Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Spøkelser finnes, det er sikkert som vann, men det interessante er at folk flest ikke klarer å se dem. Det betyr ikke nødvendigvis at de ikke er der, kanskje menneskets sanser rett og slett ikke er i stand til å oppfatte dem.

Vi ser bare en liten del av det elektromagnetiske spekteret og hører bare et begrenset frekvensområde. Det er derfor ikke utenkelig at det finnes fenomener rundt oss som sansene våre ikke registrerer.

Kanskje spørsmålet derfor ikke er hvorfor vi ikke ser spøkelser, men hvorfor vi forventer at vi skal kunne se alt som finnes.

Anonymkode: 0c29c...c61

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Sikkert som vann" Ehm nei,ikke helt. Det er jo en evig diskusjon,som man aldri får noe ut av. Det er ikke nok bevis. Man kan måle spenninger og alt sån,men det har en logisk forklaring! 

• Liker 8
Skrevet

Det er jo ikke sikkert i det hele tatt.

Anonymkode: e6e7f...310

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kanskje spørsmålet derfor ikke er hvorfor vi ikke ser spøkelser, men hvorfor vi forventer at vi skal kunne se alt som finnes.

Vi forventer da ikke det. Det er mye vi ikke ser som jeg helt fint klarer å tro på. Infrarødt lys for eksempel. 

Anonymkode: 2ceb9...68d

Skrevet

Du kan ikke forvente å starte en god diskusjon (eller en diskusjon i det hele tatt) ved å bygge den på «udiskutable sannheter» som på ingen måte er vitenskapelig bevist. Det hadde vært annerledes hvis du fremla dette som en meningssak.

Anonymkode: 931cc...065

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vi forventer da ikke det. Det er mye vi ikke ser som jeg helt fint klarer å tro på. Infrarødt lys for eksempel. 

Infrarødt lys kan bevises selv om man ikke ser det.

Anonymkode: 8e872...af4

Skrevet

Det er jo helt meningsløst å starte en slik tråd med et ufravikelig premiss som alle som ikke allerede er høyst alternative vil være uenige i. 

Anonymkode: 3b01c...9bb

• Liker 7
Skrevet

Ja, det finnes spøkelser. Men ikke alle har evnen til å se dem. Det er et talent, på samme måte som at noen er musikalske, har retningssans eller kan finne vann med ønskekvist. 

Det betyr ikke at det er et talent man ønsker å ha. Det kan nok være plagsomt til tider. 

Selv så ser jeg ikke spøkelser. Men jeg kan merke energier og enkelte spøkelser kan jeg høre. Skjønt det er riktigere å kalle dem gjengangere enn spøkelser. 

Anonymkode: fed53...be5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man kan observere uten å se.

Jeg kan ikke se lyd heller, men jeg "tror" ikke på lyd. Jeg vet at lyd finnes, og jeg vet hvordan man observerer den (med ørene - eller med ulike instrumenter). Det samme gjelder infrarødt lys , eller andre typer lys som er utenfor øyets spekter. Veldig lett å observere. - for de som gadd å møte opp på skolen.

Det er faktisk stor forskjell på tro og viten.

Og, nei, det er ingen grunn til å tro på spøkelser. De finnes ikke, og det er aldri gjort en eneste sikker observasjon som bekrefter deres eksistens. Skjønt det mangler ikke på pseudo-vitenskapelige sjarlataner som hevder de har målt både det ene og det andre. Men ingen av disse holder vann på noen som helst måte.

Svaret på spørsmålet ditt er at folk flest ikke ser spøkelser fordi de er normale i hodet og at spøkelser ikke finnes.

På tross av alt dette. Hvis premisset ditt er at det ikke finnes bevis for dem og at det hele er usikkert , men at du av personlige årsaker velger å tro på dem allikevel, så støtter jeg 100% din rett til det. Bare ikke kom og spre jug og påstå at det er sikkert og bevist, for det er det ikke.

Anonymkode: 7eaee...c72

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Spøkelser finnes, det er sikkert som vann, men det interessante er at folk flest ikke klarer å se dem. Det betyr ikke nødvendigvis at de ikke er der, kanskje menneskets sanser rett og slett ikke er i stand til å oppfatte dem.

Vi ser bare en liten del av det elektromagnetiske spekteret og hører bare et begrenset frekvensområde. Det er derfor ikke utenkelig at det finnes fenomener rundt oss som sansene våre ikke registrerer.

Jeg så ett i dag

Kelly Osbourne

Omg så tynn

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Spøkelser finnes, det er sikkert som vann

Spøkelses finnes like mye som nissen, påskeharen og gud. 

Anonymkode: 7a6e8...527

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

Har selv sett "spøkelser" i våken tilstand,men det er kun under rus eller etter lite søvn over flere dager.

Men har du denne evnen å kunne se spøkelser samt kunne legge fram bevis,hadde du nok vært førsteoppslag i alle verdens aviser og direktesendt TV globalt for lenge siden. 

• Liker 2
Skrevet

"Sikkert som vann" er et strålende utgangspunkt for en god diskusjon. Utover det vil jeg si at grunnen til at folk flest ikke ser spøkelser, er at folk flest er friske.

Anonymkode: d10e5...3e8

• Liker 4
Skrevet

Ja det er dette som er spørsmålet, hvorfor forventer vi at vi skal kunne se eller registrere ALT som finnes? Jeg vil si dette kommer av en helt utrolig tro på våre egne evner til å oppfatte definere virkeligheten. 

Selv har jeg ikke sett spøkelser. Om jeg opplever noe ikke-fysisk, så er det ikke noe jeg ser med øynene, jeg tror ikke jeg har den evnen rett og slett. Og kan være jeg husker feil, men de som har vært med i Åndenes Makt så vel heller ikke disse fenomenene fysisk så ofte? Syns jeg husker at det de opplevde var lyder for det meste, og ting som flyttet på seg uten forklaring.

Men jeg har opplevd et nærvær i et hus jeg leide, dette lå rett ved siden av et over 100 år gammelt tømmerhus, og tilhørte samme gård. Og det var et plaget eller uvennlig nærvær, som ble nesten borte etter jeg faktisk ba til Jesus om å ta det bort. Har ikke opplevd noe sånt verken før eller siden.

Anonymkode: ff0e5...69e

• Liker 1
Skrevet

På Grønland i Oslo har jeg sett noe som lignet, men tror det var et menneske 🤔

Anonymkode: 9c88a...7e7

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt, latterliggjøring og svar til dette. 

Perelandra, mod. 

Skrevet

Jeg hørte en gang at bare de som tåler det, ser. Da innså jeg at jeg kan slappe av, for jeg kommer aldri til å se noe😜 Jeg hadde blitt livredd, og hadde ikke våget å være alene hjemme mer i mitt liv😅 Men jeg tror det finnes noe altså, om det skal kalles spøkelser eller ikke... Vi er så mye mer enn en fysisk kropp som er bundet av tid og sted! Jeg er også en av dem som ikke er så naiv at jeg bare tror på det som er vitenskapelig bevist. 

Anonymkode: 09828...066

• Liker 1
Skrevet

Jeg har nok ikke «evnen» fordi jeg tror ikke på spøkelser, ergo ser jeg heller ingen.

Anonymkode: d1366...676

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg hørte en gang at bare de som tåler det, ser. Da innså jeg at jeg kan slappe av, for jeg kommer aldri til å se noe😜 Jeg hadde blitt livredd, og hadde ikke våget å være alene hjemme mer i mitt liv😅 Men jeg tror det finnes noe altså, om det skal kalles spøkelser eller ikke... Vi er så mye mer enn en fysisk kropp som er bundet av tid og sted! Jeg er også en av dem som ikke er så naiv at jeg bare tror på det som er vitenskapelig bevist. 

Det rare er at man skal være så redd disse spøkelsene, om de hadde funnest😂.

Hvor kom det fra at de er farlige?

Anonymkode: 61147...6be

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det rare er at man skal være så redd disse spøkelsene, om de hadde funnest😂.

Hvor kom det fra at de er farlige?

Anonymkode: 61147...6be

Ja si det😂 Jeg tror det har å gjøre med at vi ofte er redde for det ukjente. For min del er det også tanken på at jeg ikke kan stenge dem ute ved å låse dører og vinduer, eller krype under dyna😅 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...