Gå til innhold

er ordet feminist et positivt eller negativt


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

For meg er det positivt laddet. Det betyr engasjerte, omsorgsfulle og reflekterte mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest camillo

Kommer litt an på settingen. Jeg vet noen kun mener positive ting, i mine øyne, når de bruker ordet, mens andre står for ting jeg ikke respekterer.

Selv foretrekker jeg å bruke 'likestilling', enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om "feminist" - ordet er ment som å fremheve kvinnen, så er det ikke noe positivt i mine øyne.

Om det er ment som at kvinnen skal være på lik linje som mannen, da vil jeg si det er et positivt ord.

Selv har jeg aldri forstått hva feminisme er. Er det en egentlig definisjon på det, eller er det hva man selv legger i ordet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er ment som at kvinnen skal være på lik linje som mannen, da vil jeg si det er et positivt ord.

Selv har jeg aldri forstått hva feminisme er. Er det en egentlig definisjon på det, eller er det hva man selv legger i ordet?

Det handler selvsagt om likeverd. Det er her de fleste bommer og tror at kvinnen skal fremheves fordi de er kvinner, men de skal fremheves like mye som mannen fordi de først og fremt er mennesker. Det handler om like rettigheter for begge kjønn, noe vi i dag vet ikke forekommer.

Og hva feminisme er kommer helt ann på hvor i verden du bor. I norgen kjemper vi primært for likelønn og i mange afrikanske land handler det om å gi kvinnene rettigheter til f.eks å kunne ta egne valg, tjene egne penger osv. Slik jeg oppfatter det er et kontekstuelt og i stadig utvikling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hm. Ordet er vel egentlig negativt ladet for meg.

Men jeg regner med likevel som feminist. En moderne feminist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...