Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men spørsmålet er jo om åtti prosent er en reduksjon som faktisk monner, hva er andres erfaring på det?

ts

Anonymkode: d8bb1...ebb

Det er så individuelt at det er umulig å basere seg på andres erfaringer om det.

Anonymkode: 09937...59e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Poenget mitt er jo at det ikke er sikkert du ville ha klart 50% jobb noe bedre enn 60% jobb, hvis du hele tiden måtte ha møtt på NAV.

Anonymkode: 7a357...3dd

Nei, men da hadde jeg fått beregnet uføretrygd først på 50% så 50% til, altså jeg hadde ikke tapt mer enn 33%. 
Du må ikke hele tiden møte på nav. 

Anonymkode: 71140...a20

Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Det var leit. Kan du skifte jobb? Få hjelp av fagforeningen din?

Jeg tenker å søke om tidsbestemt nedsatt stilling i et halvt år, med fra-dato og til-dato og spesifisering av reduksjon av belastning i perioden. Så tenker jeg å søke permisjon og prøve ny jobb neste år og se om det er mer bærekraftig. Og hvis det ikke er det, blir det femti prosent med nav - men som sikkert alle skjønner vil jeg helst unngå nav så langt som mulig. 

ts

Jeg kan ta en helt ny utdanning, men jeg har ikke helse til dette. Så elsker jeg jobben min. 
Jeg ville vært forsiktig med dette, nettopp pga det jeg erfarer nå. Du vet ikke hva som vil skje med deg, derfor føre var. Har jeg lært dessverre. 

Skrevet

Velkommen i kvinne- og potensielt uførefellen. 

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Men spørsmålet er jo om åtti prosent er en reduksjon som faktisk monner, hva er andres erfaring på det?

ts

Min erfaring er nei. 

Skrevet

Bruk sykemelding! Er du for syk til 100%stilling så er det der eneste rette. 

Anonymkode: c50e0...22b

Skrevet

Du må ikke finne på å jobbe 80% som lærer. Som du skriver vil du tape pengene, men ikke jobbe 20% mindre. I tillegg vil det være vanskelig å gå opp til 100% igjen for å ev. ta utgangspunkt i 100% lønn dersom du blir delvis ufør. Nei, se om du kan sykmeldes 20% en periode i stedet. 

Anonymkode: e0222...ba4

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, men da hadde jeg fått beregnet uføretrygd først på 50% så 50% til, altså jeg hadde ikke tapt mer enn 33%. 
Du må ikke hele tiden møte på nav. 

Poenget MITT var det.

Skjønner jo at jeg siterte helt feil person, men du kan med største frimodighet se bort fra alt fra meg, og så kan trådstarter se om hun har nytte av det, siden det tross alt var til henne mitt råd var myntet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du må ikke finne på å jobbe 80% som lærer. Som du skriver vil du tape pengene, men ikke jobbe 20% mindre. I tillegg vil det være vanskelig å gå opp til 100% igjen for å ev. ta utgangspunkt i 100% lønn dersom du blir delvis ufør. Nei, se om du kan sykmeldes 20% en periode i stedet. 

Anonymkode: e0222...ba4

20% en periode. Men hva skjer etter det? Hvis det ender med 20% ufør, og hun da etterhvert blir dårligere, og ikke kan jobbe mindre enn 80%, så er det 80% de regner ut fra. 

Anonymkode: a7158...82a

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

20% en periode. Men hva skjer etter det? Hvis det ender med 20% ufør, og hun da etterhvert blir dårligere, og ikke kan jobbe mindre enn 80%, så er det 80% de regner ut fra. 

Anonymkode: a7158...82a

De regner vel ikke ut i fra åtti prosent om det er midlertidig? 

Skrevet

Det er det dummeste du gjør. Det er helsemessige årsaker, altså SYKEMELDER DU DEG. 

Anonymkode: 11bf7...303

Skrevet

Nå har ikke jeg kjennskap til læreryrket, men i mange yrker er det jo slik at arbeidsmengden egentlig ikke reduseres, selv om man går ned i stilling. Det eneste man oppnår er lavere lønn, kortere tid å gjøre arbeidsoppgavene på og av den grunn mer stress. 

Anonymkode: 7107a...fcf

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er det dummeste du gjør. Det er helsemessige årsaker, altså SYKEMELDER DU DEG. 

Anonymkode: 11bf7...303

Ja, men jeg har vært så mye sykemeldt. Redd for å miste jobben. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det skal mye til for å miste jobben, men en ærlig samtale med din leder er lurt om det går. 
Jeg har en leder der jeg faktisk oppdaterer alt jeg gjør for å bedre situasjonen min, det har gjort at jeg har jobb enda. 

Skrevet

Det er ingen enkel løsning her. Enten kjører du deg selv i grøfta med g deretter får hjelp fra NAV, men da må du også regne med den psykiske helsen blir dårlig, det er vanskelig å komme seg fra utbrenthet. Ellers så må du gå ned i stilling, og risikere dårlig vilkår dersom du blir ytterligere syk. 

Anonymkode: 98e9d...719

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du må sette deg inn i lover og regler, da, hallo! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvorfor hopper du rett på å redusere stillingen din?! Snakk med fagforeningen din, google litt, les deg opp! Du blir ikke sagt opp pga. sykmelding, med mindre du er en sånn som er sykmeldt et år, jobber 26 uker, sykmeldt et år, jobber 26 uker osv.

Hvor mye sykmeldt har du vært, og over hvor lang tid?

Min erfaring er at 80 % ikke monner i det hele tatt, hvis jobben enten er feil eller for belastende for deg.

Anonymkode: dabb4...3fe

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.9.2026 den 16.37):

Tenkte å jobbe åtti prosent og ha uførepensjon fra klp på toppen. Bare prøve det i et halvt år. 

Du får uførepensjon fra SPK. Ikke KLP. 

Jeg har jobbet en periode i 80% med 20% ufør, og det gjorde at jeg satt hjemme og kjedet meg, samt så masse TV-serier en dag i uka, så jeg gikk tilbake til 100% igjen, og gjorde noen grep for å få en bedre hverdag. 

Hvis du jobber 80% skal du ha mindre oppmøtetid, færre planleggingsdager (evt. ekstra lønn for disse dagene), færre inspeksjoner og færre møter. 

Er du ny i yrket, siden du ikke vet dette? Eller er du ikke fagorganisert?

Anonymkode: 77b97...802

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.9.2026 den 16.37):

Tenkte å jobbe åtti prosent og ha uførepensjon fra klp på toppen. Bare prøve det i et halvt år. 

Du får vel ikke midlertidig uførepensjon fra KLP hvis du ikke er sykemeldt, men bare har redusert stillingen din på eget initiativ.

Anonymkode: 9abd8...e49

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du får uførepensjon fra SPK. Ikke KLP. 

Jeg har jobbet en periode i 80% med 20% ufør, og det gjorde at jeg satt hjemme og kjedet meg, samt så masse TV-serier en dag i uka, så jeg gikk tilbake til 100% igjen, og gjorde noen grep for å få en bedre hverdag. 

Hvis du jobber 80% skal du ha mindre oppmøtetid, færre planleggingsdager (evt. ekstra lønn for disse dagene), færre inspeksjoner og færre møter. 

Anonymkode: 77b97...802

KLP gir midlertidig uførepensjon. Det har jeg selv mottatt da jeg en periode var på AAP.

Anonymkode: 9abd8...e49

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nei, men på min skole må vi på alle møter og planleggingsdager uansett hvor liten prosent vi jobber. Fagforeningen sier det er rektors styringsrett. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...