusjon må vel være en utvikling, og da kan jeg ikke benekte det, men det er evolusjonen fra ingenting til mennesker jeg benekter.

Og jeg benekter muligheten til å tro på Gud samtidig som en tror på denne evolusjonen. At det kan skje små endringer i naturen, er ikke bevis for en slik evolusjon.

Anbefaler deg å lese naturfagsboka di en gang til, og lære deg hva immunforsvaret består av og hva en bakterie er.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Så vis oss hvor jeg har stilt spørsmål om eksistensen av tyngdekraften.

Jeg har aldri sagt at dette gjelder deg. Du anklaget meg for løgn lengre opp her. Jeg kunne ikke annet enn å anta at det var dette du siktet ti.

Skrevet
Jeg har aldri sagt at dette gjelder deg. Du anklaget meg for løgn lengre opp her. Jeg kunne ikke annet enn å anta at det var dette du siktet ti.

Så da kan jeg heretter regne med at det gjelder andre enn meg, hver gang du svarer meg på et innlegg?

Kan heller ikke se at du har diskutert med noen andre som har benektet tyngdekraftens eksistens.

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet
Og de bevisene er?

Her stiller du spørsmål ved bevisene for gravitasjonen, KR-øst.

Jeg begynner å tro at du bare er et forumtroll, for så trangsynt og ignorant går det virkelig ikke an å være i år 2006.

Skrevet
Så da kan jeg heretter regne med at det gjelder andre enn meg, hver gang du svarer meg på et innlegg?

Kan heller ikke se at du har diskutert med noen andre som har benektet tyngdekraftens eksistens.

Jeg mente det ikke bokstavelig (som kanskje er et nytt konsept for deg)

Jeg snakket generelt.

Skrevet

Og de bevisene er?

Jeg begynner å tro at du bare er et forumtroll, for så trangsynt og ignorant går det virkelig ikke an å være i år 2006.

Gjest Gjest
Skrevet

tyngdekraften er det som holder oss nede til jorden. Det som holder alt nede. Det som holder planeter måner kometer og alt i baner rundt de soler og planeter de går rundt.

Det er det som er tyngdekraften

Skrevet

Jeg trodde tyngdekraften kunne virke uten gravitasjon?

Virker ikke tyngdekraften pga. tiltrekningskraften?

Alt faller jo mot jorden, og blir ikke slynget ut i verdensrommet pga. jordens rotasjon rundt sin egen akse. Har jeg feil?

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Jeg trodde tyngdekraften kunne virke uten gravitasjon?

Virker ikke tyngdekraften pga. tiltrekningskraften?

Alt faller jo mot jorden, og blir ikke slynget ut i verdensrommet pga. jordens rotasjon rundt sin egen akse. Har jeg feil?

Det jeg skriver her er bare tull. Det jeg tenkte på var selvfølgelig sentrifugalkraften.

Men allikevel vil jeg påstå at jeg ikke har stilt meg tvilende til tyngdekraftens eksistens.

Det jeg ikke er enig i, er at aper og mennesker har samme stamfar slik Donnie Darko påstår. Jeg skal være enig hvis han mener at Gud er vår felles stamfar, som skaper.

Skrevet

Det jeg skriver her er bare tull. Det jeg tenkte på var selvfølgelig sentrifugalkraften.

Men allikevel vil jeg påstå at jeg ikke har stilt meg tvilende til tyngdekraftens eksistens.

Det jeg ikke er enig i, er at aper og mennesker har samme stamfar slik Donnie Darko påstår. Jeg skal være enig hvis han mener at Gud er vår felles stamfar, som skaper.

Var du i det hele tatt til stede i naturfagstimene?

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet
Hvis du leste det siste jeg skrev så forsto du vel at jeg mente sentrifugalkraften, da jeg skrev om gravitasjon.

Men det er jo klart at det er moro å være kjepphøy, når en endelig har mulighet til det. Det gjorde sikkert godt. Og du får sikkert flere sjanser.

Nei, jeg skjønte ikke det. Og hvis du mener at gravitasjon og sentrifugalkraft er det samme, så les svaret mitt en gang til.

Det er vanskelig å diskutere med noen som ikke forstår det samme med begrepene som en selv.

Skrevet

Off...så mye krangling det er her inne da... :forvirret:

Gud skapte menneskene! Er det ikke flott?

Gjest Gjest_RPM_*
Skrevet

Da jeg var nyfrelst, trodde jeg jo på Gud og på evolusjon, men det var fordi jeg hadde sett dinosaur-filmer, huleboer filmer, skumlest det som sto i illustrert vitenskap, og det var tøft slefløgeli. Men nå forsvinner den teorien mer og mer ut av mitt tankesett, fordi den er erstattet av Gud som virker større og større i meg, Han skaper med Ord, det er noe vi ikke kan forstå uten å ha kjent Guds kraft, derfor leter forskere etter teorier de mener vi kan forstå, men de kan likevel ikke forstå hvordan liv er blitt til, fordi liv kan ikke bli til av ingenting, de klarer ikke de iallefall. Så er det det med millioner av år, det er å lure mennesker til å si, ja sånn må det være, et så vidunderfullt skaperverk kan ikke blitt til på 6000 år som de fanatiske kristne sier, nei det må først ha vært kaos i 4,5 milliarder år, hallo, livet mitt var et kaos for 4,5 år siden. Men, ja, det finnes kristne som går dypere inn i dette temaet enn jeg, når jeg leser hva de skriver om forskerenes grunnløse teorier. Da har ikkke jeg lyst å tro på DE forskerene lengre. Men det får an å tro på evolusjon, og tro på Jesus Kristus som sin Frelser. Men min erfaring, og de andre kristne jeg kjenner, så forsvinner evolusjon ut av tankesettet, fordi troen ikke har plass for løgner, men bare sannheten. Eller som andre måtte mene, det er en stor løgn alt sammen, det vi tror på.

Må Herren Jesu Kristi nåde være med dere. ;)

Gjest agnostiker i natten
Skrevet

Jeg mener at menneskene er skapt gjennom evolusjon, slik som alle andre dyr og planter. Og at vi har felles stamfar med apene. Vår nærmeste slektning er sjimpansene, som vi er noe sånt som 98% like med. (Enkelte er mer lik enn andre... *fnis*)

Skrevet
Nei, jeg skjønte ikke det. Og hvis du mener at gravitasjon og sentrifugalkraft er det samme, så les svaret mitt en gang til.

Det er vanskelig å diskutere med noen som ikke forstår det samme med begrepene som en selv.

Jeg har ingen problemer med å forstå det du skriver, men du forstår ikke det jeg skriver.

Jeg skal ta det helt konkret:

Jeg tror ikke at tyngdekraften og sentrifugalkraften er det samme.

Jeg vet at tyngdekraften og gravitasjon er det samme.

Men her til det jeg har prøvd å forklare deg, men som du ikke forstår:

Jeg tenkte feilaktig på sentrifugalkraften, da jeg svarte deg med gravitasjon i svaret til spørsmålet ditt. Forstår du nå?

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet
Jeg har ingen problemer med å forstå det du skriver, men du forstår ikke det jeg skriver.

Jeg skal ta det helt konkret:

Jeg tror ikke at tyngdekraften og sentrifugalkraften er det samme.

Jeg vet at tyngdekraften og gravitasjon er det samme.

Men her til det jeg har prøvd å forklare deg, men som du ikke forstår:

Jeg tenkte feilaktig på sentrifugalkraften, da jeg svarte deg med gravitasjon i svaret til spørsmålet ditt. Forstår du nå?

Endeling er vi enige om noe :ler:

Jeg har misforstått omtrent hver eneste setning du har skrevet om det der. Kan tolkes på et par forskjellige måter ser jeg ;)

Gjest KATTAstrofe
Skrevet
Er det ikke slik da, at bakterier eller andre styggedommer blir det ekspertene kaller resistente? Det må vel kunne kalles immunforsvar hvis de kan avverge et angrep.

Evolusjon må vel være en utvikling, og da kan jeg ikke benekte det, men det er evolusjonen fra ingenting til mennesker jeg benekter.

Og jeg benekter muligheten til å tro på Gud samtidig som en tror på denne evolusjonen. At det kan skje små endringer i naturen, er ikke bevis for en slik evolusjon.

Du vet åpentbart ikke hva en evolusjon er. Det er ikke slik at fuglene plutselig fikk vinger over natta eller at livet i havet plutselig fikk lunger og kunne leve på land. Iblant så skjer det mutasjoner i cellene som fører til avvik hos individet. I de tilfeller der denne mutasjonen er hensiktsmessig, overlever disse individene, formerer seg videre og de nye generasjoner arver dermed disse mutasjonene.

Akkurat det samme skjer når bakterier blir resistente. Det skjer en mutasjon som gjør at disse bakteriene overlever f.eks en bestemt type penicillin, og disse bakteriene vil da formere seg videre. Dette kalles evolusjon og ikke immunforsvar.

Gjest Gutt24
Skrevet

Linken fører til et nesten totimers foredrag (video) med professor Ken Miller bl.a. med utgangspunkt i en rettsak om såkalt "Intelligent Design" (dvs Kreasjonisme) skulle på pensum i skolen. Enkelte av ID-tilhengernes flaggskip blir her tilbakevist:

Her

Fyren er forresten katolikk, så det blir vanskelig å anklage ham for å ha "ateistiske baktanker".

Skrevet
Du vet åpentbart ikke hva en evolusjon er. Det er ikke slik at fuglene plutselig fikk vinger over natta eller at livet i havet plutselig fikk lunger og kunne leve på land. Iblant så skjer det mutasjoner i cellene som fører til avvik hos individet. I de tilfeller der denne mutasjonen er hensiktsmessig, overlever disse individene, formerer seg videre og de nye generasjoner arver dermed disse mutasjonene.

Akkurat det samme skjer når bakterier blir resistente. Det skjer en mutasjon som gjør at disse bakteriene overlever f.eks en bestemt type penicillin, og disse bakteriene vil da formere seg videre. Dette kalles evolusjon og ikke immunforsvar.

Mener du da at disse bakteriene har alle de menneskelige gener i seg?

Skrevet
Mener du da at disse bakteriene har alle de menneskelige gener i seg?

Nei

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...