Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har søkt om aap. Venter svar. Redd for svaret og frykt for å gå ned i lønn, men hva gjør jeg? 

Noen som vil dele litt om hva de fikk utbetalt og hvordan det gikk økonomisk og om dere hadde noe forsikring? 

Anonymkode: 411a9...9b5

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle har individuelle omstendigheter og økonomi, så jeg ser ikke helt hva du vil ha ut av denne tråden? 

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
mamanodrama skrev (1 minutt siden):

Alle har individuelle omstendigheter og økonomi, så jeg ser ikke helt hva du vil ha ut av denne tråden? 

Ja, vet alt er individuelt. Men det gir en liten pekepinn hvordan folk har klart seg økonomisk. Og om de fikk svar før behandlingstiden gikk ut.

Er redd og nervøs her for dette. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det følger hovedregelen så er det 66% av tidligere inntekt. Så du vil gå ned i lønn. Tror det finnes en kalkulator(?) men det går jo også på skatt (og det er individuelt), du bør kanskje sjekke skattekortet. 

Anonymkode: 882e5...3c0

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, vet alt er individuelt. Men det gir en liten pekepinn hvordan folk har klart seg økonomisk. Og om de fikk svar før behandlingstiden gikk ut.

Er redd og nervøs her for dette. 

Behandlingstidene på nav.no stemmer ganske godt og det er lite sannsynlig  du får tidligere svar. Ja, du vil selvsagt gå ned i lønn og du må justere livet ditt deretter. Det er ikke moro mens det står på.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg har søkt om aap. Venter svar. Redd for svaret og frykt for å gå ned i lønn, men hva gjør jeg? 

Noen som vil dele litt om hva de fikk utbetalt og hvordan det gikk økonomisk og om dere hadde noe forsikring? 

Nei, jeg hadde ikke forsikring. Fikk 7000 hver 14. dag.  Hadde 12 i husleie  pluss strøm så det gikk jo ikke, flyttet hjem til tanten min heldigvis .  Det gikk veldig dårlig, ble bare sykere og til slutt ufør. 

hva mener du med at du frykter å gå ned i lønn? 

Anonymkode: 61da5...4a9

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, jeg hadde ikke forsikring. Fikk 7000 hver 14. dag.  Hadde 12 i husleie  pluss strøm så det gikk jo ikke, flyttet hjem til tanten min heldigvis .  Det gikk veldig dårlig, ble bare sykere og til slutt ufør. 

hva mener du med at du frykter å gå ned i lønn? 

Kan jeg spørre hvor mye du hadde i skatt. 
Trist å hører og ble vel ikke bedre med den økonomiske frykten i tillegg. 

Redd for hvordan det skal gå om jeg går ned i lønn. 

Skrevet

Ikke det du spør om, men vil tipse om at dersom du er offentlig ansatt kan det være at du er medlem av en kommunal pensjonskasse. Der kan man ofte søke om midlertidig uføretrygd mens man mottar AAP. Det vil hjelpe litt på det man får i redusert inntekt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
mamanodrama skrev (14 minutter siden):

Behandlingstidene på nav.no stemmer ganske godt og det er lite sannsynlig  du får tidligere svar. Ja, du vil selvsagt gå ned i lønn og du må justere livet ditt deretter. Det er ikke moro mens det står på.

Takk! Så ikke å forvente å få det noe før tiden da. Det blir ikke så lett å justere. Skjønner ikke helt hvordan nå. Og om det kommer til å gå. Kan man få bo støtte i tillegg? Nei, dette er ikke moro. 

Skrevet

Når du går ned i inntekt er det også lurt å gå inn på skatteetaten.no og endre forventet inntekt til det som blir din riktige inntekt når du går over på AAP. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hvis det følger hovedregelen så er det 66% av tidligere inntekt. Så du vil gå ned i lønn. Tror det finnes en kalkulator(?) men det går jo også på skatt (og det er individuelt), du bør kanskje sjekke skattekortet. 

Anonymkode: 882e5...3c0

Takk! Har prosent sats på skattekortet. 

AnonymBruker
Skrevet
Vaskekosten skrev (2 minutter siden):

Ikke det du spør om, men vil tipse om at dersom du er offentlig ansatt kan det være at du er medlem av en kommunal pensjonskasse. Der kan man ofte søke om midlertidig uføretrygd mens man mottar AAP. Det vil hjelpe litt på det man får i redusert inntekt.

Takk for tips. Jeg er dessverre i privat firma. Kan se ulempene med det når jeg hører du nevner dette. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk! Så ikke å forvente å få det noe før tiden da. Det blir ikke så lett å justere. Skjønner ikke helt hvordan nå. Og om det kommer til å gå. Kan man få bo støtte i tillegg? Nei, dette er ikke moro. 

Bostøtte kan du søke om med ordinær inntekt, AAP, uføre osv. Det er ganske enkelt å se på husbanken.no hva du vil kunne få i bostøtte, for de har en kalkulator der.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Kan jeg spørre hvor mye du hadde i skatt. 
Trist å hører og ble vel ikke bedre med den økonomiske frykten i tillegg. 

Redd for hvordan det skal gå om jeg går ned i lønn. 

Tror 22% .

må vel forberede deg på det da, om du ikke blir frisk og kan gå tilbake i jobb 😕 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Vaskekosten skrev (5 minutter siden):

Bostøtte kan du søke om med ordinær inntekt, AAP, uføre osv. Det er ganske enkelt å se på husbanken.no hva du vil kunne få i bostøtte, for de har en kalkulator der.

Takk! Skal sjekke det ut! Eier og vil jo forsøke å beholde det. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tror 22% .

må vel forberede deg på det da, om du ikke blir frisk og kan gå tilbake i jobb 😕 

Jeg har vel 25% nå.

Ja, sånn ting er akkurat nå er det veldig utfordrende og usikkert med arbeidsliv. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Takk! Skal sjekke det ut! Eier og vil jo forsøke å beholde det. 

Kanskje banken kan gi deg avdragsfrihet en periode også?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Vaskekosten skrev (4 minutter siden):

Kanskje banken kan gi deg avdragsfrihet en periode også?

Takk! Det og er vel en mulighet, men vet ikke hvor lenge de gir det? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Takk! Det og er vel en mulighet, men vet ikke hvor lenge de gir det? 

Det kommer nok an på hvor høyt belånt boligen din er ift verdien. Jeg har en venninne som ikke har betalt avdrag på mange år. Tenker at det uansett er verdt å forsøke.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I starten for 5 år siden fikk jeg 11 tusen hver 14. Dag. Nå er jeg på 13 tusen. 66% av lønnen jeg hadde, også var det noen justeringer. 

Vi måtte selge huset vårt, det ble for kostbart å sitte med. Tok litt tid før vi tok det steget siden jeg håpet det ikke ble permanent. 

Ingen forsikring, det lå egentlig i kortene fra jeg var ung. Så ingen kunne gi meg uføreforsikring. 

Kjipt økonomisk er det, men det verste er jo at helsen er såpass dårlig. Samtidig veldig glad og takknemlig for det systemet vi har. 

Anonymkode: d621d...675

• Hjerte 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...