AnonymBruker Skrevet søndag kl. 22:21 #1 Skrevet søndag kl. 22:21 Hvordan løser dere det når ungdommene deres allerede i 1. vgs må begynne å spare til helt sinnsyke summer til russetiden? Vårt barn har ikke jobb, og prøver skaffe det Der er store innbetalinger, og betaler de ikke får de ikke være med i gruppen. Det er lett å si at de må bare bli kastet ut av gruppen da, men så iskald er jeg ikke som mamma Det ender jo opp med at jeg betaler for ham Jeg blir irritert på ungdommen og, for det får jo litt lommepenger også, og det er fordi jeg synes det er mye med skole og idrett og jeg vil hjelpe ungdommen. Hvordan løser dere andre slikt? Det er jo håpløst å skaffe seg jobb. Nå vil vedkommende slutte med idrett, for å få mer tid til å skaffe jobb. Er det seriøst slik det må bli? Det er ikke russetid før om 2 1/2 år.. Anonymkode: 607ed...fba 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 22:28 #2 Skrevet søndag kl. 22:28 Russebuss hadde vært helt uaktuelt. Begynner ungdommen å jobbe, og sparer til å feste dem bort, da hadde jeg gitt beskjed om at fra nå av må ungdommen bruke av lønnen for å kjøpe seg klær, betale telefonabonnement. Jeg hadde brukt mye tid på å motivere ungdommen, jobbet med å forstå økonomi og hva det har for fremtiden. Og også for å forstå galskapen i å slutte med idrett, hvor den har ekte venner, for å måtte betale for at andre skal være venn med ham. De som kutter ham ut som venn fordi han ikke har lyst å kaste bort titusener av kroner og kanskje hundretusenvis av kroner på få dager - de er virkelig ikke venner å samle på, for de er virkelig ikke hans venner. Tøff læring, men bedre å lære det nå enn senere. Anonymkode: 9fd6a...bff 8 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 22:31 #3 Skrevet søndag kl. 22:31 Tål å være den kjipe mora! Russetiden er +/- 10 dager. Helt uaktuelt å jobbe i 3 år, slutte med idrett, og å bruke alle pengene på russefeiring. Lappen og eget personlig forbruk bør stå foran i køen av prioriteringer. En 16-17-åring er ikke moden nok til å vurdere hva som er mye penger og ikke. De bare registrerer at «alle andre» gjør det samme. Anonymkode: 0d629...dfb 12 3
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 22:36 #4 Skrevet søndag kl. 22:36 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Russebuss hadde vært helt uaktuelt. Begynner ungdommen å jobbe, og sparer til å feste dem bort, da hadde jeg gitt beskjed om at fra nå av må ungdommen bruke av lønnen for å kjøpe seg klær, betale telefonabonnement. Jeg hadde brukt mye tid på å motivere ungdommen, jobbet med å forstå økonomi og hva det har for fremtiden. Og også for å forstå galskapen i å slutte med idrett, hvor den har ekte venner, for å måtte betale for at andre skal være venn med ham. De som kutter ham ut som venn fordi han ikke har lyst å kaste bort titusener av kroner og kanskje hundretusenvis av kroner på få dager - de er virkelig ikke venner å samle på, for de er virkelig ikke hans venner. Tøff læring, men bedre å lære det nå enn senere. Anonymkode: 9fd6a...bff Jeg har sagt at det er slutt på ukelønn om ungdommen slutter på idrett. Det er vist veldig strengt. Jeg har sagt jeg skal hjelpe til økonomisk for å tilrettelegge for idrett, men jeg gidder ikke mer om det skal festes bort. Men det blir jo tre utrolig kjipe år om han ikke skal være med vennene sine og da. De har opplegg og fester og han får ikke bli med pga han ikke har betalt inn. Likevel er det ikke aktuelt at mine penger skal gå til det der. Jeg føler jeg blir dratt litt mellom her.., Anonymkode: 607ed...fba
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 06:32 #5 Skrevet mandag kl. 06:32 Så iskald er jeg... Vi nektet å underskrive noe og å legge ut for noe. Mye tårer og spetakkel. Allierte oss med flere foreldre som gjorde det samme. ...og vips gikk de store ambisjonene over. De har lagt fra seg planene om buss og driver et år senere med planlegging av "konsept." Ikke noe mer mas om penger. Anonymkode: 48f82...ee4 7 3
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 06:38 #6 Skrevet mandag kl. 06:38 Vi betalte til de fikk seg jobb. (Noe de alle tre fikk seg mot slutten av vg1. Anonymkode: 562ce...9b7 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 06:42 #7 Skrevet mandag kl. 06:42 Hvordan i alle dager skal barnet ditt klare å stå imot presset når ikke engang du klarer det? "Det ender jo opp med at jeg betaler for han" Du sier selvsagt at det er uaktuelt at du betaler for dette. Anonymkode: bd7b7...4fa 11 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 06:53 #8 Skrevet mandag kl. 06:53 Det er jo fordi dere foreldre betaler at dette fortsetter. Og ja jeg har ungdom i denne alderen selv, men heldigvis har ingen av de ytet ønske om buss. De får utstyrspakka, noe mer enn det vil de faktisk ikke ha da de alle synes å bruke så mye penger på buss er helt tullete. Her ser vi at vår oppdragelse rundt økonomi har fungert. De har aldri fått ukelønn, de får penger til det de føler er viktig. Dvs de har alltid hatt en konto med litt penger på som de kan bruke som de ønsker. Er vi enige med bruken erstatter vi det, ses det på som sløs må de bruke av bursdags pengene. Så de har aldri trengt å spørre oss om å gå på kino eller være med steder, de har alltid vurdert verdien og hyppigheten av slik selv. På den måten har de lært seg å tenke gjennom alle kjøp de gjør, hvor mye de har brukt i det siste og hvor viktig ting føles. Noen måneder brukes det veldig lite, andre måneder en del mer. Men tilsammen er det et ok beløp. Skal sies at ingen har noen sinne utnyttet systemet eller brukt for mye, heller tvert imot jeg har flere ganger sakt at dere kan bruke litt mer. Anonymkode: d984b...103 4
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 07:01 #9 Skrevet mandag kl. 07:01 Her er det totalt uaktuelt å betale noe som helst på russebuss eller tilsvarende fra min egen lomme. Har en tenåring på vgs. Om tenåringen skal på buss, må tenåringen ordne de pengene selv. Ja, jeg er så iskald som mamma. Anonymkode: 2d853...bf8 5 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 07:04 #10 Skrevet mandag kl. 07:04 Så glad våres gikk der buss ikke var noe prat om. De brukte vanlige biler. Her lånte sønnen vår caravella vi hadde som var 8 setter. Ikke var de på noen store treff. De var på et lokale som ble leid 1 km unna der vi bor, brukte gymsal på skolen. I russetoget kjørte de veteran vil,traktor og privatbil eller gikk Hadde vært helt uaktuelt å dekke noe buss. Begge mine har jobbet fra de varc13/14 og de pengene ble brukt til traktor lappen, så bil lapp og bil og til boligsparing Anonymkode: 3857b...dc7
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 07:18 #11 Skrevet mandag kl. 07:18 Ser ar de fleste som svarer ikke har vært i tilsvarende situasjon selv… Kun 1, og denne ene slapp utenforskap fordi flere foreldre gjorde det samme. Typisk KG. Lett å hamre løs sterke meninger bak en skjerm. Ingen som presser sitt eget barn til utenforskap på denne måten. Anonymkode: 02659...1e5 1 2
Kålrota Skrevet mandag kl. 07:22 #12 Skrevet mandag kl. 07:22 Våre har ikke vært i grupper med buss, så innbetalingene har ikke vært veldig store. Vi har hele tiden vært tydelige på at vi ikke støtter russestiden økonomisk. De har hatt jobber.
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 07:28 #13 Skrevet mandag kl. 07:28 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ser ar de fleste som svarer ikke har vært i tilsvarende situasjon selv… Kun 1, og denne ene slapp utenforskap fordi flere foreldre gjorde det samme. Typisk KG. Lett å hamre løs sterke meninger bak en skjerm. Ingen som presser sitt eget barn til utenforskap på denne måten. Anonymkode: 02659...1e5 Dette vet du ingenting om. Mine er 19 og 17, jeg har ikke svart før nå da, men svaret er det samme. Vi betaler ikke for russetid, har de råd til å kaste bort penger, har de råd til å betale for seg selv. Og vet du, det går helt fint! De er ressurssterke ungdommer, med mange venner, de har også jobb, toppkarakterer og driver med idrett. Men vi foreldre har høye utdannelse, gode jobber i næringslivet, og alt det materielle på plass, vi rikker oss ikke en tomme, og vi vet at barna våre kommer bedre ut av ungdomstiden med denne ballasten, de og vi har større ambisjoner enn å bruke tid og penger på en voldsom russefeiring. Anonymkode: 2a6d6...f65 5 1
Addie Skrevet mandag kl. 07:44 #14 Skrevet mandag kl. 07:44 (endret) Jeg har betalt for min, og etter hvert jobbet de mye dugnad og han han hatt litt jobb her og der. Men jeg betalte for min Synes det er dritkjipt og kjipe penger. Samtidig så er det siste før han blir voksen… De som sier at russetiden bare er 10 dgr/1 mnd, vet ikke hva de snakker om. Det er hele vgs- 3 år! Det er hvem du skal være sammen med, hvem du skal feste med, hvilke jenter du skal være sammen med Man kan hate det så mye man vil, men sånn er hverdagen for mange ungdommer. Å være den kjipe foreldre som sier nei, hjelper ikke ungdommen å stå i mot. Den blir bare utestengt. Mitt råd- lag dere et ‘foreldrestyre’ og heng på russen. De har et russestyre i gruppa. På den måten kan dere hjelpe de å begrense pengebruken, hvis de fleste foreldrene er med. Vær involvert selv eller via andre foreldre som er tett på. ‘Alle’ synes dette er galskap men det er lettere når dere hjelper dem. De kommer til å bli lurt av en kynisk bransje, heng på dem. Ikke slå ned på ideer som er viktig for dem, selv om man selv synes det er dumt. Min russ sin gruppe, leide buss for 1,2 million. Vi som foreldre synes det var hårreisende men vi fikk være med på å signere kontrakten med selskapet og satt som krav at pengene sto på russeguttenes konto frem til januar året de var russ. På den måten sikret vi pengene deres mot evnt konkurs fra russebussselskapet. Så mitt råd- har du ‘råd’ så betal 😊 Barnet ditt får det bedre hvis han kan være på buss med de han helst vil. Vi bor i Nordre Follo og her er det tradisjon for buss, på de fleste skoler Heia deg mamma ❤️ Endret mandag kl. 07:46 av Addie Skrivefeil 1 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 07:46 #15 Skrevet mandag kl. 07:46 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Ser ar de fleste som svarer ikke har vært i tilsvarende situasjon selv… Kun 1, og denne ene slapp utenforskap fordi flere foreldre gjorde det samme. Typisk KG. Lett å hamre løs sterke meninger bak en skjerm. Ingen som presser sitt eget barn til utenforskap på denne måten. Anonymkode: 02659...1e5 Men hva tenker du da om utenforskapet du er med og skaper for de ungdommene som ikke har foreldre som kan betale seg ut av dette? Anonymkode: b52e8...8b3 10
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 07:46 #16 Skrevet mandag kl. 07:46 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Ser ar de fleste som svarer ikke har vært i tilsvarende situasjon selv… Kun 1, og denne ene slapp utenforskap fordi flere foreldre gjorde det samme. Typisk KG. Lett å hamre løs sterke meninger bak en skjerm. Ingen som presser sitt eget barn til utenforskap på denne måten. Anonymkode: 02659...1e5 Synes også det er hjerterått å være så iskald. Det er mye press på de, og jeg skjønner de vil være med. Alle vil høre til og når alle vennene dine er med er det ikke enkelt. Mye fokus på Pisa og de små i skolen av regjeringen, men det gjøres ikke en dritt for å stoppe dette… Anonymkode: 607ed...fba 1 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 07:48 #17 Skrevet mandag kl. 07:48 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Synes også det er hjerterått å være så iskald. Det er mye press på de, og jeg skjønner de vil være med. Alle vil høre til og når alle vennene dine er med er det ikke enkelt. Mye fokus på Pisa og de små i skolen av regjeringen, men det gjøres ikke en dritt for å stoppe dette… Anonymkode: 607ed...fba Hva skal regjeringen gjøre? Anonymkode: b52e8...8b3 2
Addie Skrevet mandag kl. 07:53 #18 Skrevet mandag kl. 07:53 (endret) AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hva skal regjeringen gjøre? Anonymkode: b52e8...8b3 Mitt forslag er at noen må samle utelivsbransjen, politet, fylkeskommunen osv Her hvor vi bor er det ikke noe tilbud i Oslo/omegn for russen Det er ingen russekro eller steder de får lov til å oppholde seg. ‘Alle’ klager på russen! Hvis de hadde hatt et sted de kunne være, utesteder med 18-årsgrense- russekro feks- en gang i uken så ville ikke buss vært like aktuelt. Nå er inni en buss, det eneste stedet de kan spille musikk, danse og treffes. Og så kjører de rundt i gamle vrak. Det er mye de kan gjøre. Men det de gjør er å gi forbud mot enkelte busser. Det hjelper ikke en dritt Redigert: i år var det gjenåpnet for fest på Tryvann for russen, så i år var det noe. Det var 2 el 3 kvelder og kostet 4000,- 😳 Endret mandag kl. 07:55 av Addie
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 08:08 #19 Skrevet mandag kl. 08:08 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Ser ar de fleste som svarer ikke har vært i tilsvarende situasjon selv… Kun 1, og denne ene slapp utenforskap fordi flere foreldre gjorde det samme. Typisk KG. Lett å hamre løs sterke meninger bak en skjerm. Ingen som presser sitt eget barn til utenforskap på denne måten. Anonymkode: 02659...1e5 Det er faktisk flere og flere som setter beina ned for denne galskapen. Jeg har tre barn, to av de har vært russ. Ingen buss på dem. Vi har vært tydelige fra de var unge. Har de råd til den galskapen, så har de råd til å finansiere livet sitt selv, inkludert førerkort. Begge har valgt å være vandreruss og lever godt med det. De russegruppene har blitt så ekskluderende at jeg nekter å være med på galskapen. Miljøet innad i mange av gruppene er så krevende, at det går ut over skolegangen deres. Å danne en russegruppe på vg1 gir ingen mening. Ungdom tar ulike valg i livet og når utkastelse av russegruppene, står foran valgene ungdommen har, blir det galt. Det er ikke sunt for et ungt menneske i identitetsutvikling, å følge regelverket disse gruppene setter. Sanksjonene er knall harde, dersom du bryter med gruppeleder sine regler. Anonymkode: 896c7...f0e 8
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 08:08 #20 Skrevet mandag kl. 08:08 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Dette vet du ingenting om. Mine er 19 og 17, jeg har ikke svart før nå da, men svaret er det samme. Vi betaler ikke for russetid, har de råd til å kaste bort penger, har de råd til å betale for seg selv. Og vet du, det går helt fint! De er ressurssterke ungdommer, med mange venner, de har også jobb, toppkarakterer og driver med idrett. Men vi foreldre har høye utdannelse, gode jobber i næringslivet, og alt det materielle på plass, vi rikker oss ikke en tomme, og vi vet at barna våre kommer bedre ut av ungdomstiden med denne ballasten, de og vi har større ambisjoner enn å bruke tid og penger på en voldsom russefeiring. Anonymkode: 2a6d6...f65 Signerer på dette. Kunne skrevet nøyaktig det samme selv. AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Men hva tenker du da om utenforskapet du er med og skaper for de ungdommene som ikke har foreldre som kan betale seg ut av dette? Anonymkode: b52e8...8b3 Nettopp. Et annet poeng er at hver år blir ungdom alvorlig syke / skadet eller dør under russefeiring. Mennesker får livene sine endret for alltid. Mange går ut av vgs. med dårligere karakterer enn man hadde trengt. Man gjør ungene sine en enorm bjørnetjeneste ved å tro at man kan kjøpe seg ut av det som er negativt her. Anonymkode: 0139c...0e4 5 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå