AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #21 Skrevet 21 timer siden Vaskekosten skrev (38 minutter siden): Det kommer nok an på hvor høyt belånt boligen din er ift verdien. Jeg har en venninne som ikke har betalt avdrag på mange år. Tenker at det uansett er verdt å forsøke. Ja, absolutt verdt å tenke på som et alternativ. Anonymkode: 411a9...9b5
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #22 Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (26 minutter siden): I starten for 5 år siden fikk jeg 11 tusen hver 14. Dag. Nå er jeg på 13 tusen. 66% av lønnen jeg hadde, også var det noen justeringer. Vi måtte selge huset vårt, det ble for kostbart å sitte med. Tok litt tid før vi tok det steget siden jeg håpet det ikke ble permanent. Ingen forsikring, det lå egentlig i kortene fra jeg var ung. Så ingen kunne gi meg uføreforsikring. Kjipt økonomisk er det, men det verste er jo at helsen er såpass dårlig. Samtidig veldig glad og takknemlig for det systemet vi har. Anonymkode: d621d...675 Full medfølelse til deg og deres situasjon. Og skjønner det var et tøft valg å selge. Ja, helsen er jo det verste her. Men hoppet litt over den pga det var en økonomi side. Ja, vi er jo heldig sånnsett. Men det er trist allikevel å gå ned så mye i inntekt. Nå alt er så dyrt. Bra det ble en justering der da. Anonymkode: 411a9...9b5 1
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #23 Skrevet 21 timer siden Håper noen vet. Om man har privat forsikring kortids uførerente justere nav da evt aap? Anonymkode: 411a9...9b5
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #24 Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for tips. Jeg er dessverre i privat firma. Kan se ulempene med det når jeg hører du nevner dette. Anonymkode: 411a9...9b5 Jobbet selv i privat firma og vi hadde forsikringer. Har nå meldt inn til forsikringsselskapet, men vet ikke hvor mye jeg får fra de. Nedgangen i inntekt var brutal. For det første så setter nav et tidspunkt da du ble syk. Hos meg som hadde vært av og på sykemelding så ble tidspunktet før siste lønnsøkning. Når jeg sier at nedgangen var brutal så er det fordi i bunn ligger faste utgifter uansett. Det du går ned i lønn betyr nedgang i disponibel inntekt etter utgifter til lån, bolig og forsikringer mm. Anonymkode: 56d82...aa3
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #25 Skrevet 16 timer siden Nå gikk jeg rett til ufør, men begge er vel minus 34% av lønna. Sparer 5000kr hver mnd i reiseutgifter, så merker ikke store forskjellen. Anonymkode: a99fa...d57 1
Vaskekosten Skrevet 15 timer siden #26 Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (5 timer siden): Håper noen vet. Om man har privat forsikring kortids uførerente justere nav da evt aap? Anonymkode: 411a9...9b5 Nei, det gjør de ikke. Man kan motta begge deler.
moomino Skrevet 15 timer siden #27 Skrevet 15 timer siden Er du fagorganisert? Noen har i fagorganisering forsikringzer
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #28 Skrevet 15 timer siden Husk bare at de regner ut fra hele året, ikke en månedslønn. Da kommer du litt bedre ut enn om du har regnet kun i forhold til månedslønn Anonymkode: fc7e0...7e5 1
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #29 Skrevet 14 timer siden Vaskekosten skrev (7 timer siden): Ikke det du spør om, men vil tipse om at dersom du er offentlig ansatt kan det være at du er medlem av en kommunal pensjonskasse. Der kan man ofte søke om midlertidig uføretrygd mens man mottar AAP. Det vil hjelpe litt på det man får i redusert inntekt. Det er et godt råd. Bare vær obs på uførefella TS, dersom du ikke skulle få innvilget AAP men for mindre prosent hos KLP. Anonymkode: cb510...56f 1
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #30 Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (12 timer siden): Takk! Det og er vel en mulighet, men vet ikke hvor lenge de gir det? Anonymkode: 411a9...9b5 Jeg har kun betalt renter på mitt lån ganske lenge pga situasjonen befinner meg i . Da jeg starter med AAP så gikk det nesten skeis med min økonomi. Jobba privat bedrift og var et sjokkk og plutselig kun få lite lønn. Fikk jo mindre skatt etc men høy husleie. Tok en stund før det gikk seg til men jeg solgte alt av gullsmykker den gang for og kunne betale regninger. Dette er noen år siden. Det var mye jeg måtte kutte ut. Det viktigste er at du har dialog med banken din så snart du har ting klart greit og være i forkant og og si at du søker AAP og om det er noe de kan hjelpe med ang lån. Hvis du enda er sykmeldt med full lønn så anbefaler og prøve og bygge en liten buffer og planlegg økonomien din allerede nå, ikke lev som du har full lønn. Alle som går fra vanlig lønn til AAP vil merke forskjell. Anonymkode: 82a1b...940 1
AnonymBruker Skrevet 49 minutter siden #31 Skrevet 49 minutter siden Får en slant fra uføreforsikringen som jobben har, det er verdt å sjekke om du har forsikring gjennom jobb. Denne forsikringen dekker mellomlegget mellom AAP og 70% lønn. For de som har lønn over 6G kan jo dette utgjøre en betydelig sum. For oss som tjener under 6G er det jo bare småtteri, men likevel. Jeg har også en privat uføreforsikring med månedlig utbetaling, så summa summarum har jeg nesten samme netto inntekt nå som da jeg jobbet 100%. Anonymkode: 944be...e86
AnonymBruker Skrevet 34 minutter siden #32 Skrevet 34 minutter siden Jeg gikk jo selvfølgelig ned i lønn,men halvt skattetrekk og ingen reiseutgifter så ble ikke hoppet så stort for min del. Har det helt greit økonomisk,kan faktisk "sløse" litt også. Værre er det for de som er vant til å bruke masse penger og bare har 5 minutter å gå til jobb.... Anonymkode: 19506...2cb
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå