Gå til innhold

Helgeturer er bare tull. Hvorfor gidder du?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet

Mange liker å ta seg såkalte «weekend turer» flere ganger i året. Hvorfor folk gjør dette er utenfor min fatteevne. Du bruker mange tusen kroner i flybilletter og hotell for å være et sted fredag ettermiddag/kveld til søndag? Ikke bare er oppholdet dyrt i seg selv, men tiden man har til disposisjon er latterlig liten. Regner med det reises for å oppleve byen, severdigheter, atmosfæren. Du rekker så vidt få en smakebit før du må reise hjem igjen. Enkelte tar jo dette et steg lengre og reiser til utlandet som bare gjør alt enda verre! Hvorfor gidder du?

Anonymkode: 05144...7ef

• Liker 5
  • Nyttig 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Fordi jeg har lyst.

Og jeg har kost meg skikkelig på alle de 8 helgeturene jeg har hatt hittil i år.

Endret av Grønnsaksvaffel
Lagt til setning.
  • Liker 36
  • Hjerte 4
  • Nyttig 5
Skrevet

På slutten av åttitallet reiste jeg til Stockholm på helgeturer ofte. Hadde venner der, venner jeg ble kjent med på sydentur i Hellas. Vi holdt kontakten og besøkte hverandre av og til i helgene. Jeg tok tog, de tok bilen.

Og igjen turer til Stockholm på nittitallet da jeg fikk svensk kjæreste der. 

Senere ble det noen weekendturer med venninne til London, for å shoppe og kose oss i et spennende miljø og en storby. Andre weekendturer utenlands har jeg faktisk ikke tatt, fordi jeg tenker litt sånn som deg... gidder ikke bruke så sykt mye penger bare på en helg. Dessuten er jeg blitt mer hjemmekjær med årene.

• Liker 3
Skrevet

Noe må vi jo bruke pengene våre på når vi tjener så godt.

Anonymkode: 53a79...17f

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet

Er helgeturer bare utenlandsferie for deg? Det gidder ikke jeg, men jeg er ofte på hytta i helgene. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Noe må vi jo bruke pengene våre på når vi tjener så godt.

Anonymkode: 53a79...17f

Noe må vi bruke penger på for å kunne klage på å ikke ha råd til høye mat- og bensinpriser. 🙃 

Anonymkode: a76c4...e6f

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Fordi det er bedre enn å sitte hjemme i sofaen? Hver sin lyst og hver sin lommebok 

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Mange liker å ta seg såkalte «weekend turer» flere ganger i året. Hvorfor folk gjør dette er utenfor min fatteevne. Du bruker mange tusen kroner i flybilletter og hotell for å være et sted fredag ettermiddag/kveld til søndag? Ikke bare er oppholdet dyrt i seg selv, men tiden man har til disposisjon er latterlig liten. Regner med det reises for å oppleve byen, severdigheter, atmosfæren. Du rekker så vidt få en smakebit før du må reise hjem igjen. Enkelte tar jo dette et steg lengre og reiser til utlandet som bare gjør alt enda verre! Hvorfor gidder du?

Hvorfor i all verden skulle man ikke gidde det? Mer enn en helg i storby er jo dødekjedelig. En helg er akkurat passe! 

Derimot hadde jeg ikke giddet strandferie for å slappe av på bare en helg nei.

Anonymkode: 9c803...369

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Fordi vi skal ut og danse, ta noen drinks og hotell kos, og ha vår første tur alene etter at vi ble foreldre. 

Sist vi var på tur sammen var i 2017. Jeg synes vi kan unne oss denne.

• Liker 3
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Fordi jeg liker det. 

Hva som er utenfor din fatteevne, har naturlig nok relativt liten betydning for hvordan jeg organiserer livet mitt. 

Anonymkode: e5c17...e87

• Liker 12
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Noe må vi bruke penger på for å kunne klage på å ikke ha råd til høye mat- og bensinpriser. 🙃 

Anonymkode: a76c4...e6f

En tur retur billett til London kan koste 500 kroner. Det bruker vi på mat i Norge per dag nå. Å fylle tanken på bilen orker jeg ikke engang å tenke på hva kostet.

Anonymkode: 9c803...369

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg elsker helgeturer 😊 Jeg synes 1-3 netter borte er helt passelig. Jeg behøver jo ikke få med meg alt i byen hver gang, noen steder har jeg vært flere ganger. Noen steder besøker jeg om igjen, og av og til utforsker jeg andre bydeler. 

Anonymkode: 0715a...b24

• Nyttig 4
Skrevet

Koser meg på turer jeg. Så drar så ofte jeg kan.

Anonymkode: 70ec5...b5d

Skrevet

Fordi vi har råd og anledning, og fordi det gir oss et hyggelig avbrekk. Tar typisk fredagen fri, og reiser ut tidlig fredag morgen evt torsdag etter jobb. Hvis vi snakker storbyferier så er det forbausende (for mange) hvor mye du kan rekke av spennende, morsomme, hyggelige og givende opplevelser i løpet av bare et døgn! Den gang Ryanair fløy fra Rygge reiste vi til og med mange ganger på dagsturer til London på lørdager! Tidlig fly kl 07, var midt i sentrum før kl 10 på formiddagen, hjem med kveldsflyet. Shopping, museer, publunsj etc etc.

Lengste weekendtur: Los Angeles med to overnattinger. Fikk fantastisk mye ut av to døgn!

Tar heller hyppige langhelger her og der enn å grinde meg gjennom hverdagene i påvente av tre-fire ukers sommerferie. 

Anonymkode: c2ee9...3f7

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Fordi jeg er annerledes enn deg. Nå virker ikke din fatteevne så stor i utgangspunktet. Men jeg reiser ofte til Paris for å se en utstilling, eller London for å se et show eller to, Stockholm for å besøke venner eller Wien på julemarked. Flyturene koster sjelden flere tusen. Langweekend i New York har jeg også vært på. De fleste stedene jeg drar på weekendtur til har jeg allerede vært før, og trenger ikke se alle turistfellene på nytt.

Det er mange grunner til å velge kortere turer. Man bruker færre feriedager. Man kan oppleve flere steder på ulike årstider, istedenfor å smelle av alle feriepengene på en lang sommerferie som mange gjør. Tre uker i syden med all inclusive er ikke noe for meg. Det er likevel "innenfor min fattteevne" at andre foretrekker det slik. 

Anonymkode: 5d19d...bae

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Fordi jeg er såpass introvert og høysensitiv at jeg blir fort overstimulert om jeg er på ferie for lenge om gangen.

Fordi jeg får hjemlengsel og vil hjem etter tre-fire dager.

Fordi det koster mindre både økonomisk og planleggingsmessig å være borte bare en langhelg og vi kan derfor reise flere steder.

Fordi jeg ikke vil at kattene skal være hjemme alene for lenge (de får tilsyn, selvsagt).

Fordi jeg ikke vil at de som gir kattene tilsyn skal reise ut til oss så veldig mange dager.

Hvorfor er det så vanskelig for deg å forstå at folk er forskjellige, TS?

Anonymkode: a3240...c89

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet

For at jeg liker å oppleve nye steder, spise god mat, oppleve annen kultur, leve..? Vi lever kort og er døde skrekkelig lenge, som en klok mann en gang sa 😅

Anonymkode: a3d55...35e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Jeg er enig. Helgetur blir bare stress for to reisedager og en "turdag". Det må være noen flere dager, ellers er det bedre å være hjemme.

Men kan kanskje forstå folk som bor trangt i ei lita celle i ei blokk en plass. Da kan det jo være godt å komme ut og få litt luft. Heldigvis bor ikke jeg slik. Har nok av plass og luft, og trenger ikke dra hjemmefra for å ha det fint og slappe av.

Anonymkode: eb4fe...b9a

• Nyttig 1
Skrevet

Ts, jeg er nyskjerrig på hva du bruker helgene på?

Bruker ikke selv å reise på helgeturer til utlandet, men skjønner godt at det er andre som ønsker det.

Anonymkode: 36728...264

• Liker 4
Skrevet

Haha, mine to utenlandsturer i år har vært fra lørdag til søndag 😂 til vinteren skal jeg til Marrakech, lørdag til tirsdag 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...