AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 11:35 #21 Skrevet tirsdag kl. 11:35 Katten bør bo hos noen som gidder å finne ut av eventuelle sykdom og atferdsproblemer. Alt kan løses. Man avliver ikke en katt for problemer man mest sannsynlig har skapt selv, enten via å innføre stress eller sykdom som ignoreres. Anonymkode: 4225e...d56 3
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 11:43 #22 Skrevet tirsdag kl. 11:43 Stakkars katt. Nå vet ikke jeg hvor i landet du holder til, men jeg hadde lett tatt i mot en sånn katt. Hunden min spiser ikke fra kattedoen, og katten her får velge selv om den vil gå på do ute eller inne. Og skjer det uhell andre steder? Null stress. Er jo bare å rydde det opp. Er ikke sånn at det er et gjentagende problem. Anonymkode: 18d2a...d9a 3
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 15:04 #23 Skrevet tirsdag kl. 15:04 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Før du avliver eller omplasserer bør du utrede katten hos dyrlege med tanke på urinveisinfeksjon eller få avklart at dette er sressrelatert. Kanskje det hjelper med et spesialfor for stress/angst, kanskje det reseptfrie medikamentet Anxitane eller reseptbelagt medisin fra dyrlege? Anonymkode: 60ccd...326 Leste nå at dere ikke har kattedo inne, så da er det ikke rart at katten gjør fra seg. Stakkars katt. Anonymkode: 60ccd...326 7
Lorieen Skrevet tirsdag kl. 15:10 #24 Skrevet tirsdag kl. 15:10 Katter bør ha tilgang på kattedo inne. Om man ikke er villig til det, bør man ikke ha katt. 7
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 15:14 #25 Skrevet tirsdag kl. 15:14 Ingen dyrlege avliver et dyr som ikke er sykt!!! Kanskje katten din er syk, ta den til vet for undersøkelse. Kanskje den ikke trives hos deg, omplasser den evt!! Anonymkode: 74007...cad
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 17:23 #26 Skrevet tirsdag kl. 17:23 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Vi har to katter hvor begge er kastrert. For ca 2 år siden begynte plutselig den ene katten å drite inne. Og det har han gjort gjevnlig, noen ganger virker det som om han vil inn for å drite der. Til nå har det stort sett vært om natta hvis vi har glemt å hive han ut men forige uke har han begynt å drite og pisse i hjørne på gulvet etter mat på dagtid. Samtidig går han på kjøkkenbord osv etterpå. Avføringe er ikke løs, eneste er at d noen ganger er veldig mye. En og annen gangen sier han i fra at vil ut, men oftest ikke. Jeg takler ikke dette og kaster opp hver gang. Så jeg tror han må avlives eller gies bort om noen vil ha en urenslig katt? Vi kan ikke ha kattedo inne pg av hund. Synd for det er en fryktelig snill katt ellers. Den andre katten som er broren har aldri dritti inne eller går på kjøkkenbord Anonymkode: 41474...12f Kjære lille ts, er du kanskje litt enkel i topplokket? Krever ikke mange hjernecellene å skjønne at do med lokk fins. Anonymkode: 84fd6...0a1 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 17:39 #27 Skrevet tirsdag kl. 17:39 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Vi har to katter hvor begge er kastrert. For ca 2 år siden begynte plutselig den ene katten å drite inne. Og det har han gjort gjevnlig, noen ganger virker det som om han vil inn for å drite der. Til nå har det stort sett vært om natta hvis vi har glemt å hive han ut men forige uke har han begynt å drite og pisse i hjørne på gulvet etter mat på dagtid. Samtidig går han på kjøkkenbord osv etterpå. Avføringe er ikke løs, eneste er at d noen ganger er veldig mye. En og annen gangen sier han i fra at vil ut, men oftest ikke. Jeg takler ikke dette og kaster opp hver gang. Så jeg tror han må avlives eller gies bort om noen vil ha en urenslig katt? Vi kan ikke ha kattedo inne pg av hund. Synd for det er en fryktelig snill katt ellers. Den andre katten som er broren har aldri dritti inne eller går på kjøkkenbord Anonymkode: 41474...12f Jeg foreslår at dere heller omplasserer den til noen som faktisk vil bry seg om den. Anonymkode: 2892a...356 4
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 17:48 #28 Skrevet tirsdag kl. 17:48 Du får mye pes her, TS, men jeg forstår godt hvor de kommer fra. Har dere fått katten utredet hos veterinær? Har dere prøvd lukket kattedo slik at hunden ikke er et problem? Har man tatt på seg ansvaret for en katt (eller er dyr generelt) så må man også stille opp de dagene som ikke er godværsdager - det skylder man dyret. Alt annet er uansvarlig. Anonymkode: 2c213...df2 4
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 17:56 #29 Skrevet tirsdag kl. 17:56 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Katten bør bo hos noen som gidder å finne ut av eventuelle sykdom og atferdsproblemer. Alt kan løses. Man avliver ikke en katt for problemer man mest sannsynlig har skapt selv, enten via å innføre stress eller sykdom som ignoreres. Anonymkode: 4225e...d56 Kan ikke du overta katten da? Anonymkode: 97620...c3e 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 17:59 #30 Skrevet tirsdag kl. 17:59 TS, jeg forstår deg godt. Måtte selv avlive en katt en gang som begynte å drite inne. Den ble sjekket i hue og ræva og det var ingenting galt med den. Spesialfor fikk den også og ikke minst flere kattedoer med forskjellig sand. Men å daglig finne kattedritt på de utroligste steder gjør noe med en. Vi planla også barn og jeg klarte ikke tanken på å ha en baby boende med kattelort diverse steder. Den siste mnd fant jeg bæsj i senga, skoene, ei veske, gymbag osv. Virket som katten hadde helt hangup i å bæsje inne. Prøvde å omplassere den, men det var jo ingen som ville ha en katt som holdt på sånn. Anonymkode: 97620...c3e 1 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 18:08 #31 Skrevet tirsdag kl. 18:08 Du bør få sjekket hos dyrlege hvorvidt det er noe galt med katten, men hvis ingen tiltak fungerer, ville jeg også avlivet den. Har gjort det tidligere selv med katter som driter inne. Har samme erfaring som #30 - noen katter blir helt hekta på å gjøre fra seg inne, uansett hva man gjør. Har hatt en katt som gjorde fra seg inne til tross for kattedo - hun gjorde fra seg overalt utenom kattedoen... Så det er absolutt ikke sånn at kattedo inne vil løse alle problemer her. Anonymkode: 9a446...02c 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 18:17 #32 Skrevet tirsdag kl. 18:17 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): TS, jeg forstår deg godt. Måtte selv avlive en katt en gang som begynte å drite inne. Den ble sjekket i hue og ræva og det var ingenting galt med den. Spesialfor fikk den også og ikke minst flere kattedoer med forskjellig sand. Men å daglig finne kattedritt på de utroligste steder gjør noe med en. Vi planla også barn og jeg klarte ikke tanken på å ha en baby boende med kattelort diverse steder. Den siste mnd fant jeg bæsj i senga, skoene, ei veske, gymbag osv. Virket som katten hadde helt hangup i å bæsje inne. Prøvde å omplassere den, men det var jo ingen som ville ha en katt som holdt på sånn. Anonymkode: 97620...c3e Men deres katt hadde en do. TS sin katt har ikke tilgang på kattedo. Anonymkode: c2378...783 4
Brukernavn84 Skrevet tirsdag kl. 18:22 #33 Skrevet tirsdag kl. 18:22 Dette høres først og fremst ut som noe som må undersøkes av dyrlege. jeg ville *ikke* tenkt på avliving ennå. Først må man se på hva som kan være årsaken til oppførselen som har endret seg, og på hvilke tilpasninger man kan gjøre. Hvis begge feiler kan man tenke på omplassering. I siste rekke kommer avliving, men da bare av medlidenhetshensyn. Et husdyr er ikke en bruksting, og de lever ikke mange år. Har man tatt på seg ansvaret for et annet liv så må man følge det opp.
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 18:24 #34 Skrevet tirsdag kl. 18:24 Når må dere slutte å romantisere dyrehold og dyr! Hvis en katt gjør fra seg inne så er det høyst sannsynlig noe som plager han og da er det best han får slippe. DET er humant! Ikke å holde liv i dyr for mennesker sin skyld. Anonymkode: 2fc51...990 1
Tabris Skrevet tirsdag kl. 18:26 #35 Skrevet tirsdag kl. 18:26 (endret) AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Når må dere slutte å romantisere dyrehold og dyr! Hvis en katt gjør fra seg inne så er det høyst sannsynlig noe som plager han og da er det best han får slippe. DET er humant! Ikke å holde liv i dyr for mennesker sin skyld. Anonymkode: 2fc51...990 Ja, det er høyst sannsynlig noe som plager ham. Da er ikke første tanke å avlive, men finne ut hva som plager katten og om det er noe man kan gjøre noe med. Veldig mange utfordringer kan løses. Tenk om det er så enkelt at en kattedo løser problemet her, f.eks? Problemløsning er ikke romantisering. Men hvis man har pratet med fagfolk, vært hos veterinær og prøvd flere ulike tiltak over tid uten betydelig bedring så kan man begynne å vurdere avlivning for kattens skyld. Endret tirsdag kl. 18:42 av Tabris 4
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 18:33 #36 Skrevet tirsdag kl. 18:33 Katter er veldig renslige. Så slik oppførsel er et varsel til eier om at noe er galt. Anonymkode: c5af1...934 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 18:38 #38 Skrevet tirsdag kl. 18:38 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Vi har to katter hvor begge er kastrert. For ca 2 år siden begynte plutselig den ene katten å drite inne. Og det har han gjort gjevnlig, noen ganger virker det som om han vil inn for å drite der. Til nå har det stort sett vært om natta hvis vi har glemt å hive han ut men forige uke har han begynt å drite og pisse i hjørne på gulvet etter mat på dagtid. Samtidig går han på kjøkkenbord osv etterpå. Avføringe er ikke løs, eneste er at d noen ganger er veldig mye. En og annen gangen sier han i fra at vil ut, men oftest ikke. Jeg takler ikke dette og kaster opp hver gang. Så jeg tror han må avlives eller gies bort om noen vil ha en urenslig katt? Vi kan ikke ha kattedo inne pg av hund. Synd for det er en fryktelig snill katt ellers. Den andre katten som er broren har aldri dritti inne eller går på kjøkkenbord Anonymkode: 41474...12f Skal du avlive en ellers frisk katt fordi den bæsjer inne? Det vanligste er jo å ha kattedo inne, og alle jeg kjenner som har både hund og katten har det, så jeg skjønner ikke hvorfor du ikke kan ha det pga hunden, og hvis katten er vanskelig å få til til å bæsje ute, er det kanskje bedre å lære opp hunden til å la kattedoen være? Anonymkode: 6224f...378 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 18:43 #39 Skrevet tirsdag kl. 18:43 Tabris skrev (15 minutter siden): Ja, det er høyst sannsynlig noe som plager ham. Da er ikke første tanke å avlive, men finne ut hva som plager katten og om det er noe man kan gjøre noe med. Veldig mange utfordringer kan løses. Tenk om det er så enkelt at en kattedo løser problemet her, f.eks? Problemløsning er ikke romantisering. Da er vi uenige. Jeg ser ikke på det som problemløsning. Og å omplassere en syk katt,det er hvertfall ikke humant! Tabris skrev (15 minutter siden): Men hvis man har pratet med fagfolk, vært hos veterinær og prøvd flere ulike tiltak over tid så kan man begynne å vurdere avlivning for kattens skyld. Anonymkode: 2fc51...990
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 20:25 #40 Skrevet tirsdag kl. 20:25 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Når må dere slutte å romantisere dyrehold og dyr! Hvis en katt gjør fra seg inne så er det høyst sannsynlig noe som plager han og da er det best han får slippe. DET er humant! Ikke å holde liv i dyr for mennesker sin skyld. Anonymkode: 2fc51...990 Du vil vel også finne på å drite hvor som helst inne hvis ikke du hadde tilgang på do? Anonymkode: 4225e...d56 1 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå