AnonymBruker Skrevet mandag kl. 12:21 #1 Skrevet mandag kl. 12:21 Noen her med erfaring fra det å få en stilling som er utlyst som "vikariat med mulighet for forlengelse" og at det faktisk har ført til fast jobb? Jeg har sett en spennende stilling innenfor ledelse på sykehus med denne beskrivelsen. Min erfaring fra de større helseforetakene er at de stort sett hele tiden prøver å spare penger så jeg er redd det blir en kortvarig jobb? Hvis jeg søker og kommer på intervju vil jeg selvsagt spørre litt om dette men jeg lurer først her om dere har noen erfaringer? Takk Anonymkode: 0df32...f7e
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 12:31 #2 Skrevet mandag kl. 12:31 Har fått forlengelse når jeg har søkt som intern søker, men aldri som ekstern søker. Jobber innen helse og min erfaring er at disse stillingene gjerne er tiltenkt en som allerede jobber der fra før. De gangene jeg har fått vikariatet men ikke forlengelsen, har en som har vært der lengre fått den fordi den akkurat gikk ut av sitt forrige vikariat. Anonymkode: a899c...5ea 1
aksase Skrevet mandag kl. 12:32 #3 Skrevet mandag kl. 12:32 Det kommer jo an på den personen du vikarierer for. Vedkommende er vel enten langtidssykemeldt, eller har permisjon fra stillingen for å gjøre noe annet en periode. Så hender det jo både at langtidssykemeldte ikke kommer tilbake i samme jobb, og at folk i permisjon velger å si opp stillingen i stedet for å komme tilbake etter endt permisjon. Selv er jeg en av de som søkte og fikk et år permisjon for å prøve en annen stilling i samme organisasjon, og da permisjonstiden var over, valgte jeg å bli i den stillingen jeg prøvde, og dermed kom jeg ikke tilbake i den jobben jeg hadde permisjon fra.
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 12:32 #4 Skrevet mandag kl. 12:32 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har fått forlengelse når jeg har søkt som intern søker, men aldri som ekstern søker. Jobber innen helse og min erfaring er at disse stillingene gjerne er tiltenkt en som allerede jobber der fra før. De gangene jeg har fått vikariatet men ikke forlengelsen, har en som har vært der lengre fått den fordi den akkurat gikk ut av sitt forrige vikariat. Anonymkode: a899c...5ea Postet før jeg var ferdig, ups. I disse tilfellene har vikariatet blitt lyst ut på nytt i stedet for å bare forlenge det. Anonymkode: a899c...5ea
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 12:39 #5 Skrevet mandag kl. 12:39 Fikk ikke forlenget min midlertidige stilling hos min tidligere arbeidsgiver fordi sjefen min ikke likte meg og absolutt ville ha meg vekk. Så for å øke sannsynligheten for å få fast stilling etter endt vikariat må du enten stryke lederen din medhårs, eller være heldig og unngå barnslige dramaqueens. Anonymkode: f6b7d...9b7 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 12:42 #6 Skrevet mandag kl. 12:42 Jeg føler at de utlyser på demme måten for å enkelt kunne kvitte seg med tabber. Hvis de velger feil så kan de bare velge å avslutte når "vikariatet" er ferdig, og heller starte på nyt i prosessen. Jeg søker aldri disse stillingen hvis jeg allerede har en jobb. Jeg har troa på meg, men jeg stoler ikke på andre. Så vil ikke risikere å stå uten jobb hvis leder som avgjør er talentløs, har sett det før. Anonymkode: 63c5b...8af 3 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 12:47 #7 Skrevet mandag kl. 12:47 Vikariat er ofte en prøvetid. Er du omgjengelig, arbeidsom og ikke minst drar ræva di på jobb når du skal blir du en som får fortsette. De som tidlig bruker egenmeldinger «for ingenting» og er tung i baken på jobb får ikke fortsette hos oss. Anonymkode: 03658...ca2 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 14:44 #8 Skrevet mandag kl. 14:44 Har to ganger hatt vikariat med mulighet for forlengelse. Ene gangen ble det forlengelse, men bedriften avviklet derav ikke fast. Så fikk jeg vikariat med mulighet for forlengelse i starten av covid, fikk først forlengelse, og halvveis i den nye perioden fokk jeg tilbud om fast. Anonymkode: 5be5b...35a 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 14:52 #9 Skrevet mandag kl. 14:52 Er det vikariat med mulighet for forlengelse er det et vikariat fordi en medarbeider er borte, og det er usikkert hvor lenge vedkommende blir borte - f.eks. langvarig sykemelding, forskningsfri eller hen er i en prosjektstilling som er avhengig av finansiering o.l. Kan være mange grunner. Det er en del jobb med å lære opp folk, så om vedkommende blir borte lenger, vil det vanligvis være best kost-nytte om vikaren fortsetter (medmindre de er misfornøyd). Vi har forlenget slik flere ganger. Har man først hatt en slik jobb en god stund har man også opparbeidet seg kompetanse som er relevant dersom stillingen blir lyst ut fast, men da er det gjerne noen kompetansekriterier osv som skal tilfredsstilles + at noen kan ha fortrinn til omplassering. Anonymkode: d2cf1...268
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 14:53 #10 Skrevet mandag kl. 14:53 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Noen her med erfaring fra det å få en stilling som er utlyst som "vikariat med mulighet for forlengelse" og at det faktisk har ført til fast jobb? Jeg har sett en spennende stilling innenfor ledelse på sykehus med denne beskrivelsen. Min erfaring fra de større helseforetakene er at de stort sett hele tiden prøver å spare penger så jeg er redd det blir en kortvarig jobb? Hvis jeg søker og kommer på intervju vil jeg selvsagt spørre litt om dette men jeg lurer først her om dere har noen erfaringer? Takk Anonymkode: 0df32...f7e Ja, dette er vanlig praksis for å ikke ansette katta i sekken. Først vikariat og så forlengelse og så stiller man først i køen når de må lyse ut stillingen som fast (som de må i det offentlige). Anonymkode: a5ed8...627
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 14:55 #11 Skrevet mandag kl. 14:55 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Fikk ikke forlenget min midlertidige stilling hos min tidligere arbeidsgiver fordi sjefen min ikke likte meg og absolutt ville ha meg vekk. Så for å øke sannsynligheten for å få fast stilling etter endt vikariat må du enten stryke lederen din medhårs, eller være heldig og unngå barnslige dramaqueens. Anonymkode: f6b7d...9b7 Eventuelt oppføre deg som en voksen. Anonymkode: a5ed8...627 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 15:17 #12 Skrevet mandag kl. 15:17 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Eventuelt oppføre deg som en voksen. Anonymkode: a5ed8...627 Sjefen min byttet profilbilde på SoMe (LinkedIn inkludert) dagen etter at hun ga meg sparken. Et bilde der hun smilte på en ondskapsfull måte. Hvem var det som trengte å oppføre seg som en voksen, sa du? Anonymkode: f6b7d...9b7
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 15:42 #13 Skrevet mandag kl. 15:42 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Sjefen min byttet profilbilde på SoMe (LinkedIn inkludert) dagen etter at hun ga meg sparken. Et bilde der hun smilte på en ondskapsfull måte. Hvem var det som trengte å oppføre seg som en voksen, sa du? Anonymkode: f6b7d...9b7 Jeg vet at hun misliker sterkt at jeg i dag har en fast jobb i en interessant bransje, basert på den digitale oppførselen hennes. Hun trodde vel at jeg ikke var dugandes, og ønsket at jeg skulle være arbeidsledig lenge 😂Kunne sagt at hevnen er søt, men egentlig synes jeg primært synd på henne. Anonymkode: f6b7d...9b7
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 16:08 #14 Skrevet mandag kl. 16:08 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Sjefen min byttet profilbilde på SoMe (LinkedIn inkludert) dagen etter at hun ga meg sparken. Et bilde der hun smilte på en ondskapsfull måte. Hvem var det som trengte å oppføre seg som en voksen, sa du? Anonymkode: f6b7d...9b7 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Jeg vet at hun misliker sterkt at jeg i dag har en fast jobb i en interessant bransje, basert på den digitale oppførselen hennes. Hun trodde vel at jeg ikke var dugandes, og ønsket at jeg skulle være arbeidsledig lenge 😂Kunne sagt at hevnen er søt, men egentlig synes jeg primært synd på henne. Anonymkode: f6b7d...9b7 Tror jeg bør avstå fra å svare. Tar sjansen at de fleste likevel forstår hva jeg tenker Anonymkode: a5ed8...627 4 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 16:08 #15 Skrevet mandag kl. 16:08 Og hun ga deg ikke sparken ved å la være å fornye engasjementet. Anonymkode: a5ed8...627 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 16:10 #16 Skrevet mandag kl. 16:10 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tror jeg bør avstå fra å svare. Tar sjansen at de fleste likevel forstår hva jeg tenker Anonymkode: a5ed8...627 Ja, det tror jeg du bør gjøre Anonymkode: f6b7d...9b7 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 16:24 #17 Skrevet mandag kl. 16:24 Flere bransjer bruker vikariat som prøvetid. Noe som ikke er lov, men de gjør det likevel. Min erfaring er at i de fleste tilfeller, så lenge man gjør en god jobb, så blir vikariatet forlenget. Men det er jo aldri en garanti for det. Anonymkode: 58264...7e7 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 16:40 #18 Skrevet mandag kl. 16:40 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Flere bransjer bruker vikariat som prøvetid. Noe som ikke er lov, men de gjør det likevel. Min erfaring er at i de fleste tilfeller, så lenge man gjør en god jobb, så blir vikariatet forlenget. Men det er jo aldri en garanti for det. Anonymkode: 58264...7e7 Det finnes ikke noen lov mot det, da Anonymkode: a5ed8...627
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 16:45 #19 Skrevet mandag kl. 16:45 Har opplevd begge deler. Fikk vikariat som ble fast. Var ikke egentlig et vikariat, fungerte mer som prøvetid. Helt vanlig kommunalt. Anonymkode: 66b1a...1c8
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 16:54 #20 Skrevet mandag kl. 16:54 Det er flere grunner til at offentlig sektor utlyser på denne måten. - vakant stilling. De ser på muligheten for å gjøre stillingen vakant etter endt vikariat for å spare penger når vikariater er ferdig. Her må man se på etatens budsjett neste år, i tillegg til at man kan vurdere behovet for tjeneste etaten leverer, se på statistikk og vurdere andre effektiviseringsmuligheter. Her er det ofte ikke snakk om et vikariat i det hele tatt, men et behov som skal dekkes her og nå, men stillingen kamufleres som vikariat istedenfor en prosjekt eller konsulentstilling som koster mer. - etaten har en mulighet for å få flere årsverk senere og utvide antall ansatte (svært sjelden). - «mulighet for fast ansettelse» tiltrekker seg langt flere (og mer kvalifiserte) søkere. Derfor lyses det ut stillinger på denne måten selv om det ikke er noen indikasjoner på at personen det vikarieres for ikke kommer tilbake, f.eks ved svangerskapspermisjon. - det er et vikariat, men man vet at man har ansatte i etaten som nærmer seg pensjonsalder. Selv om den man vikarierer for kommer tilbake, vil vikaren kunne ta over stillingen til en som går av med pensjon. mon erfaring er at det hovedsakelig er grunn nr 3 og 1 som ligger bak. Anonymkode: dbdf9...fe5 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå