PandaBaby Skrevet lørdag kl. 20:20 #1 Skrevet lørdag kl. 20:20 Hei alle sammen Jeg prøver å lage meg en liste her med hva jeg absolutt trenger. Førstegangsforeldre, så alt er nytt og ukjent. Har prøvd å google meg litt frem og der, men innser jeg får heller lage en tråd og kanskje få tips fra dere andre ☺️ Hva jeg tror jeg trenger; Stellematte med høye kanter Babynest Flaske sterilisator Ammepute Litt usikker på om det er bedre å kjøpe sprinkelseng eller bedside crib. Kom gjerne med tips! 🥹 Hva trenger jeg absolutt ikke/bortkastet bruk av penger?🙂
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 20:41 #2 Skrevet lørdag kl. 20:41 Aldri hatt babynest eller flaskesterilisator (aldri flaskematet, bare ammet), kaller ingen av de must haves. Har forsåvidt heller ikke hatt sprinkelseng/bedside crib da vi samsover. Ammepute har vi brukt mye! Ulltøy. Tøybleier og kluter. Bilstol hvis du kjører. Det jeg har brukt mest med alle 4 er bæretøy. Babyer trenger veldig lite. Anonymkode: ce986...b5b 3 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 20:41 #3 Skrevet lørdag kl. 20:41 Flaske sterilisator Trenger dere ikke, kjøp det heller etter hvert hvis behovet dukker opp. Du bruker sprinkelseng mye lenger enn bedside. Så hvis det ene skal utelukke det andre.... Ting jeg ikke ville vært uten. - Matte som raskt kan rulles ut på gulvet. Treningsmatte er supert. - Babybjørn vippestol m/lekebøyle - Babygym - Dunpose til bilstolen (setter da barnet i stolen inne og trenger da ikke yttertøy på bilturer) - Masse store gulpekluter - Hjemmelagde våtservietter (Mesoft, vann og babyolje i boks med lokk som kan åpnes med en hånd) - Stor badebalje med propp. - Anonymkode: 36bd7...e72 2 1
PandaBaby Skrevet lørdag kl. 23:06 Forfatter #4 Skrevet lørdag kl. 23:06 Oooh, takk for svar dere to! Stusset litt på det selv angående flaske sterilisator. Kan jo like gjerne koke dersom behovet skulle oppstå? Badebalje har jeg ikke tenkt på, så det må jeg skrive opp på listen min. Takk for tips ☺️ Godt tips angående hjemmelagde våtservietter, leste noe om at det er trygt og greit, ikke minst litt økonomisk. Til kommentar nr 2, bæretøy, som i bæresjal? Sitter og leser om stelleveske/bag, men ja .jo like så gjerne bruke noen av veskene jeg har hjemme? Så lenge jeg har plass til bleier/våtservietter, osv i den? Og selvfølgelig passer til barnevogn 🤔 hmm
BareMay Skrevet lørdag kl. 23:14 #5 Skrevet lørdag kl. 23:14 PandaBaby skrev (2 timer siden): Hei alle sammen Jeg prøver å lage meg en liste her med hva jeg absolutt trenger. Førstegangsforeldre, så alt er nytt og ukjent. Har prøvd å google meg litt frem og der, men innser jeg får heller lage en tråd og kanskje få tips fra dere andre ☺️ Hva jeg tror jeg trenger; Stellematte med høye kanter Babynest Flaske sterilisator Ammepute Litt usikker på om det er bedre å kjøpe sprinkelseng eller bedside crib. Kom gjerne med tips! 🥹 Hva trenger jeg absolutt ikke/bortkastet bruk av penger?🙂 Alt du trenger i starten er noen bodyer, babytepper, bleier, noen myke kluter og håndklær. Må du flaske mate, har du garantert noen kjeler på kjøkkenet for sterilisering av flasker og smokker. 1
AnonymBruker Skrevet i går, 06:26 #6 Skrevet i går, 06:26 Vi brukte lite bæretøy siden baby hatet det, men brukte vippestol mye. Hadde ikke stelleveske, hadde en liten vanntett sekk som lå under vogna. Anonymkode: f863e...c02
AnonymBruker Skrevet i går, 06:29 #7 Skrevet i går, 06:29 Unødvendig for oss var: bilstolpose - det er jo varmt i bilen? Blir aaaltfor varmt med bilstolpose er min erfaring. Unødvendig å bruke penger på noe som skal holde babyen varm det ene minuttet man går til og fra bilen. Vi hadde pose med førstefødte men brukte den bare et par ganger for hun ble jo helt svett i bilen, selv om vi hadde posen åpen. Varmer opp bilen før vi drar på vinter. Har et ullteppe over babyen til og fra/hvis bilen ikke er varm nok når vi drar. vippestol - min første var aldri særlig stor fan av dette så kjøpte aldri til siste. Har ikke savna. bedside crib - hadde heller sprinkelsenga inntil vår seng med en av sidene tatt bort. stelleveske - kjøpte til første baby og solgte da vi ikke trengte den mer. Til siste baby brukte bare en vanlig ryggsekk jeg hadde liggende som passet under vogna. Badebalje: førstefødte likte ikke bad så vi dusja med hen, siste gang droppa vi å kjøpe baby-badebalje og dusjer bare. Mine babyer har elsket det! Kjøpte en større badebalje mår eldste var 8-9 måneder og da ble bading etterhvert mer populært. Ullbodyer og bukser: alle mine har reagert på ull så fikk aldri brukt det dyre, fine ulltøyet jeg hadde kjøpt. Beste investeringer: moonboon - hadde ikke vært foruten. Hadde betalt det dobbelte og tredobbelte om jeg måtte. Andre tanker: Hjemmelagde våtservietter er faktisk dyrere per serviett enn billigvariantene på butikken, og billigvariantene er bedre enn de dyre er min erfaring. Det er bare snakk om noen øre dyrere altså, men tar du med jobben ved å lage og evt. kjøp av boks til å ha dem i blir de betydelig dyrere totalt sett. Jeg laget selv, men hadde også Coop extra sine som supplement for å spare litt penger, da disse var de eneste kjøpeserviettene mine ikke reagerte på (ble røde av alt annet). Anonymkode: 78e1b...e1b 1
AnonymBruker Skrevet i går, 06:31 #8 Skrevet i går, 06:31 PandaBaby skrev (9 timer siden): Hei alle sammen Jeg prøver å lage meg en liste her med hva jeg absolutt trenger. Førstegangsforeldre, så alt er nytt og ukjent. Har prøvd å google meg litt frem og der, men innser jeg får heller lage en tråd og kanskje få tips fra dere andre ☺️ Hva jeg tror jeg trenger; Stellematte med høye kanter Babynest Flaske sterilisator Ammepute Litt usikker på om det er bedre å kjøpe sprinkelseng eller bedside crib. Kom gjerne med tips! 🥹 Hva trenger jeg absolutt ikke/bortkastet bruk av penger?🙂 Bedside crib var totalt bortkastet, men den var fin til å oppbevare puter og klær i😅 Sprinkelseng hadde vært like bortkastet. Flaskesterilisator har jeg aldri hatt, syntes de posene du har i mikroen med flaske og vann fungerte superfint. Nå brukte jeg lite flaske, han hende jeg hadde tenkt annerledes om jeg bare hadde gitt det. Babynest brukte jeg til eldste, aldri til yngste. Stellematte er fint, men håndkle fungerer også. Ammepute syntes jeg var praktisk. Jeg har aldri brukt vippestol. Eldste hadde aldri stol med nyfødtsete, yngste måtte ha for å reddes opp i høyden fra storebror😂 Babygym har vært kjekt, men ikke før baby var 3-4 måneder. Vi har brukt klesbaljen til bading, ikke kjøpt egen babybalje Generelt sett trenger du ikke ikke kjøpe mye før barnet blir født. Det trenger litt klær, en del bleier, bilstol hvis dere skal kjøre. En liten og lett dyne eller sovepose. Vogn eller bæretøy, selv har jeg hatt stor glede av begge deler. Termometer er sånn du plutselig trenger kl to om natten, så det hadde jeg kjøpt på forhånd. Ellers hadde jeg bare kjøpt ting etter hvert som du får behov for ting. Det jeg absolutt vil anbefale av forberedelse er å lese om amming hvis du vil det. Jeg leste en bok av Nylander og leste masse på ammehjelpen og så videoer der. Det var gull verdt! I tillegg anbefaler jeg å forberede dere på å gå fra to til tre og å bruke litt tid på kjenne på egen oppvekst og evt sår som er lurt å være bevisst på/bearbeide. Anonymkode: db5d8...5c2 1 1
AnonymBruker Skrevet i går, 06:32 #9 Skrevet i går, 06:32 Hva skal dere med våtservietter? Har dere ikke vaskeklut? Anonymkode: 2d6ed...5f2 1
AnonymBruker Skrevet i går, 06:38 #10 Skrevet i går, 06:38 Enig i det du skriver om stelleveske, jeg har bare brukt en mine egne. Har brukt en stor mappe/slagst toalettveske til bleier, våtservietter og skift, men det tar lite plass og ikke nødvendig med egen stelleveske som du bare bruker et par år. Vognpose skrev jeg ikke, men det har vi brukt kjempemasse. Og et godt regntrekk til vogna😊 Anonymkode: db5d8...5c2 1
Earwen Skrevet i går, 06:42 #11 Skrevet i går, 06:42 Det jeg var veldig glad for at vi hadde: Cozyfix ammepute sterilisator. flaskebarn her. Men vent med å kjøpe til du ser om du trenger bedside crib. selv om vi bare brukte den 4 mnd så elsket jeg den. Najell sleep carrier. baby sov mye i den på dagtid, lett å bruke på besøk, og den fikk plass i vognen så jeg slapp å vekke baby for å flytte han over.
AnonymBruker Skrevet i går, 06:42 #12 Skrevet i går, 06:42 PandaBaby skrev (10 timer siden): Hei alle sammen Jeg prøver å lage meg en liste her med hva jeg absolutt trenger. Førstegangsforeldre, så alt er nytt og ukjent. Har prøvd å google meg litt frem og der, men innser jeg får heller lage en tråd og kanskje få tips fra dere andre ☺️ Hva jeg tror jeg trenger; Stellematte med høye kanter Babynest Flaske sterilisator Ammepute Litt usikker på om det er bedre å kjøpe sprinkelseng eller bedside crib. Kom gjerne med tips! 🥹 Hva trenger jeg absolutt ikke/bortkastet bruk av penger?🙂 Du trenger ikke alt det der. Jeg brukte stellematta på stellebagen. Da hadde jeg altid alt i bagen, og fikk fyllt opp med en gang om noe var tomt. Hadde kombinert badekar med stellematte på i starten. Vogn, med bag holder i massevis. Istedenfor nest kan du bruke bag fra vogn. Og du kan koke flasker på ovn i kjele. Det går også både raskt og fungerer utmerkey. Sprinkel seng der du kan jusetere siden. Da kan du ha den intil din seng, og baby har sengen lenge. -Så seng, med justerbar side, selv satte jeg pris på leke grind. Baby sov i den på dagtid. Og i sengen på natt. Da blir det skille på natt og dag. Så baby sov godt på natten. I tilegg ble det mindre skummelt å ta en dusj, eller gå på do. Da jeg hadde safeplass der. - kombivogn, med gode hjul. Evnt paraplytrille til butikk shopping. Leketeppe/aktivitets teppe er et must etterhvert. Bleiebøtte kan være lurt pga lukt. Bil sete Det meste annet iht behov Anonymkode: dbf52...8d8 1
AnonymBruker Skrevet i går, 06:46 #13 Skrevet i går, 06:46 BareMay skrev (7 timer siden): Alt du trenger i starten er noen bodyer, babytepper, bleier, noen myke kluter og håndklær. Må du flaske mate, har du garantert noen kjeler på kjøkkenet for sterilisering av flasker og smokker. Dette. Det er veldig lite «must haves» til baby kommer. Får du bruk for med spesifikke ting er butikkene åpne etter fødsel også og veldig mye utstyr kan kjøpes pent brukt. Anonymkode: 652ac...98c 1
AnonymBruker Skrevet i går, 06:46 #14 Skrevet i går, 06:46 Ting vi har brukt mye: - badebalje, klær (langt flere bodyer enn bukser, de første mnd blir ikke buksene møkkete, men bodyene kan måtte byttes ofte), matte på gulvet, babygym, bedside crib, barnevogn, gulplekluter, stellematte, vaskekluter, soveposer Ting jeg har kastet bort penger på: - vippestol, nyfødtsete til tripp trapp stol (de har mye bedre av å ligge på gulvet enn å sitte i div "stoler"), bilstolpose (heller kjøpe et skikkelig godt ullteppe til baby og legge over, det blir brukt mye ellers også og er verdt pengene), dyne (de sparker den av, eller kan få den over ansiktet. Soveposer er bedre og tryggere) Ting jeg aldri har kjøpt engang: - flasketerilisator (enda jeg har flaskematet to av fire barn), babynest, moonboon (se an om du trenger i det minste) Anonymkode: 083e0...4d1 1
AnonymBruker Skrevet i går, 06:48 #15 Skrevet i går, 06:48 Aldri brukt flaske sterelisator men medela har poser du kan gjenbruke som stereliserer i micro. Bedsidecrib var totalt ubrukt når babytid var over, og utvokst når baby er ca 4-6 mnd. Så do the math. Moonboon kjøpte vi etterhvert var veldig nyttig for oss mrns naboen min fikk aldri sin baby opp i. Brukte mye nest med håndtak, ig elastisk bæresjal elsket vi. Pappa brukte seler. Lekematte (anbefaler 100% hyggi) som noen nevner, trenger man også først litt senere. Kan ta ting etterhvert. Anonymkode: 3b195...e85 1
AnonymBruker Skrevet i går, 06:58 #16 Skrevet i går, 06:58 Syns er lettere å tenke ut fra bruksområder enn konkrete ting. Så kan du både se an behovet, og tenke igjennom hva som passer best i ditt hjem. -Soving: sprinkelseng, bedside crib, eller bare samsoving. Ville uansett lest meg opp på trygg samsoving, det er ikke sikkert baby er enig i hvor du har tenkt hen skal sove - transport: bilsete, vogn og/eller bæretøy. Her var bæresjalet absolutt mest i bruk de første månedene, brukte nesten ikke bagdelen på vogna. - stellesaker, bleier og et sted å stelle. Evt badebalje. Febertermometer, baby-paracet, saltvannsspray og nesesuger (sånt du kanske ikke trenger men absolutt vil ha hjemme om behovet skulle melde seg) - Mat. Ammepute var mye brukt her. Anbefaler å ha ei tåteflaske og et par kartonger ferdigblandet MME i bakhånd (som med febertermometer, om det behøves vil du ha det hjemme allerede). Men sterilisator (og brystpumpe) ville jeg sett an behovet for. - Klær. Ville ventet med store innkjøp til baby et her og dere ser hva dere trenger og liker. (Noen bruker aldri str 50, noen gulper ned 10 antrekk om dagen. Knapper eller glidelås, omslag eller ikke? Tåler ungen ull? ) - sted for baby å være på dagtid. Vi hadde babynest i sofaen, det funka fint i vår leilighet. Babygym og myk matte. Vippestol brukte vi også en del. Men ingen av de er must-have skulle jeg si. Lykke til, du finner ut av det etterhvert. Og butikker fins etter at baby kommer også, heldigvis ❤️ Anonymkode: a604b...8a8 1
AnonymBruker Skrevet i går, 08:47 #17 Skrevet i går, 08:47 Mye av utstyret kommer veldig ann på hva ungen liker, vår liker det aller meste mens andre liker ingen ting Når det kommer til soveplass så er sprinkelseng det beste, det er nye tryggere for ungen og man kan kjøpe en som holder lenger med tanke på at ungen vokser fort Når det kommer til stelle matte med høye kanter så må man fortsatt være der hele tiden man skal aldri gå fra ungen når den er i høyde sjenerer Jeg anbefaler å kjøpe tisselaken og smekker hvis du får en unge som gulper mye Anonymkode: e3fef...29c
AnonymBruker Skrevet i går, 09:41 #18 Skrevet i går, 09:41 AnonymBruker skrev (3 timer siden): bilstolpose - det er jo varmt i bilen? Blir aaaltfor varmt med bilstolpose er min erfaring Men posen har glidlås, så på plass bilen ble den åpnet og brettet ut for luft. Selv om turen ut i bilen er kort vil jeg gjøre det enklest for oss og mes mulig behagelig for babyen. AnonymBruker skrev (3 timer siden): vippestol - min første var aldri særlig stor fan av dette så kjøpte aldri til siste Er mange dårlige vippestoler, men Baby Bjørn er en egen liga. Anonymkode: 36bd7...e72
AnonymBruker Skrevet i går, 09:47 #19 Skrevet i går, 09:47 PandaBaby skrev (13 timer siden): Flaske sterilisator Du bør faktisk ikke gi ungen din flaske! amming er best Anonymkode: aebbe...ed3
AnonymBruker Skrevet i går, 09:49 #20 Skrevet i går, 09:49 Bilstolpose er bulshit. Bruk et teppe og en god ulldress Voksipose i vogna og nattpose i senga fremfor dyne. Babydyner er tullete, dem bare sparker av seg Anonymkode: aebbe...ed3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå