Gå til innhold

Dummet meg ut i trafikken

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Alle gjør feil i trafikken daglig. Men små feil vi gjør og uaktsom kjøring tenker jeg er forskjellige ting.

Anonymkode: d4885...693

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Før kunne man ha et uhell i trafikken og gjøre opp seg imellom, eller kjøre ut av veien.

Nå mister man førerkortet for den minste ting, om politiet oppdager det. 

Leser stadig om at førerkortet er inndratt på rene uhell. 

Anonymkode: b18be...ed9

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg har kjørt bil i 23 år og nei, jeg kjører aldri uaktsomt. Man må holde hodet kaldt i trafikken. 

Anonymkode: 7875c...83b

Det er altså ikke sikkert at andre trafikanter er enige ....

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er ikke bra å kjøre inn i ting med et kjøretøy. Uansett støtfanger. Stopp før. Ta kjøretimer. Ikke la det at du har kjørt på noen være grunnen til at du mister lappen. 

Statens Vegvesen har gratis oppfriskningskurs for sjåfører 65+.
https://www.vegvesen.no/forerkort/har-forerkort/bilforer65pluss/

Anonymkode: cb28f...71d

Gratis oppfriskingskurs er bra, takk for tipset!

Men jeg må få lov til å si at til tross for mye dunking og skraping på gjenstander så har jeg aldri truffet en annen bil eller vært i en kollisjon.

Bilen er også i meget god stand ellers. Den tåler dette veldig fint.

Anonymkode: ccc8a...da9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg satt og ventet på en venninne på parkeringsplassen da jeg plutselig kjenner et skikkelig dunk i hele bilen. Jeg går ut og ei dame med ny bil, varsler og kamera alle veier rygget rett på meg fordi den lyden som piper når man er for nær noe, hadde koblet ut, så hun bare rygget rett i meg i god fart. 

Shit happens når en sitter i egne tanker eller blir vant til en rutine. 

Anonymkode: 5bd3a...bd5

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Uff jeg skulle presisert hva slags uaktsom kjøring:( Det gjaldt utålmodighet med forankjørende, hvor jeg foretok to forbikjøringer med en tids mellomrom før jeg ikke kom meg forbi den siste. Til slutt mente den at jeg lå for nærme og bremset ned til 60 i 80-sona og jeg tok en forbikjøring da det kom biler i mot et stykke frem og ble blinket på med lys

Anonymkode: b5aaa...553

Utålmodighet i trafikken er jo livsfarlig, det må du bare legge fra deg. Du sparer veldig lite på det uansett, kanskje ett eller to minutter totalt. Det har bare noe å si hvis det står om liv og da bør du heller ringe 113.

Alle tabber seg ut i trafikken noen ganger i løpet av livet, inkludert meg selv så klart. Heldigvis får det bare alvorlige konsekvenser for noen veldig få. Du har hatt flaks, ta med deg lærdom fra dette videre så er alt ok! Du behøver ikke skamme deg i det uendelige så lenge du vet at du har lært noe og ikke vil gjenta det.

Anonymkode: 6282b...feb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Utålmodighet i trafikken er jo livsfarlig, det må du bare legge fra deg. Du sparer veldig lite på det uansett, kanskje ett eller to minutter totalt. Det har bare noe å si hvis det står om liv og da bør du heller ringe 113.

Alle tabber seg ut i trafikken noen ganger i løpet av livet, inkludert meg selv så klart. Heldigvis får det bare alvorlige konsekvenser for noen veldig få. Du har hatt flaks, ta med deg lærdom fra dette videre så er alt ok! Du behøver ikke skamme deg i det uendelige så lenge du vet at du har lært noe og ikke vil gjenta det.

Anonymkode: 6282b...feb

Takk for godt og nyansert svar.

Anonymkode: b5aaa...553

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Seff skrev (7 timer siden):

Det er altså ikke sikkert at andre trafikanter er enige ....

Umulig for deg å tro at noen aldri er uaktsomme? I så fall får du tro om igjen!

Anonymkode: a0531...43c

AnonymBruker
Skrevet
Mardina skrev (18 timer siden):

Helt til den dagen du er uoppmerksom i et par sekunder. Skal ofte ikke mer til. 

Uoppmerksom i et par sekunder i trafikken? Jeg grøsser over å dele veiene med idioter. 

Anonymkode: d6464...6ee

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Før kunne man ha et uhell i trafikken og gjøre opp seg imellom, eller kjøre ut av veien.

Nå mister man førerkortet for den minste ting, om politiet oppdager det. 

Leser stadig om at førerkortet er inndratt på rene uhell. 

Anonymkode: b18be...ed9

Førerkort inndras ikke rutinemessig på rene uhell. Det inndras midlertidig hvis det er mistanke om noe straffbart som kan medføre tap av førerrett. Det er typisk rus, alvorlig personskade eller uforsvarlig kjøring (brudd på vikeplikt, farlig forbikjøring, fart). Midlertidig til saken er ferdig etterforsket. 

Skrevet

Jeg kjørte på en bil som stod stille he he.. ikke kjør når du er i barsel tåke 😂

AnonymBruker
Skrevet
alfathealfa skrev (55 minutter siden):

Førerkort inndras ikke rutinemessig på rene uhell. Det inndras midlertidig hvis det er mistanke om noe straffbart som kan medføre tap av førerrett. Det er typisk rus, alvorlig personskade eller uforsvarlig kjøring (brudd på vikeplikt, farlig forbikjøring, fart). Midlertidig til saken er ferdig etterforsket. 

Ved trafikkuhell eller -ulykker bør man aldri samtykke til midlertidig beslag. Hvis man samtykker har ikke påtalemyndigheten noen tidsfrist å forholde seg til. Nekter man samtykke har de frist på 3 uker til å behandle saken, og man risikerer ikke å stå urettmessig uten førerrett i lang tid.

Anonymkode: 8094d...632

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Samme her, har kjørt bil i 26 år og ingen skader eller bøter.

Anonymkode: f9cc7...5a3

Ingen skader eller bøter her heller, men det har jo skjedd ting der jeg tenker etterpå at jeg må være mer skjerpet. Altså har det gått bra, men det var for liten margin til at jeg var helt komfortabel med det. Det vil jeg kalle uaktsom kjøring. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Uoppmerksom i et par sekunder i trafikken? Jeg grøsser over å dele veiene med idioter. 

Helt enig. Å nesten bruke det som en unnskyldning også,er merkelig. En kirurg har aldri gjort noe feil til han var uoppmerksom i noen sekunder. 

Anonymkode: 60138...68f

Skrevet (endret)

.

Endret av Sicktrip
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Uhell kan skje alle, også deg. 

Skrevet

Å ikke få bøter er da ikke tilsvarende å aldri ha gjort feil. Det tror jeg de fleste har, selv de som mener de aldri har gjort det (da er man ikke oppmerksom nok!) Altså, man er ikke ferdig utlært i trafikken, og erfaringen blir man ikke født med. Man kan ha flaks, og jeg er blant de som aldri har hatt uhell, men har gjort feil og lært av de.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Mezzosoprena skrev (14 timer siden):

Men man skal ikke være uoppmerksom når man kjører bil.

Det har du helt rett i!

Likevel et vi alle uoppmerksom en eller flere ganger som sjåfør. Det kan være at man plutselig begynner å tenke på noe, ser litt for lenge på noe på det rundt oss (feks bygning, natur, noe man ser langs veien), bytter sang eller radiokanal og så videre. Eller at man er litt trøtt og ikke er like oppmerksom som normalt, eller at noe annet tar oppmerksomheten vår.

Anonymkode: 70fd7...8ca

• Nyttig 1
Skrevet
Sicktrip skrev (13 minutter siden):

Mynter spratt ut, rygget litt tilbake med døra litt åpen (stress) og dælja døra i kurven. Ikke store skader, men f... heller 🥴

Historie med høy underholdningsverdi 🤠 

AnonymBruker
Skrevet

Det er stor forskjell på "jeg feilberegnet forbikjøring og ble blinket på" og "jeg ble forbannet på andre og tok en stor risiko ved å kjøre forbi på feil sted til feil tid og ble blinket på".

Den første bør ikke skje, du skal være sikker før du begynner på forbikjøring, men kan jo skje alle av ulike årsaker. Den andre skal ikke skje, da bør vedkommende jobbe med sinnemestring.

Anonymkode: 4c3bd...7d2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...