AnonymBruker Skrevet 22. september #21 Skrevet 22. september AnonymBruker skrev (5 minutter siden): La oss si at du har rett. Det er ingenting du kan jobbe med psykisk for å få det bedre. Da må du se andre steder. Har du undersøkt om fenomenet er en fysisk sykdom? Har du utelukket vitaminmangel, allergier? Spiser du nok? Drikker du nok? Hvilket kosthold har du? Er du sosial? Hvor ofte og hva trener du? Hva jobber du med? Har du familie? Venner? Anonymkode: 3d444...72e Jeg regner nå med det er psykisk, jeg vet bare ikke hvordan jeg skal jobbe med det og tydeligvis vet ikke psykologen det heller. Derav tråden. Nå har jeg jo fått råd om psykomotorisk fysioterapi så tenker det blir neste steg. 😊 Anonymkode: 2b222...4d1
AnonymBruker Skrevet 22. september #22 Skrevet 22. september AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg regner nå med det er psykisk, jeg vet bare ikke hvordan jeg skal jobbe med det og tydeligvis vet ikke psykologen det heller. Derav tråden. Nå har jeg jo fått råd om psykomotorisk fysioterapi så tenker det blir neste steg. 😊 Anonymkode: 2b222...4d1 Ja du regner med det, men samtidig er det ikke forårsaket av hodet ditt, sier du. La det gi logisk mening 😀 Du må gå grundigere til verks her om du skal bli frisk..Utelukk ting. Du har allerede hatt mange år på deg og er ganske sent ute. Jeg ville sett på alle de tingene jeg skrev angående fysisk sykdom i første omgang. Sett på om det er noe i omgivelsene dine som forårsaker det. Når du så finner ut at dette er psykisk, er det fortsatt mye du kan gjøre. Første bud er å innrømme at dette foregår i toppetasjen og at du har fullt fokus på angsten som igjen forsterker det. Så lenge du fortsetter i samme spor som nå blir du ikke frisk. Kanskje litt hardt, men jeg sier det med omsorg. ❤️ Det har jeg ingen tro på. Men du må gjerne prøve 👍🏻 Anonymkode: 3d444...72e
AnonymBruker Skrevet 22. september #23 Skrevet 22. september AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja du regner med det, men samtidig er det ikke forårsaket av hodet ditt, sier du. La det gi logisk mening 😀 Du må gå grundigere til verks her om du skal bli frisk..Utelukk ting. Du har allerede hatt mange år på deg og er ganske sent ute. Jeg ville sett på alle de tingene jeg skrev angående fysisk sykdom i første omgang. Sett på om det er noe i omgivelsene dine som forårsaker det. Når du så finner ut at dette er psykisk, er det fortsatt mye du kan gjøre. Første bud er å innrømme at dette foregår i toppetasjen og at du har fullt fokus på angsten som igjen forsterker det. Så lenge du fortsetter i samme spor som nå blir du ikke frisk. Kanskje litt hardt, men jeg sier det med omsorg. ❤️ Det har jeg ingen tro på. Men du må gjerne prøve 👍🏻 Anonymkode: 3d444...72e Jeg skjønner du sikkert mener det godt, men jeg ser ikke helt hvilke råd du har gitt meg annet enn "å gi faen" og fokusere på mosjon og kosthold. Jeg skrev at det ikke var tanker jeg er bevisst på som driver angsten, hva annet du har lagt i det må du nesten stå for selv. Nå har jeg jo fått gode råd i tråden så er takknemlig for det. 😊 Anonymkode: 2b222...4d1 2
AnonymBruker Skrevet 22. september #24 Skrevet 22. september AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg regner nå med det er psykisk, jeg vet bare ikke hvordan jeg skal jobbe med det og tydeligvis vet ikke psykologen det heller. Derav tråden. Nå har jeg jo fått råd om psykomotorisk fysioterapi så tenker det blir neste steg. 😊 Anonymkode: 2b222...4d1 Ja, google psykomotorisk fysioterapi og be legen om å henvise deg ❤️ Du kan også prøve yoga nidra. Denne lenken er fra sats, men glem sats - jeg bare synes den gir en ok forklaring på hva det er. Guidet meditasjon mens du ligger og hviler. Yoga Nidra - Hva er det og hvordan gjøres det? - SATS Selv har jeg brukt det så lenge at jeg har cd-plater å høre på (jeg gjør altså yoga nidra hjemme). Men det finnes også gratis på nett, vet jeg. Men jeg kan ikke gi deg tips om de beste der, siden jeg hører på mine cd-er 😄 Jeg hører på: Peos 10 korte avspenninger, dobbelt-CD Peos fire enkle Yoga Nidra avspenninger, dobbelt-CD Alt godt ønskes deg, Ts ❤️ Anonymkode: 2af33...fad 1
AnonymBruker Skrevet 22. september #25 Skrevet 22. september AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg skjønner du sikkert mener det godt, men jeg ser ikke helt hvilke råd du har gitt meg annet enn "å gi faen" og fokusere på mosjon og kosthold. Jeg skrev at det ikke var tanker jeg er bevisst på som driver angsten, hva annet du har lagt i det må du nesten stå for selv. Nå har jeg jo fått gode råd i tråden så er takknemlig for det. 😊 Anonymkode: 2b222...4d1 Du har fokus på angsten = du må få bort fokuset fra angsten. Så enkelt og likevel så vanskelig. Det er rådet. Hvordan du har tenkt til å gjøre det vet ikke jeg. Aner ikke hva du bedriver dagene med fra før, det ignorerte du 😀 Anonymkode: 3d444...72e
Ut på tur! Skrevet 22. september #26 Skrevet 22. september Det er ikke lenger slik at man henvises til fysio, man tar selv kontakt. Så finn ut om det er noen psykomotoriske fysio'er i kommunen din, enten private eller offentlige. De har dessverre ofte lang ventetid. Sånn ellers. Uro, angst, kroppslig ubehag settes jo i gang av et eller annet. Sannsynligvis føler ikke kroppen din seg trygg (nok), hadde den gjort det, så ville du trolig ikke kjent på denne type angst. Så å øve på trygghet på noe vis vil trolig kunne hjelpe. Hvordan må du nesten prøve deg litt frem med. Hva har du prøvd selv? Yoga, meditasjon, rolige gåturer ute, samvær med folk eller dyr du er trygg på - mange måter å øve seg. Må gjerne gjøre det over tid for å se om det har effekt. Og se på hva i livet som kan være pådrivere av frykt, selv om du vet rasjonelt at ting er greit. Jobb, folk du omgås, økonomi, søvn, for mye eller lite av noe, osv.. Lykke til! 2 2 1
AnonymBruker Skrevet 22. september #27 Skrevet 22. september AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Ja, google psykomotorisk fysioterapi og be legen om å henvise deg ❤️ Du kan også prøve yoga nidra. Denne lenken er fra sats, men glem sats - jeg bare synes den gir en ok forklaring på hva det er. Guidet meditasjon mens du ligger og hviler. Yoga Nidra - Hva er det og hvordan gjøres det? - SATS Selv har jeg brukt det så lenge at jeg har cd-plater å høre på (jeg gjør altså yoga nidra hjemme). Men det finnes også gratis på nett, vet jeg. Men jeg kan ikke gi deg tips om de beste der, siden jeg hører på mine cd-er 😄 Jeg hører på: Peos 10 korte avspenninger, dobbelt-CD Peos fire enkle Yoga Nidra avspenninger, dobbelt-CD Alt godt ønskes deg, Ts ❤️ Anonymkode: 2af33...fad Tusen hjertelig takk! Skal sjekke ut alt. Setter veldig pris på det. ❤️ AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du har fokus på angsten = du må få bort fokuset fra angsten. Så enkelt og likevel så vanskelig. Det er rådet. Hvordan du har tenkt til å gjøre det vet ikke jeg. Aner ikke hva du bedriver dagene med fra før, det ignorerte du 😀 Anonymkode: 3d444...72e Ja, jeg vet ikke hvordan jeg får fokuset bort. Er nok det jeg trenger hjelp med. Lever som vanlig med angsten, så vet ikke helt hvordan man gjør det ut over det. Lever et helt vanlig liv med en jobb jeg trives i, flott mann, flotte barn. Har egentlig en fin hverdag utenom at jeg svimler mye og er "frynsete" i perioder. Ut på tur! skrev (1 minutt siden): Det er ikke lenger slik at man henvises til fysio, man tar selv kontakt. Så finn ut om det er noen psykomotoriske fysio'er i kommunen din, enten private eller offentlige. De har dessverre ofte lang ventetid. Sånn ellers. Uro, angst, kroppslig ubehag settes jo i gang av et eller annet. Sannsynligvis føler ikke kroppen din seg trygg (nok), hadde den gjort det, så ville du trolig ikke kjent på denne type angst. Så å øve på trygghet på noe vis vil trolig kunne hjelpe. Hvordan må du nesten prøve deg litt frem med. Hva har du prøvd selv? Yoga, meditasjon, rolige gåturer ute, samvær med folk eller dyr du er trygg på - mange måter å øve seg. Må gjerne gjøre det over tid for å se om det har effekt. Og se på hva i livet som kan være pådrivere av frykt, selv om du vet rasjonelt at ting er greit. Jobb, folk du omgås, økonomi, søvn, for mye eller lite av noe, osv.. Lykke til! Ok, det gjør det jo egentlig enda lettere. Tusen takk! Da går jeg gjennom listen og ser hva jeg finner. Jeg har prøvd ganske mye, meditasjon hjelper akkurat der og da, samme med grounding. Så er det dette med at det kommer i perioder uten tilsynelatende årsak. Altså ingen stress, søvnmangel eller annen endring som jeg kan sette fingeren på så det er litt snodig. Mye sant i at kroppen sannsynligvis ikke føler seg trygg nok og kanskje fanger den opp ting jeg ikke får tak i selv. Jeg hadde en rimelig tøff barndom så det er sikkert noe som har satt seg litt ubevisst selv om ting egentlig er trygt og fint nå. Setter veldig pris på at du tok deg til å svare. 😊 Anonymkode: 2b222...4d1 2
AnonymBruker Skrevet 22. september #28 Skrevet 22. september Hei:) bare ignorer den kranglete personen som svarer deg hele tiden. Først vil jeg bare si at jeg strever med det samme som du beskriver. Jeg tror det kommer av at kroppen min er overaktivert. At jeg muligens puster overfladisk uten å merke det, stresser uten å helt merke det før det blir veldig tydelige tegn. Veldig banalt forklart. Det er jo selvsagt flere faktorer. jeg har ikke helt bukt med dette selv, men venter på svar på psykomotorisk fysioterapi. Og ettersom flere nevner det så har det kanskje noe for seg. Så søk på det. Et annet tips er meditasjon. Avslapningsøvelser. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tusen hjertelig takk! Skal sjekke ut alt. Setter veldig pris på det. ❤️ Ja, jeg vet ikke hvordan jeg får fokuset bort. Er nok det jeg trenger hjelp med. Lever som vanlig med angsten, så vet ikke helt hvordan man gjør det ut over det. Lever et helt vanlig liv med en jobb jeg trives i, flott mann, flotte barn. Har egentlig en fin hverdag utenom at jeg svimler mye og er "frynsete" i perioder. Ok, det gjør det jo egentlig enda lettere. Tusen takk! Da går jeg gjennom listen og ser hva jeg finner. Jeg har prøvd ganske mye, meditasjon hjelper akkurat der og da, samme med grounding. Så er det dette med at det kommer i perioder uten tilsynelatende årsak. Altså ingen stress, søvnmangel eller annen endring som jeg kan sette fingeren på så det er litt snodig. Mye sant i at kroppen sannsynligvis ikke føler seg trygg nok og kanskje fanger den opp ting jeg ikke får tak i selv. Jeg hadde en rimelig tøff barndom så det er sikkert noe som har satt seg litt ubevisst selv om ting egentlig er trygt og fint nå. Setter veldig pris på at du tok deg til å svare. 😊 Anonymkode: 2b222...4d1 Hei:) jeg har det helt likt som deg. Og har ikke så mange gode tips. Men jeg er henvist til psykomotorisk fysioterapi, så hvis jeg ikke får avslag kan jeg sikkert si ifra om det fungerer eller ikke, og hva man evt. gjør der. hvis du finner noe som fungerer så gjerne skriv det her. håper det ordner seg for deg. Det er utrolig slitsomt. Anonymkode: dbb42...cf8 1
AnonymBruker Skrevet 22. september #29 Skrevet 22. september AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg sliter ofte i perioder med kroppslig angst, med symptomer som skvettenhet, uvirkelighetsfølelse, kraftig aktivering i kroppen osv. Det er fryktelig slitsomt og tar veldig mye krefter. Går til psykolog men opplever at ingenting hjelper mot denne angsten. Noen som har noen tips som er utenfor de vanlige "standardrådene"? Anonymkode: 2b222...4d1 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Takk for tips. Hvordan da spesifikt? Takk for erfaring. Det er som sagt ikke tankedrevet, bare kroppslig. Er mye i fysisk aktivitet og spiser sunt. Anonymkode: 2b222...4d1 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Men jeg er ikke redd når det skjer, jeg vet jo at det ikke er farlig. Det tar bare mye krefter når kroppen blir så aktivert. Takk, så det ble nevnt lenger opp også. Hvor har de det? Anonymkode: 2b222...4d1 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er jo angst, aldri sagt den er unik og jeg vet mange har det samme, derav spør jeg om råd. Jeg vet ikke hvordan jeg jobber med den formen som ikke har klart utspring i tanker, evt tanker jeg ikke har klart å få tak i. Hvis du har noen tips tar jeg gjerne i mot. Anonymkode: 2b222...4d1 De symptomene du beskriver er helt vanlig symptomer ved angst og det er ikke noe som heter kroppslig angst. Angst er angst og det er ikke noe man fremkaller ved hjelp av tankene. Anonymkode: cd43e...a53 2
AnonymBruker Skrevet 22. september #30 Skrevet 22. september Intervalltrening! Gull for psyken søk på det! Anonymkode: 44441...f3d
Ishavsrøya Skrevet 23. september #31 Skrevet 23. september AnonymBruker skrev (18 timer siden): Nei, hvordan fungerer det og hvor kan jeg evt forsøke det? Anonymkode: 2b222...4d1 Du trenger ikke henvisning. Så du finner en selv og ringer. Jeg har kun kroppslig symptomer på traumer. Og har lært masse hos fysio. Fått konkrete øvelser o.l. Kan høres ut som kroppen sitter fast i fight flight. 1
AnonymBruker Skrevet 23. september #32 Skrevet 23. september Les om nervesystemet, hva som skjer når det er i kronisk overlevelsesmodus og hvordan du kan jobbe med vagusnerven. Dersom det er noe i livet ditt som opprettholder en kronisk fight/flight respons, f.eks en alt for travel jobb, et dårlig forhold e.l., så er det lurt å ta tak i dette også. Støtter forslaget om psykomotorisk fysioterapi ❤️ Noe av det som hjelper meg: Nynning Ligge på magen på gulvet Riste løs Stryke fast, men mykt på kroppen, særlig på magen, brystet, halsen og ansiktet Danse/bevege meg til musikk Gå tur i skogen i rolig tempo Bruke sansene til å virkelig observere omgivelsene (f.eks studere detaljer i f.eks mosen ute eller i ullpleddet inne) I starten kan det føles unaturlig å gjøre disse tingene, de kan også trigge reaksjoner som gråt, uro eller irritabilitet. Da er det viktig å møte seg selv med omsorg, samtidig som man ikke slutter, men fortsetter å gjøre dette til en daglig vane. Til å begynne med er det ikke sikkert at man umiddelbart kjenner en beroligende effekt, men den vil komme når kroppen forstår at den er trygg. Å repetere fraser som «jeg er trygg», «jeg er hel», «jeg er kjærlighet» eller lignende om og om igjen kan også være effektivt. ❤️ Anonymkode: 4903f...b37 2 1
AnonymBruker Skrevet 23. september #33 Skrevet 23. september Å lære å meditere må og til når kroppen ikke er i alarmberedskap. Om du gjør det igjen og igjen når kroppen er på nivå 3 vil du ettehvert og mestre det når den er på nivå 7. litt etter litt Anonymkode: 0cdbc...bd3
AnonymBruker Skrevet 24. september #34 Skrevet 24. september AnonymBruker skrev (På 22.9.2026 den 16.28): Stressmestring som i å mestre indre stress mener du? Anonymkode: 47035...d19 Generelt stressmestring. Roe ned. Puste sakte. Kosthold. Trening. Naturen. Sol. Danse, le, gråt… Har man for mye adrenalin/noradrenalin så kan man få kroppslig angst, skjelve, indre uro, osv. man har kanskje opplevd for mye utrygghet (kan være pga helseproblemer eller maskering eller mobbing/utestengelse eller at man har mange personer man er utrygg på … kan være en million grunner) Adrenalinet må ut, ellers setter det seg i kroppen og kan bla gi kroppslig angst. Google «stuck i fight or flight» og se om det passer for deg. For å komme seg ut av det: stressmestring, vagusnerven, biohacking… Man skal fra fight or flight til rest and digest (kan da bli veldig sliten) og så videre til create and connect (at du blir den personen du var før du ble stuck i fight or flight: mer leken og lettere relasjoner osv) og fri fra angsten. Dette er ikke sosial eller generalisert angst, men fight or flight, den angsten man får om man er i fare (selvom man ikke er i fare, men nervesystemet ditt tror du er i fare..). Google og se om det passer for deg☺️ Anonymkode: 8e09a...24f 2 1
AnonymBruker Skrevet 25. september #35 Skrevet 25. september AnonymBruker skrev (På 22.9.2026 den 16.08): Les om stuck i fight or flight. Tipper du har for mye noradrenalin. Stressmestring må til - trygghet og hvile for nervesystemet. Anonymkode: 8e09a...24f Jeg er også stuck der! AnonymBruker skrev (På 22.9.2026 den 18.45): Men jeg er ikke redd når det skjer, jeg vet jo at det ikke er farlig. Det tar bare mye krefter når kroppen blir så aktivert. Takk, så det ble nevnt lenger opp også. Hvor har de det? Anonymkode: 2b222...4d1 Jeg har kptsd og dårlig hukommelse, så beklager om jeg skriver noe dumt, men jeg kjenner meg veldig igjen i dette. Kroppen er redd, men jeg er ikke. Men så blir jeg redd når kroppen er redd. Jeg sliter mye med hyperårvåkenhet og alt kommer av gamle traumer. Det som hjelper aller mest er trygghet og rutiner. Jeg synes også meditasjon hjelper, men ikke lenge om gangen. Jeg blir også bedre avså gjøre ting jeg liker. Jeg synes det var skikkelig vanskelig å kjenne hva jeg likte, så jeg måtte gå helt tilbake til barndommen og gjøre det som gjorde meg glad da: Sykling og lese bøker. Film, kakao, dansing. Regn. Og når kroppen blir rar så trøster jeg meg selv med å feks holde rundt meg selv, jeg tar kaldt vann på håndledd, masserer lukkede øyne forsiktig eller summer mellom tennene nede i halsen/nynner (vagusnerve). AnonymBruker skrev (På 24.9.2026 den 7.46): Generelt stressmestring. Roe ned. Puste sakte. Kosthold. Trening. Naturen. Sol. Danse, le, gråt… Har man for mye adrenalin/noradrenalin så kan man få kroppslig angst, skjelve, indre uro, osv. man har kanskje opplevd for mye utrygghet (kan være pga helseproblemer eller maskering eller mobbing/utestengelse eller at man har mange personer man er utrygg på … kan være en million grunner) Adrenalinet må ut, ellers setter det seg i kroppen og kan bla gi kroppslig angst. Google «stuck i fight or flight» og se om det passer for deg. For å komme seg ut av det: stressmestring, vagusnerven, biohacking… Man skal fra fight or flight til rest and digest (kan da bli veldig sliten) og så videre til create and connect (at du blir den personen du var før du ble stuck i fight or flight: mer leken og lettere relasjoner osv) og fri fra angsten. Dette er ikke sosial eller generalisert angst, men fight or flight, den angsten man får om man er i fare (selvom man ikke er i fare, men nervesystemet ditt tror du er i fare..). Google og se om det passer for deg☺️ Anonymkode: 8e09a...24f Jeg er ikke ts, men jeg vil bare si at du er en sånn gullklump i denne tråden, jeg setter så stor pris på alt du skriver! Skal Google! Til ts: Min kommune har oversikt over alle fysioterapeuter på nettsiden, kanskje din også har det? Der står også de psykomotoriske. Du kan kontakte dem direkte uten henvisning Anonymkode: 084eb...a86 1 2
AnonymBruker Skrevet 25. september #36 Skrevet 25. september Pust, pust, pust og pust. All fokus på pusting 10 min x 4 ganger daglig minst. Anonymkode: 81537...960
AnonymBruker Skrevet 26. september #37 Skrevet 26. september AnonymBruker skrev (På 22.9.2026 den 19.29): Ja du regner med det, men samtidig er det ikke forårsaket av hodet ditt, sier du. La det gi logisk mening 😀 Du må gå grundigere til verks her om du skal bli frisk..Utelukk ting. Du har allerede hatt mange år på deg og er ganske sent ute. Jeg ville sett på alle de tingene jeg skrev angående fysisk sykdom i første omgang. Sett på om det er noe i omgivelsene dine som forårsaker det. Når du så finner ut at dette er psykisk, er det fortsatt mye du kan gjøre. Første bud er å innrømme at dette foregår i toppetasjen og at du har fullt fokus på angsten som igjen forsterker det. Så lenge du fortsetter i samme spor som nå blir du ikke frisk. Kanskje litt hardt, men jeg sier det med omsorg. ❤️ Det har jeg ingen tro på. Men du må gjerne prøve 👍🏻 Anonymkode: 3d444...72e Det kan vel være «psykisk» i form av følelser og traumer og stress som ligger underbevisst og har satt seg i kroppen, uten at det er bevisste tanker ? Anonymkode: 47035...d19 2 2
AnonymBruker Skrevet 26. september #38 Skrevet 26. september AnonymBruker skrev (På 22.9.2026 den 13.44): Jeg har gått til psykolog ved flere anledninger i veldig mange år. Har også fulgt rådene jevnlig men uten hjelp. Har hatt det slik hele livet og er snart 40 år så tror ikke de samme rådene plutselig vil fungere nå. Anonymkode: 2b222...4d1 Jeg vil bare svare på dette - de samme rådene kan absolutt plutselig fungere nå. Det er det jeg mener med at noen ganger må tiden få gå. Du er ikke det samme mennesket som du var for 10, 20 og 30 år siden. Vi er ikke konstante, vi utvikler oss, vi lærer, det er biologiske endringer i kroppen. Det som ikke fungerte for 20 år siden eller 2 uker siden kan absolutt fungere i dag. Det fordrer at man gir det en sjanse. Ville fungt psykologens råd og gitt det en sjanse (ellers er det ikke vits å gå dit). Anonymkode: 7b33d...a75
AnonymBruker Skrevet 26. september #39 Skrevet 26. september AnonymBruker skrev (På 22.9.2026 den 21.54): De symptomene du beskriver er helt vanlig symptomer ved angst og det er ikke noe som heter kroppslig angst. Angst er angst og det er ikke noe man fremkaller ved hjelp av tankene. Anonymkode: cd43e...a53 Hva kommer angst av da? Anonymkode: 47035...d19
AnonymBruker Skrevet 26. september #40 Skrevet 26. september AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hva kommer angst av da? Anonymkode: 47035...d19 Det kan oppstå fra intet. De man får for en grunn kan man jobbe for å bli bedre av. GAD må man jobbe med å leve med. Anonymkode: 81537...960
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå