Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært sliten i langt tid og slitt psykisk, nå klarte jeg ikke mer. Har en jobb som er emosjonell belastende og har nok vært med på og slite meg ut. Når jeg er hjemme kun sover jeg og må ta taxi om jeg skal komme til jobb, fordi det er så hardt og komme seg avgårde

Jeg gikk til doktor og han sykemeldt meg. Jeg ringer sjef of sier at jeg er sykemeldt. jeg sier også hvorfor(angrer egentlig det nå). Hun sier at det var da veldig lenge,  legen har sykemeldt meg i fjorten dager. Hun sier at hun håper jeg kommer tilbake før dette, da man ikke blir frisk av og være hjemme. Jeg skal få samtale ,men trenger også ro og ikke press akkurat nå. Hun spør ikke hvordan det går med meg eller om de på jobb kan gjøre noe. Men spør hva jeg tenker framover og at jeg trengs på jobben. Jeg sier ja til at vi kan snakkes om en uke. Men er redd det da er forventninger om at jeg skal si jeg kommer tilbake før sykemeldingen går ut. 

Hun sender en mld litt senere og sier at hun nok var litt rask i samtalen i stad, Men er redd det kommer til og bli mye press framover. Man blir som regel ikke frisk av depresjon på noen dager. og akkurat nå føler jeg at det emosjonelle presset på jobb er for mye og takle. jeg har sagt jeg vil samarbeide med jobben, men samtidig må jeg få tid til og bli frisk. Hjelp hva sier og gjør jeg. Jeg er jo sykemeldt av en grunn.

Anonymkode: c7fea...36a

• Hjerte 11
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du ble ikke presset, men du tar deg vel litt nær av ting siden du faktisk er syk. Du sier det som det er at du trenger de to ukene og tar en ny prat når du har hvert hos legen neste gang. Så enkelt er det 

Anonymkode: 6e8ac...4de

• Liker 15
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Si at du trenger de 14 dagene til å hvile og samle krefter og så kan dere snakkes etter den tid, og at du vet mer etter en oppfølgingstime hos legen e.l.

Anonymkode: 35655...535

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Neste gang hun ringer, så svarer du bare at du forholder deg til råd fra legen ang din helse.  Jo mer hun maser jo lengre kan hun risikere at sykemelidngsperioden blir. Og du.. Fortell legen hvordan arbeidsgiver reagerte

Anonymkode: ae6cf...91d

• Liker 5
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jo mer hun maser jo lengre kan hun risikere at sykemelidngsperioden blir.

Dette sier du i alle fall ikke!

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Neste gang hun ringer, så svarer du bare at du forholder deg til råd fra legen ang din helse. 

Dette sier du. 

Anonymkode: e001b...1a7

• Liker 13
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg har vært sliten i langt tid og slitt psykisk, nå klarte jeg ikke mer. Har en jobb som er emosjonell belastende og har nok vært med på og slite meg ut. Når jeg er hjemme kun sover jeg og må ta taxi om jeg skal komme til jobb, fordi det er så hardt og komme seg avgårde

Jeg gikk til doktor og han sykemeldt meg. Jeg ringer sjef of sier at jeg er sykemeldt. jeg sier også hvorfor(angrer egentlig det nå). Hun sier at det var da veldig lenge,  legen har sykemeldt meg i fjorten dager. Hun sier at hun håper jeg kommer tilbake før dette, da man ikke blir frisk av og være hjemme. Jeg skal få samtale ,men trenger også ro og ikke press akkurat nå. Hun spør ikke hvordan det går med meg eller om de på jobb kan gjøre noe. Men spør hva jeg tenker framover og at jeg trengs på jobben. Jeg sier ja til at vi kan snakkes om en uke. Men er redd det da er forventninger om at jeg skal si jeg kommer tilbake før sykemeldingen går ut. 

Hun sender en mld litt senere og sier at hun nok var litt rask i samtalen i stad, Men er redd det kommer til og bli mye press framover. Man blir som regel ikke frisk av depresjon på noen dager. og akkurat nå føler jeg at det emosjonelle presset på jobb er for mye og takle. jeg har sagt jeg vil samarbeide med jobben, men samtidig må jeg få tid til og bli frisk. Hjelp hva sier og gjør jeg. Jeg er jo sykemeldt av en grunn.

Anonymkode: c7fea...36a

Forstår at alt føles tungt ut nå, men jeg synes at lederen din har opptrådt slik hun er pålagt og med omsorg, tror ikke du skal bekymre deg for å presses tilbake. 

Anonymkode: dedcf...06b

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Neste gang hun ringer, så svarer du bare at du forholder deg til råd fra legen ang din helse.  Jo mer hun maser jo lengre kan hun risikere at sykemelidngsperioden blir. Og du.. Fortell legen hvordan arbeidsgiver reagerte

Ingen grunn til det per nå

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

En ting jeg har lært etter opplevelsen jeg hadde med min eks-leder for nøyaktig to år siden, er at det verste som kan skje deg når du er psykisk langt nede og sykemeldt pga det, er å ha en leder som ikke viser forståelse og som presser og stresser deg opp mer og eskalerer og gjør alt mye verre. Jeg var psykisk syk og det endte med at jeg ble paranoid og klarte ikke kommunisere godt med kollegaene mine, som lederen min igjen slo hardt ned på - på meg. Ikke nok med det så var det dialogmøte hos NAV som hun dro med HR på og presterte å benytte som disiplinærmøte hvor jeg fikk mange svært ubehagelige beskyldninger, til og med nedskrevet på et papir som påstand om tilrettelegginger jeg skulle ha fått. 

Jeg jobber ikke på det stedet lengre. Det er et hav av forskjell på profesjonaliteten hos min eks-leder og min nåværende leder. Første veldig inkompetent og denne veldig kompetent. Det påvirker arbeidsmiljøet også, da forrige leder ikke gjorde noe for å bedre et giftig arbeidsmiljø men heller bidro til det selv, mens der jeg er nå eksisterer ikke slikt.

Livet er for kort til å ha ledelse og kollegaer som bryter deg ned. 

Anonymkode: 1176a...432

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Ts: jobber du seriøst? Så voks for pokker opp.

Om du pokker ikke takler at sjefen din gjør lovpålagt oppfølging av deg, spør deg ut for mulig tilrettelegging osv. Så respekterer du ikke verken arbeidsplassen din, norsk lov eller nav. Du skjønner, legen har et fint lite felt i sykmld hvor han kan skrive inn informasjon til arbeidsgiver(her blir nok forumbrukere sjokkerte) om det ikke står noe skrevet der. Så plikter arbeidsgiver til å følge opp.

Vil du også vite en annen godt bevart hemmlighet vi arbeidsgivere sitter på som neppe noen av forumbrukerne her inne sitter på?

En av grunnene til man skal si fra om man er borte fra jobb og at bedriften skal følge opp arbeidstakere er for at politiet/andre skal kunne ta velferdssjekk om man ikke får svar, slik at arbeidstaker ikke ligger på gulvet uten å få hjelp, eller har dødd og blir liggende i flere måneder.

Og de som kommer her med annet bullshit så må du huske at rundt 99% av forumbrukerne her aldri har jobbet eller har høyere utdannelse enn 6 klasse. 

Ps: jeg vil anbefale deg psykolog. Du blir ikke frisk av mentale sykdommer selv, så en 2uker med fri hjelper ikke.

Anonymkode: 96bf1...a1b

• Liker 12
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Fikk en psykisk knekk med psykosomatisk hendelse og kort innleggelse. Ble sykmeldt 2 måneder.  Det finnes ingen jobb som stopper selv om man er sykmeldt. Livet går videre på jobb selv om vi er borte. Men arbeidsgiver har et ansvar for å følge opp. Det er noe vi må huske, uten å nødvendigvis tolke det som press. 

Anonymkode: 95784...4e3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Uprofesjonelt av leder å si ting som "det var da veldig lenge" (14 dager er ikke lenge) og at du trengs på jobben. Du høres utbrent ut, og det tar tid å komme seg til hektene igjen om det er det. 

Anonymkode: ee368...2b1

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.9.2026 den 19.45):

Hun sender en mld litt senere og sier at hun nok var litt rask i samtalen i stad, Men er redd det kommer til og bli mye press framover

Når hun nevner noe slik ang jobben, så får du svare at du håper HUN finner en løsning på det (for det er faktisk jobben hennes som leder!). 

Det høres også ut som dette ikke er rette jobben for deg. Har du vurdert å se deg etter annen jobb?

Anonymkode: 7fca0...98a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.9.2026 den 19.52):

Dette er så dumt. Legen sykmelder deg på bakgrunn av hva DU sier. Så nei. Første rådet du fikk er best, si at du trenger hundrede prosent avbrekk de fjorten dagene men kan godt snakkes om en uke også kan dere avklare vegen videre på ett senere tidspunkt. Det er ikke legen som oppsøker deg for å gi deg sykmelding, det er du som søker legen fordi du trenger dette og det er helt OK å si :) 

Anonymkode: acd05...cb4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Når hun nevner noe slik ang jobben, så får du svare at du håper HUN finner en løsning på det (for det er faktisk jobben hennes som leder!). 

:himle: Arbeidstaker har en samarbeidsplikt, og nei det er ikke leders solo ansvar å sørge for at TS  kommer seg tilbake i jobb, det er ett samaebeid. Herrefred. Det er også helt OK at TS ikke arbeidsfør en periode, da sier hun bare det også avtaler de ny samtale lengre frem i tid. 

• Liker 5
Skrevet

Arbeidsgiver har plikt til å kontakte de som er sykmeldt og følge opp, og å se om det er noe de kan gjøre. Det er bra at du er positiv til det, men du trenger ikke ta noe møte om du kjenner det ikke er bra for deg akkurat nå. Så du kan bare sende henne en e-post om at du gjerne ville være positiv til et møte, men at pga helse har du dessverre ikke mulighet til det. Ikke noe mer enn det. Det er alt hun trenger. Snakk med fastlegen om hvilke muligheter du har til behandling. Kommunen skal ha frisklivssentral (mulig de kaller det noe annet) med forskjellige aktiviteter som dreier seg om livsmestring. Godt mulig det er noe der som kan passe for deg og få tankene over på noe annet. 

Dersom du tenker det er jobbrelatert kan det være du bør få en annen type jobb. Eventuelt om arbeidsgiveren din har noen stillinger hvor du kan bli omplassert eller om du søker annen jobb etterhvert. 

God bedring! 🌺

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Om du pokker ikke takler at sjefen din gjør lovpålagt oppfølging av deg, spør deg ut for mulig tilrettelegging osv. Så respekterer du ikke verken arbeidsplassen din, norsk lov eller nav. Du skjønner, legen har et fint lite felt i sykmld hvor han kan skrive inn informasjon til arbeidsgiver(her blir nok forumbrukere sjokkerte) om det ikke står noe skrevet der. Så plikter arbeidsgiver til å følge opp.

Vil du også vite en annen godt bevart hemmlighet vi arbeidsgivere sitter på som neppe noen av forumbrukerne her inne sitter på?

En av grunnene til man skal si fra om man er borte fra jobb og at bedriften skal følge opp arbeidstakere er for at politiet/andre skal kunne ta velferdssjekk om man ikke får svar, slik at arbeidstaker ikke ligger på gulvet uten å få hjelp, eller har dødd og blir liggende i flere måneder.

Og de som kommer her med annet bullshit så må du huske at rundt 99% av forumbrukerne her aldri har jobbet eller har høyere utdannelse enn 6 klasse. 

Ps: jeg vil anbefale deg psykolog. Du blir ikke frisk av mentale sykdommer selv, så en 2uker med fri hjelper ikke.

Har en del erfaring med sykemelding og kan si at NAV og tillitsvalgte ikke er særlig imponert av slike respektløse holdninger mot sykemeldte. Psykolog kan være et godt tiltak, men det er legens vurdering, ikke arbeidsgivers.

Skulle anbefale Ts å ta kontakt med tillitsvalgt for å få oppfølgning under sykemeldingen, håper du er medlem i en fagforening.

Har for øvrig universitetsutdanning (master), og tror ikke jeg er den eneste her.

Anonymkode: 66d45...4d2

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva er det slags nedlatende og ufin tone ovenfor en midlertidig syk person?!

Kunnskapsløs er du også. 

Leger skal vurdere om det er gode nok medsinske grunner til sykemeldingen, men de vet også at det er risiko for utstøtelse og trakassering av syke dersom de krysser av i den boksen, så mange leger velger bevisst å ikke gjøre det. Du fremstår nettopp som en arbeidsgiver som trakasserer syke ansatte, når du feilaktig påstår at de kan sende politi for å foreta en "velferdssjekk" hos syke ansatte. 

• Liker 9
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Dette er så dumt. Legen sykmelder deg på bakgrunn av hva DU sier. Så nei. Første rådet du fikk er best, si at du trenger hundrede prosent avbrekk de fjorten dagene men kan godt snakkes om en uke også kan dere avklare vegen videre på ett senere tidspunkt. Det er ikke legen som oppsøker deg for å gi deg sykmelding, det er du som søker legen fordi du trenger dette og det er helt OK å si :) 

Det er legen som har mest erfaring og forskningsbasert kunnskap om hva som er til hjelp ved diagnosen.

AnonymBruker
Skrevet

Det høres også ut som dette ikke er rette jobben for deg. Har du vurdert å se deg etter annen jobb?

Du kan på ingen måte vite om det er rett jobb for TS. Det kan det så absolutt være. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva er det slags nedlatende og ufin tone ovenfor en midlertidig syk person?!

Kunnskapsløs er du også. 

Leger skal vurdere om det er gode nok medsinske grunner til sykemeldingen, men de vet også at det er risiko for utstøtelse og trakassering av syke dersom de krysser av i den boksen, så mange leger velger bevisst å ikke gjøre det. Du fremstår nettopp som en arbeidsgiver som trakasserer syke ansatte, når du feilaktig påstår at de kan sende politi for å foreta en "velferdssjekk" hos syke ansatte. 

Velferdssjekk er vel for å se om man ligger hjelpeløs på gulvet. Hadde en ansatt en gang som ikke kom tilbake etter ferie og hadde kjent hjertesykdom. Heldigvis tok han telefonen da vi ringte, han hadde tatt seg noen flere dager fri uten å gi beskjed. Kunne vært en kandidat for å be politiet ta en velferdssjekk ellers, i fall han hadde fått et nytt infarkt.

Anonymkode: b44f0...c4a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...