Gå til innhold

Influensa. Smittet på bussen?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg bor alene og jobber på eget kontor. Kan selvsagt ha blitt smittet på jobb, men jeg tror det er mest sannsynlig at de tettpakkede bussene jeg må ta hver morgen som har skylden. Der man står som sild i tønne. 

Jeg vurderer å kjøpe meg en bil, selv om jeg bor sentralt. 

Andre forslag til løsninger for å slippe å oppleve det samme igjen?

Anonymkode: 83c2a...b13

Videoannonse
Annonse
Skrevet

sannsynlig ja, men du kan like gjerne ha blitt smittet på butikken, treningssenter osv...Sikker på det er influensa? Trodde ikke den har startet helt ennå. Men går en heftig runde forkjølelse...

Anonymkode: 29b16...bd8

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Forbigående influensa er en av de tingene man bare må regne med å få et par ganger i løpet av livet. Skal du forsikre deg unna det vil du ødelegge livet ditt. 

Hilsen tidligere OCD-pasient som prøvde å gjøre nøyaktig det. 

Anonymkode: 1bd0e...edd

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Ta vaksinen årlig og håp på det beste?

Det er uvanlig å ha influensa mer enn et par-tre ganger gjennom livet. 

Anonymkode: ee42d...3e9

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg bor alene og jobber på eget kontor. Kan selvsagt ha blitt smittet på jobb, men jeg tror det er mest sannsynlig at de tettpakkede bussene jeg må ta hver morgen som har skylden. Der man står som sild i tønne. 

Influensavaksine funker ganske greit. Men sesongens vaksine blir ikke tilgjengelig før i oktober. Tviler på du har fått influensa. Mye andre luftveisvirus man kan få. 

Anonymkode: 21f47...224

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg bruker kollektivt så og si daglig, jobber på travel akuttavdeling på sykehus, og er aldri syk. Så har du de som bor alene, ikke jobber og kjører bil som er syke hele tiden. Er nok litt tilfeldig gitt. 

Anonymkode: a6b76...f8c

• Liker 4
Skrevet

Ja kollektivtransport i rushtiden er en enorm smittekilde.

Husker jeg pendlet med toget fra Lillestrøm til Oslo i et år for skole og jeg var sammenhengende syk hele det året. Hver gang jeg begynte å bli bedre ble jeg smittet på nytt av et annet virus. Og det var ikke rart siden man stod som sild i tønne på det toget, og det var alltid noen som hostet innenfor 5 meters avstand.

Anonymkode: 827a5...787

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Gå. Bruk hansker, flere har tatt i dørhåndtakene.

Ikke ta heis.

Få dagligvarer levert på døra. Bruk hansker, flere har tatt i varene.

Anonymkode: 933ff...2c6

• Liker 1
Skrevet

Går du ikke i butikk? Handle Senter? 

Kantine på jobben? Går du på do på jobben? Mange steder å bli smittet 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Vanskelig å beskytte seg mot smitte uten å isolere seg fullstendig. Kan også bli smittet når du taster koden på en betalingsterminal, holder i rekkverket i ei trapp eller går forbi noen på gata som puster ut smitte.

Beste tror jeg er å spise sunt, passe på å få nok vitaminer slik at immunforsvaret er i topptrim, og ellers oppføre seg normalt.

Anonymkode: 787a3...ca3

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Vaksine og maske på tettpakka buss?

Anonymkode: 8a6aa...1e6

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Folk kan være smittet av virus og skille de ut uten å se syke ut. Det er umulig å beskytte seg. Vaksine + maske på kollektiv fungerer.

Anonymkode: 0c36e...c8e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

sannsynlig ja, men du kan like gjerne ha blitt smittet på butikken, treningssenter osv...Sikker på det er influensa? Trodde ikke den har startet helt ennå. Men går en heftig runde forkjølelse...

Folk folk som har reist utenlands drar med seg dritten året rundt.

Nå er influensa toppen Bla i Thailand.   Typisk å bli smittet av noen som har vært der nå om dagen. 

Anonymkode: 2872a...7e1

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Gå. Bruk hansker, flere har tatt i dørhåndtakene.

Ikke ta heis.

Få dagligvarer levert på døra. Bruk hansker, flere har tatt i varene.

Anonymkode: 933ff...2c6

Influensa og forkjølelse smitter for det meste ved dråpesmitte. Kontaktsmitte via hender er noe en ubetydelig liten risiko for disse sykdommene. Omgangssyke derimot smitter mye ved kontaktsmitte via hender ofte på toaletter eller buffet mat, ol.

Anonymkode: 827a5...787

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Joda, folk har testet positiv på sykehuset jeg jobber. 

Anonymkode: ca195...9f8

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Joda, folk har testet positiv på sykehuset jeg jobber. 

Anonymkode: ca195...9f8

Du har rett i at det er tilfeller, ifølge FHI ligger det på 2 % av analyserte prøver , noe som er svært lavt nivå.   Man må opp til 10 % for at man skal kunne si at utbrudd har startet.  Og 2 % regnes som at sesongen enda ikke har begynt.  

Men klart, det finnes tydeligvis sporadiske tilfeller. Det sagt, så betyr det ikke at TS har fått influensa, det er mange som bruker influensa- begrepet bare de får en luftinfeksjon og feber. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

...

Men klart, det finnes tydeligvis sporadiske tilfeller. Det sagt, så betyr det ikke at TS har fått influensa, det er mange som bruker influensa- begrepet bare de får en luftinfeksjon og feber. 

Det du skriver jeg tror jeg absolutt stemmer. 4 nys og litt rennende nese så er det influensa - ikke!

Det er ikke uten grunn at vaksinen mot årets influensa ikke er kommet enda. 

• Liker 4
Skrevet
Brunhilde skrev (Akkurat nå):

Det du skriver jeg tror jeg absolutt stemmer. 4 nys og litt rennende nese så er det influensa - ikke!

Det er ikke uten grunn at vaksinen mot årets influensa ikke er kommet enda. 

Du får ta deg en tur til de landene der influensa herjer nå,eller opphold deg sammen med noen som har vært der og har blitt smittet....

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Du får ta deg en tur til de landene der influensa herjer nå,eller opphold deg sammen med noen som har vært der og har blitt smittet....

Hvorfor i all verden skulle jeg gjøre det? Er du helt idiot?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ja, når man står tettpakket slik som på bussen er sjansen for å smitte andre veldig mye større. Bil høres ut som en god ide. Det er ikke sunt å bli smittet hele tida, man får økt risiko for å bli skadet av det for hver gang det skjer. Best å la det være hvis du kan.

Anonymkode: b9c15...317

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...