AnonymBruker Skrevet søndag kl. 06:11 #21 Skrevet søndag kl. 06:11 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det legen sa er bare tull. Man skal skifte tampong etter max 8 timer, har man kraftige blødninger skifter man langt oftere, for når den er full blør man forbi. Tampong fungerer ikke som en helstøpt propp. Og ja, jeg har selv kraftige blødninger og fikk mens som elleveåring. Brukte både tampong og bind og passet på å bytte ofte for å unngå å blø gjennom. Anonymkode: 4d957...208 Hører mer på legen en en tilfeldig her inne. Når en bløt fort en pk med nattbind stoler jeg mer på en lege på gynekologisk en en tilfeldig her inne. En å risikere betennelse og sykdom pga det dannes e propp av tamponger. Tviler du hadde likt å dra ut ta ut tampong å bare kjenne det renner som vann pga at en har hatt tsmpon inne Anonymkode: 97f42...b7a 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 06:21 #22 Skrevet søndag kl. 06:21 Jeg tror ikke mange her har erfaring med mensenbadetøy! 🙄 Vet dere hvordan det fungerer før dere kommenterer?? Det fungerer helt fint som eneste beskyttelse på dager med lav til moderat mengde. En 12-åring som har hatt mensen er par ganger blør ikke mye. Selv fikk jeg mensen som 15-åring, og den var ikke stabil før etter et år, - gikk flere mnd uten innimellom innen det året. Og ang. tampong så har jeg aldri klart å bruke det, og ihvertfall ikke på den alderen. Har full forståelse for at hun synes det er vanskelig å stappe noe oppi der og da må det være veldig smått/tynt. Anonymkode: 9e4a2...bac 1 3
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 06:26 #23 Skrevet søndag kl. 06:26 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hører mer på legen en en tilfeldig her inne. Når en bløt fort en pk med nattbind stoler jeg mer på en lege på gynekologisk en en tilfeldig her inne. En å risikere betennelse og sykdom pga det dannes e propp av tamponger. Tviler du hadde likt å dra ut ta ut tampong å bare kjenne det renner som vann pga at en har hatt tsmpon inne Anonymkode: 97f42...b7a Lar man en tampong sitte for lenge i kan man utvikle sykdom (TSS), det er ikke farlig å bruke tampong selv om man har kraftige blødninger, man bytter da ofte. Har du funnet kilder på dette utover denne legen? Igjen, en full tampong er ikke en helstøpt propp på noen måte. At det renner ekstra når man tar den ut er vanlig ved kraftige blødninger. For mange med kraftige blødninger, meg selv inkludert, er tampong og nattbind kombinert det som hindrer lekasjer. Et bind alene hadde jeg lett blødd forbi ganske kjapt. Bytter ofte de verste dagene. Anonymkode: 4d957...208
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 06:30 #24 Skrevet søndag kl. 06:30 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg tror ikke mange her har erfaring med mensenbadetøy! 🙄 Vet dere hvordan det fungerer før dere kommenterer?? Det fungerer helt fint som eneste beskyttelse på dager med lav til moderat mengde. En 12-åring som har hatt mensen er par ganger blør ikke mye. Selv fikk jeg mensen som 15-åring, og den var ikke stabil før etter et år, - gikk flere mnd uten innimellom innen det året. Og ang. tampong så har jeg aldri klart å bruke det, og ihvertfall ikke på den alderen. Har full forståelse for at hun synes det er vanskelig å stappe noe oppi der og da må det være veldig smått/tynt. Anonymkode: 9e4a2...bac En tolvåring som akkurat har fått mens kan fint blø mye jo, jeg fikk det som elleveåring og blødde mye fra start. Tampongbruk krever absolutt øvelse og skal ikke tvinges frem, for meg var det en stor trygghet å kunne bruke det sammen med bind for å unngå å blø rett gjennom, noe som var utrolig flaut på den alderen. Så det var nok en ekstra motivasjon for å lære å bruke det. Anonymkode: 4d957...208 3 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 08:46 #25 Skrevet søndag kl. 08:46 Jeg hadde aldri anbefalt dette til egne barn. Man blør absolutt under vann. Verken svømmebleie eller slikt undertøy holder på tiss/blod under vann. Da hadde man jo ikke kunnet vaske trusa i vann etterpå. Det blandes bare ut i vannet. Klumper blir værende i trusa. Og hva skjer når hun går ut av vannet? Blod rennende nedover lår? Ville vært sosialt selvmord Anonymkode: 1d4cb...a7b 4 1
Smilii Skrevet søndag kl. 08:48 #26 Skrevet søndag kl. 08:48 Tråden er ryddet for avsporinger. Smilii, mod.
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 08:54 #27 Skrevet søndag kl. 08:54 Påstander om at man ikke blir i vann blir stående, motsvar forsvant. Så da får man gjenta at vann så absolutt ikke stopper blod, før noen tar dette for god fisk og prøver. Anonymkode: 1fe8c...b1f 1 4
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 12:13 #28 Skrevet søndag kl. 12:13 Men, hva er bruksområdet for dette bardtøyet hvis det ikke hjelper. Hvis man må bruke tampong el i tillegg så kunne man jo like gjerne brukt vanlig badetøy. Mye synsing i tråden her synes jeg, i steden for svar fra de som faktisk har prøvd det. Anonymkode: 41709...dd6 4
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 12:23 #29 Skrevet søndag kl. 12:23 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Men, hva er bruksområdet for dette bardtøyet hvis det ikke hjelper. Hvis man må bruke tampong el i tillegg så kunne man jo like gjerne brukt vanlig badetøy. Mye synsing i tråden her synes jeg, i steden for svar fra de som faktisk har prøvd det. Anonymkode: 41709...dd6 Mange synes det blir litt lite beskyttelse med kun tampong. Dersom et stykke tøy kunne holde på blod i så stor grad at man kunne bade med det uten lekkasje hadde det jo ikke vært mulig å vaske det heller. Anonymkode: a34cd...f9d 1 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 13:31 #30 Skrevet søndag kl. 13:31 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men, hva er bruksområdet for dette bardtøyet hvis det ikke hjelper. Hvis man må bruke tampong el i tillegg så kunne man jo like gjerne brukt vanlig badetøy. Mye synsing i tråden her synes jeg, i steden for svar fra de som faktisk har prøvd det. Anonymkode: 41709...dd6 Eneste jeg vet er at badebleie til småbarn ikke holder på tiss, det renner bare rett ut i bassenget. Men det beskytter mot bæsj. Anonymkode: a104c...7d3 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 15:39 #31 Skrevet søndag kl. 15:39 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Lar man en tampong sitte for lenge i kan man utvikle sykdom (TSS), det er ikke farlig å bruke tampong selv om man har kraftige blødninger, man bytter da ofte. Har du funnet kilder på dette utover denne legen? Igjen, en full tampong er ikke en helstøpt propp på noen måte. At det renner ekstra når man tar den ut er vanlig ved kraftige blødninger. For mange med kraftige blødninger, meg selv inkludert, er tampong og nattbind kombinert det som hindrer lekasjer. Et bind alene hadde jeg lett blødd forbi ganske kjapt. Bytter ofte de verste dagene. Anonymkode: 4d957...208 Ja ungdommen har oppfølging fra barn og ungdomslege og avdeling for andremetiose i Oslo. Men pga alder og pga andre medisiner kan det ikke bruke hormoner. Bruker noe for å få mindre blødninger men fungerer desverre. Og er de i Oslo som sier ungdommen ska ungå tampong pga mengden. De tok en test da hadde tamponger stått inne i 30 mi ig npr den ble trekt ut kom det over 1 dl ut. Har fått blodoverføring et par ganger. Pga disse store blødningene Derfor stoler jeg mer på de som har oppfølging en noe her Anonymkode: 97f42...b7a
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 16:01 #32 Skrevet søndag kl. 16:01 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Så hvis hun ikke vil ta vaksine, så er det også greit, fordi det er unaturlig å dytte en nål under huden? Eller hva med sko på bena? Eller når hun var småbarn og måtte ha rektaltermometer? Å bruke tampong er ikke seksuelt. Derfor er det ikke noen faktor at hun er et barn. Det er ikke noe mer upassende for et barn med mensen å bruke tampong, enn det er for en voksen kvinne. Tamponger er lagd for å være behagelige, lette å bruke og dessuten kommer de jo i mange størrelser. Prøv gjerne bade-mensentruse. Jeg bare synes det er verdt et forsøk å gi henne trygg opplæring og i alle fall prøve å bruke tampong én gang før hun begynner med disse trusene. Må man jo ikke da ha minst 4-5? For de skal tas av mellom bruk, helst vaskes? Eller blir det da 2-3 + 2-3 "vanlige" badetruser som har bind på når hun ikke bader? Det høres jo fryktelig komplisert ut. Må hun da altså ut av bassenget - tørke seg - inn på rommet - skifte til vanlig badetruse/ta på bind - ut og sole seg - tilbake inn og ta av bindet - bade igjen? Anonymkode: 02293...4b6 Du kan ikke sammenligne dette med tamponger🤣 Det har til og med blitt funnet giftige tungmetaller i tamponger, så forstår godt hvorfor noen velger å ikke bruke det. Anonymkode: 2c279...773 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 16:07 #33 Skrevet søndag kl. 16:07 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Lar man en tampong sitte for lenge i kan man utvikle sykdom (TSS), det er ikke farlig å bruke tampong selv om man har kraftige blødninger, man bytter da ofte. Har du funnet kilder på dette utover denne legen? Anonymkode: 4d957...208 Ikke AB "Vi vet at skjeden effektivt kan overføre og transportere giftige stoffer inn i sirkulasjonssystemet, noe som øker risikoen for at giftige kjemikalier transporteres rundt i kroppen. En ny amerikansk undersøkelse av tamponger fant giftige metaller som kadmium, bly og kvikksølv i alle. Eksponering for disse metallene kan øke risikoen for nyre-, kardiovaskulære og inflammatoriske sykdommer hos brukere. Tamponger og bind inneholder også kjemikalier som brukes for å bleke dem, eller rester fra sprøytemidler fra produksjon av bomullen eller viskosen. Disse kan ha en mulig negativ påvirkning på både reproduksjon og utvikling." https://naturvernforbundet.no/mensprodukter-med-miljogifter/ Anonymkode: 2c279...773
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 18:20 #34 Skrevet søndag kl. 18:20 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Skaff henne en menskopp, det er langt mer behagelig enn tamponger. Og for øvrig: - menstruse - mensbadetøy Anonymkode: d3580...310 Menskopp er vanskelig å lære seg. Jeg syns tampong var vanskelig, og menskopp mye, mye, mye (mye!) vanskeligere. Man skal være ganske godt kjent med skjeden sin og å romstere inni der altså når man begynner med menskopp. 😅 Mensdisk synes jeg er myyyye enklere å bruke, holder på mer blod enn kopp også, OG kan tømmes uten å ta den ut. Men selv den er krevende for en som ikke er veldig kjent med å fikle i skjeden altså, så hvis man er trang eller har betydelig skjedekrans kan det være skikkelig vanskelig. AnonymBruker skrev (5 timer siden): Mange synes det blir litt lite beskyttelse med kun tampong. Dersom et stykke tøy kunne holde på blod i så stor grad at man kunne bade med det uten lekkasje hadde det jo ikke vært mulig å vaske det heller. Anonymkode: a34cd...f9d Det er ikke det produktbeskrivelsen sier, nei. Anonymkode: 1b4df...20d 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 18:26 #35 Skrevet søndag kl. 18:26 Sitat Water-repellent outer layer: The outside fabric is treated to resist water, keeping pool or ocean water from getting in and mixing with or flushing out the lining. Absorbent core: A hidden, specialized gusset uses absorbent and moisture-wicking layers to trap and lock in your menstrual flow. Water pressure: Natural water pressure while you are submerged also temporarily slows down the exit of your flow Dette sier Google AI om saken. Her forklares det også hvordan badetøyet holder vann ute av badetøyet og blod inni, uten at blod skal lekke ut i bassenget: https://www.modibodi.com/blogs/womens/period-bathers Mange her slenger bare ut egne påfunn uten å vite hva de snakker om. Det er IKKE en badebleie! Anonymkode: 1b4df...20d 3
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 20:17 #36 Skrevet søndag kl. 20:17 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Men, hva er bruksområdet for dette bardtøyet hvis det ikke hjelper. Hvis man må bruke tampong el i tillegg så kunne man jo like gjerne brukt vanlig badetøy. Mye synsing i tråden her synes jeg, i steden for svar fra de som faktisk har prøvd det. Anonymkode: 41709...dd6 For å henge på stranda. Jeg har menstruse selv. Det er bare helt åpenbart at det ikke hadde fungert i vann. Så tett går det ikke an å lage truser. Blodet blandes uti bassenget med slike. Noe annet er ikke mulig hvis man følger naturlover Anonymkode: 1d4cb...a7b
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 21:00 #37 Skrevet søndag kl. 21:00 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): For å henge på stranda. Jeg har menstruse selv. Det er bare helt åpenbart at det ikke hadde fungert i vann. Så tett går det ikke an å lage truser. Blodet blandes uti bassenget med slike. Noe annet er ikke mulig hvis man følger naturlover Anonymkode: 1d4cb...a7b Menstruse og mens-badetøy er jo ikke det samme. Anonymkode: 1b4df...20d 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 21:17 #38 Skrevet søndag kl. 21:17 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Menstruse og mens-badetøy er jo ikke det samme. Anonymkode: 1b4df...20d Tror du virkelig det finnes et stoff som skiller mellom to typer væsker? Blod holdes inn, vann skilles ut? Jaja. Tro på det hvis du må. Ellers håper jeg færrest mulig blør ut i bassenger vi alle bruker. Anonymkode: 1d4cb...a7b
AnonymBruker Skrevet i går, 02:37 #39 Skrevet i går, 02:37 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Tror du virkelig det finnes et stoff som skiller mellom to typer væsker? Jeg tror det finnes noe som heter semipermeabel membran. Helt uten øvrig relevans... Anonymkode: b680b...6d7 1 2
AnonymBruker Skrevet i går, 04:20 #40 Skrevet i går, 04:20 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Tror du virkelig det finnes et stoff som skiller mellom to typer væsker? Blod holdes inn, vann skilles ut? Jaja. Tro på det hvis du må. Ellers håper jeg færrest mulig blør ut i bassenger vi alle bruker. Anonymkode: 1d4cb...a7b Det trenger ikke å skille på type væske, for vann hindres i å komme INN. Blod hindres i å komme UT. Anonymkode: 1b4df...20d 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå