AnonymBruker Skrevet 7. september #41 Skrevet 7. september AnonymBruker skrev (På 5.9.2026 den 13.15): Og selvsagt vann, fyrstikker,masse dyner osv Har ikke noe fluktplan for jeg bor så avsides til at ingen trussel her. Anonymkode: 941f5...3c3 Her også. Bor VIRKELIG grisgrendt😂😂😂 Anonymkode: 921b3...03e
AnonymBruker Skrevet 7. september #42 Skrevet 7. september AnonymBruker skrev (På 6.9.2026 den 21.56): Seilbåt med solcellepanel, vedovn, og RO anlegg for å lage ferskvann er faktisk en av de beste beredskaps tingene man kan ha. Med evig tilgang på fisk fra sjøen, og evig tilgang på ferskvann fra RO anlegget, og varme fra vedovnen kan man i teorien overleve så lenge man vil på en slik seilbåt. Men man må jo selvsagt ha råd til å kjøpe seg en da. De som tenker at de skal basere seg på jakt eller tyvjakt ved en langvarig krise vil nok få seg en overraskelse. Det er ekstremt mange folk som har jaktvåpen her i landet og det meste av vilt ville ha blitt totalt utryddet i løpet av noen uker ved en alvorlig krise da alle vil dra ut i skauen å skyte alt de ser. Anonymkode: 4ad34...a9d Å basere seg på å lage ferskvann ved en krise potensielt være en helt nyttesløs plan, og da står du der uten vann. Anonymkode: 1a634...09f
AnonymBruker Skrevet 7. september #43 Skrevet 7. september Helt ærlig. Ikke en dritt. Joda, jeg har nok mat og drikke for noen dager, men ingen mulighet til å koke eller steke noe. Har heller ikke mulighet for ekstra varme i huset om strømmen forsvinner. Anonymkode: 16dad...732
AnonymBruker Skrevet 8. september #44 Skrevet 8. september AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Helt ærlig. Ikke en dritt. Joda, jeg har nok mat og drikke for noen dager, men ingen mulighet til å koke eller steke noe. Har heller ikke mulighet for ekstra varme i huset om strømmen forsvinner. Anonymkode: 16dad...732 Jeg har mat som kan spises kald og har planer om å basere meg på telys som varmekilde, for jeg har ikke annet. Men stenger jeg meg og katten inne på et lite rom skal kroppsvarmen vår og en HAUG med telys klare å holde temperaturen såpass høy at ullundertøy, sovepose og ekstra dyner og pledd skal holde meg varm nok til å klare meg. Anonymkode: 1a634...09f
AnonymBruker Skrevet 8. september #45 Skrevet 8. september AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Jeg har mat som kan spises kald og har planer om å basere meg på telys som varmekilde, for jeg har ikke annet. Men stenger jeg meg og katten inne på et lite rom skal kroppsvarmen vår og en HAUG med telys klare å holde temperaturen såpass høy at ullundertøy, sovepose og ekstra dyner og pledd skal holde meg varm nok til å klare meg. Anonymkode: 1a634...09f Bare husk at du MÅ lufte godt hvis du bruker så mye telys - ellers kan både du og kattene dø av kullosforgiftning ❤️ Anonymkode: 29d33...e0b 2
AnonymBruker Skrevet 8. september #46 Skrevet 8. september AnonymBruker skrev (7 timer siden): Bare husk at du MÅ lufte godt hvis du bruker så mye telys - ellers kan både du og kattene dø av kullosforgiftning ❤️ Anonymkode: 29d33...e0b Jeg vet, men fint du minner oss på det! Ikke sikkert alle vet det. Anonymkode: 1a634...09f 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. september #47 Skrevet 8. september AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg har mat som kan spises kald og har planer om å basere meg på telys som varmekilde, for jeg har ikke annet. Men stenger jeg meg og katten inne på et lite rom skal kroppsvarmen vår og en HAUG med telys klare å holde temperaturen såpass høy at ullundertøy, sovepose og ekstra dyner og pledd skal holde meg varm nok til å klare meg. Anonymkode: 1a634...09f Det er jo ikke det som er eneste problemet! Hva med vannrører som fryser om vinteren? Anonymkode: 941f5...3c3
AnonymBruker Skrevet 8. september #48 Skrevet 8. september AnonymBruker skrev (12 timer siden): Å basere seg på å lage ferskvann ved en krise potensielt være en helt nyttesløs plan, og da står du der uten vann. Anonymkode: 1a634...09f Nei et RO annlegg lager drikkevann av sjøvann umiddelbart og fjerner alt av andre forurensinger også sammen med saltet. Og en seilbåt har da uansett en vanntank som buffer for RO annlegget. Anonymkode: 4ad34...a9d
AnonymBruker Skrevet 8. september #49 Skrevet 8. september AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Nei et RO annlegg lager drikkevann av sjøvann umiddelbart og fjerner alt av andre forurensinger også sammen med saltet. Og en seilbåt har da uansett en vanntank som buffer for RO annlegget. Anonymkode: 4ad34...a9d Det har aldri hendt at det famøse "RO annlegget" går i stykker? Anonymkode: 921b3...03e 1
Trolltunge Skrevet 8. september #50 Skrevet 8. september (endret) Diverse mat med god holdbarhet. Utover det jeg kan kjøpe har jeg tørket egen grønnsaksblanding, og har diverse buljong. Og tørrmelk. I utlandet, der slikt ikke krever resept, har jeg fått tak i antibiotika som skal dekke uiv, lungebetennelse og blodforgiftning. Av medisiner har jeg ellers jod- tabletter og det samtlige i familien trenger fast. Toalettpapir og bind, og en stor flaske håndsprit. Radio, som er både dab og fm/am. Samt et sett walki-talkie. Batterier også selvfølgelig, og både telys og diverse lys på batteri. Siden vi camper en del har vi det meste angående ting til å varme mat ved bruk av gass, og diverse annet. Blant annet et ganske stort ecoflow- batteri, som jeg sørger for at alltid er fullt. Ekstra dyremat har jeg også. Det som kanskje føles mest ekstremt er at jeg har grønsaksfrø, som oppbevares mørkt og tørt. Det var egentlig ikke planlagt, men så kostet det 9 kr posen på Europris engang, så... Det er det jeg kommer på. Det er jeg som er prepperen i familien. Føler de andre flirer litt av meg, men better safe than sorry! 😅 Endret 8. september av Trolltunge 1
Trolltunge Skrevet 8. september #51 Skrevet 8. september AnonymBruker skrev (På 5.9.2026 den 11.08): Samme her, bortsett fra det med vann(har dunker). Kommer ærlig talt ikke til å prioritere et "perfekt" beredskapslager, da jeg frykter at ved ekstreme krigssituasjoner kommer ikke dette lageret til å redde meg uansett... Blir bare redd og nedstemt av "preppefokus", men jeg passer på å ha mat, vann, ved og varme klær i tilfelle ekstremvær og naturkatastrofer. Har alltid et lager av knekkebrød, havregryn, andre tørrvarer, hermetikk uansett. Anonymkode: ae7ae...092 Jeg er egentlig ikke mest redd for ekstreme krigssituasjoner. Det jeg tror er mer sannsynlig er sabotasje av internett (og kanskje drikkevann/strøm). Sabotasje av internett kan uansett gjøre svært mye utilgjengelig. Tviler på at butikker bare holder åpent for å forsyne folk med det nødvendige da. 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. september #52 Skrevet 8. september Jeg har i to tilfeller fått bruk for beredskapslager: en gang det var ekstremvær og stengte veger og en gang da jeg var covidsyk. Så jeg ser absolutt verdien. I tillegg kan det skje at man får uforutsette utgifter og lite å handle mat for,da kan og et slikt lager være verdifullt. Anonymkode: 941f5...3c3 2 1
AnonymBruker Skrevet 8. september #53 Skrevet 8. september Trolltunge skrev (1 time siden): Jeg er egentlig ikke mest redd for ekstreme krigssituasjoner. Det jeg tror er mer sannsynlig er sabotasje av internett (og kanskje drikkevann/strøm). Sabotasje av internett kan uansett gjøre svært mye utilgjengelig. Tviler på at butikker bare holder åpent for å forsyne folk med det nødvendige da. Et nettverk av beredskapsbutikker er under utarbeiding. Anonymkode: 921b3...03e 2
AnonymBruker Skrevet 8. september #54 Skrevet 8. september Skogsmusen skrev (På 4.9.2026 den 18.44): Inspirert av annen tråd fikk jeg handlet inn en god mengde mat til beredskapslageret idag. Har kjøpt ting vi likevel spiser, som står etter dato, så maten rullerer fremover. Hva har du i ditt beredskapslager? Jeg har knekkebrød, havregryn, makrell, leverpostei, kjeks, litt hermetikk, sjokoladepålegg, syltetøy, vanndunker, pasta, supper. Jeg har 25 L vann stående. I matveien har jeg mer av alt, men ikke et eget lager, rett og slett for å ikke ende opp med masse matsvinn. Summen av alt jeg har i kjøleskapet, fryser og av tørrvarer burde holde meg i livet i noen uker. Anonymkode: 3bb73...f31
AnonymBruker Skrevet 8. september #55 Skrevet 8. september AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er jo ikke det som er eneste problemet! Hva med vannrører som fryser om vinteren? Anonymkode: 941f5...3c3 Jeg vet, men hva får jeg gjort med det uten noen varmekilde? I en krisesituasjon må jeg nesten fokusere på helse og overlevelse. Resten får være huseiers problem, jeg får ikke gjort noe med det. Anonymkode: 1a634...09f 1
AnonymBruker Skrevet 8. september #56 Skrevet 8. september AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det har aldri hendt at det famøse "RO annlegget" går i stykker? Anonymkode: 921b3...03e Og renser det vann etter en atombombe? Anonymkode: 1a634...09f
AnonymBruker Skrevet 8. september #57 Skrevet 8. september Tough cookie skrev (På 5.9.2026 den 0.28): Ekstra batteri Lommelykt Oppladbar radio Fyrstikker Havregryn Frø/kjerner Salt Sukker Ris Smør / Oliven olje Pasta 3 pk Toro supper/gryterett 2 Powerbanker som ikke er oppladet 😅 Tannkrem Såpe Kattemat Dopapir 3 plastkanner uten vann 😅 Antibac Plaster/smertestillende 60 % sprit Jeg er litt dårlig forberedt når det kommer til vann, strøm på mobilen, hermetikk og stormkjøkken, men bor i bygård med 95 leiligheter og har mange naboer som helt sikkert hjelper hverandre. Ikke regn med hjelp. I en krise kan mennesker bli veldig, veldig egoistiske. Selv mennesker du tror ikke vil bli det. Anonymkode: 370c9...fb0 2
AnonymBruker Skrevet 8. september #58 Skrevet 8. september AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Og renser det vann etter en atombombe? Anonymkode: 1a634...09f Mye av vannet i Norge vil være fullt drikkende etter atomnedfall. Folk har en feiloppfatning av hvor farlig dette er og hvor lenge det går før vannet er ok å drikke igjen. Anonymkode: 921b3...03e
AnonymBruker Skrevet 8. september #59 Skrevet 8. september Null og ingenting 😅 Tar ikke sorgene på forskudd. Skal alltids holde meg noen dager og ellers får det gå som det går. Anonymkode: ea39d...25f 1
AnonymBruker Skrevet 8. september #60 Skrevet 8. september AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Null og ingenting 😅 Tar ikke sorgene på forskudd. Skal alltids holde meg noen dager og ellers får det gå som det går. Anonymkode: ea39d...25f Men har alltid cash liggende. Det er gammel vane. Anonymkode: ea39d...25f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå