Gå til innhold

Avlive urenslig katt

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har to katter hvor begge er kastrert. For ca 2 år siden begynte plutselig den ene katten å drite inne. Og det har han gjort gjevnlig, noen ganger virker det som om han vil inn for å drite der. Til nå har det stort sett vært om natta hvis vi har glemt å hive han ut men forige uke har han begynt å drite og pisse i hjørne på gulvet etter mat på dagtid. Samtidig går han på kjøkkenbord osv etterpå. Avføringe er ikke løs, eneste er at d noen ganger er veldig mye. En og annen gangen sier han i fra at vil ut, men oftest ikke. 

Jeg takler ikke dette og kaster opp hver gang. Så jeg tror han må avlives eller gies bort om noen vil ha en urenslig katt? 

Vi kan ikke ha kattedo inne pg av hund. Synd for det er en fryktelig snill katt ellers. Den andre katten som er broren har aldri dritti inne eller går på kjøkkenbord

Anonymkode: 41474...12f

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Stakkars katt :( Han er ikke syk? Hva med å prøve en lukket kattedo eller sette kattedoen sånn at hunden ikke kommer til den? 

Anonymkode: 12bc8...ad5

• Liker 10
  • Nyttig 7
Skrevet

Du kan ha kattedo inne selv om du har hund. Vi hadde både katt og hund og plasserte kattedoen oppå en kommode slik at hunden ikke nådde den.

Ellers synes jeg det er altfor enkelt å bare tenke på å avlive en katt uten engang å ha prøvd noen alternativer. Som f.eks kattedo eller besøk til veterinæren for å utelukke sykdom/skade som årsak.

En voksen katt som gjør fra seg inne har enten en fysisk sykdom eller er mentalt stresset/utrygg. Mulig det er f.eks en annen katt ute som gjør den så utrygg at den går inn for å gjøre fra seg. Er forholdet mellom de to kattene bra?

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er katten? Vi hadde en veldig gammel katt som vi måtte avlive. Hun begynte også å gjøre fra seg inne. På slutten kunne hun tisse i søvne. Vi avlivet henne fordi hun ikke hadde et godt liv lengre. 

Anonymkode: 43b8a...814

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Før du avliver eller omplasserer bør du utrede katten hos dyrlege med tanke på urinveisinfeksjon eller få avklart at dette er sressrelatert.

Kanskje det hjelper med et spesialfor for stress/angst, kanskje det reseptfrie medikamentet Anxitane eller reseptbelagt medisin fra dyrlege?

Anonymkode: 60ccd...326

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Vi har to katter hvor begge er kastrert. For ca 2 år siden begynte plutselig den ene katten å drite inne. Og det har han gjort gjevnlig, noen ganger virker det som om han vil inn for å drite der. Til nå har det stort sett vært om natta hvis vi har glemt å hive han ut men forige uke har han begynt å drite og pisse i hjørne på gulvet etter mat på dagtid. Samtidig går han på kjøkkenbord osv etterpå. Avføringe er ikke løs, eneste er at d noen ganger er veldig mye. En og annen gangen sier han i fra at vil ut, men oftest ikke. 

Jeg takler ikke dette og kaster opp hver gang. Så jeg tror han må avlives eller gies bort om noen vil ha en urenslig katt? 

Vi kan ikke ha kattedo inne pg av hund. Synd for det er en fryktelig snill katt ellers. Den andre katten som er broren har aldri dritti inne eller går på kjøkkenbord

Anonymkode: 41474...12f

Hvorfor kan du ikke ha kattedo inne selv om du har hund?

Anonymkode: 47373...c2e

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Katten har jo ikke et alternativ, så her får dere komme dere på jobb.

Dere kan fint ha kattedo, også får dere holde hunden i et annet rom da?

Anonymkode: c2378...783

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor kan du ikke ha kattedo inne selv om du har hund?

Bikkja spiser bæsjen til katta. Gjorde en hund vi hadde iblandt 🤮 Men det er ikke alle hunder som gjør det. 

Vi ga til slutt bort denne pusen til foreldrene mine, for der kunne hun være ute og fri på landet. Hun fikk det bedre da.

Endret av Margit777
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Katten har jo ikke et alternativ, så her får dere komme dere på jobb.

Dere kan fint ha kattedo, også får dere holde hunden i et annet rom da?

TS skriver at går inn for å bæsje, han kunne jo gjort det ute som normalt for katter?

AnonymBruker
Skrevet
Margit777 skrev (Akkurat nå):

Bikkja spiser bæsjen til katta.

Hva med lukket kattedo? Dere må tømme doen så fort som mulig 

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva med lukket kattedo? Dere må tømme doen så fort som mulig 

Ja. Eller så må de ha katter og hund hver for seg når de er borte/på jobb. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

TS skriver at går inn for å bæsje, han kunne jo gjort det ute som normalt for katter?

det er jo ikke normalt for katter? Min katt har alltid bæsjet inne selv om hun går ute? Har man en katt, så har man selvsagt en kattedo? hva skjer.. 

Anonymkode: 4574b...0cc

• Liker 7
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Katter skal ha kattedo inne. Det er pga trygghet for katten, for å sjekke eter sykdommer osv.

Det du driver med er dyreplageri TS ️ 

Omplasser katten. Det feiler katten ingenting. Den sier klart i fra at den vil ha en kattedo inne fordi den ikke tørr å gå på do ute. 

En katt skal ha to doer. 

Anonymkode: 4466d...d99

• Liker 10
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

nei, hun skriver at det kan virke som om den noen ganger går inn for å bæsje, men at det som oftest har skjedd på natten når den er inne, uten annen mulighet til å gå på do.

Dette løses lett ved å ha en kattedo inne. Om problemet er at hunden spiser bæsj, så får de holde hunden i et annet rom da? eller ha en lukket kattekasse.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan forstå deg, men du skylder katten å utrede om det er noen spesiell grunn til at dette skjer. Er det noe i veien med den? Kattedo inne den ha, og den må stå på et sted hvor katten føler seg komfortabel med å gjøre ifra seg. Er sted hvor den kan være i fred, men likevel lett nok tilgjengelig. Vi hadde også hund som spiste kattebæsj, men vi greide likevel å legge til rette for at den ikke skulle ha tilgang til kattedoen: liten hund, og kattedo med åpning i toppen, som hun ikke nådde opp til.

Vi fikk avlivet katten vår fordi den tisset inne. Hun gjorde det fra vi fikk henne i hus, antagelig fordi moren hennes forsvant da hun var få uker gammel, og hun hadde manglet en voksen katte-rollemodell som kunne vise henne hvordan ting skal gjøres. Da hun var yngre var det ikke et kjempeproblem, fordi det ikke skjedde så ofte. Hun var glad i å være mye ute, og brukte for det meste kattedoen når hun måtte på do inne. Imidlertid ble det verre da hun ble over ti år, og hun begynte å tisse på de verst tenkelige stedene, og veldig ofte. Hun tisset på sammenbrettede, rene klær på benken på vaskerommet, i sofaen, puter, på teppet under salongbordet, til og med på en bag som sto på gulvet, og også rett på gulvet i et hjørne mens jeg satt halvannen meter unna.

Vi hadde henne til veterinær og fikk henne utredet for sikkerhets skyld, men det var ikke noe fysisk i veien med henne. Da hun var 12 orket vi ikke mer. Hun ødela så mange ting hjemme hos oss med tissingen sin. Veterinæren hadde null problem med å avlive en ellers frisk katt pga dette, og var egentlig ganske imponert over at vi hadde holdt ut såpass lenge. Likevel var det vondt å la henne gå. 

Jeg tenker avliving må være absolutt siste utvei, og da må den utredes hos veterinær først, og man må virkelig ha prøvd mye tilrettelegging hjemme.

Anonymkode: 25664...b39

• Nyttig 1
Skrevet

Dummeste jeg har hørt å ikke ha kattedo inne. Her er det ikke katten sin feil, men eiers skyld. Få deg en kattedo med lokk eller omplasser katten

• Liker 9
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Motbydelig at pga hunden, så skal katten lide.

Latterlig at katter er så lite verdt i noens øyne!

stakkars dyr.

Anonymkode: 95750...2f2

• Liker 11
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Margit777 skrev (44 minutter siden):

Bikkja spiser bæsjen til katta. Gjorde en hund vi hadde iblandt 🤮 Men det er ikke alle hunder som gjør det. 

Vi ga til slutt bort denne pusen til foreldrene mine, for der kunne hun være ute og fri på landet. Hun fikk det bedre da.

Om hunden spiser kattebæsj så er det for den mangler noe stoff. 

Anonymkode: 2fc9d...5e8

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Man har kattedo inne. Det har man uansett når man har katt. 

Kattedoer får man med luke. 

Men skriver du det du skriver her til de som tar være på hjemløse og misshandelte katter der du bør, så vil de nok ta den inn. Katter bør bo hos noen som elsker den.

Anonymkode: 3cb8c...ff2

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...