AnonymBruker Skrevet mandag kl. 17:04 #21 Skrevet mandag kl. 17:04 Jeg søkte på et vikariat med forlengelse, men det ble ikke forlenget. Det interessante var at de angret seg etterpå. Men det fine med vikariat er at det ikke bare er arbeidsgiver som finner ut om du er en bra match, men du finner også ut om arbeidsplassen er en bra match for deg. Så i seg selv binder du deg ikke som i en fast jobb hvis du finner ut at arbeidsplassen ikke passer for deg. Anonymkode: 80665...2ab 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 17:07 #22 Skrevet mandag kl. 17:07 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Flere bransjer bruker vikariat som prøvetid. Noe som ikke er lov, men de gjør det likevel. Min erfaring er at i de fleste tilfeller, så lenge man gjør en god jobb, så blir vikariatet forlenget. Men det er jo aldri en garanti for det. Anonymkode: 58264...7e7 Etter det jeg ble fortalt på et seminar jeg var på da den nye vikariatloven kom, så er dette ikke lovlig. Anonymkode: 58264...7e7 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 17:17 #23 Skrevet mandag kl. 17:17 Hvis det er en redelig arbeidsgiver/leder, så fører ofte sånne stillinger til forlengelse eller fast hvis man er en ok arbeidstaker. Men dessverre finnes det de som ansetter noen på det premisset og selv om vedkommende gjør en god jobb, så dukker det opp noen mer interessante/noen de kjenner og vipps så ble det ingen forlengelse eller fast stilling. Så poenget er at sånne stillinger er utsatt, dessverre. Anonymkode: 4b37b...2d4 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 17:19 #24 Skrevet mandag kl. 17:19 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Etter det jeg ble fortalt på et seminar jeg var på da den nye vikariatloven kom, så er dette ikke lovlig. Anonymkode: 58264...7e7 Jeg mente å sitere den som siterte meg. Anonymkode: 58264...7e7
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 18:05 #25 Skrevet mandag kl. 18:05 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Etter det jeg ble fortalt på et seminar jeg var på da den nye vikariatloven kom, så er dette ikke lovlig. Anonymkode: 58264...7e7 Er vel tjenestemannsloven som sier at man ikke skal ha to prøvetider i samme type stilling. Så om man har et vikariat (med 6 mnd prøvetid) og deretter får fast jobb med det samme type jobb, så har man ikke ny prøvetid. Men man har alltid prøvetid minst én gang. Anonymkode: a5ed8...627
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 18:43 #26 Skrevet mandag kl. 18:43 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Er vel tjenestemannsloven som sier at man ikke skal ha to prøvetider i samme type stilling. Så om man har et vikariat (med 6 mnd prøvetid) og deretter får fast jobb med det samme type jobb, så har man ikke ny prøvetid. Men man har alltid prøvetid minst én gang. Anonymkode: a5ed8...627 Det stemmer. Jeg hadde bare prøvetid en gang. Jobber i kommunen. Anonymkode: 80665...2ab
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 19:40 #27 Skrevet mandag kl. 19:40 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg mente å sitere den som siterte meg. Anonymkode: 58264...7e7 Meg? Så vidt jeg vet er det helt umulig å si at man ikke har lov å ansette mennesker i vikariater eller midlertidige stillinger, selv om målet er at alle stillinger skal være faste. Det vil jo alltid være noen som har permisjon, eller behov for ekstra hjelp i perioder. Dermed er det duket for at man får noen man liker, og tilpasser en jobbannonse etter disse, den gangen man lyser ut en fast stilling. Ikke minst slipper man da å lære opp en ny. Men det betyr jo ikke at man alltid har en ledig stilling etter den midlertidige er over. Anonymkode: a5ed8...627
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 18:56 #28 Skrevet tirsdag kl. 18:56 Jeg har vært innom en del vikariater. Og flere har vært utlyst som "mulighet for forlengelse". Har funnet ut at i kommunal, så må vikariat over 6 mnd utlyses på skikkelig vis, og intervjurunder osv. Så en lang ansettelsesprosess. Men 6 mnd eller mindre så kan de hyre inn en person som de ønsker. Har fått vikariat på 6 mnd, også forlenget det 6 nye måneder. Da har jeg etterpå søkt på fast stilling på samme enhet, og fått jobben. Da ingen ny prøvetid ved fast ansettelse. Men har også hatt vikariat, og de har forlenget det så lenge de trenger meg. Men ikke fått fast etterpå. Men flere av plassene har jeg vært lykkelig for at det bare har vært vikariat, og ikke trengt å ta stilling til fast jobb. Fordi jeg aldri har ville jobbet der fast Anonymkode: 292ed...fbf 1
AnonymBruker Skrevet i går, 17:00 #29 Skrevet i går, 17:00 AnonymBruker skrev (På 14.9.2026 den 19.17): Hvis det er en redelig arbeidsgiver/leder, så fører ofte sånne stillinger til forlengelse eller fast hvis man er en ok arbeidstaker. Men dessverre finnes det de som ansetter noen på det premisset og selv om vedkommende gjør en god jobb, så dukker det opp noen mer interessante/noen de kjenner og vipps så ble det ingen forlengelse eller fast stilling. Så poenget er at sånne stillinger er utsatt, dessverre. Anonymkode: 4b37b...2d4 Det stemmer ikke. De fleste vikariatstillinger fører ikke til forlengelse, nettopp fordi det er et vikariat. Et vikariat betyr at man tiltrer en stilling fordi den som egentlig eier stillingen er fraværende en periode. Det betyr at den som eier stillingen kommer tilbake. likevel blir «mulighet til forlengelse» brukt av årsakene jeg har ramset opp tidligere. De fleste vikariater blir utlyst pga svangerskapspermisjon eller sykemelding. Det betyr at disse med overveiende sannsynlighet kommer tilbake til sin stilling. Anonymkode: dbdf9...fe5
AnonymBruker Skrevet i går, 17:25 #30 Skrevet i går, 17:25 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Det stemmer ikke. De fleste vikariatstillinger fører ikke til forlengelse, nettopp fordi det er et vikariat. Et vikariat betyr at man tiltrer en stilling fordi den som egentlig eier stillingen er fraværende en periode. Det betyr at den som eier stillingen kommer tilbake. likevel blir «mulighet til forlengelse» brukt av årsakene jeg har ramset opp tidligere. De fleste vikariater blir utlyst pga svangerskapspermisjon eller sykemelding. Det betyr at disse med overveiende sannsynlighet kommer tilbake til sin stilling. Anonymkode: dbdf9...fe5 Det finnes da virkelig en del midlertidige stillinger fordi man behøver hjelp i en kort periode. Anonymkode: a5ed8...627
AnonymBruker Skrevet i går, 17:30 #31 Skrevet i går, 17:30 Var vikar i 2 år, fikk fast til slutt. Anonymkode: ef72c...596
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå