AnonymBruker Skrevet i går, 12:27 #41 Skrevet i går, 12:27 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Piggdekk kan bety noe de 2 gangene i året man havner på holke rundt en sving, men å slippe jobb og kostnader med dekkskift veier opp for det for de fleste. Kjørt 8 år på samme piggfrie dekksett og de holder fortsatt i mange år til. Dekkbransjen har, utrolig nok, klart å få folk flest til å bytte til piggfrie hver høst og tilbake til sommerdekk på våren, men fortsatt tenker ca 20% av bileierne selv. Anonymkode: 5036d...da0 Spørs vel hvor man bor i landet. På Østlandet syns jeg det er pluss og minus grader annenhver dag omtrent, som betyr mye is både her og der 😕 Anonymkode: 79d47...e26 1
AnonymBruker Skrevet i går, 13:39 #42 Skrevet i går, 13:39 AnonymBruker skrev (1 time siden): Gummien er laget for kalde forhold og er mye dårligere på tørr varm vei enn sommerdekk. Dekkbransjen har ført effektiv propaganda, men 20% av norske bilister tenker altså fortsatt selv. 🙂 Anonymkode: 5036d...da0 1
AnonymBruker Skrevet i går, 14:45 #43 Skrevet i går, 14:45 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dekkbransjen har ført effektiv propaganda, men 20% av norske bilister tenker altså fortsatt selv. 🙂 Anonymkode: 5036d...da0 Wow, bare wow 😲 Kondolerer, ikke greit å være en av de psyko konspirasjonsteoretikerene som alle ler av. Anonymkode: aca0b...18a 1
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #44 Skrevet 22 timer siden Jeg har kjørt piggfritt i mange år. Jeg bor på Østlandet, men i i et snøhøl og en bakke hjem på flere kilometer. Det er kun den siste km hjem som kan være ekkel da den ikke saltes. Den kan bli skikkelig isete så en må bruke hodet når en kjører. Aldri stått fast. Har kun en episode hvor bilen mistet grep på isete og sporete vei. Kjører premium piggfrie dekk. Anonymkode: 711d3...fd3 1
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #45 Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (9 timer siden): Piggdekk kan bety noe de 2 gangene i året man havner på holke rundt en sving, men å slippe jobb og kostnader med dekkskift veier opp for det for de fleste. Kjørt 8 år på samme piggfrie dekksett og de holder fortsatt i mange år til. Dekkbransjen har, utrolig nok, klart å få folk flest til å bytte til piggfrie hver høst og tilbake til sommerdekk på våren, men fortsatt tenker ca 20% av bileierne selv. Anonymkode: 5036d...da0 Faren min har brukt helårsdekk så lenge jeg kan huske. Også som droseeier på 90-tallet. Men jeg ønsker ikke å drive med det. Han lærte å kjøre bil på barneskolen. Det er mer i blodet hans, enn å puste er for meg omtrent. Anonymkode: dacd3...2ad
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #46 Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Faren min har brukt helårsdekk så lenge jeg kan huske. Også som droseeier på 90-tallet. Men jeg ønsker ikke å drive med det. Han lærte å kjøre bil på barneskolen. Det er mer i blodet hans, enn å puste er for meg omtrent. Anonymkode: dacd3...2ad Men nå er ikke piggfrie og helårs dekk det samme. • Piggfrie vinterdekk er laget spesielt for vinterføre, snø og is. De har en svært myk gummiblanding som gir godt grep i kulde. De egner seg dårlig på varm asfalt om sommeren fordi gummien blir for myk, noe som gir dårligere veigrep og lengre bremselengde. • Helårsdekk er et kompromiss mellom sommerdekk og vinterdekk. De er laget for milde vintre i Sentral-Europa, og tåler varmt sommerføre bedre enn rene vinterdekk Anonymkode: aca0b...18a 3
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #47 Skrevet 7 timer siden Holder en knapp på pigg. Har totalt fire biler i bruk privat i vinterhalvåret,to med piggfritt og to med pigg. Ferdes mellom 0 og 1300 Moh,så alt etter behov. Har selvfølgelig kjettinger liggende klart også. Anonymkode: c8415...09d 1
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #48 Skrevet 7 timer siden Har piggdekk. Må ha det pga nedkjøringen til huset. Føler meg også tryggere med piggdekk når det er glatt. Det er jo også bevist at piggdekk er soleklart det beste valget på is. Meste av kjøringen jeg driver med er på veier som blir brøytet, dvs de er snøfrie men glatte, ergo er piggdekk eneste alternativ. Trenger også pigg for å få grep i mer kuppert terreng, bl a på hytta. Sjelden jeg kjører i snø, hvor piggfrie kan være like godt som piggdekk. Egentlig forstår jeg ikke hvorfor noen velger piggfrie, mulig det er rimeligere. Eneste jeg ser for meg, er at jeg kunne valgt piggfritt hvis jeg kun kjørte inni storby der det er flatt og sjelden fart over 60 km/t. Anonymkode: feed8...db5 1 1
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #49 Skrevet 7 timer siden Hvor man bor og hvilke veier man kjører på har mye å si. Jeg er oppvokst i nord, med bakker og lite salting. Ganske jevnt over snø/is på veiene igjennom vinteren. Der kjører jeg helst bil med pigg. Kan velge mellom to biler hvor en har pigg og en piggfritt. Men jeg bor rett utenfor Oslo, og kjører hovedsakelig på veier som saltes. Bor i en bakke som ikke saltes, men blir strødd godt. Jeg ville absolutt ikke hatt piggdekk her. Noen få dager hver vinter er det føre hvor jeg skulle ønske jeg hadde pigg, men det veier ikke opp for all støyen i bilen ved å kjøre med pigger på bar asfalt. Anonymkode: 71d6d...aff 1
Kålrota Skrevet 7 timer siden #50 Skrevet 7 timer siden Jeg har ikke kjørt med piggdekk siden tidlig på 2000-tallet. Savner det virkelig ikke. Det er endel bakker her også og vi har hytte på fjellet, men gode piggfrie dekk gjør jobben. Vi har kjetting i bilen sånn i tilfelle, men har aldri brukt dem. 1
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #51 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (På 2.10.2026 den 1.58): Jeg har kjørt bil i over 45 år og har vel kjørt nesten like mye med begge dekktyper og det blir piggdekk igjen neste gang, har piggfritt nå fordi bilen ble levert med det. Er det forresten noen som har sett en politibil eller ambulanse med piggfritt? Anonymkode: ca60d...c58 Jeg har, kommer litt ann på hvor i lande man bor. Enkelte har nemlig 3 sett dekk, sommer, vinter med og uten pigg. Uten pigg brukes spesielt i mellom sesonger typisk at det ikke er piggdekk føre der bilene går daglig men man skal kanskje potensielt kjøre til ei bygd eller over et fjell noen ganger i uka. Anonymkode: c7938...baa
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #52 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (11 timer siden): De egner seg dårlig på varm asfalt om sommeren fordi gummien blir for myk, noe som gir dårligere veigrep og lengre bremselengde. Propagandaen går hjem hos de som ikke tenker selv, men de som har gått på sko vet at myke såler gir bedre grep enn harde. Anonymkode: 5036d...da0
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #53 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Propagandaen går hjem hos de som ikke tenker selv, men de som har gått på sko vet at myke såler gir bedre grep enn harde. Anonymkode: 5036d...da0 Når du ikke har peiling, la vær å kommentere! Anonymkode: 0424b...23f 1
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #54 Skrevet 1 time siden Bor helt sør på sørlandet. Kjører piggfritt. Den ene dagen i året det er holke, tar jeg bussen. Anonymkode: 68b76...e18 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå