Gå til innhold

Mann til barseldeprimert kone

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Familiesenteret i kommunen (ofte i samarbeid med helsestasjon) kan kanskje hjelpe. Det går også an å ta kontakt med barnevernet for veiledning. Ikke stygt ment, men det høres ut som du/dere trenger det.

Anonymkode: 78718...c4d

Ja, var kona som tenkte på barnevernet. Men usikker på om de har kapasitet til tilfeller som oss, og om det er andre tråder vi heller skal trekke i 

Anonymkode: 80f3d...766

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Noe som skurrer her... Det er vanskelig å komme inn på DPS, og hun går hver uke ? Da burde hennes psykolog søkt til kommunen om miljøterapeut. Det er en person som kommer hjem til dere lager mat,rydder,alt etter hva dere trenger.. Det er psykologen sitt ansvar. 

Anonymkode: dfb0f...b0f

Nei, det skurrer ikke.

Da jeg fikk fødselsdepresjon så fikk jeg komme inn veldig fort, og det var ukentlig. Jeg bor i Asker, så nok av folk her, men tipper man prioriteres som forelder til små barn, spesielt når depresjonen henger sammen med det.

Anonymkode: 41eb0...f93

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi har sjekket ut homestart, men det finnes ikke her. Vi ser etter noe som kan lette på hverdagstrykket når jeg ikke er så flink til å stille opp på det huslige som jeg burde være. Har nå sendt mail til noen vaskefirmaer, men de som foreløpig har svart tar bare oppdrag fra firmaer

Du må nå ta deg sammen, hjelpes du kan ikke skylde på barndommen fordi du ikke gidder å gjøre det som skal av vasking. TA DEG SAMMEN 

Anonymkode: d25d7...64d

Skrevet

Ja, var kona som tenkte på barnevernet. Men usikker på om de har kapasitet til tilfeller som oss, og om det er andre tråder vi heller skal trekke i 

Hvorfor skulle de ikke ha kapasitet? Det er omsorgssvikt det barna dine lever under. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ja, jeg har gjort alt for lite og skammer meg over det. Har ikke greid å fokusere nok på familien, og surret bort altfor mye tid. Nei, jeg er ikke deprimert, og jeg sliter ikke mer enn at jeg bare generelt har en vanskelig tid med at kona har det vondt og er tydelig preget. 

Kommer fra et hjem der det ikke var særlig rent og ryddig, og det var heller ikke rutiner. Synes det er vanskelig å lære meg dette, men jeg skjønner at jeg må. Det er også veldig trasig at hverken mine foreldre eller hennes foreldre vil hjelpe til, de er mer opptatt av å reise, være med vennene sine, hobbyer og jobbe. Det er frustrerende, for både jeg og kona mi vokste opp med å bli mye passet av besteforeldre. 

Jeg bebreider ikke kona mi for at hun gjør lite, jeg ser godt at hun er syk og jeg har forståelse for det. Har blitt med til DPS noen ganger, og fått det godt forklart hvordan ting henger sammen. Synes heller ikke det er så mye som egentlig blir lagt på meg. Hadde rollene vært snudd og jeg var den som var nede, så vet jeg at kona hadde tatt seg av baby, matlaging, husarbeid osv veldig lett og ikke slurvet like mye som meg. Jeg synes det er skikkelig vanskelig å prioritere det og gjennomføre det. Er flinkere på å ta med barna ut når de ikke er i barnehage, og kan fint ta med alle tre ut på lekeplass, ærender osv mens kona få hvile og sove. 

TS

En depresjon kureres ikke av å ligge å sove. Enhver behandler vil fortelle dere det. 

Anonymkode: ced10...fd1

• Liker 1
Skrevet

Det er nok vanskelig å få hjelp når dere er to foreldre. Selv om hun er syk, har barna en til forelder; deg. Det er rett og slett du som må ta mere ansvar her denne vanskelige perioden. 

Det er krevende med barn. Man må senke listen. Hvis det er husarbeidet som er verst, kan dere leie vaskehjelp. Mange gjør det i dag. 

Selv er jeg aleneforelder og ble alvorlig syk med småbarn  Søkte hjelp en lang rekke steder, men det virker som om det er svært vanskelig å få hjelp ifra det offentlige. Noe de også sa selv. 

Robotstøvsuger er et tips. 

Anonymkode: 3e252...0f5

• Liker 1
Skrevet

Takker for hyggelig svar, jeg skal prøve å sette opp en mer tidsbestemt dag. Kanskje med alarmer, i starten hvert fall

og ikke minst. Legg bort mobilen når du er hjemme. Da går oppgavene fortere..

Og til deg som betviler at hun kom så raskt inn på DPS: fødselsdepresjon prioriteres høyt.

Anonymkode: a2091...f0c

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Du må nå ta deg sammen, hjelpes du kan ikke skylde på barndommen fordi du ikke gidder å gjøre det som skal av vasking. TA DEG SAMMEN 

Det er vel det han gjør nå? Sannsynligvis tar det litt tid før han er helt der men han er i gang. 

Takker for hyggelig svar, jeg skal prøve å sette opp en mer tidsbestemt dag. Kanskje med alarmer, i starten hvert fall

Så bra du er i gang! Dette er en utfordrende periode for dere begge, men ha troa på at ting blir bedre på sikt! 

Har du venner du kan omgås litt så du får litt voksenkontakt med andre enn bare din kone? Gjerne noen du kan ta med deg barna på besøk til? Det er viktig at du ikke faller helt sammen også. Eller har dere venner som kan hjelpe til litt nå i en liten periode? Det er nok mange som hadde glad for å få spørsmål om å hjelpe venner over en kneik. Jeg hadde iallefall satt stor pris på det - hadde faktisk tatt det som en tillitserklæring 🙂 

Anonymkode: 7856f...4e4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

En depresjon kureres ikke av å ligge å sove. Enhver behandler vil fortelle dere det. 

Anonymkode: ced10...fd1

Men det er da ikke rart at hun ble deprimert når hun bor med et forvokst barn istedenfor en partner. Han må grave seg ut av dette rotet han har laget selv så skal du se at depresjonen hennes letter i samme slengen. 

De trenger ikke hjelp. De trenger at han skjerper seg. Helst 100 hakk og helst i fjor. 

Anonymkode: bc616...d0c

• Liker 1
Skrevet

Jeg forstår at situasjonen er vanskelig, men jeg har og troa på at du kan greie å snu dette!

Du trenger å få inn rutiner. Lag lister, som noen over foreslo, der du tar med alt; måltider, klesvask (vask, tørk, plasser), rydding og vasking av kjøkkenbenk, oppvask, støvsuging osv.

I stedet for vaskehjelp, kan du investere i oppvaskmaskin, robotstøvsuger (med vaskefunksjon) og tørketrommel.

Ungenes rutiner må selvfølgelig komme først, med faste måltider og bading/dusjing osv

Så tenker jeg at det er rutine på kjøkkenhygiene og klesvask som bør innarbeides som en start. Og da er kvelden et fint tidspunkt å starte endringer.

Prøv å få inn en vane med at kjøkkenet skal være ryddig før du legger deg om kvelden (benker og bord ryddet og vasket, oppvask tatt og søpla evnt bært ut). Da starter du hver morgen med ryddig kjøkken, og det er kjapt og enkelt å rydde/vaske etter frokost, når det ikke er rot fra før. Og ting blir ikke liggende og mugle, fordi det tas hver dag.

Gjør klar en klesvask før du pusser tennene om kvelden. Når du står opp, setter du på maskinen, og har på alarm på tidspunktet den er ferdig. Heng opp/putt i tørketrommel, så det ikke blir liggende og surne.

Når dette blir innarbeidede rutiner, vil det gå mye raskere.

Andre forslag til rutiner:

Rydde leker før kveldsmat

Kjapp rydderunde over hele huset, der du plasserer ting hvor de hører hjemme, rer opp senger osv etter barna er levert i barnehagen

Støvsuging på faste tidspunkt

Vaske bad mens de eldste dusjer/bader

Faste dager til sengeskift og vask av forskjellige rom (hele huset/leiligheta trenger ikke vaskes på én gang)

Anonymkode: 11ba2...3b2

• Liker 3
Skrevet

Men hva gjør du om dagen, da, hvis du ikke makter å prioritere husarbeid noen timer hver dag? Ja, jeg vet at det er slitsomt å være hjemme med baby, det er ikke akkurat som at man styrer tiden sin selv og baby tar mye tid.

Men å henge opp klær som er ferdig vasket bør ikke være vanskelig. Når du setter på en maskin så sett på alarm når den skal være ferdig. Ser du ikke maskinen (og legger merke til at den har stoppet) når du er innom badet/vaskerommet i løpet av dagen? Hva er neste tanke i tankerekka di når du ser at maskinen har sluttet å kjøre? 

Min maskin har en "utsatt oppstart" funksjon. Jeg kan sette på en maskin sent om kvelden men så starter den ikke før neste morgen på et gitt klokkeslett. Stiller den slik at den starter like etter at alle har (skal ha) våknet, og så er den ferdig når alle er ute av døren. Så når alle har dratt, henger jeg opp klær.

Anonymkode: c1429...bf0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

For å si det sånn..jo dette kommer fra barndommen...

Jeg vokste opp i et hus der mamma gjorde alt... pappa satt med avisen. Jeg ble lært opp ( uten ord) at kvinner er de som skal holde huset ryddig... vaske..lage mat etc)

Dette tok jeg på meg når jeg flyttet med mannen min...vi har vært sammen i 22 år og det tok jeg 10 år å "lære" han de tingene mannfolk burde klare ( som vi kvinner klarer)

Han vokste også opp med at mor gjorde alt.

Dessverre er det lett for oss kvinner og mødre og gjøre ting automatisk og ikke tenkte på konsekvenser.

Jeg har sønn og datter og vet at de skal ikke bli på sammen måte, de skal begge lære at menn og kvinner må gjøre likt...50/50. Min datter skal ikke flytte sammen en mann og være kvinne på kjøkkenet etc.

Men sønn når han skal flytte sammen skal han ikke vore den som "ikke vet hva han skal gjøre" at han må "ha en liste"

Om ts kvinne har gjort alt de siste årene og mannen bare vært der...så skjønner jeg at det er vanskelig for han å plutselig bli god på alt

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg ville sjekket om det fantes vaskehjelp i nærområdet. Det er tungt å stå alene om barna og husarbeidet, i tillegg til all logistikken samtidig som man gjerne er bekymret over sin kjære som er syk. Dette spiser av kapasiteten din, og dårlig innlærte rutiner får vokse. Du trenger egentlig hjelp til å få lagd en rutine. Heng opp lapper på nærbutikken eller lignende der dere spør om vaske- og ryddehjelp. Når dere finner en dere liker, vær dønn ærlig om at du ønsker hjelp til å finne gode rutiner til å håndtere dette selv med tiden, men du må nok belage deg på å trenge hjelp en periode for å forhindre at du selv blir syk og utbrent av hele situasjonen.

Anonymkode: 95e9b...75a

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Vi har sjekket ut homestart, men det finnes ikke her. Vi ser etter noe som kan lette på hverdagstrykket når jeg ikke er så flink til å stille opp på det huslige som jeg burde være. Har nå sendt mail til noen vaskefirmaer, men de som foreløpig har svart tar bare oppdrag fra firmaer

Det du bør gjøre er å lære deg å ta oppvasken, vaske klær, rydde osv. 

Anonymkode: 019ed...6f3

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er vel det han gjør nå? Sannsynligvis tar det litt tid før han er helt der men han er i gang. 

Så bra du er i gang! Dette er en utfordrende periode for dere begge, men ha troa på at ting blir bedre på sikt! 

Har du venner du kan omgås litt så du får litt voksenkontakt med andre enn bare din kone? Gjerne noen du kan ta med deg barna på besøk til? Det er viktig at du ikke faller helt sammen også. Eller har dere venner som kan hjelpe til litt nå i en liten periode? Det er nok mange som hadde glad for å få spørsmål om å hjelpe venner over en kneik. Jeg hadde iallefall satt stor pris på det - hadde faktisk tatt det som en tillitserklæring 🙂 

Anonymkode: 7856f...4e4

Vi har flyttet til et nytt sted og har dessverre ikke fått noe nettverk her enda. Men jeg har grei kontakt med de på jobb, og har dratt innom der en sjelden gang. Sjefen vet også om situasjonen, og han er veldig forståelsesfull. Annet enn det er det ikke så mye voksen-kontakt. Jeg er ikke så flink til å ta kontakt i nye bekjentskaper heller.. 

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Men det er da ikke rart at hun ble deprimert når hun bor med et forvokst barn istedenfor en partner. Han må grave seg ut av dette rotet han har laget selv så skal du se at depresjonen hennes letter i samme slengen. 

De trenger ikke hjelp. De trenger at han skjerper seg. Helst 100 hakk og helst i fjor. 

Anonymkode: bc616...d0c

Synes det er flaut. Og det er synlig at hun blir dårligere jo mer rot og ugjorte greier det er her. Hun har lettere for å hjelpe til/generelt stå opp om det er mer orden. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Men hva gjør du om dagen, da, hvis du ikke makter å prioritere husarbeid noen timer hver dag? Ja, jeg vet at det er slitsomt å være hjemme med baby, det er ikke akkurat som at man styrer tiden sin selv og baby tar mye tid.

Men å henge opp klær som er ferdig vasket bør ikke være vanskelig. Når du setter på en maskin så sett på alarm når den skal være ferdig. Ser du ikke maskinen (og legger merke til at den har stoppet) når du er innom badet/vaskerommet i løpet av dagen? Hva er neste tanke i tankerekka di når du ser at maskinen har sluttet å kjøre? 

Min maskin har en "utsatt oppstart" funksjon. Jeg kan sette på en maskin sent om kvelden men så starter den ikke før neste morgen på et gitt klokkeslett. Stiller den slik at den starter like etter at alle har (skal ha) våknet, og så er den ferdig når alle er ute av døren. Så når alle har dratt, henger jeg opp klær.

Anonymkode: c1429...bf0

Babyen er ikke noe slitsom egentlig. Fornøyd hele dagen og sover godt både lur og om natten. Føler heller at tiden alltid går fra meg, og at jeg ikke rekker alt jeg burde gjøre. Går heller ut og leker med barna, triller tur eller lignende. Synes husarbeid er skikkelig tiltak. Har jeg først begynt så går det ofte litt lettere

TS

• Liker 2
Skrevet

Syns det er veldig fint at du tar tak nå. Dette kommer dere å greie. Vet ikke hvor gammel de største barna deres er men de kan nok være med på enkle oppgaver også. Hjelpe å rydde leker og egne rom. Vaske bord med klut med litt vann på. Det elsket mine barn når de var liten. Støvsuge, det blir ikke så bra de første gangene men barna syns nok det er gøy å prøve osv. 

Noen ting må gjøres hver dag som matlaging og kjøkken, men ellers kan du ha faste dager på ting

Mandag:

Vaske bad og dusje/bade barna. Vaske 1 maskin med klær og henge opp. Støvsuge 1 etasje

Tirsdag 

Støvsuge annen etasje og rydde barnas rom. Rydde gangen

Onsdag 

Vaske 2 maskiner klær og bade barna. Vaske gulv i 1 etasje.

Torsdag 

Vaske gulv annen etasje. Skifte sengetøy på alle senger.

Fredag 

Vaske 1- 2 maskiner klær. Tørke støv sammen med barna. Vaske bad og barna. 

Lørdag 

Familieaktivitet. Enten alle sammen eller dunog alle barna. Lage mat sammen med de største barna. Husk å rydde!

Søndag 

Lage klar poser med bytteklær til barnahen til de største og sjekke sekker og flasker. Se over at alle klær osv har navnelapper på. Sett på nye ved behov. 

Hver dag tas

Kjøkken, oppvaskemaskin og kjøkkenbenk

Rydde stuen hver kveld, barna kan hjelpe

Sette opp sko og jakker i gangen

Vaske spisebord 

Få alt skittentøy på vaskerom eventuelt sortert i kurver på badet.

Med dette vil du kunne holde et helt ok hjem. Da vil kanskje kona di bidra på sikt med resten også, men du klarer hvertfall holde hodet over vannet. 

Nå i helgen vasker og rydder du hele huset sammen med barna slik at du kan følge en enklere plan fremover.

• Liker 2
Skrevet

Om dette er reelt så må du faktisk steppe up gamet! Du er en voksen mann og du må kunne klare å vaske klær, lage mat, gjøre rent, handle og holde ting noenlunde i orden! En dame hadde møtt de forventningene! 

sett på oppvaskmaskinen hver dag. Kona di må også gjøre noe selv om hun er deprimert. 

Anonymkode: 046c9...5ec

• Liker 1
Skrevet

Fint at du leker med barna, men noen ganger må barna rett og slett være med på husarbeid. Babyer kan godt leke på gulvet mens du fikser ting. Og når babyen sover er det ikke å legge seg på sofaen. Da må ting gjøres 

Anonymkode: 046c9...5ec

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...