AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #1 Skrevet 8 timer siden Noen som har erfaringer her? Har en venninne som har gjeldsordning. Slik jeg har forstått det så får hun beholde en viss sum i mnd som skal dekke boligutgifter, livsopphold mm. Hun betaler også en fastsatt sum inn hver mnd til kreditorene. Siden hun jobber variabelt, så blir det også en del mer enkelte mndr. Det skal da settes av, og skal gå til kreditorene på starten av nyåret slik jeg har forstått det. Hun har drevet å «lånt» av det som er avsatt, å har hatt planer om å betale tilbake, men hun har ikke klart det.. Er vel en grunn til at hun havnet i det uføre her, men det er en annen diskusjon 🫣 Uansett så har hun brukt 60.000 mer en det hun har «lov» til.. Altså 60.000 mer siden hun fikk gjeldsordning i februar i år.. Hvordan skal jeg hjelpe henne videre? Hun spurte om hun kunne låne penger av meg for å dekke inn det som manglet, men det er selvsagt ikke aktuelt. Kan hun miste ordningen om hun ikke får dekket det inn? Anonymkode: 038dd...5cc
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #2 Skrevet 8 timer siden Gjeldsordning er veldig strengt, så det kan skje at de avslutte det hvis hun lurer pengene vekk.. Ikke lån henne noe, hvis du låner henne penger så anse det som en gave. Anonymkode: f1119...029 4
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #3 Skrevet 8 timer siden Ja, hun vil sannsynligvis miste gjeldsordningen når det blir oppdaget og det er svært vanskelig/umulig å få gjeldsordning to ganger. I gjeldsordninger er det heller ikke lov å låne penger uten samtykke fra namsmann og kreditor. Det beste hun kan gjøre er å kontakte namsmannen, forklare situasjonen og håpe at hun får forlenget gjeldsordning perioden for å dekke inn det underslåtte beløpet. Anonymkode: be8c8...5d0 1
ThereGoesBob Skrevet 8 timer siden #4 Skrevet 8 timer siden Kravet vil bare øke etter at en gjeldsøkning er funnet misligholdt. Gjerne uten at hun er klar over det. Hun graver seg bare dypere og dypere. Snakk med gjeldsrådgiverne på nav. 2
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #5 Skrevet 8 timer siden Det er veldig strengt. Jeg hadde gjeldsordning for en del år siden. Jeg søkte om jeg kunne slippe å betale til kreditorene i 1 måned pga konfirmasjon. Og da kunne avtalen bli forlenget med 1 måned. 1 kreditor sa nei. Anonymkode: 8e30b...656 1
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #6 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Gjeldsordning er veldig strengt, så det kan skje at de avslutte det hvis hun lurer pengene vekk.. Ikke lån henne noe, hvis du låner henne penger så anse det som en gave. Anonymkode: f1119...029 Dette er bare tull og IKKE lovlig! Du kan selvsagt ikke få 60 000 som gave under en gjeldsordning og beholde det selv. ALLE summer over det du har fått beholde til livsopphold skal gå til kreditor. Anonymkode: be8c8...5d0
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #7 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Noen som har erfaringer her? Har en venninne som har gjeldsordning. Slik jeg har forstått det så får hun beholde en viss sum i mnd som skal dekke boligutgifter, livsopphold mm. Hun betaler også en fastsatt sum inn hver mnd til kreditorene. Siden hun jobber variabelt, så blir det også en del mer enkelte mndr. Det skal da settes av, og skal gå til kreditorene på starten av nyåret slik jeg har forstått det. Hun har drevet å «lånt» av det som er avsatt, å har hatt planer om å betale tilbake, men hun har ikke klart det.. Er vel en grunn til at hun havnet i det uføre her, men det er en annen diskusjon 🫣 Uansett så har hun brukt 60.000 mer en det hun har «lov» til.. Altså 60.000 mer siden hun fikk gjeldsordning i februar i år.. Hvordan skal jeg hjelpe henne videre? Hun spurte om hun kunne låne penger av meg for å dekke inn det som manglet, men det er selvsagt ikke aktuelt. Kan hun miste ordningen om hun ikke får dekket det inn? Anonymkode: 038dd...5cc Stor sjanse for at hun mister ordningen siden kreditorer er top notch sadister som liker at gjeldsofre skal lide, men akkurat på grensa til at gjeldsofferet ikke ender opp med å kverke seg selv, for da blir det ikke noe flere innbetalinger, må vite. Da blir man i praksis gjeldsfri om pulsen i gjeldsofferets hjerte slutter å slå. Livsoppholdssatsene er tragisk lave (Kr 11.388) og for 14 år siden i 2012 var den samme satsen rett under Kr 11.000. Du kan omgjøre de pengene i dagens verdi og det tilsvarer rundt 16.000 kroner i dag. Selv om den nye gjeldsordningloven fra 1. januar 2025 er ment for å hjelpe gjeldsofrene på en lettere og enklere måte, så ser jeg så langt ikke hva det har hjulpet når man tar med i beregningen at livsoppholdsatsen er tragisk lav. Men det går an å få gjeldsordning flere ganger nå i løpet av livet, men det er overhodet ikke noe å "satse" på. Tragedien rundt livsoppholdssatsen nå er slik at den tjener best de mest "priviligerte" når det gjelder sosiale relasjoner og her skal jeg forklare hva jeg mener med det. Når du har et gjeldsoffer som er helt isolert, bor og lever alene, mangler fullstendig sosialt nettverk i form av venner og familie som er villige til å hjelpe, gi penger, gaver, sko- og klær gaver, gratis middager ++, så faller virkelig alt på gjeldsofferet med den livsoppholdsatsen på Kr 11.388 og det blir svært vanskelig i lengden. Det betyr at den som har et sosialt nettverk som rekker ut hånda mens man er under gjeldsordningen, greier å nøytralisere noe av konsekvensene av den tragisk lave satsen på Kr 11.388. Jo bedre sosialt nettverk av venner og familie "du" har, jo mer kan man nøytralisere den lave satsen på Kr 11.388 fordi man får så mye ekstra gratis ved siden av, være seg gratis sko, klær, middager, busskort, kontanter, osv. Nå kjenner du best til venninna di selv og hvor solid vennskapet er, men hvis det er ei solid venninne, så kunne du alltid tatt opp noe studielån for henne. Altså der du tar opp studielån selv og gir henne pengene. Men som sagt, du vet selv best hvordan vennskapet er mellom dere. Vi her i tråden vet jo ikke det. Når hun ber om å låne 60.000 av deg så tilsier det enten at dere er svært gode venninner eller motsatt, at hun er helt desperat, og du sa jo tross alt nei. Men ja, ordningen hennes ryker mest sannsynlig om hun ikke har summen klar til det som skal settes til side. Det er også litt vanskelig å diskutere hva som er "greit" her når vi ikke vet hva lønna hennes er sånn ca, om hun har barn eller ikke og ikke minst - hva husleien hennes er på, hva den gjennomsnittelige husleien ligger på i byen hun bor i, og hva er den totale gjelden på. Til tross for at gjeldsordningen skal være lettere å få innvilget og det skal visst tas mer hensyn til gjeldsofferet, så ser jeg ikke hvordan det veier opp for en tragisk lav sats på Kr 11.388 etter at husleien er blitt betalt. Usikker på om strøm holdes utenfor eller om strøm må betales av den tragisk lave satsen på Kr 11.388. Anonymkode: c4638...723 3
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #8 Skrevet 5 timer siden Hun har brukt i snitt 10 000 mer enn hun skal i måneden. Hun har lånt 10 000 kr hver måned etter hun fikk gjeldsordning. Og hennes løsning er å spørre om å få låne mer. Den beste måten hjelpe henne på, er å lære henne at hun ikke kan bruke mer enn hva hun har. Hun viser ingen tegn til å ville ta konsekvensene av handlingene sine, hun fortsetter låne, låne, låne. Hun låner for å betale lån. Så lenge hun ikke lærer, så er det ikke noe som kan hjelpe henne. Anonymkode: 8f7d8...4f3 1
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #9 Skrevet 5 timer siden De kan avslutte det, eller forlenge det med flere år. Anonymkode: 4852c...7af 2
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #10 Skrevet 3 timer siden Man kan ha gammal gjeld for flere millioner, som man har gravd ned i hagen. Bare fantasien til en som vil utnytte systemet er nok til å se hvor lukrativt det er med slike gjeldsordninger. Slette hele gjelden sin, og grave penga opp igjen. Jeg hadde aldri kunne gjort noe sånt, men mange hadde lett gjort det om dem hadde hatt hjernekapasitet til å finne ut av slike ting, noe heldigvis veldig få har. Anonymkode: be37e...b12
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #11 Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Man kan ha gammal gjeld for flere millioner, som man har gravd ned i hagen. Bare fantasien til en som vil utnytte systemet er nok til å se hvor lukrativt det er med slike gjeldsordninger. Slette hele gjelden sin, og grave penga opp igjen. Jeg hadde aldri kunne gjort noe sånt, men mange hadde lett gjort det om dem hadde hatt hjernekapasitet til å finne ut av slike ting, noe heldigvis veldig få har. Anonymkode: be37e...b12 Dette ville jeg jaggu sett i praksis. Anonymkode: 55a00...1ae
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå