AnonymBruker Skrevet søndag kl. 12:48 #1 Skrevet søndag kl. 12:48 Til dere som faktisk foretrekker banksparing og IKKE fond. De fleste er informert om fordelene og ulempene med fond. Men hvor mange er det som FAKTISK foretrekker banksparing til beste tilgjengelige rente? Hvor mye setter dere til side hver mnd i jevn banksparing og hvor mye har dere spart opp i bank? Anonymkode: aafaa...46e
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 17:19 #2 Skrevet søndag kl. 17:19 Noen flere millioner... Anonymkode: 48643...1d3
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 17:38 #3 Skrevet søndag kl. 17:38 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Noen flere millioner... Anonymkode: 48643...1d3 Oppå de fra før da? Anonymkode: 84b3d...b2d
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 17:43 #4 Skrevet søndag kl. 17:43 AnonymBruker skrev (4 timer siden): De fleste er informert om fordelene og ulempene med fond. Men hvor mange er det som FAKTISK foretrekker banksparing til beste tilgjengelige rente? Hvor mye setter dere til side hver mnd i jevn banksparing og hvor mye har dere spart opp i bank? Anonymkode: aafaa...46e Jeg har flere millioner nå, har spart jevnt og trutt gjennom mange år fordi jeg vil få veldig dårlig pensjon. Og jeg er ikke interessert i å ta risiko med pengene nå få år før pensjon, derfor har jeg også fordelt pengene på ulike banker. Jeg setter ikke til side noe av lønna lenger, til det spiser formuesskatten for mye. Men jeg prøver å beholde på konto de rentene jeg får, så beløpet ikke skal synke i verdi. Anonymkode: 01b47...9e1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 18:37 #5 Skrevet søndag kl. 18:37 Jeg sparer noe i fond, en mest på sparekonto. Beløpet er redusert etter kjøp/investering i sekundærleilighet. Med renter/avdrag på på denne, sparing/fond - utgjør dette ca 35% av netto lønn. Innimellom sparer jeg litt ekstra i fond, og får jeg ekstra penger, som utbytte fra banken, tilgode skatt - spares dette i tillegg. Fordel med banksparing, er at skatt på avkastning mv er betalt, så ønsker jeg å bruke x-kroner, trenger jeg ikke å tenke på at gevinsten beskattes med 35% Anonymkode: 88d25...409
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 18:46 #6 Skrevet søndag kl. 18:46 Det ene utelater jo ikke det andre. Langsiktig= fond, kortsiktig = innskuddskonto. Anonymkode: a9248...0f9 5
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 18:50 #7 Skrevet søndag kl. 18:50 Har 160’ på konto. Buffer og til reiser eller noe annet gøy. Pengene på fond skal ikke røres. Har også en langsiktig spareavtale som nå er i fond men som automatisk selger seg ned de to siste årene før sluttdato (pensjonssparing). Anonymkode: 8b309...1c1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 18:50 #8 Skrevet søndag kl. 18:50 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det ene utelater jo ikke det andre. Langsiktig= fond, kortsiktig = innskuddskonto. Anonymkode: a9248...0f9 Er jo aldri enten eller. Man må spre risiko, 1/3 fond, 1/3 høyrente og 1/3 i gull eller sølvmynter. Anonymkode: 998f5...d42 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 18:59 #9 Skrevet søndag kl. 18:59 Jeg har betalt mest mulig inn på rammelånet for å få lavere lån og avdrag. Vet ikke om det egentlig er lurt. Er ikke veldig flink med sånt. Setter av ca 5000 hver måned. Anonymkode: 81b4f...f28 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 19:01 #10 Skrevet søndag kl. 19:01 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har betalt mest mulig inn på rammelånet for å få lavere lån og avdrag. Vet ikke om det egentlig er lurt. Er ikke veldig flink med sånt. Setter av ca 5000 hver måned. Anonymkode: 81b4f...f28 Det lønner seg aldri å ha rentebærende gjeld uansett hva enkelte boomere later til å tro. Så det er langt fra dumt. Anonymkode: 0583f...e5b 7 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 19:29 #11 Skrevet søndag kl. 19:29 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Til dere som faktisk foretrekker banksparing og IKKE fond. Anonymkode: aafaa...46e AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Jeg sparer noe i fond Anonymkode: 88d25...409 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Det ene utelater jo ikke det andre. Langsiktig= fond, kortsiktig = innskuddskonto. Anonymkode: a9248...0f9 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Pengene på fond skal ikke røres. Anonymkode: 8b309...1c1 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Er jo aldri enten eller. Man må spre risiko, 1/3 fond, 1/3 høyrente og 1/3 i gull eller sølvmynter. Anonymkode: 998f5...d42 Ingenting trigger kg-folket som "til dere som IKKE". Anonymkode: 01b47...9e1
Hololo Skrevet søndag kl. 21:18 #12 Skrevet søndag kl. 21:18 Jeg regne med TS tenke på langsiktig sparing til f.eks pensjon osv på bank innskudd i stede for fond. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det lønner seg aldri å ha rentebærende gjeld uansett hva enkelte boomere later til å tro. Så det er langt fra dumt. Anonymkode: 0583f...e5b Tja det kommer jo an på hva du gjør med pengene i stede da, kjøpte min første bolig i 2011 og har siden da alltid betalt minimum på lån og satset på investeringer i stede, investeringene har gitt langt høyere avkastning enn lånet for å si det slik. 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 21:50 #13 Skrevet søndag kl. 21:50 Pengene plassert på høgrentekonto ....fortiden 5 % rente i forskjellige banker, Anonymkode: cac66...019
Portia Catonis Skrevet i går, 04:52 #14 Skrevet i går, 04:52 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det lønner seg aldri å ha rentebærende gjeld uansett hva enkelte boomere later til å tro. Så det er langt fra dumt. Anonymkode: 0583f...e5b Nja! Kommer an på avkastningen på investert kapital. Mine fond har 14% gjennomsnittlig avkastning. Billånet har ca 6% rente. Jeg kunne kjøpt ut bilen og slettet gjelden når som helst, men det lønner seg ikke. 2
AnonymBruker Skrevet i går, 05:20 #15 Skrevet i går, 05:20 Portia Catonis skrev (22 minutter siden): Nja! Kommer an på avkastningen på investert kapital. Mine fond har 14% gjennomsnittlig avkastning. Billånet har ca 6% rente. Jeg kunne kjøpt ut bilen og slettet gjelden når som helst, men det lønner seg ikke. Du får jo skatt på "overskuddet" ditt da, så du må jo trekke fra det før du skryter av 14%. Og så lenge du har midlene innestående på fond, er de jo ikke anvendelige før du selger, i mellomtiden kan det komme et krakk i verdensøkonomien. Mange regner dette som svært sannsynlig i USA i løpet av de neste årene. Anonymkode: 998f5...d42
AnonymBruker Skrevet i går, 06:51 #16 Skrevet i går, 06:51 Jeg har 600 000 i banken. Husker ikke renten, fire komma noe. Sparer ikke fast beløp, bare overfører det som blir til overs hver måned. Aldri hatt fond. Anonymkode: 4a076...75b
newman01 Skrevet i går, 07:12 #17 Skrevet i går, 07:12 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du får jo skatt på "overskuddet" ditt da, så du må jo trekke fra det før du skryter av 14%. Og så lenge du har midlene innestående på fond, er de jo ikke anvendelige før du selger, i mellomtiden kan det komme et krakk i verdensøkonomien. Mange regner dette som svært sannsynlig i USA i løpet av de neste årene. Anonymkode: 998f5...d42 Med et verdensomspennende krakk er det en reell mulighet for at boligverdiene også får seg en dupp. Ikke alltid så lett å få ut huspenger i et slikt marked om man skulle trenge det. Det beste er å ha formuen sin litt spredt rundt. Tilgjengelig likviditet så man klarer uforutsette ting, noe fond for den lange avkastningen og en rasjonell størrelse på lånet 1
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #18 Skrevet 17 timer siden newman01 skrev (7 timer siden): Med et verdensomspennende krakk er det en reell mulighet for at boligverdiene også får seg en dupp. Ikke alltid så lett å få ut huspenger i et slikt marked om man skulle trenge det. Det beste er å ha formuen sin litt spredt rundt. Tilgjengelig likviditet så man klarer uforutsette ting, noe fond for den lange avkastningen og en rasjonell størrelse på lånet Har ca. 1/4 i fond jeg også, men siden jeg er eldre,- kun i rentefond. Så har jeg (vi) rundt 40% i bank, og resten i form av noen sølv/gullmynter i FG-godkjent sikkerhetsskap hjemme. (Ikke mer en hva en får plass til i lommene). Pluss hjemmet da, så klart. Anonymkode: 998f5...d42
newman01 Skrevet 16 timer siden #19 Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Har ca. 1/4 i fond jeg også, men siden jeg er eldre,- kun i rentefond. Så har jeg (vi) rundt 40% i bank, og resten i form av noen sølv/gullmynter i FG-godkjent sikkerhetsskap hjemme. (Ikke mer en hva en får plass til i lommene). Pluss hjemmet da, så klart. Anonymkode: 998f5...d42 Med tanke på at det koster rundt 40’000 for en mynt blir det fort plass til 4 millioner i den ene lomma…
Portia Catonis Skrevet 16 timer siden #20 Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (9 timer siden): Du får jo skatt på "overskuddet" ditt da, så du må jo trekke fra det før du skryter av 14%. Og så lenge du har midlene innestående på fond, er de jo ikke anvendelige før du selger, i mellomtiden kan det komme et krakk i verdensøkonomien. Mange regner dette som svært sannsynlig i USA i løpet av de neste årene. Anonymkode: 998f5...d42 Aksjesparekonto. Betaler ikke ei krone før jeg tar ut gevinst, og i mellomtiden drar jeg nytte av renters rente effekten i mange år fremover. Har selvfølgelig spredt risiko. Å investere de samme pengene i en bil er å garantere tap, siden biler taper seg i verdi. Krakk er det kun konspirasjonsteoretikerne på KG som er bekymret for. Og som andre allerede har nevnt i tråden; boligkrakk rammer hardere enn en dupp i aksjemarkedet gjør. Jeg har råd til å tape det jeg har investert, de fleste boligeiere har ikke det. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå