AnonymBruker Skrevet mandag kl. 08:20 #21 Skrevet mandag kl. 08:20 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ser ar de fleste som svarer ikke har vært i tilsvarende situasjon selv… Kun 1, og denne ene slapp utenforskap fordi flere foreldre gjorde det samme. Typisk KG. Lett å hamre løs sterke meninger bak en skjerm. Ingen som presser sitt eget barn til utenforskap på denne måten. Anonymkode: 02659...1e5 Om de blir holdt utenfor pga noe så idiotisk er det jo ikke et "fellesskap" verdt å delta i. Uansett fortsetter man jo ikke å være nære venner med de man var russ med uansett videre i livet. Jeg har ikke betalt noe slikt for mine da de var russ og de greide seg helt utmerket likevel gitt. Anonymkode: 5f607...c1f 6 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 08:20 #22 Skrevet mandag kl. 08:20 Her har de valgt å ikke være russ, litt usikker på hva yngste velger, går 2 året på yrkesfag. Russ/russetiden var tema siste året på ungdomsskolen, og ennå mer første året på videregående - fra skolenes side. For vår del, hadde det vært uaktuelt å bidra. Med fire barn hadde alle måtte fått samme bidrag, og med de budsjettene som det legges opp til, hadde det vært uaktuelt å sponse med x hundretusen pr barn. Anonymkode: 48cb7...84a 1
Radka Skrevet mandag kl. 08:23 #23 Skrevet mandag kl. 08:23 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Russebuss hadde vært helt uaktuelt. Begynner ungdommen å jobbe, og sparer til å feste dem bort, da hadde jeg gitt beskjed om at fra nå av må ungdommen bruke av lønnen for å kjøpe seg klær, betale telefonabonnement. Jeg hadde brukt mye tid på å motivere ungdommen, jobbet med å forstå økonomi og hva det har for fremtiden. Og også for å forstå galskapen i å slutte med idrett, hvor den har ekte venner, for å måtte betale for at andre skal være venn med ham. De som kutter ham ut som venn fordi han ikke har lyst å kaste bort titusener av kroner og kanskje hundretusenvis av kroner på få dager - de er virkelig ikke venner å samle på, for de er virkelig ikke hans venner. Tøff læring, men bedre å lære det nå enn senere. Anonymkode: 9fd6a...bff Ikke om vedkommende er under 18
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 08:45 #24 Skrevet mandag kl. 08:45 Radka skrev (20 minutter siden): Ikke om vedkommende er under 18 Jo, det kan man. Du må sørge for at barnet har tak over hodet, mat på bordet og det mest nødvendige å ha på kroppen. Resten er valg. Forsørgerplikten strekker seg til det man må ha, ikke det man vil ha. Anonymkode: 896c7...f0e 2 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 08:48 #25 Skrevet mandag kl. 08:48 Uaktuelt å sponse høye summer til russetid. Her går eldste på vg1 nå og han har en godt betalt jobb. Han bruker litt av lønnen på kos, men sparer det meste i fond (til bolig) og har heldigvis ikke sagt noe om å spare til russetid. Her er det ikke vanlig med russebusser, bor i Trondheim. Anonymkode: 18c36...d72
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 08:53 #26 Skrevet mandag kl. 08:53 Så syk den russetida er 😠 Anonymkode: 15385...12f
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 08:59 #27 Skrevet mandag kl. 08:59 Her trenger man heldigvis bare penger til russedress, alkohol og noen overnattinger på en lokal campingplass 🙂. Det er overkommelig for alle. Sånn var det da jeg var russ også 🙂 Våre barn hadde sommerjobb og lørdagsjobb fra de var 15, men var veldig opptatt av å spare til bolig. Så de hadde uansett vært alt for gjerrige til å bruke penger på buss. Hvis man brenner av noen hundre tusen på russebuss, så bør man ikke klage over boligpriser noen år senere 😉 Anonymkode: 178ad...cbd 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 09:22 #28 Skrevet mandag kl. 09:22 Jeg har ett barn på VG3, ett på VG1 og ett på ungdomsskolen. Vi har lagt lista før barna har begynt på VG1. De vet at vi ikke sponser russebuss. Vi sponser russeklær, russetreff/fest. Vi kan kjøre og hente eller betale for transport til treff som er langt borte, stille opp med frokoster/lunsjer, åpent hus for overnatting, vi kan være dugnadsvakter på treff osv., men de får ikke penger til å være med på russebuss. Ferdig snakka! urettferdig? Ja vel. denne ukulturen sponser jeg ikke med mer enn jeg har listet opp. Det er egentlig altfor mye i seg selv. Anonymkode: c1a61...4fd 1 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 10:24 #29 Skrevet mandag kl. 10:24 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er jo fordi dere foreldre betaler at dette fortsetter. Og ja jeg har ungdom i denne alderen selv, men heldigvis har ingen av de ytet ønske om buss. De får utstyrspakka, noe mer enn det vil de faktisk ikke ha da de alle synes å bruke så mye penger på buss er helt tullete. Her ser vi at vår oppdragelse rundt økonomi har fungert. De har aldri fått ukelønn, de får penger til det de føler er viktig. Dvs de har alltid hatt en konto med litt penger på som de kan bruke som de ønsker. Er vi enige med bruken erstatter vi det, ses det på som sløs må de bruke av bursdags pengene. Så de har aldri trengt å spørre oss om å gå på kino eller være med steder, de har alltid vurdert verdien og hyppigheten av slik selv. På den måten har de lært seg å tenke gjennom alle kjøp de gjør, hvor mye de har brukt i det siste og hvor viktig ting føles. Noen måneder brukes det veldig lite, andre måneder en del mer. Men tilsammen er det et ok beløp. Skal sies at ingen har noen sinne utnyttet systemet eller brukt for mye, heller tvert imot jeg har flere ganger sakt at dere kan bruke litt mer. Anonymkode: d984b...103 😂😂 oh lord Anonymkode: 42c24...b8c
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 10:25 #30 Skrevet mandag kl. 10:25 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ser ar de fleste som svarer ikke har vært i tilsvarende situasjon selv… Kun 1, og denne ene slapp utenforskap fordi flere foreldre gjorde det samme. Typisk KG. Lett å hamre løs sterke meninger bak en skjerm. Ingen som presser sitt eget barn til utenforskap på denne måten. Anonymkode: 02659...1e5 🙏👏👏 Anonymkode: 42c24...b8c
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 11:21 #31 Skrevet mandag kl. 11:21 Addie skrev (3 timer siden): Mitt forslag er at noen må samle utelivsbransjen, politet, fylkeskommunen osv Her hvor vi bor er det ikke noe tilbud i Oslo/omegn for russen Det er ingen russekro eller steder de får lov til å oppholde seg. ‘Alle’ klager på russen! Hvis de hadde hatt et sted de kunne være, utesteder med 18-årsgrense- russekro feks- en gang i uken så ville ikke buss vært like aktuelt. Nå er inni en buss, det eneste stedet de kan spille musikk, danse og treffes. Og så kjører de rundt i gamle vrak. Det er mye de kan gjøre. Men det de gjør er å gi forbud mot enkelte busser. Det hjelper ikke en dritt Redigert: i år var det gjenåpnet for fest på Tryvann for russen, så i år var det noe. Det var 2 el 3 kvelder og kostet 4000,- 😳 Vi har vår ungdom på sentrumsskoler uten høyt buss-press. Hvor mange ungdommer allerede går mot strømmen og ikke vil være med på konsepter heller. De hadde likevel en del treff og fester. De møttes forskjellige steder i Oslo, og hadde fest i parker og sånt. For å komme seg dit tok de T-banen. Og alle som ville fikk være med. Jeg er veldig mot disse bussene selv. Husker hvor ekskluderende det var fra jeg selv var ungdom, og ser at ting bare har blitt verre og verre og starter tidligere og tidligere. Hadde barna ønsket seg på buss, hadde vi tatt en prat om hva det koster, og at dette var penger de selv måtte tjent opp. Vi hadde nok heller alliert oss med andre foreldre, og sikret at det var flere som måtte betale selv, og ikke fikk alt sponset av rike foreldre. (I Oslo er jo de fleste Buss-skoler skoler der flertallet har ganske rike foreldre, så det skaper jo en del press på de som ikke har råd.) Anonymkode: 536c2...cc5 2
Radka Skrevet mandag kl. 11:36 #32 Skrevet mandag kl. 11:36 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jo, det kan man. Du må sørge for at barnet har tak over hodet, mat på bordet og det mest nødvendige å ha på kroppen. Resten er valg. Forsørgerplikten strekker seg til det man må ha, ikke det man vil ha. Anonymkode: 896c7...f0e Svært kontroversielt, da ville jeg satt spørsmålstegn ved forsørgerevnen.
fru Alving Skrevet mandag kl. 14:45 #33 Skrevet mandag kl. 14:45 Vi foreldre må tørre å være kjipe og sette ned foten. Jeg mener det handler om å være den voksne. Helt ok å ha dress og kort og feste litt i mai snakker ikke om det. Men dette bussstyret er ikke verdt å bruke penger og tid på. Det er og ekskludering satt i system. Starter tidlig med grupperinger og folk skal forplikte seg til noe om flere år. Masse intriger, rus og posisjonering. Nei det er bare åsi nei til å sponse denne galskapen. 1 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 17:27 #34 Skrevet mandag kl. 17:27 Radka skrev (5 timer siden): Svært kontroversielt, da ville jeg satt spørsmålstegn ved forsørgerevnen. Jeg stiller heller spørsmål ved forsørgerevene og ikke minst omsorgsevene, når man lar barna feste bort en årslønn fra vg1 til vg3, samt bidrar til at utenforskap er greit. Anonymkode: 896c7...f0e 5
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 17:51 #35 Skrevet mandag kl. 17:51 Får ikke penger av meg, men har en fornuftig gutt som holder seg unna buss. Ja, sikkert kjipt å være en av de få som ikke er på buss. Her har min sønn funnet flere fra forskjellige skoler som skal være en gruppe. De har solgt litt ting, hatt dugnad og male jobber. Som gjør at de kan finansiere drikke, klær ol sammen. Man må ikke på buss, og skal vi alltid tenke dette må han pga utenforskap så vil jo utenforskapet bare bli mer og mer. De er ofte 18/19 når de er russ, de er voksne til å stå i utenforskap på skolen, hva skjer om de ikke glir rett inn i miljøet på jobb ol. Dette tåler de. Anonymkode: 05858...03e
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 11:03 #36 Skrevet onsdag kl. 11:03 Problemet er jo som han sier; alle vennene hans er jo på buss. Alle er i den gruppen. De som er invitert på fester er i den gruppen. Jeg skjønner det ikke er enkelt for han, og det var helt annet når vi var russ. Han vet så godt hva jeg synes om det også. Jeg sendte faktisk mail til Kunnskapsdepartementet også, men fikk bare en svada mail til svar tilbake hvor de skriver at skolen er ansvarlig for godt miljø for læring osv. skolen må ha verktøy, vi voksne må ha verktøy. Det løser ikke noe at han ikke har penger til neste innbetaling. Nå stakkar snakker han om å selge klær han har, for han får ikke jobb. Det stresser han, jeg merker han er sur og snapper ofte til meg. Det gjorde han ikke før. Han er jo verdens fineste gutt, og han kommer og unnskylder seg etter utbrudd, og jeg tror det er vanskelig for han. Anonymkode: 607ed...fba 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 11:11 #37 Skrevet onsdag kl. 11:11 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Problemet er jo som han sier; alle vennene hans er jo på buss. Alle er i den gruppen. De som er invitert på fester er i den gruppen. Jeg skjønner det ikke er enkelt for han, og det var helt annet når vi var russ. Han vet så godt hva jeg synes om det også. Jeg sendte faktisk mail til Kunnskapsdepartementet også, men fikk bare en svada mail til svar tilbake hvor de skriver at skolen er ansvarlig for godt miljø for læring osv. skolen må ha verktøy, vi voksne må ha verktøy. Det løser ikke noe at han ikke har penger til neste innbetaling. Nå stakkar snakker han om å selge klær han har, for han får ikke jobb. Det stresser han, jeg merker han er sur og snapper ofte til meg. Det gjorde han ikke før. Han er jo verdens fineste gutt, og han kommer og unnskylder seg etter utbrudd, og jeg tror det er vanskelig for han. Anonymkode: 607ed...fba I desperasjon kan man gjøre mye rart, jeg hadde bekymret meg mer for dett enn utenforskap akkurat nå. Hvor mye er innbetalingen og hvor mye må han betale totalt? Kunne du lagt ut og bedt om tilbakebetaling når han skaffet en inntekt? Det er nesten umulig å få jobb når man er på den alderen hvis man ikke har kontakter, så det er ikke alltid viljen det står på der. Ev. at han kan gjør en større jobb hjemme som dere betaler han for. Anonymkode: d984b...103
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 15:49 #38 Skrevet onsdag kl. 15:49 Jeg skjønner at det er forskjell på ungdom og noen hviler mer i seg selv enn andre. Men vi foreldre må seriøst slutte å sponse dette tullballet. Tror du virkelig at alle har råd til å betale tusenvis på dette her, hva med de ungdommene som ikke drikker eller ikke ønsker å være i en gruppering. Skal de bare klare seg uten venner siden de andre er opptatt med sin russegruppe? Anonymkode: 4f30e...64a 1 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 16:10 #39 Skrevet onsdag kl. 16:10 AnonymBruker skrev (På 28.9.2026 den 9.01): Her er det totalt uaktuelt å betale noe som helst på russebuss eller tilsvarende fra min egen lomme. Har en tenåring på vgs. Om tenåringen skal på buss, må tenåringen ordne de pengene selv. Ja, jeg er så iskald som mamma. Anonymkode: 2d853...bf8 Sånn var jeg også. Heldigvis hadde gutta i klassen til sønnen ingen planer om å ha russebuss, så min russ kjøpte utstyrspakken han trengte selv. Alt jeg bidro med var å stryke merkene på dressen hans. Hadde sønnen blitt med på russebuss, så hadde han måttet betalt alt selv. Anonymkode: 70a1a...d1e
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 17:10 #40 Skrevet onsdag kl. 17:10 Mine ville ikke binde seg til noe. Å de droppet å være med på buss. De ville ikke bruke så mye summer. De startet å jobbe tidlig på rema. Brukte heller penger på førekort . De hadde det mye gøy i russetiden allikevel. De angret ikke noe på det valget. Anonymkode: 8bbf1...c5e
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå