AnonymBruker Skrevet 6. september #1 Skrevet 6. september Jeg har fatigue/utmattelse etter covid, har blitt ufør og dagene mine går ut på å hvile både før og etter at jeg gjør ting. Hvis jeg gjør for mye må jeg betale for det flere dager etterpå, føler meg aldri frisk og kjennes ut som jeg brygger konstant på influensa. Hører folk rundt meg sier at de føler seg utmattet, samtidig som de er i arbeid, kan snakke én time i telefonen for så å dra på treningssenteret, eller gå fjelltur på et par timer og gå på besøk til venner rett fra fjelltur. Blir forvirret🤔 Anonymkode: ad26a...a27 8
AnonymBruker Skrevet 6. september #2 Skrevet 6. september Jeg bruker ordet utmattelse når ikke nok søvn gjør at jeg føler meg uthvilt eller har det minste overskudd. At det handler mer å komme seg igjennom dagen. Må selv hvile mye i løpet av en dag og gjør jeg for mye (lite i andres øyne) så blir det dager hvor ingenting fungerer. Middag utgår og gjøremål hjemme skjer knapt. Hva jeg savner å våkne med overskudd og ha lyst til å starte dagen. Anonymkode: fdb8b...c5b 1 2
AnonymBruker Skrevet 6. september #3 Skrevet 6. september Utmattelse kan være bare fysisk eller bare psykisk, eller begge deler. Man kan føle seg utmattet selv om utmattelsen ikke er like kraftig eller langvarig nok til å få en diagnose. For noen er trening hvor man kobler av mental aktivitet helt nødvendig etter en time på telefonen. Den beste medisinen mot utmattelse er å finne det som gir en selv energi eller pause fra stress. Man kan bruke begrepet når man føler seg utmattet, og normal hvile ikke er tilstrekkelig. Ett kutt i en finger må noen ganger sys, noen ganger holder ett plaster, andre ganger kan man bare la det være. Alle tre er fortsatt ett kutt. Det bare er ulik grad. Anonymkode: 9d833...e49 4 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. september #4 Skrevet 6. september AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg har fatigue/utmattelse etter covid, har blitt ufør og dagene mine går ut på å hvile både før og etter at jeg gjør ting. Hvis jeg gjør for mye må jeg betale for det flere dager etterpå, føler meg aldri frisk og kjennes ut som jeg brygger konstant på influensa. Hører folk rundt meg sier at de føler seg utmattet, samtidig som de er i arbeid, kan snakke én time i telefonen for så å dra på treningssenteret, eller gå fjelltur på et par timer og gå på besøk til venner rett fra fjelltur. Blir forvirret🤔 Anonymkode: ad26a...a27 De vet vel ikke hva de snakker om egentlig. Jeg brukte også ordet utmattet, før jeg fikk fatigue, som å ha delvis influensa hele tiden, først da skjønte jeg hva det egentlig vil si. Anonymkode: 3fe28...83d 3 3
AnonymBruker Skrevet 6. september #5 Skrevet 6. september Det blir litt som de som sier de er deppa fordi helga er slutt. Eller får angst av matteprøve. De bruker alt for store ord om noe de ikke egentlig vet hva er. Å være utslitt er slett ikke det saamme som fatigue. Alle kan bli utslitt innimellom, mens fatigue er en langvarig sykdom. Anonymkode: 96741...f58 2 1 4
Daria Skrevet 6. september #6 Skrevet 6. september Utmattet kan hvem som helst være fra tid til annen, mens fatigue er et medisinsk fenomen - tenker jeg, sånn i dagligtale. Så skal man også huske på at fatigue kommer i mange former og styrkegrader - min er kraftig og fysisk og invalidiserende, andres kan være mild og kognitiv og ikke så synlig for omverdenen. 2 1 2
AnonymBruker Skrevet 6. september #7 Skrevet 6. september AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Jeg har fatigue/utmattelse etter covid, har blitt ufør og dagene mine går ut på å hvile både før og etter at jeg gjør ting. Hvis jeg gjør for mye må jeg betale for det flere dager etterpå, føler meg aldri frisk og kjennes ut som jeg brygger konstant på influensa. Hører folk rundt meg sier at de føler seg utmattet, samtidig som de er i arbeid, kan snakke én time i telefonen for så å dra på treningssenteret, eller gå fjelltur på et par timer og gå på besøk til venner rett fra fjelltur. Blir forvirret🤔 Anonymkode: ad26a...a27 Jeg klarer ikke å forstå forvirringen. Jeg lever selv med flere alvorlige diagnoser og utmattelse preger store deler av dagen min, men jeg blir jo ikke forvirret eller begynner å stille spørsmål ved hvorfor de jeg har rundt meg som er friske også kan kjenne på utmattelse. Utmattelse er ikke et vernet begrep som kun tilhører oss som er syke og det er ikke sånn at jeg blir sykere eller friskere fordi noen som er i jobb også kan si at jeg er utmattet. De vet jo ikke hvordan det er å leve med total utmattelse som er forårsaket av en sykdom så når de sier at de er utmattet så har jo de kun sin egen «normal» tilstand og sammenlignet med. Anonymkode: 3d62e...d9c 4 2
Mezzosoprena Skrevet 6. september #8 Skrevet 6. september Folk kan bare forholde seg til egne erfaringer, og hvis du er så sliten som du aldri har vært før så tenker man nok at man er utmattet. Vi som har kroniske sykdommer med fatigue vet hva utmattelse faktisk er, og jeg flirer av den "slitne" meg før jeg ble syk. Men forvirret blir jeg ikke, jeg vet selv hvordan jeg har det og blir ikke krenker av at en arbeidende, fjellvandrende venninne påstår at hun er utmattet 🙂 1 2
AnonymBruker Skrevet 6. september #9 Skrevet 6. september Jeg blir ikke krenket, men trodde at begrepet utmattelse passet til pasienter som har lavt funksjonsnivå, og ikke folk som kan gå tre timers tur etter jobb, men likevel synes at de har lite energi sammenlignet med slik de var før . Ts Anonymkode: ad26a...a27 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. september #10 Skrevet 6. september Jeg tenker at utmattelse er forbeholdt de som har fatigue. Alle andre kan bruke begrepet sliten, utslitt eller lignende. Anonymkode: b2fdd...084 1 1 2
Mezzosoprena Skrevet 6. september #11 Skrevet 6. september AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg blir ikke krenket, men trodde at begrepet utmattelse passet til pasienter som har lavt funksjonsnivå, og ikke folk som kan gå tre timers tur etter jobb, men likevel synes at de har lite energi sammenlignet med slik de var før . Ts Anonymkode: ad26a...a27 Som jeg også skrev, du har helt rett i hvordan du definerer utmattelse, likevel får man altså ikke styrt hvordan folk ellers bruker diverser begreper. Angst og deppa er jo akkurat like utvannet! 2 1
AnonymBruker Skrevet 7. september #12 Skrevet 7. september Jeg har også en fatigue som følger med mine diagnoser. Men for meg er det viktig med kondisjonstrening og litt styrketrening for at den ikke skal ta helt overhånd. Anonymkode: 72a74...e83
Ibot Skrevet 7. september #13 Skrevet 7. september De er utmattet i forhold til seg og sitt. Lar du deg virkelig terge av at de sier det eller mener du uttrykket er forbeholdt kun deg og andre som er i din situasjon? Ikke rart at du er utmatta da… La det ligge å ha fokus på din egen helse, det tror jeg er lurt… 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. september #14 Skrevet 7. september Utmattelse er et strekkbart begrep, og ikke et ord med streng definisjon. Fatigue er et mer medisinsk begrep som brukes ved ME og liknende tilstander, som long covid. Folk bruker utmattelsesbegrepet i forhold til seg selv, og egenopplevd energi/overskudd, og ikke i forhold til deg, så du trenger ikke ta deg nær av det, eller stusse over det, tenker jeg. Kanskje det treffer deg fordi du ikke føler deg forstått eller sett for det du står i, som er veldig utfordrende. Anonymkode: e9ad2...2f9 1
NiceOrNothing Skrevet 7. september #15 Skrevet 7. september AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg har fatigue/utmattelse etter covid, har blitt ufør og dagene mine går ut på å hvile både før og etter at jeg gjør ting. Hvis jeg gjør for mye må jeg betale for det flere dager etterpå, føler meg aldri frisk og kjennes ut som jeg brygger konstant på influensa. Hører folk rundt meg sier at de føler seg utmattet, samtidig som de er i arbeid, kan snakke én time i telefonen for så å dra på treningssenteret, eller gå fjelltur på et par timer og gå på besøk til venner rett fra fjelltur. Blir forvirret🤔 Anonymkode: ad26a...a27 Tenker at ordet blir brukt alt etter person / opplevelse . Noen av de som lever med utmattelse , presser seg selv hver eneste dag . Så selv om du ikke ser de hvile , kan det hende de gjør det. Noen påstår de er utbrent , men er på fest hver eneste helg . Så du finner nok like mange tolkninger som det fins mennesker . Utmattelse er når man må hvile mellom aktiviteter ( min definisjon ) 😘 2 1
AnonymBruker Skrevet 7. september #16 Skrevet 7. september Utmattet er en følelse som er ulik hos hver enkelt, det samme med trøtt, sliten, glad osv - en følelse kan ikke defineres, den er basert på den som føler. Jeg står i dag i en situasjon hvor jeg jsjonglerer å sitte ved min fars sykeseng og å være i full job , egen familie og å ta vare på min mor - jeg FØLER meg kontant trøtt og sliten, inn i margen sliten - følelsene er under konstant press mtp utvikling av sykdom, behandling, oppfølging og jeg er uten tvil utslitt, utmattet, søvndeprivert osv osv men ejg fungerer fordi jeg MÅ rett og slett, det er ikke noe annet alternativ. Anonymkode: 7c17f...81b 2 1
AnonymBruker Skrevet 7. september #17 Skrevet 7. september Jeg liker ikke å "grave meg ned" til hvem som helst så til de fleste sier jeg bare evt at jeg er sliten, men til helsepersonell og mine nærmeste så beskriver jeg det som periodevis utmattelse. Jeg kan f.eks gå 3 dager i strekk bare hjemme hvor jeg maks orker noen korte lufteturer med hunden, lage enkel mat og ta en dusj. Jeg jobber 100%, men har mange egenmeldinger iløpet av året og avlyser mer planer enn jeg i det hele tatt orker å tenke på. Viss jeg presser meg for mye kan jeg bli nesten katatonisk og miste litt kontroll over meg selv. Da er det vondt på en helt rar måte å gjøre noe annet enn å ligge i ro. Det er ekstremt ubehaglig. Da blir jeg lyd og lyssky, svimmel, kvalm, muskelsmerter, hjernetåke, har latenstid, sliter med å tenke logisk, emosjonell, sliter med å prate og konsentrere meg. Kan også få hjerteklapp og puste for fort. Er jeg hjemme og kan styre inntrykk og ikke må forholde meg til omverden er det greit, men et par ganger har dette skjedd mens jeg er ute blant folk og det er skikkelig kjipt. Alt dette høres sikkert veldig ut som psykisk sykdom, men det har jeg aldri hatt. Jeg har hatt (og har) mye muskel og skjelett plager gjennom livet, og har tidvis mistenkt f.eks en mild grad av ME eller fibromyalgi. Men så er det kanskje ikke alvorlig nok. Det er også begrenset hva å få slik diagnoser på papiret gjør fra eller til uansett. Anonymkode: 728b9...444 1
Daria Skrevet 7. september #18 Skrevet 7. september AnonymBruker skrev (1 time siden): men ejg fungerer fordi jeg MÅ rett og slett, det er ikke noe annet alternativ. Anonymkode: 7c17f...81b Kanskje den store forskjellen på medisinsk fatigue og "bare" situasjonsbasert utmattelse - det er fortsatt vilje og valg og mulighet til å presse seg involvert, og en kropp som tross alt fungerer. Med fatigue kommer jeg til det punktet hvor jeg helt reelt ikke klarer å stå på beina, og jeg kan komme dit uten å ha gjort noe uvant krevende i forkant. Det er en hjelpeløshet jeg ikke kunne forestille meg før jeg opplevde det. Jeg mener ikke å forminske slitenheten til den jeg siterer, det høres ut som en veldig krevende situasjon det er helt naturlig og forståelig å bli utslitt av - og det er lov å gi uttrykk for det. Lite er mer irriterende enn folk med barn som ler av at barnløse er slitne - slitenhet er individuelt og uavhengig av hvordan andre har det. Men tanken om at man klarer det man vil og må slutter å ha gyldighet når det er sykdom involvert. 1 2
Druid Skrevet 7. september #19 Skrevet 7. september AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg har fatigue/utmattelse etter covid, har blitt ufør og dagene mine går ut på å hvile både før og etter at jeg gjør ting. Hvis jeg gjør for mye må jeg betale for det flere dager etterpå, føler meg aldri frisk og kjennes ut som jeg brygger konstant på influensa. Hører folk rundt meg sier at de føler seg utmattet, samtidig som de er i arbeid, kan snakke én time i telefonen for så å dra på treningssenteret, eller gå fjelltur på et par timer og gå på besøk til venner rett fra fjelltur. Blir forvirret🤔 Anonymkode: ad26a...a27 Kansje ordet de tenker på er demotivert. Forskjellen er at du har lyst å gjøre noe, men kroppen spiller ikke på lag : andre sliter i spenningen mellom forventninger og motivasjon, men kroppen har kapasitet. Så når du snakker om fysisk utmattelse, snakker de som psykisk utmattelse. 1
AprilLudgate Skrevet 7. september #20 Skrevet 7. september Jeg har aldri våknet med overskudd og kaller ikke det utmattelse. Hadde en periode med det jeg vil kalle utmattelse, og det gikk forbi å være sliten. Da var det er strev å komme seg fra rom A til B, strevsomt å snakke. Vanskelig å holde tannbørsten oppe, som om man er omringet av tung sirup som er i ferd med å stivne og skal gjøre ting i den. Og når små ting er gjort så får man krasj. Føles som det går helt inn til margen. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå