thjelp21992 Skrevet fredag kl. 22:02 #41 Skrevet fredag kl. 22:02 (endret) AnonymBruker skrev (23 timer siden): Jeg har søkt om aap. Venter svar. Redd for svaret og frykt for å gå ned i lønn, men hva gjør jeg? Noen som vil dele litt om hva de fikk utbetalt og hvordan det gikk økonomisk og om dere hadde noe forsikring? Anonymkode: 411a9...9b5 Hei ts, Du går ned i lønn i praksis da AAP er 66 av bruttoinntekten din, bruk denne kalkulatoren https://www.nav.no/aap/kalkulator Det høyeste du kan få i AAP er 540 734kr pr år, eller 45061kr pr måned (brutto) = da må du hatt en gjennomsnitt lønn på 820 000kr i året. du betaler også ordinær skatt, basert på skattekortet ditt. Husk å oppdatere det når du får vedtak eller ytelser. Du har også rett på tilleggstønader : https://www.nav.no/aap#hva (scroll litt ned) Husk også søke bostøtte(alle har rett til det, hvis inntekten er for lav) https://www.husbanken.no/person/bostotte/ Når søkte du AAP forresten? det er 16 uker behandlingstid. ca 3 uker etter søkanden er sendt skal du og fastlegen fått melding om avklaring av din helse situasjon, da må du bestille time hos fastlege og ha dialog, og de sender dette inn(med mindre du allerede har gjort dette ? ) Du vil også senere snakke med AAP veilder fra ditt lokale kontor som vil finne ut din arbeidsevne, husk å svare likt som legeerklæringen, (selv hadde jeg møte på telefon) Etter det vil du få vedtak innen uke 16 av dagen du sendte inn AAP søknaden, er du heldig kommer det før Ønsker deg alt det beste Endret fredag kl. 22:04 av thjelp21992 1 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 22:32 #42 Skrevet fredag kl. 22:32 thjelp21992 skrev (23 minutter siden): Hei ts, Du går ned i lønn i praksis da AAP er 66 av bruttoinntekten din, bruk denne kalkulatoren https://www.nav.no/aap/kalkulator Det høyeste du kan få i AAP er 540 734kr pr år, eller 45061kr pr måned (brutto) = da må du hatt en gjennomsnitt lønn på 820 000kr i året. du betaler også ordinær skatt, basert på skattekortet ditt. Husk å oppdatere det når du får vedtak eller ytelser. Du har også rett på tilleggstønader : https://www.nav.no/aap#hva (scroll litt ned) Husk også søke bostøtte(alle har rett til det, hvis inntekten er for lav) https://www.husbanken.no/person/bostotte/ Når søkte du AAP forresten? det er 16 uker behandlingstid. ca 3 uker etter søkanden er sendt skal du og fastlegen fått melding om avklaring av din helse situasjon, da må du bestille time hos fastlege og ha dialog, og de sender dette inn(med mindre du allerede har gjort dette ? ) Du vil også senere snakke med AAP veilder fra ditt lokale kontor som vil finne ut din arbeidsevne, husk å svare likt som legeerklæringen, (selv hadde jeg møte på telefon) Etter det vil du få vedtak innen uke 16 av dagen du sendte inn AAP søknaden, er du heldig kommer det før Ønsker deg alt det beste Tusen takk for godt oppsummert og linker til hvor. Ut i fra det jeg skjønte var det bare dem med barn som kunne få ekstra støtte? Men kanskje bostøtte, men må sjekke vedtak først når det kommer. Er kommet så langt at meg og lege har sendt inn sammen. Det er noen uker siden. Var lang behandlingstid på dette. Håper på svar om ikke så alt for lenge. Skal man også sende meldekort? Når begynner man med det evt? Takk for gode ønsker! Anonymkode: 411a9...9b5
thjelp21992 Skrevet fredag kl. 22:43 #43 Skrevet fredag kl. 22:43 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Tusen takk for godt oppsummert og linker til hvor. Ut i fra det jeg skjønte var det bare dem med barn som kunne få ekstra støtte? Men kanskje bostøtte, men må sjekke vedtak først når det kommer. Er kommet så langt at meg og lege har sendt inn sammen. Det er noen uker siden. Var lang behandlingstid på dette. Håper på svar om ikke så alt for lenge. Skal man også sende meldekort? Når begynner man med det evt? Takk for gode ønsker! Anonymkode: 411a9...9b5 Hei, det er barnetilegg også er det tillegstønad, litt forskjellig kommer ann på hva som skjer mens du er på AAP. 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 22:52 #44 Skrevet fredag kl. 22:52 AnonymBruker skrev (På 11.9.2026 den 0.14): Jeg har søkt om aap. Venter svar. Redd for svaret og frykt for å gå ned i lønn, men hva gjør jeg? Noen som vil dele litt om hva de fikk utbetalt og hvordan det gikk økonomisk og om dere hadde noe forsikring? Anonymkode: 411a9...9b5 Du vil få mindre utbetalt på AAP enn vi får når du er i jobb. Og jeg klarer ikke å forstå hva det vil hjelpe deg og få vite hva andre som er på AAP får utbetalt. Anonymkode: b3017...3ef
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 23:03 #45 Skrevet fredag kl. 23:03 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Du vil få mindre utbetalt på AAP enn vi får når du er i jobb. Og jeg klarer ikke å forstå hva det vil hjelpe deg og få vite hva andre som er på AAP får utbetalt. Anonymkode: b3017...3ef Om du ser så er det litt generelle spm. Ikke nødvendigvis bare utbetalt. Hvordan det gikk økonomisk, om noen har forsikring osv. Anonymkode: 411a9...9b5
moomino Skrevet lørdag kl. 05:12 #46 Skrevet lørdag kl. 05:12 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg er organisert. Det jeg har funnet hos forsikringsselskapet er det ikke noe, men kan jo høre med forbundet. Tro du det er noe utenom evt? Anonymkode: 411a9...9b5 Kan være. Vet ikke at begge ungdommen her har både uføreforsikring og noe for ekstra utbetaling hvis de havner på aap eller uføretrygd via fagforbundet de er medlem i.
AnonymBruker Skrevet i går, 09:57 #47 Skrevet i går, 09:57 AnonymBruker skrev (På 11.9.2026 den 0.44): Takk! Så ikke å forvente å få det noe før tiden da. Det blir ikke så lett å justere. Skjønner ikke helt hvordan nå. Og om det kommer til å gå. Kan man få bo støtte i tillegg? Nei, dette er ikke moro. Anonymkode: 411a9...9b5 Du kan søke bostøtte, og få det dersom du ender opp med lav nok inntekt. Dette kan du regne ut hos husbanken allerede nå. Jeg brukte de siste månedene pp sykepengene til å redusere alt jeg kunne. Sa opp streamingtjenester og andre abonnementer. Begynte se på hva jeg kunne redusere på matutgifter, og hadde nøye gjennomgang av kontoutskrift for å se hvor jeg brukte penger, for å se hva jeg måtte være ekstra oppmerksom på. Var i dialog med banken for å få avdragsfrihet. AnonymBruker skrev (På 11.9.2026 den 0.47): Takk for tips. Jeg er dessverre i privat firma. Kan se ulempene med det når jeg hører du nevner dette. Anonymkode: 411a9...9b5 Mange private bedrifter har forsikringer som dekker noe av inntektestapet. AnonymBruker skrev (På 11.9.2026 den 2.02): Håper noen vet. Om man har privat forsikring kortids uførerente justere nav da evt aap? Anonymkode: 411a9...9b5 Nav reduserer ikke basert på noe annen inntekt. Nav ser på inntekten fra jobben du er sykemeldt fra. Anonymkode: 6a04d...bed
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå