Gå til innhold

Narsissister redd for teknologi?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det en narsissistisk ting å være skeptisk til all ny teknologi? De er jo generelt negative til alle forslag som ikke kommer fra dem, men jeg opplever at folk med narsissistiske trekk ofte er ekstra skeptiske til å ta i bruk AI, de har ofte dårlig kunnskap om datamaskiner, skjønner ofte ikke hvordan teknologi fungerer og er derfor veldig redd for å prøve nye ting som har med teknologi å gjøre. 

Og er det fordi de ikke kan styre og manipulere datamaskiner på samme måte som de gjør med mennesker? Mennesker kan du herse med og sjefe rundt, men skal du få en datamaskin eller AI agent til å utføre noe for deg krever det at du faktisk gir riktig input og skjønner hva du driver med. 

Anonymkode: 165f2...fa4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå må folk slutte med dette narsissisme-tullet. Alt er jo narsissime i dag.

Kan dere ikke bare leve livet deres uten å være så opphengt i dette?

Anonymkode: 4d7e0...0e7

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nå må folk slutte med dette narsissisme-tullet. Alt er jo narsissime i dag.

Kan dere ikke bare leve livet deres uten å være så opphengt i dette?

Traff jeg en nerve? 

• Liker 4
Skrevet

Nei, vanlige folk er skeptisk til KI, de forstår det ikke og det er derfor de mobber den.

Anonymkode: 71679...00e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, vanlige folk er skeptisk til KI, de forstår det ikke og det er derfor de mobber den.

Blant vanlige folk er det jo store variasjoner fra veldig positiv til svært skeptisk. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Traff jeg en nerve? 

Nei, ikke mer enn at jeg blir irritert over inflasjonen i bruk av ordet "narsissisme" på KG, og hvor opphengt en del synes å være i dette.

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Nei, ikke mer enn at jeg blir irritert over inflasjonen i bruk av ordet "narsissisme" på KG, og hvor opphengt en del synes å være i dette.

Det er et viktig tema. Vi skal bør bør snakke om hvordan mennesker med disse trekkene opererer og hvordan man kan kjenne de igjen. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Av samme grunn til at noen blir opphengt i kreftbehandlingen sin (rett og slett for å overleve!) så ble jeg opptatt av narsissisme. Mor og søster er narsissister, hadde jeg ikke lært om dette temaet selv hadde jeg i dag vært død. 

IKKE ts. 

Med det sagt skjønner jeg ikke helt denne tråden…

Anonymkode: d81c8...aaa

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Av samme grunn til at noen blir opphengt i kreftbehandlingen sin (rett og slett for å overleve!) så ble jeg opptatt av narsissisme. Mor og søster er narsissister, hadde jeg ikke lært om dette temaet selv hadde jeg i dag vært død. 

IKKE ts. 

Samme årsak, samme erfaring her. Hilsen TS

• Liker 1
Skrevet

I all verden. Den var ny. 

Jeg er skeptisk til AI av flere grunner. Har lav tillit til big companies. Alt fra oljebransjens lobbyvirksomhet til Meta som tjener gode penger på å samle inn persondata. Ene siden av meg er redd dette vil på sikt snu om hele samfunnet, hvor vi kanskje opplever for første gang på lenge som mennesker at neste generasjon får det dårligere enn den før. Det tror jeg ikke er positivt for samfunnet. Den andre siden er også usikker på om dette egentlig er hypet opp, USA med sin enorme statsgjeld er så avhengig av økonomisk vekst for å ikke fremstå som teknisk sett konkurs. Tester og utforsker, men en så lenge har jeg til gode å se dette fantastiske produktet det snakkes om. Det er fremdeles bare nok et godt verktøy. 

Jeg vet ikke, det gjør meg skeptisk. Eneste jeg føler meg sikker på er at når noen blir styrtrike, er det på noen andres bekostning. Om det gjør meg til narsissist i din verden, så ja, da får jeg nesten være det i din bok. 

Anonymkode: dfcc3...9c2

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Poenget med tråden er å finne ut om andre opplever det samme mønsteret som meg, eller om det bare er tilfeldig at jeg har vært borti dette fenomenet gjentatte ganger. 

Skrevet

Nei intelligente folk er skeptiske

Anonymkode: e074b...0b8

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Nei. De elsker ny avansert teknologi. Da kan de si at den er så avansert at du ikke klarer å bruke den/installere den. Også gjør de deg mer avhengig av seg.

Anonymkode: 9508d...8db

• Nyttig 2
Skrevet

Eierne av teknologien tror jeg derimot ofte er ganske narsissistiske, de lurer enkle sjeler trill rundt, men de enkle sjelene forstår det ikke.

Det er faktisk litt av et kunststykke, å lure de fattige og lavt utdanna til å bli høyreekstreme, noe som står i direkte motsetning til de fattige og uopplystes interesser.

Anonymkode: 5d2ef...969

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det er et viktig tema. Vi skal bør bør snakke om hvordan mennesker med disse trekkene opererer og hvordan man kan kjenne de igjen. 

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

IKKE ts. 

Det skjønner jeg, men det blir jo dratt altfor langt på KG. Som f.eks denne tråden.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror ikke det er knyttet til narsissistiske trekk noen av veiene. Jeg har vært nær en som hadde sterke trekk,  oghan var interessert og kunnskapsrik i forhold til alt teknisk. Han jobbet også med it-sikkerhet på høyt nivå. 

Anonymkode: 0dee0...ecb

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det skjønner jeg, men det blir jo dratt altfor langt på KG. Som f.eks denne tråden.

Bare en artig obsevasjon jeg har gjort , og lurer på om det er tilfeldig, eller om andre har samme opplevelse. Ingen dypere mening enn det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I all verden. Den var ny. 

Jeg er skeptisk til AI av flere grunner. Har lav tillit til big companies. Alt fra oljebransjens lobbyvirksomhet til Meta som tjener gode penger på å samle inn persondata. Ene siden av meg er redd dette vil på sikt snu om hele samfunnet, hvor vi kanskje opplever for første gang på lenge som mennesker at neste generasjon får det dårligere enn den før. Det tror jeg ikke er positivt for samfunnet. Den andre siden er også usikker på om dette egentlig er hypet opp, USA med sin enorme statsgjeld er så avhengig av økonomisk vekst for å ikke fremstå som teknisk sett konkurs. Tester og utforsker, men en så lenge har jeg til gode å se dette fantastiske produktet det snakkes om. Det er fremdeles bare nok et godt verktøy. 

Jeg vet ikke, det gjør meg skeptisk. Eneste jeg føler meg sikker på er at når noen blir styrtrike, er det på noen andres bekostning. Om det gjør meg til narsissist i din verden, så ja, da får jeg nesten være det i din bok. 

Anonymkode: dfcc3...9c2

Mente absolutt ikke at alle som er skeptiske til ny teknologi er narsissister, men mer om det er et trekk som går igjen hos narsissister. Mulig jeg formulerte meg veldig uklart. Tar det på min kappe. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tror ikke det er knyttet til narsissistiske trekk noen av veiene. Jeg har vært nær en som hadde sterke trekk,  oghan var interessert og kunnskapsrik i forhold til alt teknisk. Han jobbet også med it-sikkerhet på høyt nivå. 

Anonymkode: 0dee0...ecb

Tusen takk for et saklig svar🙏

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Folk flest er vel skeptiske til ting de ikke forstår. Jo mer man forstår og lærer om mulighetene og risikoen ved en teknologi, jo tryggere føles det å bruke den. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...