Gå til innhold

Influensa. Smittet på bussen?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.9.2026 den 22.07):

Jeg bor alene og jobber på eget kontor. Kan selvsagt ha blitt smittet på jobb, men jeg tror det er mest sannsynlig at de tettpakkede bussene jeg må ta hver morgen som har skylden. Der man står som sild i tønne. 

Jeg vurderer å kjøpe meg en bil, selv om jeg bor sentralt. 

Andre forslag til løsninger for å slippe å oppleve det samme igjen?

Anonymkode: 83c2a...b13

Enkleste forslag til løsning er munnbind, og en flaske handsprit på  lommen. Smitte sprer seg ikkje bare igiennom luftveiene, men like mye igjennom fysisk berøring så slik sett legger vi alle igjenn visittkortet over alt hvor vi færdes.

Personleg hygiene er det viktigste ledd i  forbygging av  smittespredning, og det å holde noe foran munnen når en hoster.  Noen er veldi sløve med å ta omsyn til andre her, og uforskammet  oppførsel.

Hvor lang tid det kan gå fra ein blir smittet,og til det slår ut i sykdom, og hvor syk ein blir er individielt, og avhengi av immuniteten. 

Anonymkode: 861dc...dce

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Personleg så trur eg det er uklokt å drive med massevaksinering mot influensa såfremt ein ikkje har underliggende sykdomer.  Til mer vi vaksineres til mindre motstandsdyktig blir ein mot  sesonginfluensa.  Dessuten er det viktig å sørge for å ha rimleg god  fysikk, og ha fokus på kostholdet.

Skrevet

Det er ikke influensa sesong ennå, og influensa er noe man faktisk får en sjelden gang, typ hvert 5.-10. år. Forkjølelsevirus er noe annet og det finnes det mange av. Kollektivtransport er en mulig kilde. Butikk, treningssenter, kafe, osv er andre kilder. Du kan jo sykle, ta sparkesykkel eller evt gå om det ikke er så langt. Men for min del høres det en smule hysterisk ut. Er vel en del av livet å ryke på en forkjølelse eller to ila året. Evt munnbind på bussen da, det er jo faktisk ganske effektivt. 

Anonymkode: 1ca15...cec

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Personleg så trur eg det er uklokt å drive med massevaksinering mot influensa såfremt ein ikkje har underliggende sykdomer.  Til mer vi vaksineres til mindre motstandsdyktig blir ein mot  sesonginfluensa.  Dessuten er det viktig å sørge for å ha rimleg god  fysikk, og ha fokus på kostholdet.

Det stemmer faktisk ikke. Man blir ikke mer motstandsdyktig av å få influensa fordi viruset som regel muterer. Det er fornuftig å vaksinere seg, det gjør immunforsvaret bedre- ikke mindre rustet. Normal vitenskap! 

Anonymkode: 1ca15...cec

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Vedkommende jeg siterte skrev som om alle får ettervirkninger. Det var det jeg svarte på, så dette visvas-svaret ditt kan du putte dit sola aldri skinner.

Anonymkode: dd107...30c

Wow, du har en dårlig dag eller er alltid så uhøflig? 

Anonymkode: b9c15...317

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Tror det går en del forkjølelser nå... Vi ble smittet første skoleuken og nå tror jeg at jeg får noe igjen.

Influensa kjenner jeg ingen som har skrytt på seg ennå,

Anonymkode: 5214c...f0c

Forkjøla jeg og, smittet av bekjent jeg snakket med på bussen. 

Anonymkode: 8a6aa...1e6

• Liker 1
Skrevet

Felles for alle som stadig er syke er at de er uhygieniske. Jeg har tatt buss i rushen i over 30 år og har ikke vært syk en eneste gang i den perioden. 

Anonymkode: b545e...2b7

Skrevet

Da gangene jeg har bodd i Oslo var jeg mye syk og ble stadig hostet på på banen/trikken/bussen. Den gang var det helt utenkelig å bruke munnbind, men ville gjort det nå om det fremdeles var en aktuell problemstilling for meg. Nå bor jeg mer landlig og tar toget hver dag til og fra jobb. Jeg pleier å sprite bordet når jeg setter meg og hendene når jeg skal av toget og setter meg et annet sted om noen i nærheten virker sjuke. 

Men; som et alternativt transportmiddel til buss foreslår jeg (el)sykkel. Jeg sykler hele året, med pigg på vinteren. Det er faktisk helt topp. Her jeg bor er det både svinkaldt og mye snø, men det funker helt supert. Bruker balaclava under hjelmen, gode hansker og dunkåpe. Enkelte dager har jeg også på meg overtrekksbukse. 

Skrevet
NoaideBiehtar skrev (På 7.9.2026 den 8.06):

Vedkommende gjør jo ikke det? Vedkommende skriver KAN. Hvordan greier du å tolke det til å gjelde alle? 

Enig i at det er allmennkunnskap. Det er mye folkehelse i å forhindre disse infeksjonene i utgangspunktet. 

Ok, du får peke på KAN i innlegget. Jeg har lest innlegget flere ganger og ser ikke ordet KAN.

AnonymBruker skrev (På 6.9.2026 den 19.54):

Nei, men det er kjent at influensa har disse ettervirkningene som brukeren du siterte påpeker, også for folk som i utgangspunktet er friske. 

Anonymkode: 21f47...224

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.9.2026 den 18.32):

Wow, du har en dårlig dag eller er alltid så uhøflig? 

Frekke innlegg får frekke svar.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ok, du får peke på KAN i innlegget. Jeg har lest innlegget flere ganger og ser ikke ordet KAN.

AnonymBruker skrev (På 6.9.2026 den 10.11):

Hvilken skade kan man få av å bli smittet?

Værsågod: 

AnonymBruker skrev (På 6.9.2026 den 13.44):

Bortsett fra at selve influensaen kan være farlig i seg selv, og til og med dødelig for en del mennesker, så kan man også få andre skader. Du får bla. en (riktignok midlertidig) økt risiko for hjerteinfarkt og hjerneslag etter influensainfeksjon pga. betennelsesreaksjonen influensaen skaper i kroppen. Du kan få utmattelse, kroniske luftveisplager og andre symptomer som varer lenge. Det er risiko for farlige sekundærinfeksjoner når immunforsvaret er svekket. Med hver infeksjon øker sjansen for at autoimmunsykdom kan blusse opp. Hvis man er uheldig kan man trigge diabetes type 1 eller Guillain-Barré. Lista går jo on and on.. Det finnes ingen fordeler, bare ulemper. Ikke er influensa i seg selv noe godt heller, bare plagsomt og vondt. Det er best å unngå det hvis man kan.

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Frekke innlegg får frekke svar.

Det er ikke frekt å påpeke at argumentasjonen din var ulogisk, men du likte ikke å høre det så du ba meg stikke svaret i rumpa? Do better.

• Liker 1
Skrevet
NoaideBiehtar skrev (1 time siden):

Værsågod: 

Hvorfor drar du inn et annet innlegg enn det jeg svarte på?

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det er ikke frekt å påpeke at argumentasjonen din var ulogisk, men du likte ikke å høre det så du ba meg stikke svaret i rumpa? Do better.

Do better? Altså jeg gir fullstendig blaffen i hva du mener. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Do better? Altså jeg gir fullstendig blaffen i hva du mener. 

Det handler om vanlig folkeskikk og hva som er ok oppførsel mot andre, ikke hva jeg mener.

Skrevet

Jeg var syk hele tiden da jeg pendlet med buss. Det var nok en kombinasjon med at jeg hadde for lite søvn, var sliten, og så alle virusene på bussene. Det gikk ikke helt bra for meg. 

Nå er det mye hjemmekontor, sove til 07:40, og jeg har ikke vært syk på veldig lenge. 

Anonymkode: 45b0f...783

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det handler om vanlig folkeskikk og hva som er ok oppførsel mot andre, ikke hva jeg mener.

Bla-bla 🥱

Skrevet

Hvis du ønsker å unngå smitte. Så bruk munnbind og håndsprit. Men du kan bli veldig tør hjos du skal sprite hendene hver gang du tar borti noe. 

Ta vaksinen når den kommer. 

Anonymkode: 7b9f3...fd1

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor drar du inn et annet innlegg enn det jeg svarte på?

Du har da svart AB.. 317 også. 

Men du kan jo heller da vise hvor den andre AB-en skriver som om alle får ettervirkninger. Begge skriver om økt risiko - vet du hva økt risiko betyr? 

Økt risiko betyr hvertfall ikke at alle opplever konsekvensene av risikoen. 

Du prøver deg hardt på en stråmann her. Ingen har hevdet at influensa gir negative ettervirkninger for alle. 

Men risikoen er økt, og de fleste som har økt risiko vil aldri få vite om det. Hvis jeg smittes av influensa, og i ukene etter har økt risiko for slag, men ikke får slag, så betyr det ikke at prosessene i kroppen som ga økt fare for slag ikke fant sted. 

Om du røyker, men ikke får sykdommer av det, så betyr det ikke at røyken hadde 0 negativ effekt på kroppen din. At et negativt utfall ikke har funnet sted er ikke bevis for at kroppen din ikke har blitt påvirket. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...