alfathealfa Skrevet 5. september #21 Skrevet 5. september Det som er svært viktig er å ha vann. Har kjøpt vanndunker som ble vasket og skyllet etter rådene og står i boden. Har man liten plass kan man ha vann i kriker og kroker, men vann blir viktig. Man kan også ha vann i ting som uansett står i kjøkkenskapet. Har du vannflasker kan de stå med vann i, for eksempel. Har vokst opp med at vi har mye og variert mat i skapet av holdbar mat som syltetøy, rødbete, posesupper, pasta, ris osv. , så vi skal klare oss greit, men det blir et pussig kosthold. 😄 Har oppladbar radio, campinglykt, stearinlys og masse fyrstikker, primus, rødsprit og engangsgrill, førstehjelpsutstyr, litt kontanter i mindre sedler. Varme klær. Håndsprit.
AnonymBruker Skrevet 5. september #22 Skrevet 5. september Er så heldig at jeg fikk fatt på 50 pakker med Real Turmat til en temmelig lav pris. Går i praksis aldri ut på dato. Har 40l vann på tappet dunk, pluss 6 dunker med kjøpte 4l dunker med Bare Vann. Stormkjøkken med 2 store gassbokser. Det er mitt beredskapslager. Resten av det som er naturlig å trenge har jeg i huset. Spiser opp det i kjøleskapet først, så fryseren, så posene med real turmat. Har bekk i nærheten, og kan fyre med ved. Min kone og meg skal klare oss alene i en måned, minst. Men hadde tatt hjem barn og svigerbarn om det var nødvendig og mulig. Da blir det jo litt mindre ressurser selvfølgelig, men i nøden ville vi lett klart oss i måned da og. Anonymkode: 0afbe...2dc
AnonymBruker Skrevet 5. september #23 Skrevet 5. september Har 80 melkeruller. Bare et tidsspørsmål før de går opp i pris igjen, og da må man være beredt. Anonymkode: ebbfb...d94 5 1
Hololo Skrevet 5. september #24 Skrevet 5. september Har 70l med vann lagret og thats it, trenger ikke mye mat for å overleve noen uker, jeg handle ofte godt inn da og har omtrent uten unntak alltid mat for noen uke i "hverdags lageret" mitt.
AnonymBruker Skrevet 5. september #25 Skrevet 5. september Vann og salt er alt du trenger, du vil ikke gå mange dager uten hjelp i Norge. Du kan fint leve på vann og litt salt i 3-4 uker. Jeg har selv testet med en uke, gikk fint. Hardt første 2-3 dagene...så går det fint. Anonymkode: 129ca...aef 1
AnonymBruker Skrevet 5. september #26 Skrevet 5. september Skogsmusen skrev (17 timer siden): Inspirert av annen tråd fikk jeg handlet inn en god mengde mat til beredskapslageret idag. Har kjøpt ting vi likevel spiser, som står etter dato, så maten rullerer fremover. Hva har du i ditt beredskapslager? Jeg har knekkebrød, havregryn, makrell, leverpostei, kjeks, litt hermetikk, sjokoladepålegg, syltetøy, vanndunker, pasta, supper. Sånt har jeg ikke. Har ikke plass eller råd til å ha det. Dessuten tenker jeg at dersom noe skjed må jeg uansett enten flytte på meg og ikke får tatt med noe, eller blir drept asap. Anonymkode: cc295...ec8 1
Flintis Skrevet 5. september #27 Skrevet 5. september (endret) Vannet blir borte når strømmen går og da virker vel ikke doen. Er en utedo 150 meter unna så det går vel noen dager. Har noe vann på dunker, fiskestang og kjenner en med våpen så kan kanskje jakte og fiske. Er noen gårdsbruk i nærheten kanskje jeg kan hjelpe til å avlive dyr og slakte om det er ønskelig og få noe mat i gjengjeld. De dyrker alt her så kanskje en kan få tak i noe. Har vel matvarer posesupper mel og hermetikk og etter en tid en fryser med skjemt mat. Kan sikkert hente noe vann som må kokes i en bekk. Har vedovn og gassbluss, mangler gass. Har gyldig pass og tilgang på bil. Endret 5. september av Flintis
AnonymBruker Skrevet 5. september #28 Skrevet 5. september Vann Juice Tomatbønner Knekkebrød Peanøttsmør Mandler og valnøtter Diverse tørket frukt Hermetisk frukt Kjeks Sukker Salt 1-2 måneders forbruk av alle medisiner, både mine og kattens 2 sekker kattemat 2 sekker pellets til kattedo Alt våtforet jeg kjøper som min kresne katt nekter å spise, men som sikkert går ned hvis han blir sulten nok Såpe og shampo Tannbørste og tannkrem Dopapir Våtservietter Bind Poser og sekker i alle størrelser Hyssing, strikker, pakketeip etc Boksåpner, kniv og saks Skjeer Zalo Tørkepapir Flytende vaskemiddel Fyrstikker og lightere Telys i vanvittige mengder siden det vil bli min eneste varmekilde Lommelykt Elektriske lys Batterier Ekstra lader Førstehjelpsskrin Håndsprit Liggeunderlag Sovepose Diverse pledd To gamle håndklær og noen gamle vaskekluter Engangshansker 2 kanner bensin 10 000 kr i små sedler Et lite album med minst et bilde av alle jeg er/har vært glad i To fulle skift med klær + ekstra truser Og sokker Kartbok over Skandinavia Detaljerte kart over nærområdet Soppbok Snøskyffel Perm med info om førstehjelp, spiselige planter, urtemedisin, hvordan tenne bål i snø, hvordan bygge barhytte etc Skrivesaker Alt dette er pakket i kasser (bortsett fra vann, kattemat etc som står rett ved siden av) og står på forrerste hylle i boden rett ved inngangsdøra. Yttertøy og sko henger/står ved siden av boddøra. Mitt og kattens pass + ekstra bankkort ligger ved siden av og katteburet står på hylla ved siden av. Bilen står rett utenfor døra, så det er max 3-4 meter å bære alt dette ut til bilen hvis jeg må reise noe sted raskt. Mulig jeg overdriver, men det står nå der og trenger jeg noe av det kan jeg låne. Maten roteres et par ganger i året. Har selvfølgelig masse mat og mere telys etc ellers i huset + pinlig mye brus stående. Anonymkode: 1a634...09f 1 2 1
AnonymBruker Skrevet 5. september #29 Skrevet 5. september Grill og bålpanne, tre vedovner og ved for minst fem år. Har ikke antall men har alltid rullerende lager med hermetikk, supper og gryte, real turmat,rus, pasta. Dessuten alltid mat i fryser for en mnd, full kjeller med poteter, gulrot,løk. Jeg har full kontroll! Anonymkode: 941f5...3c3
AnonymBruker Skrevet 5. september #30 Skrevet 5. september AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Grill og bålpanne, tre vedovner og ved for minst fem år. Har ikke antall men har alltid rullerende lager med hermetikk, supper og gryte, real turmat,rus, pasta. Dessuten alltid mat i fryser for en mnd, full kjeller med poteter, gulrot,løk. Jeg har full kontroll! Anonymkode: 941f5...3c3 Og selvsagt vann, fyrstikker,masse dyner osv Har ikke noe fluktplan for jeg bor så avsides til at ingen trussel her. Anonymkode: 941f5...3c3
AnonymBruker Skrevet 5. september #31 Skrevet 5. september Fiskesnøre, vannflaske, ullklær, dopapir, og seilbåt. Anonymkode: 57551...42f 1
AnonymBruker Skrevet 5. september #32 Skrevet 5. september 80L vann, Div hermetikk, pasta og ris, posesupper, nudler osv som burde holde meg med ca 1500kalorier pr dag i 2-3 mnd. Har stomi så har 3 mnd med stomiutstyr ligende . Kullfilter og terrakotta vaser til rensing av vann. Anonymkode: b0d1f...122 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. september #33 Skrevet 6. september Det eneste vi aktivt har gått inn for å ha på beredskapslageret er vann (4 x 25 liter) og jod-tabletter. Ellers har vi en god, gammeldags matbod med ting vi bruker i hverdagen: mel, sukker, gjær, poteter, pasta, bønner, hermetiserte tomater, salt osv. Vi har fryser med kjøtt, bær og grønnsaker. Ved i massevis. Gassgrill. Har en hel del turutstyr med både primus og jetboil. Hodelykter i flertall, og batterier til hverdagsbruk. Bruker radio til daglig, og den kan brukes på strøm eller utnyttbare batterier. Anonymkode: 4caee...74f 1
AnonymBruker Skrevet 6. september #34 Skrevet 6. september AnonymBruker skrev (På 5.9.2026 den 9.14): Jeg kjøpte faktisk en sånn ferdig beredskapskasse som inneholder alt behøver. Helt glimrende. Anonymkode: 0132b...5b6 Hvor kjøper man det? Anonymkode: dc0af...132
AnonymBruker Skrevet 6. september #35 Skrevet 6. september Ingenting - utenom det jeg allerede har i hus. Bor i liten leilighet. Anonymkode: 5062c...174 1
AnonymBruker Skrevet 6. september #36 Skrevet 6. september Har MYE vann på dunker. Også en del tørrmat som knekkebrød, havregryn, litt frysetørket turmat, og noe suppeposer. Og en del hermetikk. Også har jeg en del turutstyr, inkludert turkjøkken, ol. Og gassovn, gasskokeaparat og 2 store propanflasker til disse. Har også terrengsykkel med henger jeg kan bruke til å hente ved og vann fra skogen som er rett i nærheten. Det jeg mangler er aggregat, og solceller med batteribank og inverter. Og siden jeg bor i en ganske ny leilighet har jeg ikke vedovn, eller pipe. Så hvis strømmen blir borte i lang tid om vinteren må jeg nok flytte tilbake til foreldrene mine for å kunne holde varmen med deres vedovn. Gassovnene holder i noen dager, men utover det trenger man vedfyring. Anonymkode: 4ad34...a9d
AnonymBruker Skrevet 6. september #37 Skrevet 6. september AnonymBruker skrev (På 5.9.2026 den 13.17): Fiskesnøre, vannflaske, ullklær, dopapir, og seilbåt. Anonymkode: 57551...42f Seilbåt med solcellepanel, vedovn, og RO anlegg for å lage ferskvann er faktisk en av de beste beredskaps tingene man kan ha. Med evig tilgang på fisk fra sjøen, og evig tilgang på ferskvann fra RO anlegget, og varme fra vedovnen kan man i teorien overleve så lenge man vil på en slik seilbåt. Men man må jo selvsagt ha råd til å kjøpe seg en da. De som tenker at de skal basere seg på jakt eller tyvjakt ved en langvarig krise vil nok få seg en overraskelse. Det er ekstremt mange folk som har jaktvåpen her i landet og det meste av vilt ville ha blitt totalt utryddet i løpet av noen uker ved en alvorlig krise da alle vil dra ut i skauen å skyte alt de ser. Anonymkode: 4ad34...a9d 1
AnonymBruker Skrevet 6. september #38 Skrevet 6. september AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hvor kjøper man det? Anonymkode: dc0af...132 Husker ikke hvor jeg kjøpte den fra, men hvis du googler så finner du sikkert flere. Anonymkode: 0132b...5b6
AnonymBruker Skrevet 6. september #39 Skrevet 6. september Har alt dette! Begynte under corona! Liker å kunne klare meg selv så lenge som mulig. Anonymkode: fb781...853 2
AnonymBruker Skrevet 6. september #40 Skrevet 6. september AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Har alt dette! Begynte under corona! Liker å kunne klare meg selv så lenge som mulig. Anonymkode: fb781...853 Har litt mer, men det er ikke skrevet opp på listen 🙂 Alt spiselig blir rullert på slik at det alltid er nytt. Anonymkode: fb781...853 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå