AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 14:58 #41 Skrevet torsdag kl. 14:58 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): I et land av hår, hår og hår, store neser og slappe armer. Jeg er vokst opp med, "du er pen som du er", noe som var totalt løgn og har bare gjort meg mer utseendefokusert. Anonymkode: 1ac87...cbc Noen ting kan vi gjøre noe med, og andre ikke. Vi kan gre og klippe håret, skrubbe huden og sminke oss, kle oss pent og gjøre det vi synes er ok for å se attraktive ut. Vi må faktisk ikke la være bare for "vi ikke skal behøve det". Synes det derimot er litt kjipt med sånn operasjoner osv. Anonymkode: bb87b...171
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 15:06 #42 Skrevet torsdag kl. 15:06 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Snakk for deg selv sjæl hele verden legger seg oppi hva andre gjør. Derfor har vi slike problemer. Og hvorfor fjerne hår ? Menn liker ikke så mye hår, og det er greit å føle seg litt fresh. Men you do you. Anonymkode: bb87b...171 Ja, jeg snakker for meg selv. Jeg vil ikke at andre skal legge føringer for hva jeg bør og ikke, ved å skrive "kvinner bør". Gjør som du vil med din egen kropp, men drit i å si at kvinner som gruppe bør gjøre det samme. Anonymkode: ccbf3...f04 3 6
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 15:22 #43 Skrevet torsdag kl. 15:22 Uanonym bruker skrev (1 time siden): Dette er ikke en 14-åring, men to barn som ikke har begynt på skolen ennå (jfr. hovedinnlegg "Bør jeg nappe i midten mellom brynene til barna mine når de begynner på skolen?"). En 14-åring kan selv nappe/vokse bryn dersom han/hun ønsker det. Her er det snakk om barnehagebarn som er så små at foreldrene må gjøre det for dem. Poenget med innlegget mitt var vel også at jeg har snakket med datteren min om disse tingene (på aldersadekvat nivå) siden hun var liten, og at jeg ALDRI vurderte å gjøre noe med hårveksten hennes. Barn som vil mobbe noen finner alltid noe å mobbe for. Jeg kjenner til folk som har blitt mobbet for å ha lange bein, for å ha lange øyevipper, eller for å ha blondt hår. Helt latterlige ting, som ingen normale mennesker ville definere som negative karakteristika. Monobryn er ikke mobbeårsak I seg selv. Anonymkode: c9c31...0cb 1 3
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 16:02 #44 Skrevet torsdag kl. 16:02 Jeg er en hårete type, mørkt hår og mye hår. Som en annen skrev i tråden og, så var det jeg fikk høre mest og oftest at jeg hadde så fint hår. Jeg har mye, og tykt hår. Men det fører jo også med seg mye, og mørkt hår andre steder og. Jeg ble ubekvem med det i ca. 7. Klasse. Da hjalp faktisk mamma meg med bleking av bart og napping av bryn. Hun sa det ikke var lurt å vokse barten, bleking holdt. Jeg er takknemlig for at hun hjalp meg med det fra jeg spurte. Før det tenkte jeg ikke over det selv heller. Nå har jeg tatt laserbehandling og er veldig fornøyd med det Anonymkode: 22d57...445 1 3
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 16:08 #45 Skrevet torsdag kl. 16:08 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nei, alvorlig talt. Mobbing kommer på grunn av elendige foreldre som ikke oppdrar barna sine. Du går vel ikke rundt og mobber folk som har skitne klær selv om du vasker egne klær? Påstanden din er helt ulogisk. Anonymkode: df824...e47 Jo ærlig talt. Les gjennom kommentarene dine så ser man det Anonymkode: f1da6...659 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 16:09 #46 Skrevet torsdag kl. 16:09 Buxus skrev (3 timer siden): Vi sender barna til frisøren, vi klipper neglene deres - jeg mener at vi kan hjelpe dem ved å nappe bryn også. Det er jo ikke som om man sier: "hjelpes Anna, nå MÅ vi ta og nappe det der fæle brynet ditt, du ser jo ikke KLOK ut!" Det er vel bare til å gjøre som en naturlig ting sammen med negleklippen og tannpussen og alle de andre hygieniske oppgavene vi har? På barn under skolealder, ikke et sted er det naturlig å nappe så tidlig Anonymkode: f1da6...659 3
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 16:10 #47 Skrevet torsdag kl. 16:10 Uanonym bruker skrev (3 timer siden): Når ungdommene er så store at de får skjegg, er de store nok til å bestemme selv hva slags frisyre de vil ha på skjegget. Det er forskjell på å lære ungene personlig hygiene og rene klær vs. å oppfordre barnehagebarn til å endre på utseendet sitt. 🙏 Anonymkode: f1da6...659 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 16:34 #48 Skrevet torsdag kl. 16:34 Så fremt det ikke er ekstremt og veldig tydelig og det er bare det man ser så tenker jeg man kan vente til barnet selv vil ta det vekk. Anonymkode: a541c...0d0 2
katties Skrevet torsdag kl. 17:51 #49 Skrevet torsdag kl. 17:51 Hvis det plager henne. Kjenner ei som har ei datter som selv valgte å ikke gjøre noe med øyebrynene sine, selv om hun hadde kraftig unibrow. Hun følte seg fin som hun var i mange år, så skiftet hun mening og gjorde noe med øyebrynene sine når hun selv fikk lyst til det. Jeg ville latt det være litt, antakeligvis. Folk får nok kroppspress på seg som det er, synes ikke det trenger å introduseres tidligere enn det må. 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 19:59 #50 Skrevet torsdag kl. 19:59 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg har to små døtre som begge har arvet sin fars kraftige hårvekst og fått kraftige bryn med hår også i midten av pannen mellom brynene. Jeg har jo selv ingen erfaring med å ha så mye hårvekst på brynene og hverken napper eller vokser der selv. Jeg har så sett i sosiale medier om mødre som selv hadde unibrow og antydning til bart i barndommen at de vokser/ napper på sine barn så de ikke skal oppleve å bli mobbet for dette som de selv opplevde. Jeg syns dette er vanskelig for vil ikke at de skal tro at jeg mener de trenger det. De er jo nydelige jenter. Vil gjerne høre fra dere med egen erfaring fra å ha mørk hårvekst i barndommen i ansiktet. Ble dette kommentert fra andre barn? Bør jeg nappe i midten mellom brynene til barna mine når de begynner på skolen? Anonymkode: 67f8d...1d3 Å ha ett sammenhengende øyenbryn blir i de fleste kulturer sett på som stygt. På samme måte som at kvinner med bart og skjegg blir betraktet som ekle. Hår på leggene, under armene, på magen og lengre ned er i de fleste kulturer kun OK for menn, og blant «radikale feminister». De som står fremst for å bekjempe skjønnhetspresset har gjerne ikke selv étt sammenhengende øyenbryn, bart og skjegg. Likevel synes det er hårreisende at barn skal bli «prakket på skjønnhetsidealer». I dette tilfellet ville jeg ha lyttet til de kvinnene som selv har vokst opp med det samme, som vet hvordan det er. Er man jenta med bart som 11-åring så henger det med til man er i slutten av videregående. Da jeg startet i åttendeklasse ble jeg overrasket over at andre jenter ikke bare barberte leggene, men også lårene, armene, magen, osv. Fordi de hadde lys hud og svart kroppsbehåring. Anonymkode: 596c0...09b 4
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 05:44 #51 Skrevet fredag kl. 05:44 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Å ha ett sammenhengende øyenbryn blir i de fleste kulturer sett på som stygt. På samme måte som at kvinner med bart og skjegg blir betraktet som ekle. Hår på leggene, under armene, på magen og lengre ned er i de fleste kulturer kun OK for menn, og blant «radikale feminister». De som står fremst for å bekjempe skjønnhetspresset har gjerne ikke selv étt sammenhengende øyenbryn, bart og skjegg. Anonymkode: 596c0...09b Har du noensinne vært i en garderobe i en svømmehall feks? Ikke at man skal stirre selvfølgelig, men det kan være opplysende, særlig for usikre tweens og tenåringer - og åpenbart noen voksne. Der finnes alle mulige typer kropper i alle aldre og det er definitivt ikke alle som barberer bort alt under hodet. Ellers til trådens tema: TS heng opp et fint bilde av Frida Kahlo som en god rollemodell og se det an til ungen ber om det selv! Anonymkode: 62786...41b 4 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 05:58 #52 Skrevet fredag kl. 05:58 Jeg forstår «problemstillingen». Men jeg trur kanskje jeg hadde kommet til fra tidlig alder sagt at jeg elsker hvor unike øyenbryn du har. Slik at barnet kanskje begynner og elske det selv. Slik at selvtilliten er der på grunn av brynene. og hadde hun kommet og sagt at hun vil fjerne det så hadde jeg hjulpet henne. Jeg hjalp mine barn med napping av bryn når dem villa form til dem. Så var det bare for dem å følge formen som jeg hadde laget. Jeg er frisør. Så jeg kan slike ting. Anonymkode: f9c06...a20 1
Uanonym bruker Skrevet fredag kl. 07:33 #53 Skrevet fredag kl. 07:33 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Å ha ett sammenhengende øyenbryn blir i de fleste kulturer sett på som stygt. På samme måte som at kvinner med bart og skjegg blir betraktet som ekle. Hår på leggene, under armene, på magen og lengre ned er i de fleste kulturer kun OK for menn, og blant «radikale feminister». De som står fremst for å bekjempe skjønnhetspresset har gjerne ikke selv étt sammenhengende øyenbryn, bart og skjegg. Likevel synes det er hårreisende at barn skal bli «prakket på skjønnhetsidealer». I dette tilfellet ville jeg ha lyttet til de kvinnene som selv har vokst opp med det samme, som vet hvordan det er. Er man jenta med bart som 11-åring så henger det med til man er i slutten av videregående. Da jeg startet i åttendeklasse ble jeg overrasket over at andre jenter ikke bare barberte leggene, men også lårene, armene, magen, osv. Fordi de hadde lys hud og svart kroppsbehåring. Anonymkode: 596c0...09b For det første er fjerning av hår på legger (og under armer) bare noe som er blitt vanlig blant kvinner de siste 50 årene. For det andre så lurer jeg på hva du tenker dersom barnet har et trekk som ikke går an å fjerne. Hva hvis man er jenta med stor nese, fremtredende fødselsmerke eller tynt hår? Livet er rett og slett sånn at ikke alle passer inn i skjønnhetsidealet. Det må man nesten lære seg å leve med. Jeg synes ikke vi som voksne skal tilrettelegge for enda mer ensretting, enda mindre aksept for annerledeshet på dette området. Det er ikke akkurat sånn at unibrow eller kraftig hårvekst er det verste man kan oppleve, liksom, selv om man skulle tro det på folka her inne. Kanskje greit å få littegranne perspektiv? 4 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 10:33 #54 Skrevet fredag kl. 10:33 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Snakk for deg selv sjæl hele verden legger seg oppi hva andre gjør. Derfor har vi slike problemer. Og hvorfor fjerne hår ? Menn liker ikke så mye hår, og det er greit å føle seg litt fresh. Men you do you. Anonymkode: bb87b...171 Så du snakker for alle menn også nå? Kan fortelle deg at menn er forskjellige på dette området også - min vil absolutt ikke ha ei barbert 🐭 ! Han sier han liker at det ser ut som dama hans er over tenårene, også nedentil… Det er det også det eneste hårområdet på kroppen hvor han har kommet med preferanser. Jeg stusser og trimmer bikinilinjen allikevel, fordi jeg ikke vil det skal tyte ut utenfor kanten på trusen/bikini. Armhulene har han ingen formening om… Anonymkode: 9be67...743 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 10:56 #55 Skrevet fredag kl. 10:56 AnonymBruker skrev (På 1.10.2026 den 11.41): Jeg har to små døtre som begge har arvet sin fars kraftige hårvekst og fått kraftige bryn med hår også i midten av pannen mellom brynene. Jeg har jo selv ingen erfaring med å ha så mye hårvekst på brynene og hverken napper eller vokser der selv. Jeg har så sett i sosiale medier om mødre som selv hadde unibrow og antydning til bart i barndommen at de vokser/ napper på sine barn så de ikke skal oppleve å bli mobbet for dette som de selv opplevde. Jeg syns dette er vanskelig for vil ikke at de skal tro at jeg mener de trenger det. De er jo nydelige jenter. Vil gjerne høre fra dere med egen erfaring fra å ha mørk hårvekst i barndommen i ansiktet. Ble dette kommentert fra andre barn? Bør jeg nappe i midten mellom brynene til barna mine når de begynner på skolen? Anonymkode: 67f8d...1d3 Nå har jo tidene forandret seg veldig, og tror desverre at det finnes unger som kan kommentere selv om de er så små som at de skal begynne på skolen, dette er gjerne barn av foreldre som er ekstremt opptatt av bryn, skjønnhet og hårfjerning - og enkelte finner du igjen i dette kommentarfeltet. Jeg ville allikevel ikke gjort noe hårfjerning før de nevner det selv, men fokuserert på å gi barna en sterk trygghet på seg selv, at de står sterk i egne følelser og meninger og de har et naturlig forhold til egen kropp! Hvis du begynner å rette på utseendet deres, så sier du underbevisst, at slik de ser ut - ikke er bra nok og de må rettes på. Fokuser på alle andre fortrinn jentene dine helt sikkert har! Jeg er oppvokst på 80 og 90 tallet, slik at opplevelsen min sikkert ikke kan sammenlignes, verden har forandret seg og det har barna også, men jeg har en venninne med kraftige mørke monobryn. Men hun har også de mest fantastiske øynene! Ikke en sjel nevnte noe om bryna hennes, men når vi kom slutten av tenårene og hun ble oppmerksom på bryna selv - så spurte hun hvorfor vi ikke hadde sagt noe om at hun hadde monobryn, da svarte jeg at jeg hadde mer enn nok med å misunne henne de fantastisk fine mørke, lange og naturlig perfekt bøyde vippene hennes! Bryna hadde jeg faktisk ikke ofret en tanke! Anonymkode: 9be67...743 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 15:22 #56 Skrevet fredag kl. 15:22 AnonymBruker skrev (På 1.10.2026 den 15.18): Egentlig enig her. Jeg var et kvisetryne, men hippieforeldrene mine mente det var helt naturlig. Anonymkode: 1ac87...cbc Ja, men det var heller ikke mye å gjøre med det, ihvertfall ikke den gang. Nå finnes det muligheter, men det er fortsatt vanskelig å bli kvitt kviser. Tenker det da er bedre at man får greie på at det er helt o.k. og en del av tenåringslivet. Om man får beskjed om at det er stygt så gjør det noe med selvtilliten på eget utseende. Anonymkode: 8eaa6...c99 2
enhjørningfis Skrevet fredag kl. 19:08 #57 Skrevet fredag kl. 19:08 AnonymBruker skrev (På 1.10.2026 den 11.41): Jeg har to små døtre som begge har arvet sin fars kraftige hårvekst og fått kraftige bryn med hår også i midten av pannen mellom brynene. Jeg har jo selv ingen erfaring med å ha så mye hårvekst på brynene og hverken napper eller vokser der selv. Jeg har så sett i sosiale medier om mødre som selv hadde unibrow og antydning til bart i barndommen at de vokser/ napper på sine barn så de ikke skal oppleve å bli mobbet for dette som de selv opplevde. Jeg syns dette er vanskelig for vil ikke at de skal tro at jeg mener de trenger det. De er jo nydelige jenter. Vil gjerne høre fra dere med egen erfaring fra å ha mørk hårvekst i barndommen i ansiktet. Ble dette kommentert fra andre barn? Bør jeg nappe i midten mellom brynene til barna mine når de begynner på skolen? Anonymkode: 67f8d...1d3 Sønnen min på 15 napper "monoen" sin selv nå, aldri sagt noe om den, aldri nevnt den, alltid bare syntes han var kjempe fin som han er 🩷 men vet ikke hvordan jeg ville gjort om han var jente.. "monoen" til sønnen min har aldri vært full mono, har vært mellomrom altså.. men husk at OM du velger å gjøre det, så KAN det påvirke hvordan de ser på seg selv 🩷
enhjørningfis Skrevet fredag kl. 19:13 #58 Skrevet fredag kl. 19:13 AnonymBruker skrev (På 1.10.2026 den 15.18): Egentlig enig her. Jeg var et kvisetryne, men hippieforeldrene mine mente det var helt naturlig. Anonymkode: 1ac87...cbc 15 åringen her har en del kviser også, og jeg har sendt han til hudpleier og han bruker renseprodukter og kremer for å minske kvisene. Ja det er helt naturlig selvsagt, men det må da være voldsomt ubehagelig/vondt i ha så mange kviser? Sønnen min klager iallefall på smerter av og til pga de, og jeg mener vi som foreldre har ett ansvar for barna våre, og passe på at de har det fint, og at de "steller" seg (med dusj, hygiene, skifte klær/undertøy, osv) for å se okei ut når de går ut i samfunnet.. Men så er det igjen da.. hva er å se okei it, og er forfengelighet? Hvor går grensa?
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 19:24 #59 Skrevet fredag kl. 19:24 Ja jeg gjør det. Hun er nydelig åkke som, men jeg er oppvokst med så mye mobbing og kommentarer som sitter i den dag i dag at jeg velger å fjerne hårene mellom brynene hennes. Bruker øyenbrynskniv. Gjør ikke noe ut av det, når hun vasker ansiktet på morgen og tar morgenstell, så finner jeg den frem en gang i blandt og bare forsiktig barberer også gjør jeg det samme på meg selv sånn kort og "naturlig". Hun er så vant med det, og det har aldri vært en stor greie rundt det, så det blir som et vanlig "morgen stell" for oss. Jeg tenker av og til at det for galt å gjøre dette, hun er nydelig uansett men så vet jeg hvordan barn er, og vil skåne henne for hår-mobbing. Hun har mørke lange hår på leggene og de gjør vi ikke noe med. Men når hun selv blir plaget av dette, skal jeg hjelpe henne med hårfjerning der også. Anonymkode: 6478b...c66 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 19:35 #60 Skrevet fredag kl. 19:35 enhjørningfis skrev (19 minutter siden): 15 åringen her har en del kviser også, og jeg har sendt han til hudpleier og han bruker renseprodukter og kremer for å minske kvisene. Ja det er helt naturlig selvsagt, men det må da være voldsomt ubehagelig/vondt i ha så mange kviser? Sønnen min klager iallefall på smerter av og til pga de, og jeg mener vi som foreldre har ett ansvar for barna våre, og passe på at de har det fint, og at de "steller" seg (med dusj, hygiene, skifte klær/undertøy, osv) for å se okei ut når de går ut i samfunnet.. Men så er det igjen da.. hva er å se okei it, og er forfengelighet? Hvor går grensa? De burde satt ungen på isotretonoin(?) istedenfor å si "det er naturlig". Lett så si, verre å faktisk være personen. Samme med å ha bart over øya. Den forståelsesfulle KG-megga kan si "du er fin som du er", men det er ungen som møter på skolen som Liam Gallagher. Verden er fæl, men det går an å gjøre det mindre ille. Anonymkode: 1ac87...cbc 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå