Skogsmusen Skrevet 4. september #1 Skrevet 4. september Inspirert av annen tråd fikk jeg handlet inn en god mengde mat til beredskapslageret idag. Har kjøpt ting vi likevel spiser, som står etter dato, så maten rullerer fremover. Hva har du i ditt beredskapslager? Jeg har knekkebrød, havregryn, makrell, leverpostei, kjeks, litt hermetikk, sjokoladepålegg, syltetøy, vanndunker, pasta, supper. 1
AnonymBruker Skrevet 4. september #2 Skrevet 4. september Working pantry… 👍 pluss turutstyr ved vann og batteriradio og ekstra batterier Anonymkode: 174f5...cef 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 16:58 #3 Skrevet fredag kl. 16:58 Bor to steder. I byen har jeg ikke noe spesielt, men sikkert mat og drikke for en stund. Uansett ubeboelig her i krise, vi har bare elektriske varmekilder. På landet har jeg...alt. Matlager, vann, våpen, powerbanker, ved, vedovn med kokemuligheter, sveiveradio, verktøy etc. Og god nabo med gård og aggregat. Har opplevd å være uten strøm, veiforbindelse og mobildekning der i 3-4 døgn, det går greit. Anonymkode: 49ace...588 1 1
LilleLaban Skrevet fredag kl. 17:01 #4 Skrevet fredag kl. 17:01 Primus, grill, gass (skal kjøpe hyttekomfyr), oljelampe til varme, olje, batterier, radio, lommelykter, førstehjelpsutstyr, fyrstikker osv. Alltid 10kg kattemat i pluss og kattesand. Ca 100 liter vann, pulverkaffe, 12 pk turmat, 20 bokser type middags hermetikk, flere kilo ris, vanlig hermetikk (tomat, mais, makrell, leverpostei). Har et meget utfylt matlager som brukes av og fylles på. Har også mye mat i frys-så om strømmen ikke går umiddelbart kan vi leve godt i sikkert 3-4 uker. Ryker strømmen vil jeg tippe 2 uker.
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 17:07 #5 Skrevet fredag kl. 17:07 Skogsmusen skrev (22 minutter siden): Inspirert av annen tråd fikk jeg handlet inn en god mengde mat til beredskapslageret idag. Har kjøpt ting vi likevel spiser, som står etter dato, så maten rullerer fremover. Hva har du i ditt beredskapslager? Jeg har knekkebrød, havregryn, makrell, leverpostei, kjeks, litt hermetikk, sjokoladepålegg, syltetøy, vanndunker, pasta, supper. Fire pakker nudler. Anonymkode: 6428f...133
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 17:13 #6 Skrevet fredag kl. 17:13 Vann, har og egen brønn Gass Ved Fyrstikker Dopapir Batteri Lite solcelle system Drivstoff Forskjellige supper,gryteretter, mel, sukker, gjær, potet kjeller, masse salt(til å salte kjøtt og fisk til lagring) Så har vi til å jakte vilt både rifle og hagle Har 3 frysere som vi kan ha gående på agregat i noen dager. Har og samarbeid med nabo hvor vi kan få melk, egg og Anonymkode: ee5c6...a1c
Tough cookie Skrevet fredag kl. 22:28 #7 Skrevet fredag kl. 22:28 (endret) Ekstra batteri Lommelykt Oppladbar radio Fyrstikker Havregryn Frø/kjerner Salt Sukker Ris Smør / Oliven olje Pasta 3 pk Toro supper/gryterett 2 Powerbanker som ikke er oppladet 😅 Tannkrem Såpe Kattemat Dopapir 3 plastkanner uten vann 😅 Antibac Plaster/smertestillende 60 % sprit Jeg er litt dårlig forberedt når det kommer til vann, strøm på mobilen, hermetikk og stormkjøkken, men bor i bygård med 95 leiligheter og har mange naboer som helt sikkert hjelper hverandre. Endret fredag kl. 22:33 av Tough cookie
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 06:57 #8 Skrevet lørdag kl. 06:57 Vi har et rullerende matskap med knekkebrød, havregryn, syltetøy, leverpostei, salt, mel og gjær (til pannebrød), ris, pasta, supper, mat til dyrene osv. I tillegg har vi alltid minst 10 kg poteter og 30 egg, tilgjengelig, i tillegg til alt som er i fryseren. (Hvis strømmen går på sommerstid har vi ca 3 dager hvor vi kan bruke frysevarer som nødproviant, om vinteren med kuldegrader har vi bedre tid) Vi har også 70 L vann lagret, men jeg vil gjerne ha litt mer. Og så har vi ved, gass, batterier, radio, powerbanker, hygieneartikler, medisiner, toalettpapir, og førstehjelpsutstyr. Vi har alltid minst en uke, maksimalt 5-6 uker, beredskap med det vi har tilgjengelig. Anonymkode: b94ff...6ae 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 07:14 #9 Skrevet lørdag kl. 07:14 Jeg kjøpte faktisk en sånn ferdig beredskapskasse som inneholder alt behøver. Helt glimrende. Anonymkode: 0132b...5b6 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 07:22 #10 Skrevet lørdag kl. 07:22 Alt vi trenger for å leve greit en måned framover. Anonymkode: 483fe...672
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 07:37 #11 Skrevet lørdag kl. 07:37 Selvfølgelig det som finnes for å leve,alt fra skog til vann rett utenfor døra. Bakdelen er at man blir bestjålet,jaget fra gård og grunn eller må gi bort alt til de som ikke har forberet seg en dritt. Anonymkode: 82cc4...80e 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 07:37 #12 Skrevet lørdag kl. 07:37 Mye er jo bare basislageret som blir supplert fortløpende. 40 liter vann. Det er vanndunkene vi har med på hytta, fyller dem med vann når vi kommer ned igjen så de duger som beredskap også. Bytter ut når vi skal på hytta, drikker ikke gammelt vann om jeg ikke må. Ca 3 kg kaffebønner. Har manuell kvern, kan ikke komne i en situasjon der manglende strøm betyr manglende kaffe. Har også pulverkaffe og te. 8x1,5L vann med kullsyre. 6x 1,5L brus Ca 20 bokser og flasker øl 5 flasker vin. 8 kg hvetemel 2 kg havregryn 2 pk knekkebrød 1 pk kavringer 2 pk granola 2x5 pk tørrgjer 4 kg sukker 2x500 g smør 1,5 flaske olivenolje 1 flaske rapsolje 1 sekk ris Noen kilo pasta Ca 15 glass hjemmehermetikk av kjøtt og kylling. Ca 30 glass hjemmehermetikk grønnsaker Ca 30 glass hjemmehermetikk syltetøy og ca 20 flasker saft. 3 bokser hermetisk middag (lapskaus, erter, kjøtt og flesk og lys lapskaus) 8 bokser hermetisk tomat 5 bokser hermetisk mais Noen bokser makrell i tomat, leverpostei, nugatti osv. 20 kg poteter 7-8 pk real turmat I tillegg fullt kjøleskap og fryser, krydderskuff osv. Ca 1 kubikk ved. 2 propanflasker, en tilkoblet grillen og en tilkoblet en propanovn. 2 stormkjøkken med gass og et med rødspritbrenner, to primyser og en jetboil (hadde hvert vårt turutstyr da vi flytta sammen). Tre bokser gass og en flaske rødsprit til disse. 2 uåpnede og 2 åpnede sekker kattemat (de spiser hver sin type for og vi kjøper ny npr vi begynner på en sekk). Førstehjelpskoffert. Desinfeksjonssprit Medisinskap med vannrensetabletter, Paracet 500 mg, Ibux 400 mg, Paralgin Forte, Cetirizin 10 mg, Aerius 5 mg, Vitamin D 40 mikrogran, vit B12 1 mg, multivitamim, Apocillin 660 mg (utgått men i nøden spiser fanden fluer), jodtabletter til barna, elektrolytterstatning, Imodium, Idoform, Otrivin, Aspirin, Vermox. Også medisiner erstattes når man åpner neste pakke, så sant man har resept eller det er reseptfritt. Toalettpapir En god del fulladede powerbanker og masse fulladede batterier i AA, AAA, C, C og 9V. Samt et lager engangsbatterier (har hytte uten strøm). Fullladede hodelykter, lommelykter og lamper. Radio Dieselaggregat (tror jeg, er litt usikker på funksjonaliteten på det. Jeg er ikke den som dro det i hus), to jerrykanner med diesel. Bensin på bilen I tillegg har vi propan og ved på hytta og en god del tørrvarer og drikkevarer der. Ikke beredskapslager, men det vi ikke har tatt med ned igjen fordi det brukes jevnt. Det står også 40 liter vann. Vi tar med fulle dunker opp, fyller dem fra elva etter hvert som vi trenger påfyll og fyller dem før vi reiser. Dunkene som var der tar vi med ned igjen for å vaske og fylle til beredskap hjemme. Vannet blir så byttet ut før neste hyttetur og dunkene rotert. Det er mye som kan gå til helvete, men det er ikke pga manglende beredskapslager i heimen.. Anonymkode: bbaa2...334 3
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 07:39 #13 Skrevet lørdag kl. 07:39 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Jeg kjøpte faktisk en sånn ferdig beredskapskasse som inneholder alt behøver. Helt glimrende. Anonymkode: 0132b...5b6 Hvor har du bosatt deg da for å behøve det? Anonymkode: 82cc4...80e
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 07:40 #14 Skrevet lørdag kl. 07:40 Har ikke noe spesielt fokus på beredskapslager, men har alltid mye mat i huset, både mel, hermetikk, tørrvarer, frysevarer og litt ferskvarer. Det er nok til flere uker, helt sikkert. Driver i tillegg gård, og har det meste av året mye potet på lager. Det er næringsrikt og mettende. Har også et solid vedlager så vi kan holde varmen, og har gassgrill og mye ekstra gass, så vi kan få varmet mat om det mangler strøm. Bor nær et skogstjern med rent vann, så vann er ikke et problem. Anonymkode: 10b22...3d7 3
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 07:46 #15 Skrevet lørdag kl. 07:46 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har ikke noe spesielt fokus på beredskapslager, men har alltid mye mat i huset, både mel, hermetikk, tørrvarer, frysevarer og litt ferskvarer. Det er nok til flere uker, helt sikkert. Driver i tillegg gård, og har det meste av året mye potet på lager. Det er næringsrikt og mettende. Har også et solid vedlager så vi kan holde varmen, og har gassgrill og mye ekstra gass, så vi kan få varmet mat om det mangler strøm. Bor nær et skogstjern med rent vann, så vann er ikke et problem. Anonymkode: 10b22...3d7 Problemet er atomulykker o.l. der vannet ute blir udrikkelig. Fyll opp noen dunker. Kjøp på Europris el.l. i dag. Anonymkode: bbaa2...334 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 07:51 #16 Skrevet lørdag kl. 07:51 Har nok alltid mat nok for 14 dager. Men ikke beredskapslager. Har privat brønn, så har en tank i kjelleren på 1000liter som vannet går innom. Så skulle det bli forurensninger på bakken her så har vi da 1000liter. Men den er satt opp fordi det har skjedd brudd på ledning fra brønn så vi var uten vann en stund. Nå er jeg over 50, er faktisk begrenset hva jeg gidder å gå igjennom. Så ikke noe jeg tenker på i heletatt. Anonymkode: 22834...78a
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 08:56 #17 Skrevet lørdag kl. 08:56 Jeg har ikke et beredskapslager. Anonymkode: bde42...bf4 1 1 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 09:03 #18 Skrevet lørdag kl. 09:03 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg har ikke et beredskapslager. Anonymkode: bde42...bf4 Samme her. Anonymkode: 154c1...fff 1 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 09:08 #19 Skrevet lørdag kl. 09:08 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har ikke noe spesielt fokus på beredskapslager, men har alltid mye mat i huset, både mel, hermetikk, tørrvarer, frysevarer og litt ferskvarer. Det er nok til flere uker, helt sikkert. Driver i tillegg gård, og har det meste av året mye potet på lager. Det er næringsrikt og mettende. Har også et solid vedlager så vi kan holde varmen, og har gassgrill og mye ekstra gass, så vi kan få varmet mat om det mangler strøm. Bor nær et skogstjern med rent vann, så vann er ikke et problem. Anonymkode: 10b22...3d7 Samme her, bortsett fra det med vann(har dunker). Kommer ærlig talt ikke til å prioritere et "perfekt" beredskapslager, da jeg frykter at ved ekstreme krigssituasjoner kommer ikke dette lageret til å redde meg uansett... Blir bare redd og nedstemt av "preppefokus", men jeg passer på å ha mat, vann, ved og varme klær i tilfelle ekstremvær og naturkatastrofer. Har alltid et lager av knekkebrød, havregryn, andre tørrvarer, hermetikk uansett. Anonymkode: ae7ae...092
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 09:11 #20 Skrevet lørdag kl. 09:11 Vil anbefale å legge til bind og/eller bleier for de det kan være aktuelt for. Ser foreløpig ingen som har listet opp dette. Anonymkode: 1c36b...df9 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå