Gå til innhold

Er barfotsko "eksentrisk"...?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet

Svigers snakket om en dame, og beste måten hun kunne beskrive at hun bar litt rar på var at "hun er sånn dame som bruker sko som er forma som fot - sånn eksentrisk type". 

Selv er jeg nettopp av denne "eksentriske typen" som ville funnet på å gå i barfotsjo, lar være å bruke skjærefjøler i plast, bruker ikke teflonbelagte kjøkken-ting, vasker med vaskemiddel uten lukt, spiser så mye hjemmelaget og konserveringsfritt som jeg kan (jeg spiser noe ultraprosessert også, men prøver å spise rent), prøver å ikke ta inn alt for mye plast inn i huset, vi har ikke TV (ser uansett ikke på noe av det som går der), barns mine underholdes ikke med skjerm og jeg prøver å bruke så mye tid med dem som lar seg kombinere med 100% jobb. Og JA, jeg elsker barfotsko som gir fleksibilitet til føttene, ikke tvinger de inn i en unaturlig form.

Er dette virkelig slikt som noen tenker er "eksenteisk"? For meg er eksentrisk å drive med ulike former for rus, ulike pseudo-religioner og overtro, mye tenking på meta-fysiske ting, å snakke på en måte som må tolkes - der man ikke kan skjønne direkte hva folk prøver å si, eller bare rett og slett snakke på en måte som kun en liten del av samfunnet klarer å forstå (at man er i en liten og priviligert gruppe, eller kanskje i en liten og parsnoid gruppe), et ensidig kosthold som ikke kommer fra noen annerkjent forskning... ja, sitt sånne ting.

Ellers er svigrts en sånn som mener man ikke skal stikke seg ut, ikke skape noen form for konflikt, holde alt innad i familien, alt i matbutikken er mat (jeg mener st noe av det er bare kjemikalier), alt i kles-/leketøybutikken er trygt (jeg jobber i kjemisk industri og mener at det er mye rare greier som blir solgt). Jeg ville virkelig ikke tenkt "Wow, hun er ikke-konformist!" av å se et par barfotsko.... har man blitt veldig gammeldags og tør ikke stikke seg ut hvis man tenker slik, eller ville dere regnet MEG som eksentrisk også?

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, jeg vil kalle deg fremovertenkende, smart, oppegående. Og svigers sin tankegang  vil jeg kalle gammeldags og utgått på dato 😅 

Anonymkode: e50d5...d97

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Definitivt!

Anonymkode: 949af...55c

• Liker 1
Skrevet

For mange er det eksentrisk. For mange er det ikke. Det avhenger fullstendig av hvilket perspektiv man har, utifra hvor på helsespekteret man befinner seg. 

En stor majoritet av landet aner ingenting om det som opptar deg, og da blir disse tingene litt "out there". 

Vi må bare akseptere at vi blir sett på som rare, ekstreme og  fanatiske av veldig mange. 

Anonymkode: c58dd...155

• Liker 5
Skrevet

Hun skjønner tydeligvis ikke hva det å bruke feil sko kan gjøre med føttene. Barfotsko eller ALTRA (som en mildere variant) er god medisin for føttene. Jeg kjøpte ett par ALTRA i sommer og har bestilt ett par med gore tex nå som jeg skal bruke i vinter (med mindre det blir mye snø). Jeg elsker de. Eneste jeg synes er dumt er at jeg kun får tak i slike sko på nett. 

Anonymkode: 16bfb...c6d

• Liker 3
Skrevet

Ja, jeg ville kalt deg litt eksentrisk, uten at det er noe negativt ved det. Jeg er eksentrisk selv. Jeg kunne også gått med barfotsko selv, men ikke hele tiden. ;)

• Liker 3
Skrevet

Nei der tror jeg svigemoren din bommet litt på begrepet. Eksentriske mennesker, gjør mye ut av seg selv. De skiller seg ut, og elsker det.  Typiske kunstnere, satt helt på spissen har vi Christine Koht og Odd Nerdrum. Jeg er heller ikke enig med deg at eksentriske mennesker driver med rus og er spiser helsekost, det er det jo du som gjør i så fall. Barfotsko er som fotformsko, mens eksentrikeren ville valgt lilla stiletthæler.

• Liker 4
Skrevet (endret)
Anglofil skrev (7 minutter siden):

Ja, jeg ville kalt deg litt eksentrisk, uten at det er noe negativt ved det. Jeg er eksentrisk selv. Jeg kunne også gått med barfotsko selv, men ikke hele tiden. ;)

Jeg har til og med søte barfot-balettsko og hæler som ikke presser tærne sammen 😁

camper-Black-Sella-Lace-Up-Ballet-Flats-By-3038119479.jpg

n5164_pleasant-black_d_2048x2048-1397339379.png

Endret av katties
Skrevet

Jeg har aldri tolket eksentrisk som å være noe negativt, men mulig jeg har misforstått. 

• Liker 2
Skrevet
Marijana skrev (4 minutter siden):

Nei der tror jeg svigemoren din bommet litt på begrepet. Eksentriske mennesker, gjør mye ut av seg selv. De skiller seg ut, og elsker det.  Typiske kunstnere, satt helt på spissen har vi Christine Koht og Odd Nerdrum. Jeg er heller ikke enig med deg at eksentriske mennesker driver med rus og er spiser helsekost, det er det jo du som gjør i så fall. Barfotsko er som fotformsko, mens eksentrikeren ville valgt lilla stiletthæler.

Jeg gikk en gang samfunnsfag på universitetet, og der var det mange som ruste seg litt for å "åpne sinnet" og tenke nytt, så var litt det jeg tenkte på 😄 Ikke at alle eksenteiske ruser seg, men at de er kanskje mer åpne for å prøve slike ting, som igjen gjør at de snakker om ting mange ikke har noe erfaring med

Skrevet

Hvorfor i alle dager vil du unngå å være eksentrisk? Alle bra mennesker er eksentriske. 

Anonymkode: 10993...c58

• Hjerte 1
Skrevet (endret)
Solstrålen. skrev (12 minutter siden):

Jeg har aldri tolket eksentrisk som å være noe negativt, men mulig jeg har misforstått. 

Tja, det spørs vel hvem det kommer fra. Det har nok alltid blitt tolket som "annerledes" og noe man ikke skjønner seg helt på. Hos svigers var det: 😬😏

Jeg tenkte "dama er pensjonert. Når skal hun kunne gjøre hva enn ut av utseendet sitt om ikke nå?..."

Endret av katties
Skrevet
katties skrev (18 minutter siden):

Tja, det spørs vel hvem det kommer fra. Det har nok alltid blitt tolket som "annerledes" og noe man ikke skjønner seg helt på. Hos svigers var det: 😬😏

Jeg tenkte "dama er pensjonert. Når skal hun kunne gjøre hva enn ut av utseendet sitt om ikke nå?..."

Regel nummer én: Aldri gi svigers definisjonsmakt over egen identitet.

Anonymkode: 10993...c58

Skrevet
Marijana skrev (33 minutter siden):

Her er det du som bommer på begrepet. Skaff deg en ordbok. 

Skrevet (endret)
katties skrev (3 timer siden):

Jeg gikk en gang samfunnsfag på universitetet, og der var det mange som ruste seg litt for å "åpne sinnet" og tenke nytt, så var litt det jeg tenkte på 😄 Ikke at alle eksenteiske ruser seg, men at de er kanskje mer åpne for å prøve slike ting, som igjen gjør at de snakker om ting mange ikke har noe erfaring med

Det kan hende. Jeg ser mer på folk som bruker de som litt sporty jeg. Eller bare opptatt av gode sko. De få som jeg har sett, har hatt turklær. Altså vanlige folk.  Sikkert svigermoren din som synes det er  noe nymotens tull» eller noe sånt 😆

Endret av Marijana
  • Liker 2
Skrevet
katties skrev (6 timer siden):

For meg er eksentrisk å drive med ulike former for rus, ulike pseudo-religioner og overtro, mye tenking på meta-fysiske ting, å snakke på en måte som må tolkes - der man ikke kan skjønne direkte hva folk prøver å si, eller bare rett og slett snakke på en måte som kun en liten del av samfunnet klarer å forstå (at man er i en liten og priviligert gruppe, eller kanskje i en liten og parsnoid gruppe), et ensidig kosthold som ikke kommer fra noen annerkjent forskning... ja, sitt sånne ting.

Det er ikke noe fasit her. Din tolkning av eksentrisk er like subjektiv som svigers sin. 

Anonymkode: 77c41...fc9

Skrevet

I følge leksikon (som kanskje er litt eksentrisk å bruke? 😆) er en eksentrisk person en som har uvanlig eller sær framtoning, eller svært uvanlige eller forskrudde idéer og oppfatninger. 

Jeg syns nok ikke barfotsko kommer helt inn under den definisjonen, nei. 😂 

NAOB definerer det som "forskrudd" eller "eiendommelig". 

• Nyttig 1
Skrevet

Men er det så farlig å være litt eksentrisk da? 

Skrevet

Jeg synes det er eksentrisk. Og "kjærring"-stil. Hilsen k42.

Anonymkode: ab14e...a0b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg synes det er eksentrisk. Og "kjærring"-stil. Hilsen k42.

Anonymkode: ab14e...a0b

Ja, det er litt i samme gata som å skrive kjerring med æ ;) 

• Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...