Gå til innhold

Piggdekk vs. Piggfritt

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har kjørt piggfritt i alle år og har ikke hatt problemer med det. Aldri satt meg fast. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har kun kjørt piggfritt privat i snart 30 år. Men alle kan ikke kjøre piggfritt. Det må ha noen som skraper opp snøen. Så bra at kanskje 50/50  kjøre pigg. Men jeg har 4*4 bil da. Bor i en bratt bakke men har aldri slitt med å komme meg opp. 

Anonymkode: a0664...6ee

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har kun kjørt piggfritt privat i snart 30 år. Men alle kan ikke kjøre piggfritt. Det må ha noen som skraper opp snøen. Så bra at kanskje 50/50  kjøre pigg. Men jeg har 4*4 bil da. Bor i en bratt bakke men har aldri slitt med å komme meg opp. 

Anonymkode: a0664...6ee

Kunne tenkt meg firhjulstrekk pga jeg bor i en bakke, men prøver med piggdekk 🙈 

Skulle helst tatt begge deler. 

Anonymkode: 79d47...e26

Skrevet

Jeg har kjørt piggfritt i alle år, men føret her blir mer og mer blankis. Jeg har opplevd å stå på tvers, skli ut av veien, ikke komme i gang i veikryss. Jeg begynte etterhvert å kjøre med sand i bilen, så jeg kunne gå ut og strø for å komme videre. Sist vinter med piggfritt opplevde jeg at bilen skled avgårde etter å ha parkert på en tilsynelatende flat parkeringsplass utenfor et kjøpesenter.

Jeg har alltid kjøpt gode dekk og byttet de ofte, men det hjalp ikke. I fjor byttet jeg til piggdekk (Nokian hakkapeliitta) og det var en helt annen verden. Jeg kom fram overalt uansett. I de tilfellene hvor veigrepet glapp, så hentet den seg inn igjen med en gang i stedet for å fortsette å skli.

I tillegg støyer piggdekkene mindre enn ventet på bare motorveier. Så jeg er kjempefornøyd, og skal aldri ha piggfritt igjen. 

Anonymkode: 80e47...e87

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Jeg har kjørt piggfritt i alle år, men føret her blir mer og mer blankis. Jeg har opplevd å stå på tvers, skli ut av veien, ikke komme i gang i veikryss. Jeg begynte etterhvert å kjøre med sand i bilen, så jeg kunne gå ut og strø for å komme videre. Sist vinter med piggfritt opplevde jeg at bilen skled avgårde etter å ha parkert på en tilsynelatende flat parkeringsplass utenfor et kjøpesenter.

Jeg har alltid kjøpt gode dekk og byttet de ofte, men det hjalp ikke. I fjor byttet jeg til piggdekk (Nokian hakkapeliitta) og det var en helt annen verden. Jeg kom fram overalt uansett. I de tilfellene hvor veigrepet glapp, så hentet den seg inn igjen med en gang i stedet for å fortsette å skli.

I tillegg støyer piggdekkene mindre enn ventet på bare motorveier. Så jeg er kjempefornøyd, og skal aldri ha piggfritt igjen. 

Oi så bra å høre at det var såpass stor forskjell på med og uten dekk! 😊 

Jeg er også ganske lei av å ikke komme meg av flekken i kryss osv pga is, eller skli i rundkjøringer. Ikke minst å komme seg ned og opp bakker. 

Du har ikke opplevd at de kan være glatte hvis det er bar vei? Bare ser for meg det. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.9.2026 den 14.58):

Driver å vurderer å skaffe meg piggdekk på en bil med forhjulstrekk. 

Har en del bakker rundt der jeg bor, og jeg er livredd for å kjøre når det er snø og is. Kjører piggfritt nå.

Hva hadde dere valgt? 🤔 

Dere som har piggdekk, er dere fornøyd? 

Jeg har hatt piggfritt helt til forrige vinter. Jeg skal aldri ha piggfritt igjen. Jeg og mannen har samme type bil, og han hadde piggfritt sist vinter. Han var misunnelig på meg, som kunne kjøre hver dag uansett vær. Han har hatt piggdekk på andre biler før, og blir det igjen for han nå. 

Jeg kjører i Oslo og Akershus for det meste, litt i innlandet. Piggdekk er flott! Eneste gangen jeg har sklidd var på tykk slafsesnø i Oslo sentrum (i bratt nedoverbakke).

Har Tesla model Y (firehjulstrekk).

Anonymkode: dacd3...2ad

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg har hatt piggfritt helt til forrige vinter. Jeg skal aldri ha piggfritt igjen. Jeg og mannen har samme type bil, og han hadde piggfritt sist vinter. Han var misunnelig på meg, som kunne kjøre hver dag uansett vær. Han har hatt piggdekk på andre biler før, og blir det igjen for han nå. 

Jeg kjører i Oslo og Akershus for det meste, litt i innlandet. Piggdekk er flott! Eneste gangen jeg har sklidd var på tykk slafsesnø i Oslo sentrum (i bratt nedoverbakke).

Har Tesla model Y (firehjulstrekk).

Luksus med både firhjulstrekk og piggdekk da 😁 

Høres lovende ut med piggdekk nå 😊 

Skrevet

Etter å ha mistet grepet på is med piggfritt skal jeg aldri har piggfritt igjen. Følelsen av at bilen ble bambi ønsker jeg ikke å oppleve igjen. 

Anonymkode: 980eb...72a

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Du har ikke opplevd at de kan være glatte hvis det er bar vei? Bare ser for meg det. 

Nei, det har jeg ikke. Jeg har vært vant til at piggfrie vinterdekk har lettere for å få vannplaning på bare og våte veier. Derfor har jeg blitt vant til å kjøre litt mer forsiktig med vinterdekk enn med sommerdekk. Men piggdekkene føltes egentlig trygge uansett føre. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Nei, det har jeg ikke. Jeg har vært vant til at piggfrie vinterdekk har lettere for å få vannplaning på bare og våte veier. Derfor har jeg blitt vant til å kjøre litt mer forsiktig med vinterdekk enn med sommerdekk. Men piggdekkene føltes egentlig trygge uansett føre. 

Så bra 😊

Har fått bestilt meg dekk nå, så da blir det spennende! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.9.2026 den 22.00):

Luksus med både firhjulstrekk og piggdekk da 😁 

Høres lovende ut med piggdekk nå 😊 

Ja, jeg er innmari glad i awd. Men med piggdekk på jeg riktig nok være litt mer snill på veien (vil ikke fjerne alle piggene med det samme, jeg liker egentlig at det går litt unna....). Men er kjempefornøyd!

Hva ble det til? Dine nye dekk. 

Skrevet

Kjører Pickup og haddd piggdekk før men gikk over til piggfritt da jeg måtte ha nye piggdekk bak hver sesong siden den spytta ut piggene i lyskryss og i rundkjøringer ved start 😊

Skrevet

Jeg har kjørt bil i over 45 år og har vel kjørt nesten like mye med begge dekktyper og det blir piggdekk igjen neste gang, har piggfritt nå fordi bilen ble levert med det. Er det forresten noen som har sett en politibil eller ambulanse med piggfritt?

Anonymkode: ca60d...c58

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg har kjørt bil i over 45 år og har vel kjørt nesten like mye med begge dekktyper og det blir piggdekk igjen neste gang, har piggfritt nå fordi bilen ble levert med det. Er det forresten noen som har sett en politibil eller ambulanse med piggfritt?

Nei 😂

• Liker 2
Skrevet
Maskinfører skrev (25 minutter siden):

Kjører Pickup og haddd piggdekk før men gikk over til piggfritt da jeg måtte ha nye piggdekk bak hver sesong siden den spytta ut piggene i lyskryss og i rundkjøringer ved start 😊

Ja jeg kjenner meg igjen i det, føler piggene rømmer. det vanskeligste er ikke å skifte dekkene. Men å legge om vanene.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Ja jeg kjenner meg igjen i det, føler piggene rømmer. det vanskeligste er ikke å skifte dekkene. Men å legge om vanene.

Ja man gjør jo det Yepp de rømmer ja kjenner ikke store forskjellen egentlig ☺️

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er litt forskjell på utrykningskjøretøy og vi andre som kan tilpasse kjøringen til føret på veien vi kjører. 
Jeg har også kjørt bil i 45 år men kunne aldri tenkt meg piggdekk igjen. 
Glemmer aldri en gang jeg og mannen skulle kjøpe ny bil, en SUV. Jeg sa at jeg ønsket den levert med piggdekk og da lo selgeren og mannen min. Vi bodde et sted med en bratt bakke hvor det ofte var is vinterstid, men jeg forstod godt at de lo da vi fikk den nye bilen. Hadde aldri problemer med å komme fram, selv på dager hvor det var spinnglatt. 

Anonymkode: d7bbc...57d

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ja, jeg er innmari glad i awd. Men med piggdekk på jeg riktig nok være litt mer snill på veien (vil ikke fjerne alle piggene med det samme, jeg liker egentlig at det går litt unna....). Men er kjempefornøyd!

Hva ble det til? Dine nye dekk. 

Jeg kjører ganske forsiktig så satser på og håper piggene holder seg på 🙈 

Det ble Continental icecontact 8.

Aner ikke hvordan de er, men satse på at de er ok :)

AnonymBruker
Skrevet

Piggdekk kan bety noe de 2 gangene i året man havner på holke rundt en sving, men å slippe jobb og kostnader med dekkskift veier opp for det for de fleste.
Kjørt 8 år på samme piggfrie dekksett og de holder fortsatt i mange år til.

Dekkbransjen har, utrolig nok, klart å få folk flest til å bytte til piggfrie hver høst og tilbake til sommerdekk på våren, men fortsatt tenker ca 20% av bileierne selv.

Anonymkode: 5036d...da0

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Piggdekk kan bety noe de 2 gangene i året man havner på holke rundt en sving, men å slippe jobb og kostnader med dekkskift veier opp for det for de fleste.
Kjørt 8 år på samme piggfrie dekksett og de holder fortsatt i mange år til.

Dekkbransjen har, utrolig nok, klart å få folk flest til å bytte til piggfrie hver høst og tilbake til sommerdekk på våren, men fortsatt tenker ca 20% av bileierne selv.

Anonymkode: 5036d...da0

Piggfrie vinterdekk er ikke det samne som helårsdekk. Gummien er laget for kalde forhold og er mye dårligere på tørr varm vei enn sommerdekk. Så å kalle det å tenke selv er feil, det er vel heller å ikke tenke særlig langt det går under. 

Å kjøre på piggfrie dekk hele året er kun latskap og egoisme.

Anonymkode: aca0b...18a

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...