Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Du driver ikke eget AS skjønner jeg? 😂

Det er nok ikke så enkelt gitt…

Anonymkode: ddd19...d2c

Drit i AS. ENK er tingen her.

Anonymkode: 89d0d...351

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rørleggere er kjeltringer, tar 70% på material/utstyr og skal ha 1000+ i timen likevel

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.9.2026 den 8.04):

Får sikkert pepper fra dere (det gjør man som regel her inne) men må få det ut.

Må bytte varmtvannsbereder med ny som har ekspansjonskar installert.

Ringte rørlegger her jeg bor og spurte om jeg kjøper den et annet sted som selvfølgelig er et par tusen billigere enn hos dem, som det alltid er som alt annet, og hva prisen blir hvis de skal installere den hos meg.

Da sa han rett ut, da må jeg oppgradere prisen opp siden du ikke kjøper den hos meg til 1500,- i timen, så blir ca 6.000,- å få den satt den opp.

Okay, jeg forstår at det må de men 1500,- i timen? Det var litt å ta i. 

Hadde den vært billigere hadde jeg kjøpt den hos dem, men den er faktisk mye dyrere.

Anonymkode: fbd43...19e

Tar jo ikke mer enn en time egentlig 

Skrevet
Enmanelskeråhate skrev (4 minutter siden):

Rørleggere er kjeltringer, tar 70% på material/utstyr og skal ha 1000+ i timen likevel

Får du de til 1000 er du jaggu heldig. De flesker på alt av utstyr og deler også.

• Liker 1
Skrevet
Enmanelskeråhate skrev (11 minutter siden):

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Får du de til 1000 er du jaggu heldig. De flesker på alt av utstyr og deler også.

Kanskje dere skal bytte yrke? Det er mangel på rørleggere, så det burde ikke være noe problem å få jobb.

Anonymkode: d714e...3f2

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kanskje dere skal bytte yrke? Det er mangel på rørleggere, så det burde ikke være noe problem å få jobb.

Aldri i livet om jeg bytter til rørlegger. Penger har jeg nok av. Og de kommer fra et ENK😎

Skrevet (endret)

Jeg har også varmtvannsbeholder uten ekspansjonskar. Da vi fikk installert vannmåler ble det også montert tilbakeslagsventil uten at noen fortalte meg at da vil vi få lekkasje gjennom sikkerhetsventilen på varmtvannsbeholderen.

Løsningen ble at jeg kjøpte en ekspansjonsbeholder på nettet og monterte den selv på rørledningen ved inntaket. Det fungerer perfekt. Trenger ingen ny varmtvannsbeholder. En sånn kan i prinsippet monteres hvor som helst i rørsystemet innenfor vannmåleren.

Sånt burde også en rørlegger kunne foreslå. 

Merk også at en varmtvannsbeholder i RUSTFRITT stål ikke går ut på dato. Det er bare et rørleggersalgstriks.

Endret av senior
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg jobber på sykehjem og er inn og ut av kunder sitt hjem 100 ganger i løpet av noen timer. Tenk hvis jeg skulle tatt de prisene rørleggere tar, og jeg dealer med livet til eldre som trenger kunnskap og forståelse. Men regner man på det så tar jeg 10kr per kunde. Det er helt ille hvor mye elektrikere og rørleggere ribber andre for.

Anonymkode: 9a2b9...43a

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Drit i AS. ENK er tingen her.

Jeg har både et AS og et ENK (to separate virksomheter), så kjenner godt til fordelene og ulempene med begge. Og ja: Fordelen med ENK er at når alle utgifter er betalt samt at du har satt av til MVA og skatt så er resten av pengene dine og kan brukes på hva som helst (Et ENK er jo i bunn og grunn bare deg selv).

Men så er det nå slik at de aller færreste som forsøker seg som seriøse rørleggere våger å gjøre dette som ENK. Grunnen er økonomisk risiko. Du har et ansvar overfor kundene, du bør ha ansvarsforsikringer, du investerer/leaser bil og masse utstyr, har gjerne leverandørgjeld osv. Er du ved dine fulle fem i den bransjen så sikrer du deg ved å ha virksomheten i et AS, med alt som følger med av både fordeler og ulemper. Dumt å gå personlig konkurs fordi du har gjort et dårlig jobb hos en kunde.

Det mange trolig ikke er klar over er at "rørlegger" ikke er en beskyttet tittel: Selv om det finnes kvalifikasjonskrav til bestemte typer arbeid (som da begrenser hvilke oppdrag du påtar deg) kan du faktisk gå rett fra å jobbe i kassa på Rema til å titulere deg selv som rørlegger og starte en rørleggervirksomhet, helt lovlig. Behøver ikke ha et svennebrev engang...

Skrevet

Greit at timeprisen er høy, men at de skal enorm fortjeneste på materiellet sliter jeg med. Det er akkurat samme garanti på produktene du kjøper til 1/3 av prisen andre steder. Og selvsagt skriver de for mange timer mange ganger til uvitende kg-medlemmer.

Anonymkode: fe64b...b53

Skrevet

Vi bygde nytt bad og kjøkken selv. Gikk helt fint. Elektriker gjorde elektriker-ting som rørlegger ikke har lov til ansett. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Greit at timeprisen er høy, men at de skal enorm fortjeneste på materiellet sliter jeg med. Det er akkurat samme garanti på produktene du kjøper til 1/3 av prisen andre steder. Og selvsagt skriver de for mange timer mange ganger til uvitende kg-medlemmer.

DET er jeg veldig enig i. Kunnskap og trygghet koster. Men det at de tar heftige påslag på materiell reagerer jeg mange ganger på: De tar godt over butikkpris, noe vi kunder gjerne aksepterer fordi vi tenker at de jo må ha noe igjen for å kjøpe inn varene. Men saken er jo at de i tillegg a) gjerne tar seg betalt for medgått tid for å hente varer og b) selvsagt har svært gode rabatter på veiledende butikkpriser. Fortjenesten på medgått materiell blir oftest svært høy etter en arbeidsuke.

Samme gjelder tømrere, bilmekanikere osv osv

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har både et AS og et ENK (to separate virksomheter), så kjenner godt til fordelene og ulempene med begge. Og ja: Fordelen med ENK er at når alle utgifter er betalt samt at du har satt av til MVA og skatt så er resten av pengene dine og kan brukes på hva som helst (Et ENK er jo i bunn og grunn bare deg selv).

Men så er det nå slik at de aller færreste som forsøker seg som seriøse rørleggere våger å gjøre dette som ENK. Grunnen er økonomisk risiko. Du har et ansvar overfor kundene, du bør ha ansvarsforsikringer, du investerer/leaser bil og masse utstyr, har gjerne leverandørgjeld osv. Er du ved dine fulle fem i den bransjen så sikrer du deg ved å ha virksomheten i et AS, med alt som følger med av både fordeler og ulemper. Dumt å gå personlig konkurs fordi du har gjort et dårlig jobb hos en kunde.

Det mange trolig ikke er klar over er at "rørlegger" ikke er en beskyttet tittel: Selv om det finnes kvalifikasjonskrav til bestemte typer arbeid (som da begrenser hvilke oppdrag du påtar deg) kan du faktisk gå rett fra å jobbe i kassa på Rema til å titulere deg selv som rørlegger og starte en rørleggervirksomhet, helt lovlig. Behøver ikke ha et svennebrev engang...

Alle rørleggere som driver som ENK motbeviser dette. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fant bereder på nett, kjøper jeg der så sender de bereder og rørlegger som setter den opp og installerer og alt kommer på 18.000,- mens her ville rørlegger ha 20.000,- for både bereder og installasjon.

Jeg er kanskje rar men jeg ser hvor jeg kan spare penger og allikevel gjøre det etter boka.

De sier at vi må støtte lokalt? Det går ikke når de er dyrere.

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.9.2026 den 8.18):

Heldigivis er det flere rørleggere som nekter å montere egne deler!

Hvorfor? Høres veldig rart ut. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Alle rørleggere som driver som ENK motbeviser dette. 

27 % av virksomhetene som opererer med næringskode 43.221 er ENK. Hvor mange av disse som faktisk er operative er ukjent.

Motbeviser ikke stort i min bok. Jeg hadde ikke våget å drive i den bransjen uten å være økonomisk sikret som AS.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

27 % av virksomhetene som opererer med næringskode 43.221 er ENK. Hvor mange av disse som faktisk er operative er ukjent.

Motbeviser ikke stort i min bok. Jeg hadde ikke våget å drive i den bransjen uten å være økonomisk sikret som AS.

De 27% er garantert uten ansatte. Har man ansatte er det kun AS som er brukendes. Er man kun seg selv, er ENK tingen her.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De 27% er garantert uten ansatte. Har man ansatte er det kun AS som er brukendes. Er man kun seg selv, er ENK tingen her.

OK, vi har klart å bevege oss litt vel langt utenfor det egentlige temaet for tråden her, men i alle fall: De ENK-ene som er registrert som rørleggerbedrifter har høyst sannsynlig ikke ansatte nei. Det er innehaveren som er ENK-et. Og i akkurat bransjer som dette er det mildt sagt skummelt – spesielt for innehaveren. Du og virksomheten din er ett, og et krav mot enkeltpersonforetaket er et krav overfor deg. Dette gjelder også etter at enkeltpersonforetaket er slettet. Jussen er veldig klar på dette området.

Eksempel: En rørlegger driver som ENK, og ikke AS. Vedkommende legger ned driften, og sier opp virksomhetens ansvarsforsikring. Ett år senere reklamerer en kunde på en jobb som rørleggeren har utført, og som til og med har medført følgeskader med svært høye kostnader. Selv om ENK er avsluttet er innehaveren fremdeles personlig ansvarlig, også økonomisk. Selv om du var forsikret på tidspunktet jobben ble utført, spiller det liten rolle så lenge du ikke er forsikret når kravet kommer.

Det samme gjelder hvis du slurver med mva og forskuddsskatt: Da får du landets mest nådeløse kreditor på nakken, og de biter seg fast som en grevling…

Da risikerer du som (eks-)rørlegger å måtte gå fra hus og hjem, du risikerer personlig konkurs etc etc. Så ubehagelig enkelt er det hvis en velger ENK fremfor AS i en bransje der det er risiko for feil og reklamasjoner.

Så nei: ENK er faktisk ikke tingen for en rørlegger hvis vedkommende ikke er svært glad i risiko både under og etter "karrieren". 😉

AnonymBruker
Skrevet

Nå må jeg i tillegg sette en ekstra stikk kontakt for berederen, selv om jeg harmen fra før. Så blir 1500,- i tillegg til bereder og i installasjon av den. 🙄🙄

For noe dritt, virkelig!

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Nå må jeg i tillegg sette en ekstra stikk kontakt for berederen, selv om jeg harmen fra før. Så blir 1500,- i tillegg til bereder og i installasjon av den. 🙄🙄

For noe dritt, virkelig!

TS

Vær heller glad for at det ikke har oppstått brann hos deg. Det er ikke lengre lov å ha bereder tilkoblet stikkontakt pga stor brannfare.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...