AnonymBruker Skrevet søndag kl. 09:55 #21 Skrevet søndag kl. 09:55 En av mine venninner hadde bilpose og babyen hennes var aldri gjennomsvett når de kom fram, selv om hun hadde åpnet glidelåsen. Jeg brukte ullpledd og tok det helt av når bilen ble varm. Lettere å få til også hvis babyen sitter i baksetet mens du kjører. Vi hadde en babygym i plast, som egentlig var ganske stygg, men den ble utrolig mye av både våre barn og søskenbarna som arvet den, så det var et av våre beste kjøp. Men det trenger man selvfølgelig ikke å ha før babyen blir født. Om natta sov våre i arvet vogge eller i vår seng. Sprinkelseng ble brukt først da de vokste ut av vogga (eldste ble for lang, yngste begynte å sette seg på). Anonymkode: d5ae0...f2e
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 10:00 #22 Skrevet søndag kl. 10:00 PandaBaby skrev (13 timer siden): Hei alle sammen Jeg prøver å lage meg en liste her med hva jeg absolutt trenger. Førstegangsforeldre, så alt er nytt og ukjent. Har prøvd å google meg litt frem og der, men innser jeg får heller lage en tråd og kanskje få tips fra dere andre ☺️ Hva jeg tror jeg trenger; Stellematte med høye kanter Babynest Flaske sterilisator Ammepute Litt usikker på om det er bedre å kjøpe sprinkelseng eller bedside crib. Kom gjerne med tips! 🥹 Hva trenger jeg absolutt ikke/bortkastet bruk av penger?🙂 Eneste du MÅ ha i tillegg til puppen de første ukene er vel noe varmt å pakke ungen inn i. Spebarn sover nesten hvor som helst, så det kan like gjerne være ei trekasse, en stor pappeske eller en dyp lenestol, som ei fancy seng. Eller rett og slett i baggen til barnevogna, om du har det. Flaskesterilisator er ikke nødvendig. Blir like sterilt ved å koke opp en kjele med vann og legge flaskene et par minutter oppi der. Ammepute kan være kjekt, men hvis du har andre puter i huset, eller et pledd du kan rulle sammen, så fungerer det også. Stellematte med høye kanter er også fint, men i starten kan du også stelle ungen oppi ei kasse med kanter, foret med hånkle eller pledd, eller rett og slett på gulvet eller i ei stor seng. Den første tiden ruller ikke ungen uansett, så det er først et behov for kanter når ungen begynner med det. I stedet for å kjøpe en masse ting du blir anbefalt, anbefaler jeg heller at du begynner enkelt og så eventuelt kjøper ting etter hvert som du ser om det er nødvendig. Anonymkode: 57807...529 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 10:04 #23 Skrevet søndag kl. 10:04 Vi har to flaskebarn, aldri hatt sterilisator. Går helt fint å vaske og koke selv. Jeg syns sleepcarrier er helt gull, vi bor i hus på to etasjer så veldig greit å bære med baby hvor enn jeg skal. Har heller aldri hatt behov for bilstolpose. Ikke hatt stol som kan tas ut av bilen heller, vår er festet permanent til basen. Bruker bare et teppe og tar av teppe og lue når det blir varmt (har i tillegg bil vi kan forhåndsvarme). Anonymkode: bfd00...b7e
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 10:05 #24 Skrevet søndag kl. 10:05 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi har to flaskebarn, aldri hatt sterilisator. Går helt fint å vaske og koke selv. Jeg syns sleepcarrier er helt gull, vi bor i hus på to etasjer så veldig greit å bære med baby hvor enn jeg skal. Har heller aldri hatt behov for bilstolpose. Ikke hatt stol som kan tas ut av bilen heller, vår er festet permanent til basen. Bruker bare et teppe og tar av teppe og lue når det blir varmt (har i tillegg bil vi kan forhåndsvarme). Anonymkode: bfd00...b7e … våtservietter bruker vi også bare på tur hvor vi ikke har vann tilgjengelig. Ellers bruker vi bare kompresser vi væter med vann. Anonymkode: bfd00...b7e
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 10:07 #25 Skrevet søndag kl. 10:07 Haha ser folk slakter bilstolpose om at det ikke er bruk for det inne i bilen. Og jeg som trodde det var bruk for i det man ta baby bilstol UT av bilen og bærer/triller den ute 😄 har seff aldri hatt den igjen inne i varme bilen. Vi har derimot bare kjøpt en ganske lett versjon, for man klær jo barn i noe varmt om det er kalst ute, eller bare body og bukse om det er kaldere. Om det er muat have- tja, sannsynligvis ikke. Men vi syns det var greit å ha. Anonymkode: 3b195...e85 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 11:06 #26 Skrevet søndag kl. 11:06 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Haha ser folk slakter bilstolpose om at det ikke er bruk for det inne i bilen. Og jeg som trodde det var bruk for i det man ta baby bilstol UT av bilen og bærer/triller den ute 😄 har seff aldri hatt den igjen inne i varme bilen. Vi har derimot bare kjøpt en ganske lett versjon, for man klær jo barn i noe varmt om det er kalst ute, eller bare body og bukse om det er kaldere. Om det er muat have- tja, sannsynligvis ikke. Men vi syns det var greit å ha. Anonymkode: 3b195...e85 Dette jeg også prøvde å si. Den er ikke for å holde varmen inni milen, men for å slippe yttertøy eller løse dyner til og fra bilen, eller kjappe turer inn på butikken eller andre små ærender. Så mye lettere og behagelige for barnet å sette det i stolen inne, trekke igjen bære ut og åpne for lufte når den er på plass i bilen. Som en sier, det er mye lettere å trekke av pledd enn å åpne en pose når man kjører.....man skal da aldri snu seg og gjøre dette når man kjører, herlighet. Det årenes når man setter inn, før man begynner å kjøre. Anonymkode: 36bd7...e72 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 11:52 #27 Skrevet søndag kl. 11:52 Must haves ; Gulpekluter, helst store Bedside crib (vi brukte denne frem til 6-7 mnd) samtidig som vi samsovet mye også. Babybjorn vippestol Babygym og puslespill-matte Smokker, bleier, bodyer, tøybukse/strømpebukse/joggedress/pysjamas. Hjemmelagde våtservietter Vogn Bilstol Stellematte thats it 🤣 Anonymkode: e969a...c0e
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 12:04 #28 Skrevet søndag kl. 12:04 Flere år siden babytiden nå, men det som ble viktig for oss. Stellematte (vi brukte vaskemaskinen som stellebord). Voksi/ varmepose til vogn om vinteren. Bilstol og selvsagt vogn. Ellers ull klær. Vi fikk vippestol i gave og den ble veldig mye brukt. Ellers kan alt kjøpes når babyen er født så hadde ikke fylt huset med alt mulig med en gang. Anonymkode: 34be3...8f7
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 12:19 #29 Skrevet søndag kl. 12:19 Jeg har baby nr 2 nå og alt du listet opp frem til bedside crib anser jeg som ubrukelig😅 bedside crib liker jeg fordi jeg fortrekker å ligge så nært som mulig for å høre pusten. Must haves for meg: LITT klær i hver størrelse. Så enkle som mulig så det er behagelig for ungen. Babyneglesaks. Begge mine har vært fæle å klore og knipe seg rundt øynene. + neglene klør for min del når babyen ligger ved brystet. Bilstol. 2 dyner i ulik tykkelse, 1 ullpledd og 1 helseteppe. Alt dette blir brukt etter behov mellom seng, sofa, gulv og bil. Bruker håndkle ved bleieskift, stellematte og stellebord er unødvendig. Om barnet allerede ligger på gulvet så kan det ikke falle på gulvet. Vaskekrem, har værken såpe eller parfyme i seg. Jeg bruker ikke våtservietter for å unngå sår stump. Vaskekrem, hånd og vasken er beste metode for vår del og ungene har likt det veldig godt. Badekar. Fin måte å resette barnet på om det er magevondt, kveldsuro e.l. Nå liker ikke alle barn bading da men alle trenger en god vask i armhuler og rundt halsen i blant for å unngå sår. Jeg MÅ ha vippestol, men det er fordi det er blitt vane. Trygg måte å sette han ifra meg på om jeg må og han kan fortsatt se meg. Var det jeg kom på nå. Anonymkode: 45ce8...d05 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 13:10 #30 Skrevet søndag kl. 13:10 PandaBaby skrev (13 timer siden): Oooh, takk for svar dere to! Stusset litt på det selv angående flaske sterilisator. Kan jo like gjerne koke dersom behovet skulle oppstå? Badebalje har jeg ikke tenkt på, så det må jeg skrive opp på listen min. Takk for tips ☺️ Godt tips angående hjemmelagde våtservietter, leste noe om at det er trygt og greit, ikke minst litt økonomisk. Til kommentar nr 2, bæretøy, som i bæresjal? Sitter og leser om stelleveske/bag, men ja .jo like så gjerne bruke noen av veskene jeg har hjemme? Så lenge jeg har plass til bleier/våtservietter, osv i den? Og selvfølgelig passer til barnevogn 🤔 hmm Man kan helt fint bruke våtservietter som er ferdig fra butikk , men jeg liker best tørr servietter med baby olje det er lettere og ta bæsj med Bæresele er noe man bør vente med til ungen har kommet det er ikke alle unger som liker det. Man kan prøve det i butikken med ungen i Bæreselen Anonymkode: e3fef...29c
PandaBaby Skrevet søndag kl. 13:34 Forfatter #31 Skrevet søndag kl. 13:34 Takk for så mange gode innspill, råd og tips!! Ser at det er veldig forskjellig med bruk og behov. Innser nå selv at jeg heller bør avvente med å kjøpe "alt ekstra" frem til jeg ser faktisk behov. Babyen kommer til våren, heldigvis god tid til å planlegge. Så litt på ulltøy for barn igår kveld, er det lov å si herregud for en pris for babytøy?! Men igjen, babyens ve og vel er viktigst🥹 Takk for tipset om amming og forberedelser, i kaoset med å tenke på hva man må kjøpe, har jeg ikke tenkt på noe som er så viktig som amming. Det gikk litt innpå her å tenke på sår og tanker som må bearbeides, spesielt i oppveksten. Greit å få.snakket ut om dette og enig om en fin hverdag, god kommunikasjon og forståelse for hverandre, og når man går fra 2 til 3. Veldig godt tips. Tusen takk ☺️ Kjenner veldig på at det er veldig overveldende, man ønsker alt, men så er det også mye som ikke er helt nødvendig. Hvor handler folk utstyr? Jeg har funnet nettsider som; Barnashus, Babycare og Jollyroom. Barnashus og babycare har gode pakketilbud på litt større utstyr som barnevogn og baby bilstol. Tusen takk igjen for mange gode innspill, råd og tips ♥️ AnonymBruker skrev (6 timer siden): Bedside crib var totalt bortkastet, men den var fin til å oppbevare puter og klær i😅 Sprinkelseng hadde vært like bortkastet. Flaskesterilisator har jeg aldri hatt, syntes de posene du har i mikroen med flaske og vann fungerte superfint. Nå brukte jeg lite flaske, han hende jeg hadde tenkt annerledes om jeg bare hadde gitt det. Babynest brukte jeg til eldste, aldri til yngste. Stellematte er fint, men håndkle fungerer også. Ammepute syntes jeg var praktisk. Jeg har aldri brukt vippestol. Eldste hadde aldri stol med nyfødtsete, yngste måtte ha for å reddes opp i høyden fra storebror😂 Babygym har vært kjekt, men ikke før baby var 3-4 måneder. Vi har brukt klesbaljen til bading, ikke kjøpt egen babybalje Generelt sett trenger du ikke ikke kjøpe mye før barnet blir født. Det trenger litt klær, en del bleier, bilstol hvis dere skal kjøre. En liten og lett dyne eller sovepose. Vogn eller bæretøy, selv har jeg hatt stor glede av begge deler. Termometer er sånn du plutselig trenger kl to om natten, så det hadde jeg kjøpt på forhånd. Ellers hadde jeg bare kjøpt ting etter hvert som du får behov for ting. Det jeg absolutt vil anbefale av forberedelse er å lese om amming hvis du vil det. Jeg leste en bok av Nylander og leste masse på ammehjelpen og så videoer der. Det var gull verdt! I tillegg anbefaler jeg å forberede dere på å gå fra to til tre og å bruke litt tid på kjenne på egen oppvekst og evt sår som er lurt å være bevisst på/bearbeide. Anonymkode: db5d8...5c2 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 14:25 #32 Skrevet søndag kl. 14:25 PandaBaby skrev (50 minutter siden): Takk for så mange gode innspill, råd og tips!! Ser at det er veldig forskjellig med bruk og behov. Innser nå selv at jeg heller bør avvente med å kjøpe "alt ekstra" frem til jeg ser faktisk behov. Babyen kommer til våren, heldigvis god tid til å planlegge. Så litt på ulltøy for barn igår kveld, er det lov å si herregud for en pris for babytøy?! Men igjen, babyens ve og vel er viktigst🥹 Takk for tipset om amming og forberedelser, i kaoset med å tenke på hva man må kjøpe, har jeg ikke tenkt på noe som er så viktig som amming. Det gikk litt innpå her å tenke på sår og tanker som må bearbeides, spesielt i oppveksten. Greit å få.snakket ut om dette og enig om en fin hverdag, god kommunikasjon og forståelse for hverandre, og når man går fra 2 til 3. Veldig godt tips. Tusen takk ☺️ Kjenner veldig på at det er veldig overveldende, man ønsker alt, men så er det også mye som ikke er helt nødvendig. Hvor handler folk utstyr? Jeg har funnet nettsider som; Barnashus, Babycare og Jollyroom. Barnashus og babycare har gode pakketilbud på litt større utstyr som barnevogn og baby bilstol. Tusen takk igjen for mange gode innspill, råd og tips ♥️ Kjøp brukt, både klær og utstyr. Du sparer syyykt mye penger, og klær vokser de ut av med en gang! Anonymkode: bfd00...b7e 2 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 14:28 #33 Skrevet søndag kl. 14:28 Hadde ganske dårlig råd da jeg ble gravid første gang. Ble en enkel sprinkelseng, stellematte på gulvet, babyklær, diverse fra apoteket som man trenger til nyfødt, 10 flasker og bilstol var det som sto klart før jeg kom hjem fra føden. Med tiden kjøpte jeg inn mer ut fra behov. Første var bæresele, vippestol, tripptrapp med nyfødtsete, deretter vogn. Kjøpte litt hver måned i stedet for å føle at jeg måtte ha alt klart før tiden. Min yngste er 2, har 3 barn totalt og det er mange ting jeg aldri har hatt i bruk. Blant annet moonboon, stellebord, bilstolpose, ammepute, flaskesterilisator, eget leketeppe. På siste hadde jeg badekarpute og det var gull, føltes mye tryggere å gi lille et bad. Har alltid likt å ha stellesekk fremfor stellebag, bære med ryggen fremfor en arm. Hadde ikke bleiebøtte pga varmekabler på bad, så satte mange poser i gangen og bar ut på kvelden. På eldste kjøpte jeg inn sovepose til innendørs bruk, slik med armer. Han var født i slutten av februar så jeg syns det føltes tryggere enn dyne eller teppe. De to siste er født på sommeren så der ble slikt for varmt. Anonymkode: 81ec6...25c 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 15:56 #34 Skrevet søndag kl. 15:56 PandaBaby skrev (2 timer siden): Takk for så mange gode innspill, råd og tips!! Ser at det er veldig forskjellig med bruk og behov. Innser nå selv at jeg heller bør avvente med å kjøpe "alt ekstra" frem til jeg ser faktisk behov. Babyen kommer til våren, heldigvis god tid til å planlegge. Så litt på ulltøy for barn igår kveld, er det lov å si herregud for en pris for babytøy?! Men igjen, babyens ve og vel er viktigst🥹 Takk for tipset om amming og forberedelser, i kaoset med å tenke på hva man må kjøpe, har jeg ikke tenkt på noe som er så viktig som amming. Det gikk litt innpå her å tenke på sår og tanker som må bearbeides, spesielt i oppveksten. Greit å få.snakket ut om dette og enig om en fin hverdag, god kommunikasjon og forståelse for hverandre, og når man går fra 2 til 3. Veldig godt tips. Tusen takk ☺️ Kjenner veldig på at det er veldig overveldende, man ønsker alt, men så er det også mye som ikke er helt nødvendig. Hvor handler folk utstyr? Jeg har funnet nettsider som; Barnashus, Babycare og Jollyroom. Barnashus og babycare har gode pakketilbud på litt større utstyr som barnevogn og baby bilstol. Tusen takk igjen for mange gode innspill, råd og tips ♥️ Angående ull, så kjøp brukt. Følg med på finn og tise. Dra på bruktbutikker som Loppeliten og Kirppis. Babyen vokser fort ut av størrelser, så du må kjøpe ganske mye klær det neste året. Like greit å kjøpe brukt. Anonymkode: bb6ad...bdd 2 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 16:59 #35 Skrevet søndag kl. 16:59 PandaBaby skrev (3 timer siden): Barnashus og babycare har gode pakketilbud på litt større utstyr som barnevogn og baby bilstol. Dette er ikke faktiske gode tilbud, kjøp vogn og bilstol hver for seg. 1: alle babystoler kan klikkes på alle vogner, man bruker bare et adapter som koster typ 250kr. 2: bilstolene som følger med er ofte typiske stoler hvor man bruker neste stol på samme base og liksom «sparer penger». Men neste stol på samme base varer vanligvis ikke ut hele tiden som barn skal sitte bakovervendt (ca skolestart). Så da ender man opp med å måtte kjøpe enda en bakovervendt bilstol. ikke gå i markedsføringsfella, kjøp barnevogn og babybilstol hver for seg. Anonymkode: 28089...1bb 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 17:07 #36 Skrevet søndag kl. 17:07 Kjøp brukt. Babytøy er brukt i et kvarter. Det er bra for miljø og lommebok. Anonymkode: ce986...b5b 2 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 18:24 #37 Skrevet søndag kl. 18:24 PandaBaby skrev (22 timer siden): Hei alle sammen Jeg prøver å lage meg en liste her med hva jeg absolutt trenger. Førstegangsforeldre, så alt er nytt og ukjent. Har prøvd å google meg litt frem og der, men innser jeg får heller lage en tråd og kanskje få tips fra dere andre ☺️ Hva jeg tror jeg trenger; Stellematte med høye kanter Babynest Flaske sterilisator Ammepute Litt usikker på om det er bedre å kjøpe sprinkelseng eller bedside crib. Kom gjerne med tips! 🥹 Hva trenger jeg absolutt ikke/bortkastet bruk av penger?🙂 Av det du har skrevet over her, er kun stellematte og ammepute det jeg har kjøpt. Flasker og smokker har jeg kokt i panne. Babynest fikk jeg, men ble aldri brukt. Bedside nektet ungene å sove i, vi samsov frem til barna sov i sprinkelseng når de var rundt 6mnd. Du trenger mye mindre enn du tror, og sparer mye på å kjøpe etter behov når barnet er født enn å kjøpe inn masse i forkant. Anonymkode: e9272...7a5
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 19:11 #38 Skrevet søndag kl. 19:11 Babybjørn vippestol er fantastisk Ergobaby embrace reddet nyfødttiden Anonymkode: 1ac58...50b
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 19:34 #39 Skrevet søndag kl. 19:34 Man bør ha babygym eller lekematte siden man skal trene med ungen altså øve på å snu seg og trene nakken man får time med fysioterapeut gruppetime med andre foreldre Anonymkode: e3fef...29c
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 20:03 #40 Skrevet søndag kl. 20:03 Nødvendige ting: klær, men unngått for mye i små størrelser i tilfelle det ikke passer. Klær avhenger også av sesong, men ull er gull for vår del. Babypledd. Barnevogn og vognpose. Badebalje, stellematte, tørre engangskluter, badeolje (naf), termometer og bepanthen. Bilstol om bil. Lekematte. Nattpose/dyne (begge har funket fint, varierer). Gulpekluter Ting jeg synes var nyttig: sleepcarrier(brukt mye både i vogn, reise og besøk), vippestol, moonboon(fungerer ikke på alle babyer), bæresele(måtte kjøpe og låne tre forskjellige før jeg fant en baby likte). Babygym. Newborn sete til tripptrapp stol, baby liker godt å sitte med oss til måltider. Sprinkelseng om man ikke planlegger samsoving. Håndpumpe. Bortkastet kjøp: fullammer, men brukt flasker noen ganger og da bare sterilisert i kjele. Så flaskesterilisator er kanskje nyttig for de som flaskemater. Sleepytroll vognvugger, ingen effekt. Stelleveske, bruker veske jeg allerede hadde. Vi har foreløpig ikke hadde behov for babycall. Sikkert noe jeg har glemt. Men overraskende hvor lite man egentlig trenger i starten. Så anbefaler heller å se litt ann behovet og ikke handle inn alt fra start. Anonymkode: 48805...314
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå