AnonymBruker Skrevet fredag kl. 20:42 #1 Skrevet fredag kl. 20:42 Undersøkelser viser at 70 prosent av det norske folk ikke har noen religiøse interesser i det hele tatt. Så kan en spørre: Når skjedde dette, at vi gikk fra å være et kristent land til å bli et etterkristent land? Dette er jo en prosess som har gått gradvis, men på 60- og 70-tallet fikk vi en rekke saker som vitner om at det skjedde en ny orientering i samfunnet. Slik som kvinnekamp, likestilling, kvinnelige prester og abortlov. På 80-tallet ble denne prosessen ført videre ved at samboerskap og homofilt samliv ble stadig mer vanlig. Den viktigste kamparenaen har allikevel vært skoleverket. I 1969 opphørte kristendomsfaget å være kirkens dåpsundervisning. Og i 2008 ble den kristne formålsparagrafen både for grunnskolen og barnehagene strøket. Gjennom alle disse sakene er verdinormene i samfunnet blitt omdefinert. Det kristne verdisynet er gradvis, men systematisk blitt fortrengt. På slutten av 1980-tallet var disse endringene i det store og hele gjennomført. Samfunnet var blitt sekulært, og kristendommen hadde mistet sin kraft, sin påvirkningskraft. Sosialismen la helt fra begynnelsen kristendommen for hat. Kirken og de kristne ble blinket ut som hovedmotstandere sammen med borgerskapet. Religionen var i sin tur undertrykkende og et resultat av klassemotsetningene. Kampen mot kristendommen var en del av den kommunistiske arv. Man taler ikke lenger om det klasseløse samfunn, men man har fått andre ord og uttrykk som mener omtrent det samme, som når Støre snakker om fellesskapet eller velferdsstaten. Det er også det klasseløse samfunn. Den bokstavtro forståelsen av Bibelen ble angrepet. Undrene i Bibelen skulle ut, og all snakk om vredens Gud og all snakk om fortapelse skulle selvsagt også ut. Man snakker ikke lenger om Det Gamle Testamentet. Den Gud vi i dag møter i kirken, er generøs, inkluderende og nådig. Han krever ikke offer eller stedfortredende straffelidelse for å tilgi synd. Kirkens prioritering nummer én har blitt fellesskap og hygge. All tale om vredens Gud og menneskets fall i synd og behov for frelse er borte. Men for oss som henger fast ved Ordet, er det godt å få rettet blikket mot det ene nødvendige: Herren Jesus Kristus. Vårt rike er allikevel ikke av denne verden. Her på jorden er vi fremmede og utlendinger. Forfølgelsen skaper et himmelsk sinn, og det er et gode. Vi skal løpe i den kamp som er oss foresatt, idet vi ser på troens opphavsmann og fullender, Jesus Kristus. Det er ingen byrde. Det er et privilegium. Anonymkode: 53c15...066
frenchygirl Skrevet fredag kl. 20:56 #3 Skrevet fredag kl. 20:56 Kristendommen har ikke levevilkår i et opplyst, likestilt samfunn. Heldigvis ❤️ 12 1 6
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 21:01 #4 Skrevet fredag kl. 21:01 Ser ikke problemet. Anonymkode: fd136...da6 5 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 21:06 #5 Skrevet fredag kl. 21:06 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): kvinnekamp, likestilling, kvinnelige prester og abortlov. På 80-tallet ble denne prosessen ført videre ved at samboerskap og homofilt samliv ble stadig mer vanlig. Anonymkode: 53c15...066 Og alt dette ville de "ordentlige" kristne ikke ha noe av. Det er bra at de er i mindretall. Anonymkode: ec541...dfc 12 4
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 21:11 #6 Skrevet fredag kl. 21:11 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Samfunnet var blitt sekulært, og kristendommen hadde mistet sin kraft, sin påvirkningskraft. Takk gud. Er sjokkerende at det finnes folk i 2026 som tror på denne galskapen. Tenk å hente moraliteten og etikken sin fra en middelmådig fantasy fortelling fra oldtiden. De religiøse dømmes ikke i nærheten nok, for sin galskap. Hvis du tror på Abrahams gud(uansett hvilken utgave), så er du værre en flatearthers. For Kristendommen greier å levere mindre bevis for sykere påstander. Anonymkode: 1d69c...029 5 1 6
Hololo Skrevet fredag kl. 21:17 #9 Skrevet fredag kl. 21:17 Ja vi jobber oss mot 100% ikke troende, det tar tid men vi nærme oss, Målet er 90% innen 2035. 5 2 3
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 21:21 #10 Skrevet fredag kl. 21:21 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Vårt rike er allikevel ikke av denne verden. Her på jorden er vi fremmede og utlendinger. Anonymkode: 53c15...066 Du kan jo dra hvis du ikke trives her? Anonymkode: ec541...dfc 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 21:21 #11 Skrevet fredag kl. 21:21 Nå har de samme menneskene, som tidligere var kristne, blitt woke, så det er ikke mangel på overlegen moral, og det å gå rundt og dømmer mennesker. Anonymkode: 1c58e...f1e 1
Kålrota Skrevet fredag kl. 21:22 #12 Skrevet fredag kl. 21:22 Jeg er sjeleglad for utviklingen, alle er forskjellige. Dere må gjerne tro på hvem eller hva dere vil, bare ikke bland meg inn i det. 3 1 3
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 21:26 #13 Skrevet fredag kl. 21:26 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Så kan en spørre: Når skjedde dette, at vi gikk fra å være et kristent land til å bli et etterkristent land? Det skjedde da vi ble et opplyst samfunn. Når høyere utdannelse ble normen. Takk og lov for det. Måtte all, ja alle, religioner forsvinne fra jorda. Jo før jo bedre. Anonymkode: c01ef...1d3 7 3
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 21:27 #14 Skrevet fredag kl. 21:27 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Undersøkelser viser at 70 prosent av det norske folk ikke har noen religiøse interesser i det hele tatt. Så kan en spørre: Når skjedde dette, at vi gikk fra å være et kristent land til å bli et etterkristent land? Dette er jo en prosess som har gått gradvis, men på 60- og 70-tallet fikk vi en rekke saker som vitner om at det skjedde en ny orientering i samfunnet. Slik som kvinnekamp, likestilling, kvinnelige prester og abortlov. På 80-tallet ble denne prosessen ført videre ved at samboerskap og homofilt samliv ble stadig mer vanlig. Den viktigste kamparenaen har allikevel vært skoleverket. I 1969 opphørte kristendomsfaget å være kirkens dåpsundervisning. Og i 2008 ble den kristne formålsparagrafen både for grunnskolen og barnehagene strøket. Gjennom alle disse sakene er verdinormene i samfunnet blitt omdefinert. Det kristne verdisynet er gradvis, men systematisk blitt fortrengt. På slutten av 1980-tallet var disse endringene i det store og hele gjennomført. Samfunnet var blitt sekulært, og kristendommen hadde mistet sin kraft, sin påvirkningskraft. Sosialismen la helt fra begynnelsen kristendommen for hat. Kirken og de kristne ble blinket ut som hovedmotstandere sammen med borgerskapet. Religionen var i sin tur undertrykkende og et resultat av klassemotsetningene. Kampen mot kristendommen var en del av den kommunistiske arv. Man taler ikke lenger om det klasseløse samfunn, men man har fått andre ord og uttrykk som mener omtrent det samme, som når Støre snakker om fellesskapet eller velferdsstaten. Det er også det klasseløse samfunn. Den bokstavtro forståelsen av Bibelen ble angrepet. Undrene i Bibelen skulle ut, og all snakk om vredens Gud og all snakk om fortapelse skulle selvsagt også ut. Man snakker ikke lenger om Det Gamle Testamentet. Den Gud vi i dag møter i kirken, er generøs, inkluderende og nådig. Han krever ikke offer eller stedfortredende straffelidelse for å tilgi synd. Kirkens prioritering nummer én har blitt fellesskap og hygge. All tale om vredens Gud og menneskets fall i synd og behov for frelse er borte. Men for oss som henger fast ved Ordet, er det godt å få rettet blikket mot det ene nødvendige: Herren Jesus Kristus. Vårt rike er allikevel ikke av denne verden. Her på jorden er vi fremmede og utlendinger. Forfølgelsen skaper et himmelsk sinn, og det er et gode. Vi skal løpe i den kamp som er oss foresatt, idet vi ser på troens opphavsmann og fullender, Jesus Kristus. Det er ingen byrde. Det er et privilegium. Anonymkode: 53c15...066 Jeg er ganske sterk i troen, det er viktig for meg, men du er på ville veier, bro'. Bibelen tar visstnok opp penger veldig mye oftere enn f eks. homofili, som er nevnt ca. to ganger. To gode sitater om omsorg vs rikdom: Kamelen og nåløyet (Lukas 18.25] og ordene til Jesus om at alt som blir gjort mot en av de minste (de fattige, de utstøtte, flyktningene, dyrene, ofrene for krig og undertrykkelse) blir gjort mot ham( Matteus 25.40). Se på Paven, han er en god kristen. Han står på de fattige og undertryktes side. Anonymkode: 7960b...4e9 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 21:29 #15 Skrevet fredag kl. 21:29 Når du ser hva som ble innført, når kristendommen fikk mindre makt, er det så rart kristemdommen ble lagt for hat? Det er jo en direkte trussel for mange sine liv. Anonymkode: 8f8f3...558 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 21:31 #16 Skrevet fredag kl. 21:31 Mulig folk har satt seg inn i hvordan Kristendommen/kristningen slaktet ned befolkningen i "Norge" og ellers nærliggende områder den tid Skal bare litt over 10-1200 år tilbake før en hvit mann kunne drepe Norrøn religion.... Utrolig stygg historie. Selv tror jeg og ber til Gud. Var jo tvang i min barndom og ungdom.... Men alle skjønner vel at det ikke finnes noen "der oppe". Ren logikk og dumskap om så tro. Men all religion og religiøs krig bortsett fra Katolisismen har vel utryddet mer enn å ha laget mennesker 😅 Anonymkode: 6b066...17f
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 21:33 #17 Skrevet fredag kl. 21:33 Jeg er i utgangspunktet glad for at vi blir mer sekulariserte. Land der religion står sterkt er dessverre ofte mer intolerante enn mange land der religion står svakere; ikke fordi religion trenger å være intolerant, men på grunn av de ulike retningene og fortolkningene. Dessverre gjør jo det at mange ikke mener religion er forenelig med det samfunnet vi ønsker. Jeg kjenner mange kristne som ønsker å ta et oppgjør med det deres menigheter har gjort og ment offentlig, men som i stedet møter mennesker som mener at kristendommen ikke tillater det synet de ønsker. Noen av de som prøver å forene dem blir grovt hetset fra begge hold, både fra kristne og fra folk som skriker ut hvor grusomme kristne er. Mange kristne jeg kjenner er hyggeligere enn mange ateister, og, selv om jeg selv er ateist, er det overraskende mange som er belærende og arrogante hvis humanitet kun er et spill for galleriet. Jeg var selv skeptisk, vokste opp med skepsis hjemmefra, men de eneste som tok meg inn i varmen da jeg ble mobbet og utestengt var den kristne menigheten der jeg bor. De ihugga ateistene (bortsett fra mamma) var vemmelige. Den "fanatisk" kristne naboen gav meg hjerterom og introduserte meg for en nydelig gjeng som faktisk også gav meg jobb etter at jeg hadde vært arbeidsledig i flere år. Jeg har en funksjonsnedsettelse som gjør mye i hverdagen vanskelig, og mange av de såkalt humane ateistene jeg kjenner har også mobbet meg, latterliggjort funksjonshemmede i sin helhet og til og med trakassert flere. Jeg ser på utviklingen med litt uro. Jeg er redd for at de som prøver å vise at religion - og kanskje især kristendommen - kan være forenelig med toleranse får det vanskeligere med å bevise at de kan være begge deler. Jeg er også bekymret for at kristne menigheter ofte fremstilles som utelukkende fiendtlige, uten at man møter de som tilhører dem med annet en ondsinnede fordommer. Anonymkode: 2d185...637 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 01:11 #18 Skrevet lørdag kl. 01:11 Snart blir kristne forfulgte igjen, Romertiden kommer tilbake, og det vi alle må tilbe er "vitenskapen". Ikke ordentlig vitenskap selvsagt, men en forkrøplet versjon av den der alt vi vet akkurat nå er hugget i stein og alt annet er kjetteri. Anonymkode: 33fc3...63d
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 01:29 #19 Skrevet lørdag kl. 01:29 Takk gud for det Anonymkode: e2745...1eb 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 01:42 #20 Skrevet lørdag kl. 01:42 Neste steg da er å melde seg ut av kirken. Det gjør jo ikke folk. Synes det er merkelig å være medlem av ett trosamfunn når man ikke tror. Anonymkode: 54e24...e9c 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå