Gå til innhold

Mensenbadetøy?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det noen av dere som har erfaring med mensenbadetøy? Aller helst badedrakt, men bikini er også aktuelt.

12 åringen har fått mensen. Bare to ganger til nå, men om hun er noenlunde stabil så treffer neste rundt midt i høstferien i syden hvor hun gjerne vil bade i både basseng og på stranden. 

Hun har lagt sin elsk på Lindex sine mensentruser. Tampong vil hun ikke bruke.

Noen som har erfaringer?

Anonymkode: 41709...dd6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei hold henne unna bassenget hvis hun blør, ærlig talt!

Anonymkode: a34cd...f9d

• Liker 6
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei hold henne unna bassenget hvis hun blør, ærlig talt!

Hun skal ikke friblø i vannet, ærlig talt.

Anonymkode: 1645d...b42

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg spør fordi det nå selges mensenbadetøy. Mensentruser og badetøy er jo noe forholdsvis nytt, og jeg har ingen erfaring med det selv. Men, det selges jo på Lindex og andre steder, så meningen er vel at man skal kunne bade med det? Men noen har gjerne prøvd det?

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

TS sa ingenting om tampong i tillegg, så da må man jo anta at hun skal det.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Min datter bruker det, og har vært veldig fornøyd. Ingen lekkasjer

Anonymkode: b8446...d35

• Nyttig 4
Skrevet

En del av det å lære å bli voksen er å lære og forstå at man må ta hensyn til andre. Mensen er noe dritt, men krever likevel at man må tenke på de rundt seg. Hvis man vil bade i basseng, må man bruke tampong eller rett og slett avstå, det er viktig for datteren din å lære. Mensenbadetøy er fint, men holder ikke i basseng. Gi henne en god og trygg innføring i tampongbruk, så ordner det seg 😊 

Anonymkode: 5ea84...054

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Man blør ikke i vann, vannet stopper det fra å blø ut.

Lindex har ett sett som passer tenåring. Er topp og truse. 

Man bør skifte så fort man er ferdig badet, ta da på menstrusen eller bind mens man soler seg og tørke badetøyet.

Mensbadetøy holdet i vann. Også klor. 

Anonymkode: ce6e2...7be

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Lær henne å bruke tampong. Det er da ikke noe farlig? 

Anonymkode: 02293...4b6

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Friblø? De spør om badedrakter som holder på blodet…

Anonymkode: 0a3a3...68a

• Liker 6
Skrevet

Jeg bruker til veldig svak blødning/spotting der det er ubehagelig å bruke tampong fordi jeg blør så lite. Kommer kanskje litt an på hvor mye hun blør?

Anonymkode: 50c50...7e2

• Liker 1
Skrevet

Jeg kan selvsagt si at hun må holde seg på land, eller presse frem bruk av tampong. Men, siden det nå har kommet produkter på markedet som reklamerer med at man selvsagt kan bade med dette under mensen så blir jeg jo nysgjerrig. Hvis det faktisk fungerer så synes jeg det er en bedre løsning enn å fremskynde tampongbruk for et barn som synes det er helt unaturlig å skulle dytte noe opp der. Derfor spør jeg altså om noen har erfaringer med bruk av dette produktet som er på markedet. Såpass nytt at det gjerne er aktuelt for dere som svarer her, men kanksje noen av dere har døtre som har prøvd.

Var skeptisk til menstrusene også jeg, men ser jo at det faktisk er mye enklere og mindre risiko for å blø gjennom enn da jeg selv fikk mensen og brukte bind.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg kan selvsagt si at hun må holde seg på land, eller presse frem bruk av tampong. Men, siden det nå har kommet produkter på markedet som reklamerer med at man selvsagt kan bade med dette under mensen så blir jeg jo nysgjerrig. Hvis det faktisk fungerer så synes jeg det er en bedre løsning enn å fremskynde tampongbruk for et barn som synes det er helt unaturlig å skulle dytte noe opp der. Derfor spør jeg altså om noen har erfaringer med bruk av dette produktet som er på markedet. Såpass nytt at det gjerne er aktuelt for dere som svarer her, men kanksje noen av dere har døtre som har prøvd.

Var skeptisk til menstrusene også jeg, men ser jo at det faktisk er mye enklere og mindre risiko for å blø gjennom enn da jeg selv fikk mensen og brukte bind.

De mener nok som et tillegg til tampong. At det skal finnes noe slags tøy som holder på blod i vann høres ikke litt realistisk ut engang.

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis det faktisk fungerer så synes jeg det er en bedre løsning enn å fremskynde tampongbruk for et barn som synes det er helt unaturlig å skulle dytte noe opp der.

Så hvis hun ikke vil ta vaksine, så er det også greit, fordi det er unaturlig å dytte en nål under huden?

Eller hva med sko på bena? Eller når hun var småbarn og måtte ha rektaltermometer?

Å bruke tampong er ikke seksuelt. Derfor er det ikke noen faktor at hun er et barn. Det er ikke noe mer upassende for et barn med mensen å bruke tampong, enn det er for en voksen kvinne. Tamponger er lagd for å være behagelige, lette å bruke og dessuten kommer de jo i mange størrelser. 

Prøv gjerne bade-mensentruse. Jeg bare synes det er verdt et forsøk å gi henne trygg opplæring og i alle fall prøve å bruke tampong én gang før hun begynner med disse trusene. Må man jo ikke da ha minst 4-5? For de skal tas av mellom bruk, helst vaskes? Eller blir det da 2-3 + 2-3 "vanlige" badetruser som har bind på når hun ikke bader? Det høres jo fryktelig komplisert ut. Må hun da altså ut av bassenget - tørke seg - inn på rommet - skifte til vanlig badetruse/ta på bind - ut og sole seg - tilbake inn og ta av bindet - bade igjen? 

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg synes Lindex sin mensbadetruse er fantastisk - men jeg har ikke turt å bade med den under de verste blødningene. Men de sitter tett intill og jeg har ikke fått inntrykk av at de lekker, ikke hatt problemer når jeg har hatt mindre blødning hvertfall (og jeg har da ikke brukt tampong samtidig). Jeg har gått på do og skiftet til/fra vanlig menstruse før/etter bading (fungerer til og med uten toalett tilgjengelig, da man kan slenge menstrusene i en pose og skylle/vaske den i en vask litt senere).

Anonymkode: c872b...668

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Så hvis hun ikke vil ta vaksine, så er det også greit, fordi det er unaturlig å dytte en nål under huden?

Eller hva med sko på bena? Eller når hun var småbarn og måtte ha rektaltermometer?

Å bruke tampong er ikke seksuelt. Derfor er det ikke noen faktor at hun er et barn. Det er ikke noe mer upassende for et barn med mensen å bruke tampong, enn det er for en voksen kvinne. Tamponger er lagd for å være behagelige, lette å bruke og dessuten kommer de jo i mange størrelser. 

Prøv gjerne bade-mensentruse. Jeg bare synes det er verdt et forsøk å gi henne trygg opplæring og i alle fall prøve å bruke tampong én gang før hun begynner med disse trusene. Må man jo ikke da ha minst 4-5? For de skal tas av mellom bruk, helst vaskes? Eller blir det da 2-3 + 2-3 "vanlige" badetruser som har bind på når hun ikke bader? Det høres jo fryktelig komplisert ut. Må hun da altså ut av bassenget - tørke seg - inn på rommet - skifte til vanlig badetruse/ta på bind - ut og sole seg - tilbake inn og ta av bindet - bade igjen? 

Det siste def er jo ikke verre enn tanpong - hvis du skal bruke tampong må du skifte rett før og etter bad, og da må du enten innom rommet eller en do og ha de med i en veske. Det kan man med menstruser også (finnes fine vanntette ikkegjennomsiktige tøyposer til skift)

Anonymkode: c872b...668

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skaff henne en menskopp, det er langt mer behagelig enn tamponger. 

Og for øvrig:

- menstruse

- mensbadetøy

Anonymkode: d3580...310

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Du kan ikke sammenligne vaksine med tampong da er en jaggu.....

Datteren her fikk klar beskjed å ikke bruke tampong av legen pga hvor mye jo blør under mensen. Årsaken var at tamponger sperret inne og det da kunne bygge seg inne i skjeden og livmor og bli betennelse, siden ho har så kraftige blødninger.

Og en ska heler ikke tvinge et bsrb/ungdom til å bruke tampong. Det husker tilogmed jeg helsesøster fortalte. Det er opp til hver e krlt. Noen klarer å brule andre ikke, og noen kan ikke.

Selv har jeg aldri klart å bruke det.

Anonymkode: 97f42...b7a

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Du kan ikke sammenligne vaksine med tampong da er en jaggu.....

Datteren her fikk klar beskjed å ikke bruke tampong av legen pga hvor mye jo blør under mensen. Årsaken var at tamponger sperret inne og det da kunne bygge seg inne i skjeden og livmor og bli betennelse, siden ho har så kraftige blødninger.

Og en ska heler ikke tvinge et bsrb/ungdom til å bruke tampong. Det husker tilogmed jeg helsesøster fortalte. Det er opp til hver e krlt. Noen klarer å brule andre ikke, og noen kan ikke.

Selv har jeg aldri klart å bruke det.

Anonymkode: 97f42...b7a

Det legen sa er bare tull. Man skal skifte tampong etter max 8 timer, har man kraftige blødninger skifter man langt oftere, for når den er full blør man forbi. Tampong fungerer ikke som en helstøpt propp. Og ja, jeg har selv kraftige blødninger og fikk mens som elleveåring. Brukte både tampong og bind og passet på å bytte ofte for å unngå å blø gjennom. 

Anonymkode: 4d957...208

• Liker 1
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...