AnonymBruker Skrevet 5. september #21 Skrevet 5. september Nå har meg-meg-meg-tankegangen og ideologien om konsumerisme overtatt. En veldig trist utvikling. Men det har derimot ingenting med sosialisme eller kommunisme å gjøre... Anonymkode: 20169...157 2 3
AnonymBruker Skrevet 5. september #22 Skrevet 5. september Kanskje er det derfor det står at du ikke skal dømme. At det er gud selv som gir sin straff. Jeg er vokst opp i et kristent land, med kristne verdier. Jeg hadde en barnetro, den bsrnetroen døde med fordømmelse og bli nektet å leke med et par naboer pga en barbie dukke. Istedenfor å si fra at jeg ikke fikk lov å ta den med dit, smalt de ytterdøra i fleisen på meg 8 år gammel, og fikk aldri lov å komme tilbake. Jeg følte på en fordømmelse og en sterk avvisning, jeg var ikke velkommen pga en filleting og jeg begynte fra da å se hvor dømmende religiøse er. Neste fordømnelse og avvising. Jeg fikk en ny nabo. Jeg visste ikke at de var troende. Så jeg spurte om hun ville være med på ungdomsklubben, så hun kunne bli kjent med de andre på stedet. Kom for å hente henne, og møtte en sur voksen i døra, og fikk døra i fleisen på ny. Med streng beskjed om å ikke vise meg der igjen. Uten forklaring eller ny sjanse. Var først etterpå jeg fikk vite de var religiøse. Så jeg lærte at religiøse måtte man holde seg unna. Jeg sluttet med barnetro, og av respekt for kirken, så har jeg valgt å ikke konfirmere meg, gifte meg eller døpe mine barn i kirken, fordi jeg kan ikke stå i guds hus å love alt dette i guds tro eller love å oppdra mine barn i guds tro.ikke vil jeg det heller. Fordi for meg er det viktig å ikke dømme , og være raus å ha plass til alle. Jeg har vokst opp med kirkens fordømmelse av homofile og mye annet som jeg hater. Jeg er på ingen måte homofil selv. Men hvordan de blir møtt, er ikke i guds ånd. Så jeg tenker ikke at gud har folatt norge om det finnes noen, men at kristneog religiøse, misbruker guds navn og er blitt alt for fordømnede i guds ord. Og det har pågått lenge. I voksen alder ble jeg venn med en kristen. Jeg trodde vi hadde gjensidig respekt for våre tros forskjeller. Jeg tror på moderjord og menneskerettigheter. Og har valgt humanetiske sermonier, fordi det er i tråd med verdier iht menneskerettigheter. Og det ble en avstand når mine barn ikke valgte å konfirmere seg i kirken. Menigheter blir mer og mer lukket, mer og mer fordønnende. Og mer og mer avstand til alle som ikke deler sitt syn. Det er super måte å lage steile avstander mellom religilse, og ikke religiøse og de som vipper. Hilsen hun som ikke vil være med i klubben som fordømner alt som ikke står for meg. Jeg er mer raus enn det kristendommen har blitt. Anonymkode: e2b04...3fb 1 1
Apis Skrevet 5. september #23 Skrevet 5. september AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Kanskje er det derfor det står at du ikke skal dømme. At det er gud selv som gir sin straff. Jeg er vokst opp i et kristent land, med kristne verdier. Jeg hadde en barnetro, den bsrnetroen døde med fordømmelse og bli nektet å leke med et par naboer pga en barbie dukke. Istedenfor å si fra at jeg ikke fikk lov å ta den med dit, smalt de ytterdøra i fleisen på meg 8 år gammel, og fikk aldri lov å komme tilbake. Jeg følte på en fordømmelse og en sterk avvisning, jeg var ikke velkommen pga en filleting og jeg begynte fra da å se hvor dømmende religiøse er. Neste fordømnelse og avvising. Jeg fikk en ny nabo. Jeg visste ikke at de var troende. Så jeg spurte om hun ville være med på ungdomsklubben, så hun kunne bli kjent med de andre på stedet. Kom for å hente henne, og møtte en sur voksen i døra, og fikk døra i fleisen på ny. Med streng beskjed om å ikke vise meg der igjen. Uten forklaring eller ny sjanse. Var først etterpå jeg fikk vite de var religiøse. Så jeg lærte at religiøse måtte man holde seg unna. Jeg sluttet med barnetro, og av respekt for kirken, så har jeg valgt å ikke konfirmere meg, gifte meg eller døpe mine barn i kirken, fordi jeg kan ikke stå i guds hus å love alt dette i guds tro eller love å oppdra mine barn i guds tro.ikke vil jeg det heller. Fordi for meg er det viktig å ikke dømme , og være raus å ha plass til alle. Jeg har vokst opp med kirkens fordømmelse av homofile og mye annet som jeg hater. Jeg er på ingen måte homofil selv. Men hvordan de blir møtt, er ikke i guds ånd. Så jeg tenker ikke at gud har folatt norge om det finnes noen, men at kristneog religiøse, misbruker guds navn og er blitt alt for fordømnede i guds ord. Og det har pågått lenge. I voksen alder ble jeg venn med en kristen. Jeg trodde vi hadde gjensidig respekt for våre tros forskjeller. Jeg tror på moderjord og menneskerettigheter. Og har valgt humanetiske sermonier, fordi det er i tråd med verdier iht menneskerettigheter. Og det ble en avstand når mine barn ikke valgte å konfirmere seg i kirken. Menigheter blir mer og mer lukket, mer og mer fordønnende. Og mer og mer avstand til alle som ikke deler sitt syn. Det er super måte å lage steile avstander mellom religilse, og ikke religiøse og de som vipper. Hilsen hun som ikke vil være med i klubben som fordømner alt som ikke står for meg. Jeg er mer raus enn det kristendommen har blitt. Anonymkode: e2b04...3fb Da var det ikke Jesus du møtte, for å si det sånn, Jeg syntes jeg ser to retninger innen kristendom, den gammeltestamentlige og de som tenker at Jesus var en kul fyr.
Hmmmmmm Skrevet 5. september #24 Skrevet 5. september Jeg har alltid lurt på hvorfor det er så vanskelig for troende og tro i stillhet? Hvorfor må de verve folk ? Er ikke tro personlig. Jeg klarer fint å være ateist alene om det kom til det! Sitat Sitat 4
AnonymBruker Skrevet 5. september #25 Skrevet 5. september AnonymBruker skrev (6 timer siden): Snart blir kristne forfulgte igjen, Romertiden kommer tilbake, og det vi alle må tilbe er "vitenskapen". Ikke ordentlig vitenskap selvsagt, men en forkrøplet versjon av den der alt vi vet akkurat nå er hugget i stein og alt annet er kjetteri. Anonymkode: 33fc3...63d Hva er ordentlig vitenskap ? Anonymkode: 53c15...066 2
AnonymBruker Skrevet 5. september #26 Skrevet 5. september AnonymBruker skrev (10 timer siden): Ser ikke problemet. eineste potensielle problemet eg ser er at all den tid vi ikkje bryr oss om religion er det god plass til dei som gjer det. F.eks muslimar. Moderat islam er jo ikkje noko problem, men det blir kritisk når ein kjem til "allahu akbar" etterfulgt av diverse ekplosjonar Anonymkode: ee642...d1e 1
AnonymBruker Skrevet 5. september #27 Skrevet 5. september Her i Skandinavia har det spredt seg en myte om at forskere og vitenskapsmenn (som har høy status) ikke er religiøse og det bruker humanetikere i argumentasjonen. En amerikansk statistisk undersøkelse kunne konkludere med at 51 prosent av de amerikanske forskerne i undersøkelsen hadde en gudstro. De skiller mellom tro og vitenskap som rett er. Folk tror ofte at de må velge mellom enten tro eller vitenskap istedenfor å kunne inkludere begge i livet sitt. Religionsvitenskap underviser i at etikken til humanetikere har sitt grunnlag i den kristne etikken, men de har bare tatt bort gudstroen. Jeg har det fra en forelesning så kan ikke gi dere kilde på det. Anonymkode: f62cb...38f 1
AnonymBruker Skrevet 5. september #28 Skrevet 5. september AnonymBruker skrev (8 timer siden): Neste steg da er å melde seg ut av kirken. Det gjør jo ikke folk. Synes det er merkelig å være medlem av ett trosamfunn når man ikke tror. Anonymkode: 54e24...e9c Hva godt skulle det føre med seg? Det betyr i praksis at det blir mer penger til andre religioner, og jeg ønsker ikke det. Er ikke kristen, men medlem av statskirken. Er like mye imot andre religioner og ønsker ikke å bidra til at de får enda mer penger tilført fra den norske stat. Så dersom jeg skulle melde meg ut av kirken måtte jeg samtidig meldt meg inn i Humanetisk forbund el. Anonymkode: cec46...36d 1
AnonymBruker Skrevet 5. september #29 Skrevet 5. september Jeg er alternativ spirituell, men ser ikke på meg som religiøs. Det er mange i Norge som heller ikke ser på seg som kristne eller religiøse, men de tror likevel på noe mer. De tror på en gudskraft på en måte eller universet. Vi er alle en del av gud. Vi er guds hender her. Vi skaper vår egen virkelighet i samarbeid med andre og de vi er i kontakt med. Anonymkode: 81249...bc3 1
AnonymBruker Skrevet 6. september #30 Skrevet 6. september AnonymBruker skrev (På 5.9.2026 den 9.21): Hva er ordentlig vitenskap ? Anonymkode: 53c15...066 Ordentlig vitenskap er vitenskap som stadig undersøker, og som ikke bestemmer seg for at ting ikke eksisterer fordi "det er ikke vitenskapelig bevist". Anonymkode: 33fc3...63d
AnonymBruker Skrevet 7. september #31 Skrevet 7. september AnonymBruker skrev (På 6.9.2026 den 15.52): Ordentlig vitenskap er vitenskap som stadig undersøker, og som ikke bestemmer seg for at ting ikke eksisterer fordi "det er ikke vitenskapelig bevist". Anonymkode: 33fc3...63d Tenker du da på at vitenskapen ikke vil "forske" på gud? Anonymkode: 53c15...066 2
Panhum Skrevet 7. september #32 Skrevet 7. september Det er en Gud inni oss hvis vi ber om hjelp, det er vel dette nordmenn har snudd ryggen til da, at de gjør noe annet enn det som er riktig. Samtidig ser de ikke friske ut
AnonymBruker Skrevet 7. september #33 Skrevet 7. september AnonymBruker skrev (På 5.9.2026 den 3.42): Neste steg da er å melde seg ut av kirken. Det gjør jo ikke folk. Synes det er merkelig å være medlem av ett trosamfunn når man ikke tror. Anonymkode: 54e24...e9c Noen tror på troen. Uten å tro selv kan man likevel tro at troen er bra for mange. Er det galt? Jeg ser ikke helt det. Litt som å tenke at det er hyggelig at små barn tror på julenissen i jula. Anonymkode: 6997b...b9c 1
AnonymBruker Skrevet 7. september #34 Skrevet 7. september Folk kan lese, folk kan søke, folk er veldig klar over at det finnes en stor verden der Bibelen mange steder betyr lite og ingenting, og livet fungerer der også. Kirken er heller ikke lenger et sosialt samlingspunkt i stor grad, eller en unnskyldning for å ikke jobbe. Selv vokste jeg opp i kristent miljø, men så leste jeg hele Bibelen, og det var den troen. Grusom bok! Anonymkode: 6ba17...b71 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. september #35 Skrevet 8. september Dessverre. Heldigvis ser vi en slags vekkelse i disse dager. Mange unge mennesker søker til kristendommen. Det er nok også slik at vi alltid vil ha religion. Om kristendommen skulle bli "fordrevet", hva sitter vi da igjen med? Islam? Og vil vi i Norge ha et samfunn der den eneste religionen er Islam? Heldigvis er det ikke slik enda. Anonymkode: 62b92...ea3 1
BBB12345 Skrevet 8. september #36 Skrevet 8. september AnonymBruker skrev (På 4.9.2026 den 22.42): Undersøkelser viser at 70 prosent av det norske folk ikke har noen religiøse interesser i det hele tatt. Så kan en spørre: Når skjedde dette, at vi gikk fra å være et kristent land til å bli et etterkristent land? Dette er jo en prosess som har gått gradvis, men på 60- og 70-tallet fikk vi en rekke saker som vitner om at det skjedde en ny orientering i samfunnet. Slik som kvinnekamp, likestilling, kvinnelige prester og abortlov. På 80-tallet ble denne prosessen ført videre ved at samboerskap og homofilt samliv ble stadig mer vanlig. Den viktigste kamparenaen har allikevel vært skoleverket. I 1969 opphørte kristendomsfaget å være kirkens dåpsundervisning. Og i 2008 ble den kristne formålsparagrafen både for grunnskolen og barnehagene strøket. Gjennom alle disse sakene er verdinormene i samfunnet blitt omdefinert. Det kristne verdisynet er gradvis, men systematisk blitt fortrengt. På slutten av 1980-tallet var disse endringene i det store og hele gjennomført. Samfunnet var blitt sekulært, og kristendommen hadde mistet sin kraft, sin påvirkningskraft. Sosialismen la helt fra begynnelsen kristendommen for hat. Kirken og de kristne ble blinket ut som hovedmotstandere sammen med borgerskapet. Religionen var i sin tur undertrykkende og et resultat av klassemotsetningene. Kampen mot kristendommen var en del av den kommunistiske arv. Man taler ikke lenger om det klasseløse samfunn, men man har fått andre ord og uttrykk som mener omtrent det samme, som når Støre snakker om fellesskapet eller velferdsstaten. Det er også det klasseløse samfunn. Den bokstavtro forståelsen av Bibelen ble angrepet. Undrene i Bibelen skulle ut, og all snakk om vredens Gud og all snakk om fortapelse skulle selvsagt også ut. Man snakker ikke lenger om Det Gamle Testamentet. Den Gud vi i dag møter i kirken, er generøs, inkluderende og nådig. Han krever ikke offer eller stedfortredende straffelidelse for å tilgi synd. Kirkens prioritering nummer én har blitt fellesskap og hygge. All tale om vredens Gud og menneskets fall i synd og behov for frelse er borte. Men for oss som henger fast ved Ordet, er det godt å få rettet blikket mot det ene nødvendige: Herren Jesus Kristus. Vårt rike er allikevel ikke av denne verden. Her på jorden er vi fremmede og utlendinger. Forfølgelsen skaper et himmelsk sinn, og det er et gode. Vi skal løpe i den kamp som er oss foresatt, idet vi ser på troens opphavsmann og fullender, Jesus Kristus. Det er ingen byrde. Det er et privilegium. Anonymkode: 53c15...066 Alle land som har blitt rike har samtidig blitt mindre religiøse.. nesten uten unntak gjennom verdens historien.
AnonymBruker Skrevet 8. september #37 Skrevet 8. september Religion hører fortiden til. Anonymkode: 90676...d98 2 1
AnonymBruker Skrevet 8. september #38 Skrevet 8. september BBB12345 skrev (9 timer siden): Alle land som har blitt rike har samtidig blitt mindre religiøse.. nesten uten unntak gjennom verdens historien. Folk tilber mammon og glemmer Gud. Anonymkode: 53c15...066 1
AnonymBruker Skrevet 8. september #39 Skrevet 8. september Jeg tok mine to barn med i kirken. Flere ganger, i kor, på tilstelninger og gudstjeneste. Ungene ville ikke mer etter 3 år, og jeg ble faktisk litt lettet. Vi fikk aldri følelsen av å være inkludert. Vet flere har opplevd det samme. Kanskje noe ligger der. Det felleskapet man snakker om, er ofte ikke så veldig inkluderende, tvertimot. Anonymkode: 6989f...85a
AnonymBruker Skrevet 8. september #40 Skrevet 8. september Slik har det vært i mange år, og godt er det! Kjenner knapt noen kristne, sånn bortsett fra de som kun ser på seg som kristen i dåp og bryllup Anonymkode: 81341...28e 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå