Gå til innhold

Vil feire jul hjemme!

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Han sin?

Anonymkode: bdaa3...f7a

Du skjønte det nok,men måtte bare kverulere…

Anonymkode: a3c52...078

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det plass til alle faste gjester hjemme hos dere? Kan alle gjestene komme inn i deres bolig (eller er f.eks. toalettet opp en bratt trapp som bestefar ikke kan gå i)?

Hvis gjestelisten må kortes ned kun fordi at du er sta og vil ha julefeiringen i ditt hjem, så synes jeg ikke det er greit. 

Anonymkode: 3720e...17f

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Hvorfor kan ikke du være med til foreldrene hans i romjulen?

Uansett synes jeg det er sykt egoistisk å kreve at jul alltid skal være hos en selv, ellers deltar en ikke….. Barnslig! Her bytter vi heldigvis på hvor vi er på julaften. Verken vi eller barna er egosentriske! 

Anonymkode: 1b92d...57b

Sånn skal det være 

• Hjerte 1
Skrevet

Er det ikke vanlig at når man får sin egen familie så feirer man hjemme hos seg selv? Slik er det blitt i min familie og alle jeg kjenner..må jo være greit for aldrende foreldre å slippe å være verter 😊

Anonymkode: ff46b...8ca

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Dere gjør som dere vil. Vi bestemte oss på et tidspunkt at vi ville ferie jul hjemme. Vi spurte ingen om de syntes det var greit, men sa at vi kommer til å feire hjemme fra nå og de som ønsker det, er alltid invitert hjem til oss. Etter det har vi alltid hatt jul hjemme og alltid med flere i familien sammen med oss. 

Anonymkode: b457d...02e

Synes sånn der er vanvittig kjip måte å gjøre det på . 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Vi gjorde det som var best for våre barn, ikke det som var best for alle andre. En annen ting før vi begynte å feire hos oss selv,  var at med skilte foreldre, hadde vi alltid dårlig samvittighet fordi vi ikke ville at noen skulle sitte alene hjemme og da var det lettere å be alle hjem til oss. Mulig vi var egoistiske, men vi har aldri "tvunget" noen til å ferie med oss, bare gitt dem tilbudet om å komme på besøk. 

Anonymkode: b457d...02e

Best for barna å holde de unna andre i familien? 🫤

• Liker 2
Skrevet

Er eneste grunnen at dere synes huset er fint? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

«Nøt å være bare oss selv». Lar dere besteforeldre sitte alene på julaften? Da håper jeg dere får smake deres egen medisin når deres barn en gang får familie. 

Anonymkode: 1b92d...57b

Neida, hans foreldre hadde stående invitasjon til å komme hver eneste jul.  Men hele hans familie ble mye. 

Nå har vi ikke felles barn, slik at de var ikke besteforeldre til mine barn. Og det merket vi jo litt. Det var nok ikke meningen, men naturlig nok var de mest opptatt av sine egne barnebarn.  Vi følte oss litt som statister i andre sin jul, der ingen kom til orde, der vi måtte følge deres opplegg og ikke vårt.  Og jeg orker ikke å stue vekk barna mine på julaften. 

De virkelige besteforeldrene bor i nord, og de har aldri laget drama. De ønsker at vi gjør det som er best for oss. De får likevel masse besøk. Men uansett hva omstendighetene er; Jula er hellig for meg. Den skal være barna og min sin, og det er ikke slik at vi skal tilpasse oss alle andre foran oss selv. DVS, vi bruker tid med familien, og som sagt er det samvær på julaften og 1. juledag, men ja.. Jeg tenker det er lov å sette sine egne barn og seg selv først. 

Anonymkode: 20ed9...fba

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Han sin familie er ikke enig og ønsker oss dit, sammen med han sin familie! Men han kan bare dra dit i romjulen vel? Noen med samme problem?

Anonymkode: 66f26...705

Hans side bestemmer ikke over han. Han er en voksen mann med sin egen familie. Dere må selv finne ut hvordan dere ønsker å løse dette. Om dere velger å dele opp julen, om dere tar en jul hos dere, en på hans side og en på side eller hva dere ender opp med, det er litt opp til dere og ut fra hvilke muligheter som ligger der. Dere kan også invitere din og hans side hjem til dere. Det er mange løsninger på dette. 

Dere står selvsagt fritt til å lage egne tradisjoner. 

Anonymkode: aa84e...a34

• Liker 1
Skrevet

Vi bestestemte oss for å feire hjemme før vi fikk nr 3. Flere grunner for det. Stappfull bil, full i gaver, var medvirkende. Viktigste grunnen var likevel en mann som jobber skift og ofte skal på jobb julaften eller juledagene. Da paset det dårlig å reise vekk. 

Vi har åpent hus og de som vil kan komme og feire sammen med oss. Stortsett min familie som velger å feire hos oss, mens hans familie har lengre vei... men hender de tar turen de også!

Anonymkode: e69d7...764

• Liker 2
Skrevet

Vi har bestemt nå at vi herved feirer hjemme. Kan invitere hver våre familier annenhvert år, så får de selv velge om de vil komme eller ikke. Ble tatt dårlig imot av svigerfamilien, mens helt greit for min familie. Tenker de bare får forholde seg til det, også kan vi komme på besøk i romjula. Yngstesønnen blir så veldig fort overstimulert, og har taklet veldig dårlig de julefeiringene vi har hatt hos svigerfamilien. De tar null hensyn til tider og rutiner, og tar sånn av med gavene. Så vi ønsker å styre det litt mer av hensyn til våre barn for å gi dem en best mulig dag. Vanlige juleselskaper får de liksom til, men selve julekvelden blir for mye.

Anonymkode: 1214d...6b3

• Liker 1
Skrevet

Feir hjemme, med eller uten gjester!

Vi har feiret hjemme, kun kjernefamilien, fra første jula som foreldre. Nå har vi mange barn (både hjemmeboende og voksne), svigerbarn og barnebarn. Vi feirer alltid hjemme, og de som vil, kommer hit. Hvis noen vil starte egne tradisjoner, blir det selvfølgelig godtatt uten sure miner. Kommer selv ikke til å takke ja til invitasjon til å feire jul borte noengang, og det vet barna mine. Og nei, jeg gruer meg ikke til å feire alene, hvis det måtte skje i fremtiden.

Anonymkode: d0bf7...a86

• Liker 1
Skrevet

Vi også feirer hjemme. Vi har åpent hus for alle som vil komme. Ingen andre ønsker å hoste julaften, utenom svigers på andre siden av landet. Siden jeg aldri har ferie i julen går ikke det. De kommer hit og pleier bestandig å ha det hyggelig. Skulle andre begynne å invitere drar vi dit om det passer seg slik med svigers.

Anonymkode: c2cc7...a47

Skrevet

Lag deres egne tradisjoner hjemme, så slipper ungene å forholde seg til nye når besteforeldrene kommer på gamlehjemmet eller dør. 

Anonymkode: d16ce...da9

• Liker 1
Skrevet

Vi startet å feire hjemme da barna nærmet seg skolealder. Var fryktelig mye pes å drasse unger og gaver av gårde. Også fikk de ikke åpnet alt som lå i plast, det måtte vente til vi kom hjem. Så ble de lei seg for det. Nå feirer mine barn enten hjemme hos seg selv og vi kommer til dem, eller de feirer med sine svigers. Jeg skal da ikke bestemme hvordan mine voksne barn skal feire jul. Jeg syns generelt besteforeldre kan besøke sine barn i jula når de blir voksne. Lettere og billigere. Man kan også fint møtes i romjula. Mer tid til hverandre når det ikke et fokus på gaver. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg,samboer og barn har pusset opp vårt hus og fått det så fint og koselig. Samboer er enig i at han vil også begynne og feire jul fast hjemme hos oss. Han sin familie er ikke enig og ønsker oss dit, sammen med han sin familie! Men han kan bare dra dit i romjulen vel? Noen med samme problem?

Fordelen med å feire jul borte er at du betaler ikke for mat eller strøm for å lage alt. Det er besparelse å reise vekk. 

Anonymkode: ee8ba...796

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg,samboer og barn har pusset opp vårt hus og fått det så fint og koselig. Samboer er enig i at han vil også begynne og feire jul fast hjemme hos oss. Han sin familie er ikke enig og ønsker oss dit, sammen med han sin familie! Men han kan bare dra dit i romjulen vel? Noen med samme problem?

Dette er bare et problem hvis du lar det være et problem. Dere må formidle til hver deres familie at i år feirer dere jul hjemme. Hvis dere ønsker å invitere besteforeldre, søsken osv., så gjør dere det, eller så informerer dere om at dere skal feire med kun kjernefamilien. Det er SÅ deilig å være i førersetet i eget liv.

Anonymkode: 68699...340

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Dette er bare et problem hvis du lar det være et problem. Dere må formidle til hver deres familie at i år feirer dere jul hjemme. Hvis dere ønsker å invitere besteforeldre, søsken osv., så gjør dere det, eller så informerer dere om at dere skal feire med kun kjernefamilien. Det er SÅ deilig å være i førersetet i eget liv.

Anonymkode: 68699...340

Ja, jeg får gjøre der! Uff!!

Skrevet

Alle vil jo helst feire i sitt eget hjem så om alle var like egoistiske som deg ville alle bare sittet alene i julen og ikke feiret sammen.  (Jeg nekter forresten å tro at din samboer er så enig med deg som du sier og tror ikke et dugg på at han synes det er greit å aldri skulle feire jul hos sin familie.) Det er veldig spesielt å nekte å dra til andre i julen, men samtidig forvente at de skal komme til dere. Det er selvsagt ingen som kan tvinge dere til å feire noe annet sted enn hjemme, men du kan jo tenke litt over hva slags signal du sender og hvilket forhold du tror kommer til å få til familiene deres etter noen år på denne måten. Ser det er flere her i tråden som er akkurat like egoistiske med like sær forventning om at det er alle andre som skal tilpasse seg dem og aldri motsatt. Det er en skam. 

Anonymkode: 038ca...dbf

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Dere bestemmer jo selv, men kan dere ikke feire jul hos hans familie i år, og feire hjemme neste år når det er «din» familie sin tur? Hvis problemet er at han ikke vil såre familien sin. 

Anonymkode: 6731d...f68

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...