Gå til innhold

Skilsmisse - konfirmasjon

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

I 2026 sendes slike invitasjoner over SMS.

For meg er det helt ubegripelig at man som mor ikke kan ta for gitt at barnets far evner å sende én tekstmelding til sine familiemedlemmer. 

Rart at folk mener det er helt selvfølgelig at mor skal måtte ta ansvar for også å invitere fars side, som om hun ikke har nok arbeid å gjøre fra før.

Anonymkode: e4a13...c08

🎯🎯🎯🎯

Anonymkode: dde92...12a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er skilt, og min eks og jeg lagde gruppe på Facebook hvor vi inviterte alle som skulle komme i konfirmasjonen. Dette ble gjort i GOD tid, man får tross alt dato for konfirmasjon nesten ett år i forveien. Vi samarbeidet om listene over hvem som skulle komme, og hadde eksen glemt å legge til noen i gruppen eller motsatt, hadde den andre fikset det. De få som ikke har Facebook ble selvfølgelig invitert på annet vis. 

Anonymkode: 5f5b1...c42

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Eh nei det er vanlig å sende invitasjon 

Anonymkode: a0702...8b1

Har ikke mottatt skriftlig invitasjon i posten fra privatpersoner siden 90-tallet.

Eller jo. 
Fra de største BrideZillaene.

De har sendt save the date-kort, skriftlig invitasjon til bryllupet, e-poster, laget # i sosiale medier, egen nettside, egen Qr-kode og eget merchandise med sitt eget navn eller initialer. 

Det virker veldig dyrt og tidkrevende å skulle sende invitasjon i posten. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Har ikke mottatt skriftlig invitasjon i posten fra privatpersoner siden 90-tallet.

Eller jo. 

De har sendt save the date-kort, skriftlig invitasjon til bryllupet, e-poster, laget # i sosiale medier, egen nettside, egen Qr-kode og eget merchandise med sitt eget navn eller initialer. 

Jeg syns det er koselig å få fine invitasjoner i posten, og har opplevd det flere ganger. Både til bryllup og konfirmasjon. Jeg syns en sms blir litt upersonlig sånn sett. 

Men det viktigste er uansett arrangementet, ikke om invitasjonen ble sendt vis post, sms eller mail.

Anonymkode: f5793...a54

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Eller jo. 

Alle vi inviterte fikk i posten og de er nå 20 og 22 år.

Og de konfirmasjon vi har vært på de 3 siste årene har vi fått invitasjon i kort form, og fått takke kort etterpå

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg syns det er koselig å få fine invitasjoner i posten, og har opplevd det flere ganger. Både til bryllup og konfirmasjon. Jeg syns en sms blir litt upersonlig sånn sett. 

Men det viktigste er uansett arrangementet, ikke om invitasjonen ble sendt vis post, sms eller mail.

Anonymkode: f5793...a54

moomino skrev (3 minutter siden):

Alle vi inviterte fikk i posten og de er nå 20 og 22 år.

Og de konfirmasjon vi har vært på de 3 siste årene har vi fått invitasjon i kort form, og fått takke kort etterpå

Jeg er ikke motstander av skriftlig invitasjon, men det medfører et betydelig merarbeid og 500-1000,- ekstra kostnad bare for porto. Jeg antar at det er grunnen til at de aller fleste i dag sender SMS.

Jeg tviler på at mangel på skriftlig invitasjon var grunnen til at farmor, farfar, onkler, tanter, fettere og kusiner ikke stilte i konfirmasjonen.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg synes det er fascinerende hvor mye ansvar kvinner tillegges for menns oppførsel. 

Man vet som regel hvilket år et barn skal konfirmeres. 
Datoen settes mange måneder i forveien. 

Det er rift om å booke selskapslokaler i høysesongen for konfirmasjoner.

Folk planlegger gaver gjerne god tid i forveien.

Når farmor, farfar, tanter, onkler, fettere og kusiner fra fars side uteblir så sier det kanskje noe om hvilken relasjon de har til far og barnet?

Det hadde kanskje ikke hjulpet om mor tok ansvar for å også invitere dem?

Greit at man skal sette barnet og barnets beste først, men det går begge veier. 
Det er ikke kvinners ansvar alene at menn stiller opp for familien sin.

Jeg har absolutt ingenting til overs for at kvinner skal tillegges ansvar for menn som ikke duger. Dette handler ikke om kjønn: casen handler om en far som ikke gjør sin del i forbindelse med sønnens konfirmasjon. Jeg hadde selvsagt ment det samme om rollene var snudd, og det var mor som var slabbedask. Kvinnelige slabbedasker finnes også. Poenget er at den forelderen som funker er nødt til å ta ansvar for å unngå at dagen blir kjip for felles barn. Det burde være fokuset her 

• Liker 1
Skrevet

Synd at mor og far ikke kunne planlegge dette sammen for sønnens del.

Anonymkode: ae0af...5c9

Skrevet
Malum skrev (11 timer siden):

Jeg mener dette sier noe om både far og mor, og det sier ikke noe positivt om noen av dem. 

Jeg regner med at, siden mor har vært gift med far, så kjenner hun ham godt nok til å vite at han er en slabbedask som ikke greier å organisere og planlegge i god tid. Om man har den viktigste personen oppi dette i fokus - altså konfirmanten, om noen skulle være i tvil - så ordner man kanskje med felles invitasjoner til festen, eller? Sånn at man ikke risikerer noe som kan gjøre dagen kjip for hovedpersonen?

Noen vil kanskje si "men i alle dager, skal mor redde den døgenikten av en far fra absolutt alt han kan gjøre galt, han er en voksen mann og må ta ansvar selv, osv". Og ja, det er mye sant i det, men det viktigste i denne situasjonen er ikke å få statuert et eksempel overfor far eller at slekt og venner en gang for alle virkelig får konstatert hvilken hjelpesløs kødd far er, men å sørge for at konfirmanten får en tipp topp dag. Bitterheten kan man deale med når det ikke går ut over barna.

Så, ja, dårlig stil av begge foreldre. Håper konfirmanten ikke ble for lei seg, og at han tar med seg viktig lærdom videre til han eventuelt blir forelder selv en gang i fremtiden. Dessverre går sånt som dette gjerne i arv. Tygg litt på den.

Jeg mener det er feil å alltid skylde på kvinner når menn gjør feil. Dette er 100% fars ansvar.

Men jeg hadde nok sendt ut invitasjoner til begge sider av familien samtidig om jeg var TS. Så sånn sett hadde jeg valgt annerledes enn henne, selv om jeg mener at dette var 100% fars skyld.

Anonymkode: de044...a57

Skrevet
Malum skrev (15 minutter siden):

Jeg har absolutt ingenting til overs for at kvinner skal tillegges ansvar for menn som ikke duger. Dette handler ikke om kjønn: casen handler om en far som ikke gjør sin del i forbindelse med sønnens konfirmasjon. Jeg hadde selvsagt ment det samme om rollene var snudd, og det var mor som var slabbedask. Kvinnelige slabbedasker finnes også. Poenget er at den forelderen som funker er nødt til å ta ansvar for å unngå at dagen blir kjip for felles barn. Det burde være fokuset her 

Men det er jo alltid fedrene som ikke gidder å fikse slike ting. Har aldri opplevd eller hørt om en far som må fikse ting fordi mor ikke gidder.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg mener det er feil å alltid skylde på kvinner når menn gjør feil. Dette er 100% fars ansvar.

Men jeg hadde nok sendt ut invitasjoner til begge sider av familien samtidig om jeg var TS. Så sånn sett hadde jeg valgt annerledes enn henne, selv om jeg mener at dette var 100% fars skyld.

Det er vel ingen her som "alltid skylder på kvinner"? Som sagt, dette handler ikke om kjønn, men om å legge til rette for en vellykket konfirmasjon for felles barn.

Selvsagt er det 100% fars skyld, men det er ikke dét dette handler om 

Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Men det er jo alltid fedrene som ikke gidder å fikse slike ting. Har aldri opplevd eller hørt om en far som må fikse ting fordi mor ikke gidder.

Ok. Jeg kjenner par med alle varianter. Den verste er to familier hvor begge er slabbedasker, og det har vært hjerteskjærende å se på hvor mange bursdager ungene i de familiene har gått glipp av, eller feiret to måneder senere, fordi verken mor eller far har forstått hvor viktig bursdag er for barn. Ingen som tar ansvar for barnas skyld. Dét er stusselig, det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...