AnonymBruker Skrevet 22. september #41 Skrevet 22. september AnonymBruker skrev (16 timer siden): Hvorfor kan ikke du være med til foreldrene hans i romjulen? Uansett synes jeg det er sykt egoistisk å kreve at jul alltid skal være hos en selv, ellers deltar en ikke….. Barnslig! Her bytter vi heldigvis på hvor vi er på julaften. Verken vi eller barna er egosentriske! Anonymkode: 1b92d...57b Er det sykt egosentrisk å bestemme selv hvor du vil feire jul? 🤯🤯 Selvfølgelig kan du feire jul der du vil. Alle gjør som de vil og så blir alle glad. 👍 Anonymkode: d51f7...ee5
AnonymBruker Skrevet 22. september #42 Skrevet 22. september AnonymBruker skrev (16 timer siden): Synes sånn der er vanvittig kjip måte å gjøre det på . Anonymkode: a3c52...078 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Best for barna å holde de unna andre i familien? 🫤 Anonymkode: a3c52...078 Mulig det virker kjipt, men etter en jul med overtrøtte barn som ikke sovnet i reiseseng hos besteforeldre og en svigerfar som endte opp med å feire jul alene, syns jeg det var den beste løsningen å starte feiring hos oss, med åpent hus så alle som ville kunne komme på besøk. I årene etterpå har vi vært alle fra kjernefamilien og en besteforelder, til fullt hus med hele svigerfamilien, inkludert svigerinnen min sin svigerfamilie, så vi var vel tilsammen ca 15stk. Min bror har vi ikke feiret med etter vi begynte på feire hjemme hos oss selv, men vi møtes flere ganger ellers i jula, så det er ikke noe problem for noen av oss. Anonymkode: b457d...02e
AnonymBruker Skrevet 22. september #43 Skrevet 22. september Det jeg synes er rart at besteforeldre generasjonen (gen X) laget egne tradisjoner når de ble gift og fikk barn. De laget til jul hjemme i eget hus hvert år. Og så gikk den tids besteforeldre (gen X sine foreldre) på rundgang mellom sine barn på julaften. Og det var helt greit. Men nå når det er gen X sine barns tur til å ha egne tradisjoner med jul i eget hjem så har man ikke lov til det. Da blir de sur. Og her i tråden blir man kalt både barnslig og sykt egosentrisk hvis man ønsker å feire egen jul i eget hjem. Veldig rart hvordan reglene forandret seg når det endelig var mellenials sin tur til å feire jul hjemme. Jeg gledet meg til å lage påskeegg, kjøpe julekalender, kjøpe skoleutstyr og feire jul i eget hjem, akkurat som mine foreldre gjorde. Men de stjeler alt dette. Det er jo min tur nå. 🤦 Anonymkode: d51f7...ee5 2 1
AnonymBruker Skrevet 22. september #44 Skrevet 22. september AnonymBruker skrev (16 timer siden): Synes sånn der er vanvittig kjip måte å gjøre det på . Anonymkode: a3c52...078 Hvorfor det? Det er jo deres liv. Anonymkode: d51f7...ee5
AnonymBruker Skrevet 22. september #45 Skrevet 22. september Dere er voksne mennesker og kan feire jul akkurat som dere vil. At svigers blir skuffa får de lov til, men de kan naturlig nok ikke kreve å feire med dere. Om de lager stort rabalder utav det tenker jeg det er desto større grunn til å skape sine egne tradisjoner først som sist. Anonymkode: 21a08...756
AnonymBruker Skrevet 22. september #46 Skrevet 22. september AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Og her i tråden blir man kalt både barnslig og sykt egosentrisk hvis man ønsker å feire egen jul i eget hjem. Anonymkode: d51f7...ee5 Det er ikke selve feiringen i egen hjem som er egoistisk, det er forventningen om at alle andre skal måtte gjøre det du selv ikke gidder å gjøre. Du vil ikke reise til andres hjem for å feire, men forventer at alle andre skal reise for å feire hos deg. Det er det som er egoistisk. Og nei, det har faktisk ikke vært slik i alle år at det er besteforeldrene som må reise rundt for å feire. Kanskje i akkurat din familie, men å påstå at dette har vært en regel for de fleste familier i hele landet i generasjoner er ganske uvitende. Anonymkode: 038ca...dbf 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. september #47 Skrevet 22. september AnonymBruker skrev (18 timer siden): Jeg,samboer og barn har pusset opp vårt hus og fått det så fint og koselig. Samboer er enig i at han vil også begynne og feire jul fast hjemme hos oss. Han sin familie er ikke enig og ønsker oss dit, sammen med han sin familie! Men han kan bare dra dit i romjulen vel? Noen med samme problem? Anonymkode: 66f26...705 Du misstet meg der. Anonymkode: 16d76...09a 1
AnonymBruker Skrevet 22. september #48 Skrevet 22. september AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er ikke selve feiringen i egen hjem som er egoistisk, det er forventningen om at alle andre skal måtte gjøre det du selv ikke gidder å gjøre. Du vil ikke reise til andres hjem for å feire, men forventer at alle andre skal reise for å feire hos deg. Det er det som er egoistisk. Og nei, det har faktisk ikke vært slik i alle år at det er besteforeldrene som må reise rundt for å feire. Kanskje i akkurat din familie, men å påstå at dette har vært en regel for de fleste familier i hele landet i generasjoner er ganske uvitende. Anonymkode: 038ca...dbf Hvor har du lest at de forventer at andre skal komme til dem? Anonymkode: 6d947...4bd 1
AnonymBruker Skrevet 22. september #49 Skrevet 22. september Etter vi fikk små barn så har vi holdt julaften og vi har vært 14 stk på julaften. Er vanligt i familien- med mindre man absolutt ikke ønsker å holde julaften selvsagt- slik som min svigerinne. Anonymkode: 42ccb...57b
AnonymBruker Skrevet 22. september #50 Skrevet 22. september AnonymBruker skrev (23 timer siden): Jeg,samboer og barn har pusset opp vårt hus og fått det så fint og koselig. Samboer er enig i at han vil også begynne og feire jul fast hjemme hos oss. Han sin familie er ikke enig og ønsker oss dit, sammen med han sin familie! Men han kan bare dra dit i romjulen vel? Noen med samme problem? Anonymkode: 66f26...705 Gjør som dere vil selv vel... Ingen kan tvinge dere til å gjøre noe dere ikke vil.. Svigers foretrekker at alle samles der, men annet hvert år feirer vi hjemme hos oss selv. Alle blir invitert, og de velger selv om de vil komme eller bli hjemme.. Min mor er blitt likedan med årene. Men vi feirer altså hjemme, også er det opp til de å velge. Anonymkode: 9a01e...c3e
AnonymBruker Skrevet 22. september #51 Skrevet 22. september AnonymBruker skrev (23 timer siden): Jeg,samboer og barn har pusset opp vårt hus og fått det så fint og koselig. Samboer er enig i at han vil også begynne og feire jul fast hjemme hos oss. Anonymkode: 66f26...705 Dere er enige. Problem løst. Anonymkode: 22da9...69e 1
AnonymBruker Skrevet 23. september #52 Skrevet 23. september Vi har løst problemet ved å ta den store utenlandsferien i jula hvert år i stedet for sommer. Barbados i år, og om noen vil dit og feire med oss så er det helt greit. Covid var imidlertid et problem et år. Anonymkode: ccb2b...5a2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå