AnonymBruker Skrevet mandag kl. 15:28 #21 Skrevet mandag kl. 15:28 Portia Catonis skrev (4 minutter siden): Aksjesparekonto. Betaler ikke ei krone før jeg tar ut gevinst, og i mellomtiden drar jeg nytte av renters rente effekten i mange år fremover. Har selvfølgelig spredt risiko. Å investere de samme pengene i en bil er å garantere tap, siden biler taper seg i verdi. Krakk er det kun konspirasjonsteoretikerne på KG som er bekymret for. Og som andre allerede har nevnt i tråden; boligkrakk rammer hardere enn en dupp i aksjemarkedet gjør. Jeg har råd til å tape det jeg har investert, de fleste boligeiere har ikke det. Jeg under meg over alle i nabolaget som kjøper dyre biler. Det er et borettslag men utenfor står det Ferrari og Porse Og alle som kjøper bilen i butikken der taper den seg fort. Bil er forbruk ikke investering. Anonymkode: 0ea49...8f0
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 16:46 #22 Skrevet mandag kl. 16:46 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg under meg over alle i nabolaget som kjøper dyre biler. Det er et borettslag men utenfor står det Ferrari og Porse Og alle som kjøper bilen i butikken der taper den seg fort. Bil er forbruk ikke investering. Anonymkode: 0ea49...8f0 Bil er forbruk, ja, på samme måte som restaurantbesøk, kino, feriereiser og steroanlegg. Underholdende biler går av underholdningsposten i budsjettet, ikke transport-posten. Anonymkode: a9248...0f9 1
newman01 Skrevet mandag kl. 16:59 #23 Skrevet mandag kl. 16:59 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg under meg over alle i nabolaget som kjøper dyre biler. Det er et borettslag men utenfor står det Ferrari og Porse Og alle som kjøper bilen i butikken der taper den seg fort. Bil er forbruk ikke investering. Anonymkode: 0ea49...8f0 Så noen parkerer Ferrarien sin utendørs? Hadde jeg aldri gjort
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 18:07 #24 Skrevet mandag kl. 18:07 newman01 skrev (2 timer siden): Med tanke på at det koster rundt 40’000 for en mynt blir det fort plass til 4 millioner i den ene lomma… Når det aller, aller meste er i sølv, så blir det bare hva du ville kalt "et lite fond", dessverre,- skulle gjerne hatt mer... Anonymkode: 998f5...d42
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 18:15 #25 Skrevet mandag kl. 18:15 Portia Catonis skrev (2 timer siden): Aksjesparekonto. Betaler ikke ei krone før jeg tar ut gevinst, og i mellomtiden drar jeg nytte av renters rente effekten i mange år fremover. Har selvfølgelig spredt risiko. Å investere de samme pengene i en bil er å garantere tap, siden biler taper seg i verdi. Krakk er det kun konspirasjonsteoretikerne på KG som er bekymret for. Og som andre allerede har nevnt i tråden; boligkrakk rammer hardere enn en dupp i aksjemarkedet gjør. Jeg har råd til å tape det jeg har investert, de fleste boligeiere har ikke det. Poenget er at en eller annen gang vil jo de aller fleste realisere sine midler. Da MÅ du betale skatt, og dette glemmer glatt alle som skryter av at fondet har steget så og så mange prosent. Så har du inflasjonen over kanskje 30-40 år.. Når det gjelder bil, så er det mange eksempler på veteranbiler som har steget like mye % i verdi som dine fond. Anonymkode: 998f5...d42 1
Summeer Skrevet mandag kl. 18:46 #26 Skrevet mandag kl. 18:46 Av det jeg sparer pr måned går 50% i fond, 30% i bank og 20% i avdrag på bolig. I sum er det 5000 kr/mnd som går inn på høyrentekonto med 4,8% rente. Dette er penger som kan benyttes til bil/større utgifter/oppussing. Altså den sparingen som skal være likvid, og har mellomlang horisont.
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 18:49 #27 Skrevet mandag kl. 18:49 Summeer skrev (1 minutt siden): Av det jeg sparer pr måned går 50% i fond, 30% i bank og 20% i avdrag på bolig. I sum er det 5000 kr/mnd som går inn på høyrentekonto med 4,8% rente. Dette er penger som kan benyttes til bil/større utgifter/oppussing. Altså den sparingen som skal være likvid, og har mellomlang horisont. Fornuftig! Men når du er i ferd med å bli pensjonist, ville jeg redusert fondsandelen, eller gått over til rentefond? Anonymkode: 998f5...d42
Summeer Skrevet mandag kl. 19:58 #28 Skrevet mandag kl. 19:58 AnonymBruker skrev (1 time siden): Fornuftig! Men når du er i ferd med å bli pensjonist, ville jeg redusert fondsandelen, eller gått over til rentefond? Anonymkode: 998f5...d42 Jeg har ca 20-22 år igjen til pensjonsalder. Mannen er noen år eldre enn meg, og barna forlater redet i løpet av 2-4 år. Planen er at vi selger huset og flytter i en sentral leilighet når barna flytter ut. Da har vi 10 år til mannen går av med pensjon, og vi skal være gjeldfrie. de årene uten tre tenåringer som bor hjemme kan vi betale hardt ned på lånet 😉 Siden jeg ser for meg å gå av/trappe ned tidlig så må jeg finansiere det med fondssparing, så jeg kommer mest sannsynlig til å sette opp en uttaksavtale å leve for i noen år før jeg kan starte pensjonsuttak. Mulig vi justerer planen til å ikke være gjeldfrie, så vi kan gi barna hjelp inn på boligmarkedet (vi har hjulpet det ene barnet allerede), og bruker uttaksavtale til å betjene gjeld de siste årene.
Portia Catonis Skrevet tirsdag kl. 03:24 #29 Skrevet tirsdag kl. 03:24 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Poenget er at en eller annen gang vil jo de aller fleste realisere sine midler. Da MÅ du betale skatt, og dette glemmer glatt alle som skryter av at fondet har steget så og så mange prosent. Så har du inflasjonen over kanskje 30-40 år.. Når det gjelder bil, så er det mange eksempler på veteranbiler som har steget like mye % i verdi som dine fond. Anonymkode: 998f5...d42 Hvem kjenner du som kjøper veteranbil for å kjøre til jobben?…🙄 Og nei, du har ikke skjønt poenget her med kapitalplassering i fond (=avkastning) vs lån (=renter). Ikke i det hele tatt.
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 03:59 #30 Skrevet tirsdag kl. 03:59 Har spart opp en i overkant av en halv million i bank. Ikke noe fast avtale, men overfører når det er litt for mye på lønnskonto. Er i hovedsak for buffer og for renovering, som stadig blir utsatt. For fond har jeg faste beralingsavtaler som rusler og går. Anonymkode: b5bff...0eb
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 04:28 #31 Skrevet tirsdag kl. 04:28 Portia Catonis skrev (59 minutter siden): Hvem kjenner du som kjøper veteranbil for å kjøre til jobben?…🙄 Og nei, du har ikke skjønt poenget her med kapitalplassering i fond (=avkastning) vs lån (=renter). Ikke i det hele tatt. Jo, jeg har skjønt. På et tidspunkt må du betale skatt for alt som blir regnet som inntekt. Og så har jeg tre biler, hvorav to er veteranbiler. Bruker selvfølgelig ikke de til jobb og butikk.. Anonymkode: 998f5...d42
Portia Catonis Skrevet tirsdag kl. 04:34 #32 Skrevet tirsdag kl. 04:34 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jo, jeg har skjønt. På et tidspunkt må du betale skatt for alt som blir regnet som inntekt. Og så har jeg tre biler, hvorav to er veteranbiler. Bruker selvfølgelig ikke de til jobb og butikk.. Anonymkode: 998f5...d42 Nei, du har ikke skjønt det. Skatt har ingenting med saken å gjøre, ei heller veteranbiler. Jeg svarte på et innlegg som hevdet at det aldri lønner seg å ha rentebærende gjeld. Som er feil.
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 09:58 #33 Skrevet tirsdag kl. 09:58 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Poenget er at en eller annen gang vil jo de aller fleste realisere sine midler. Da MÅ du betale skatt, og dette glemmer glatt alle som skryter av at fondet har steget så og så mange prosent. Så har du inflasjonen over kanskje 30-40 år.. Når det gjelder bil, så er det mange eksempler på veteranbiler som har steget like mye % i verdi som dine fond. Anonymkode: 998f5...d42 Kommer helt an på tidspunktet det skal tas ut på osv. Man kan komme unna med det meste av gevinsten, selv om den er høy, nærmest skattefritt. Det er bare å ta ut hele innskuddet fra ask nr 1 og investere det på ny på ask nr 2. Da har man bare overskudd igjen på ask nr 1. Da kan man ta ut skattefritt derifra ved hjelp m.a. av skjermingsfradrag. Og ikke minst ta ut i år der man av ulike grunner har liten inntekt (f.eks om man tar et år ulønnet perm). Da bruker man overskuddet til fradrag på personinntekt og så er det null skatt. Men mangler man kunnskap og forståelse om hvordan man gjør ting på mest mulig økonomisk vis så kan man jo selvsagt fort "si fra seg" mye penger. Anonymkode: 25e30...3c1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 11:35 #34 Skrevet tirsdag kl. 11:35 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kommer helt an på tidspunktet det skal tas ut på osv. Man kan komme unna med det meste av gevinsten, selv om den er høy, nærmest skattefritt. Det er bare å ta ut hele innskuddet fra ask nr 1 og investere det på ny på ask nr 2. Da har man bare overskudd igjen på ask nr 1. Da kan man ta ut skattefritt derifra ved hjelp m.a. av skjermingsfradrag. Og ikke minst ta ut i år der man av ulike grunner har liten inntekt (f.eks om man tar et år ulønnet perm). Da bruker man overskuddet til fradrag på personinntekt og så er det null skatt. Men mangler man kunnskap og forståelse om hvordan man gjør ting på mest mulig økonomisk vis så kan man jo selvsagt fort "si fra seg" mye penger. Anonymkode: 25e30...3c1 Om man plutselig trenger et større beløp som ikke var planlagt? Jeg måtte selge et fond, og fikk baksmell på skatten med 50k påfølgende år. Anonymkode: 998f5...d42
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 17:20 #35 Skrevet tirsdag kl. 17:20 Hva var det i hovedinnlegget som fikk så mange til å tenke at dette er stedet for å diskutere fond? Anonymkode: 01b47...9e1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå