AnonymBruker Skrevet 17. september #61 Skrevet 17. september PandaBaby skrev (På 14.9.2026 den 22.30): Nå har jeg fått lastet ned Tide appen! 😄Har tenkt det samme mtp på klær, de vokser fort ut, så jeg har ikke lyst til å kjøpe masse nytt for en super kort periode. Når det gjelder vippestol, jeg leser at mange skriver og anbefaler Vippestol Bjørn et eller annet. Finnes det noen andre alternativer til den, som ikke koster fult så mye? 🙂 Ser at Jollyroom har mye greit til rimelig penge, samme på Finn. Skal få sjekket ut Tise ikveld ☺️ Jeg ble og har vært veldig positivt overrasket over hva tøy til baby og småbarn koster. Det er jo bare å gå på finn eller Tise, eller gå på en av de tusen nettbutikkene og sortere etter pris. Det er når de blir eldre, og hvis du har meninger om utseende eller merke, at ting kan koste. Min brukte de ulike størrelsene leeeenge, mye lenger enn jeg trodde på forhånd. Først når han var 3-4 år+ at han vokste ut av størrelser fort (og da bare bukser, slank og langbeint som han er. Overdeler varer evig.) Anonymkode: f863e...c02 1
AnonymBruker Skrevet 17. september #62 Skrevet 17. september PandaBaby skrev (På 13.9.2026 den 1.06): Oooh, takk for svar dere to! Stusset litt på det selv angående flaske sterilisator. Kan jo like gjerne koke dersom behovet skulle oppstå? Badebalje har jeg ikke tenkt på, så det må jeg skrive opp på listen min. Takk for tips ☺️ Godt tips angående hjemmelagde våtservietter, leste noe om at det er trygt og greit, ikke minst litt økonomisk. Til kommentar nr 2, bæretøy, som i bæresjal? Sitter og leser om stelleveske/bag, men ja .jo like så gjerne bruke noen av veskene jeg har hjemme? Så lenge jeg har plass til bleier/våtservietter, osv i den? Og selvfølgelig passer til barnevogn 🤔 hmm Bruk en romslig veske du har! Kluter med mange i pakken rimelig har f.eks. ikea. Ikke nødvendig med noe eget til å sterilisere flasker, gryte og vann er nok. Bleiebøtte er unødvendig. Anonymkode: 9dcaa...e04
AnonymBruker Skrevet 17. september #63 Skrevet 17. september Bodyer (gjerne ull) med åpning foran. Selv om vi hadde en haug med klær ble det til at vi brukte utelukkende denne typen bodyer den første tiden. Og brystskjold (får vi håpe du ikke trenger) men det var redningen for hele ammingen min. 😊 Anonymkode: 3441c...a40 1
AnonymBruker Skrevet 17. september #64 Skrevet 17. september AnonymBruker skrev (På 15.9.2026 den 17.15): Jeg anbefaler og melde deg inn i termin gruppe på Facebook istedenfor for å spørre her inne Husk å hent gratis pakkene på matbutikken og apoteket Anonymkode: e3fef...29c Ja alltid smartest å spørre de i samme situasjon som heller ikke har erfaring, framfor de som har vær gjennom det og testet litt..... Anonymkode: 36bd7...e72
AnonymBruker Skrevet 17. september #65 Skrevet 17. september AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Bodyer (gjerne ull) med åpning foran. Selv om vi hadde en haug med klær ble det til at vi brukte utelukkende denne typen bodyer den første tiden. Og brystskjold (får vi håpe du ikke trenger) men det var redningen for hele ammingen min. 😊 Anonymkode: 3441c...a40 ..mens vi inkludert baby ikke likte omslagsbodyer/de med åpning foran og brukte det lite 🤭 Anonymkode: f863e...c02 1
AnonymBruker Skrevet 17. september #66 Skrevet 17. september AnonymBruker skrev (6 minutter siden): ..mens vi inkludert baby ikke likte omslagsbodyer/de med åpning foran og brukte det lite 🤭 Anonymkode: f863e...c02 Haha, ja vi er alle ulike og må finne det som funker. 😄 men tror vi rett og slett synes det var vanskelig å kle på babyen en body som skulle over hodet🤣 da er det lettere med omslagsbody. Uansett så savner jeg den tiden, det var så spennende synes jeg 😊 Anonymkode: 3441c...a40
AnonymBruker Skrevet 17. september #67 Skrevet 17. september AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Bodyer (gjerne ull) med åpning foran. Selv om vi hadde en haug med klær ble det til at vi brukte utelukkende denne typen bodyer den første tiden. Og brystskjold (får vi håpe du ikke trenger) men det var redningen for hele ammingen min. 😊 Anonymkode: 3441c...a40 En viktig ting å tenke på her er at mange babyer har svært sensitiv hud. Jeg kan selv så vidt bruke merinoull, det har jeg vent meg til, men all annen ull er no-go. Det er dermed ganske god sjanse for at jeg får en baby som reagerer på ull. Har likevel kjøpt en del i merino og ullblandinger, men det er greit å tenke på at en del babyer ikke tåler/hater å ha på seg ull og at det er dumt å fylle opp garderoben med kun ull hvis man får baby i de kalde månedene. Anonymkode: bd701...a87 1
AnonymBruker Skrevet 17. september #68 Skrevet 17. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja alltid smartest å spørre de i samme situasjon som heller ikke har erfaring, framfor de som har vær gjennom det og testet litt..... Anonymkode: 36bd7...e72 Det er jo en haug med folk i de gruppene som allerede har barn fra før, er ikke bare førstegangsfødende der Anonymkode: 28089...1bb
PandaBaby Skrevet 17. september Forfatter #69 Skrevet 17. september Veldig gøy å lese gjennom alle kommentarene, og lese om hvor forskjellig vi alle er. Det jeg har lært til nå, er å være tålmodig og vente å se ting an. Fra en lang liste med ønsker, har listen blitt kortere og kortere nå. Fornuftig. Fremfor en Facebook gruppe, så setter heller stor pris på tilbakemeldinger, tips og kommentarer fra folk som allerede har erfaring ☺️ For all jeg vet, de som er i termingruppen, er like intetanende som meg. Har snust litt inne på Tise og Finn, ser at det er mange gode kjøp her og der. En helt ny ull body ligger jo nesten på 1000kr🤯 Mange av de klespakkene er jo helt geniale. Sammenlignet noen av de prisene med nypris. Det er mye å spare på der ☺️ 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. september #70 Skrevet 18. september PandaBaby skrev (14 timer siden): Har snust litt inne på Tise og Finn, ser at det er mange gode kjøp her og der. En helt ny ull body ligger jo nesten på 1000kr🤯 Mange av de klespakkene er jo helt geniale. Sammenlignet noen av de prisene med nypris. Det er mye å spare på der ☺️ Hva i alle dager slags bodyer ser du på? Det er supert å kjøpe brukt altså, men du finner masse fine ullklær til 200-300kr nytt https://www.ohdearbaby.no/products/joha-omslagsbody-ull-baby-silke-brun/ https://www.getinspired.no/barn/klaer/body/name-it-wang-wool-needle-long-sleeve-body-solid-noos-nm-13228303-satellit?gad_source=1&gad_campaignid=21200598695&gclid=CjwKCAjwwrPVBhA1EiwAv_YO-V1AU3cR0pnyqOPQNHlt0bGnBFjG1eyHrt9-hoaUc5zO0v9miq-0JRoCqXgQAvD_BwE https://guttelus.no/products/hust-and-claire-body-ull-bambus-baloo-flor-off-white Anonymkode: 28089...1bb 2 1
AnonymBruker Skrevet 18. september #71 Skrevet 18. september Bæresjal, flasker og bleier. Fikk ikke melk selv, så mine barn er flaskebarn, kokte de i vanlig stor kjele hver kveld. Stellematte brukte jeg aldri. Vogn brukte jeg aldri. Hadde sprinkeseng. Husker ikke hva de heter, men sånn liten "vugge" man setter barnet nedi så man kan dusje ble ofte brukt. Bilstol ble brukt. Anonymkode: 08b3b...b19
AnonymBruker Skrevet 18. september #72 Skrevet 18. september AnonymBruker skrev (På 16.9.2026 den 21.43): «Istedenfor her inne» Dette er et forum og i en kategori spesifikt for gravide og folk med småbarn er det ikke?💀 I en termin gruppe på Facebook så er det vel gjerne mange som ikke har født enda heller så hvordan skal liksom de vite med mindre de allerede har barn fra før🥲 Anonymkode: 538ab...eca Men kjære vene , det var jo bare et velment råd 😅 Du gjør selvfølgelig som du vil. I termin-gruppene melder man seg inn etter hvilken måned man har termin, og det er jo veldig mange der som allerede har barn fra før. Jeg har selv hatt veldig god nytte av termin-gruppen og synes det er fint å kunne spørre andre som faktisk har små barn nå. Her inne er det jo mange som ikke har hatt små barn på mange år, og da er det ikke nødvendigvis så lett å vite hva dagens foreldre faktisk har bruk for. Jeg har selv en liten på to måneder, og mye av det folk sier at man «ikke trenger», bruker vi hele tiden. Bilpose, vognpose og bærebagen er for eksempel ting vi har hatt stor nytte av og bruker masse. Ting har jo også utviklet seg, og mye av det som kanskje virket unødvendig før, kan faktisk gjøre hverdagen mye enklere i dag. Anonymkode: e3fef...29c 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. september #73 Skrevet 18. september AnonymBruker skrev (På 17.9.2026 den 11.30): Ja alltid smartest å spørre de i samme situasjon som heller ikke har erfaring, framfor de som har vær gjennom det og testet litt..... Anonymkode: 36bd7...e72 Ja, for i termin-gruppene er det jo selvfølgelig ingen som har barn fra før 😅 Det er jo nettopp derfor de kan være nyttige. Mange der har allerede vært gjennom det én eller flere ganger, samtidig som de har små barn nå og dermed kjenner til hva som faktisk fungerer i dag. Det er ikke nødvendigvis sånn at man får mer relevant erfaring av noen som hadde baby for 15–20 år siden. Anonymkode: e3fef...29c 1
Uanonym bruker Skrevet 18. september #74 Skrevet 18. september Folk har forskjellige behov. Av tinga TS nevner i hovedinnlegget, tenker jeg at babynest og flaskesterilisator definitivt ikke er "must haves". Flaskesterilisator ville jeg i alle fall ha venta med, med mindre du vet 100 % sikkert at du ikke kommer til å amme (men da ville du vel ikke hatt ammepute på lista?). Jeg har heller ikke brukt ammepute, synes bare en vanlig pute under den armen der babyens hode ligger, holder. Det eneste jeg vil si er "must haves" er klær (men ikke for mange i de minste størrelsene, og husk å tenke på sesong - ikke kjøp masse korterma i str. 50 til en januarbaby eller masse ull til en sommerbaby) bleier vaskekluter (jeg foretrekker vaskbare kluter, de er både bedre og mer miljøvennlige, mange liker tørrservietter, men våtservietter bør ikke brukes til daglig) gulpekluter (alle mine barn har gulpa mye, men det varierer jo også, så trenger ikke nødvendigvis kjøpe mange med en gang) stellematte eller stellebord (jeg har bare brukt stellematte på gulvet med mine, det er tryggere, men forutsetter jo at foreldrene har gode knær) vogn bilsete (hvis dere har bil) et sted babyen kan sove (mange samsover, men det er greit å ha et sted den kan sove for seg selv også, enten det er sprinkelseng, bedside crib, vogge, babynest eller bare vogn (men man trenger neppe alle sammen) Kjekt å ha: vippestol babygym ammepumpe
AnonymBruker Skrevet 18. september #75 Skrevet 18. september saltvann dråper og snørr suger bør man ha Anonymkode: e3fef...29c 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 21:48 #76 Skrevet onsdag kl. 21:48 Jeg fikk barn i fjor og dette er hva jeg brukte mest og syntes var kjekt å ha i forkant; STELLE; - Stellematte og stelleplass i nærheten av vann, noen myke kluter, gulpekluter, tørre engangskluter, bleier, babyolje, våtservietter, salver (inotyol for sårhet og bepathen for å forebygge sårhet), babyneglsaks, termometer og saltvannsdråper (plutselig kjekt å ha om baby blir syk). - Engangskladder til å bruke på stellematten ved bleieskift. Det kan fort bli mye skift og søl og da er det greit å ha noe enkelt. De gjør også at baby slipper å ligge rett på en kald matte. Til vår gulpebaby med mange blow outs var de også geniale i sleep carrier. Vi synes det var kjekt at bade i vasken i starten og gikk så over til å dusje med baby før bading i badekar til slutt ble en suksess, men det kan være kjekt med en badebalje eller noe slikt. Jeg synes vanlige baljer uten noe nyfødtinnlegg var best for bading da man uansett holder baby når hen skal bade. KLÆR; jeg hadde nok kanskje startet med dette - ca. 7-10 omslagsbodyer (her ble det mye skift av bodyer i starten pga gulp og bæsj), men jeg hadde kjøpt noen i 50 og noen i 56. - 4 bukser - 3-4 pysjer i ulike størrelser - babysokker - heldress i ull m glidelås og «magiske votter og føtter» til transport - lue til transport SOVE - tynt ullpledd (genialt til svøping og temperaturregulering i vogn, på natt osv) - babysovepose - bed side crib eller sprinkelseng. (Vi brukte bed side crib i en kort tid, men det var kjekt å ha muligheten). Hadde kjøpt en av dem brukt og i tillegg lest meg opp på trygg samsoving og gjort klart til det i tilfelle det er den eneste måten dere alle får noen timer søvn på. Koselig er det også. I endte opp med samsoving, men hadde alt for myk madrass og måtte kjøpe nye, hardere madrasser 🙊 - Sleep carrier (genial for å frakte baby med deg rundt i huset, for soving på dagtid og for å ta med bort). -tisselaken til både babys seng og foreldrenenes! Det blir fort mye søl med melk, gulp og bæsj den første tiden. - nattlampe med behagelig lys TRANSPORT; - vogn - regntrekk og myggnetting - vognpose - bilsete -bilstolpose (jeg synes det var fantastisk å slippe å kle på baby så mye for transport og de er sikrere enn å ha en baby med tykke klær festet i bilstol) - stellebag med stelleunderlag (eventuelt bare en vanlig veske og en engangskladd) HJEMME; - babygym - vippestol (men den trengs etter min erfaring ikke de første månedene, men etter det er den til gjengjeld veldig kjekk. Trygg plass å ha baby når man selv skal f eks på do osv) MATE - ammepute - gulpekluter - en flakse og en ferdigblandet mme kan være kjekk å ha i bakhånd i tilfelle amming går trådt. - en enkel manuell brystpumpe i backup for om melkeproduksjonen ikke kommer ordentlig i gang av seg selv var for min del en trygghet, men det kan man også kjøpe på apoteket på vei hjem fra sykehuset - et par smokker ANNET - leker, vippestol, matstol m newborn seat, lekegrind, babycall osv kan være kjekt, men det kan hende du blir sikrere på hvilken type og om det er nødvendig etter du har blitt kjent med din baby dens behov. I starten er det uansett nesten bare amming/mat, søvn, nærhet og bleier. HELSE/MOR; - praktiske klær å amme i både dag og natt. Skjorter er gull, samt amme bh, behagelige og løse bukser er kjekt den første tiden - ammeinnlegg - Paracet (anbefaler å ha noe slikt leggende til tiden etter fødsel) - store bind (gjerne tena bleier den første tiden) - skylleflaske - en stor vannflaske (dersom du ammer kan den bli din beste venn) Anonymkode: 5a268...9b5
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 22:21 #77 Skrevet onsdag kl. 22:21 Ting vi absolutt ikke trengte var; sterilisator, upraktiske babyklær, votter, mme-pulver, ull-ammeinnlegg, sleep trolly, stellebord med badebalje under (bare knot, mer praktisk separat), babysvøpepose, ikke-trådløs babycall med kamera ting vi elsket; ammestol med vippefunksjon (en vanlig recliner), stor ammepute og babycarrier med lekebøyle Anonymkode: 5a268...9b5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå