Gå til innhold

Mann til barseldeprimert kone

Fremhevede innlegg

Skrevet

Tråden her inne (som nå er blitt stengt ser jeg), er opprettet av kona mi som var på et veldig sårt punkt. Hun viste meg tråden, og jeg er sjokkert over hvor mye stygge kommentarer hun fikk, og hvor mye sykeliggjøring av meg det var. Det ble spesifikt spurt om råd til hvem vi kan kontakte for hjelp og hvordan man skal ordlegge seg, ikke om hun kan bli frisk av å gå en tur eller ikke. 

Jeg kan svare på spørsmål, men kona vil ikke lengre involvere seg i det hele tatt i saken.

Tråden det er snakk om: 

Anonymkode: 80f3d...766

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

😥 jeg synes skikkelig synd på dine kone, dessverre er det alt for mange der ute som tror de vet alt.

Folk som forsatt tror depresjon kan kureres med sol og musikk.

Dere må ha det skikkelig tøft nå, dere begge 

Hvordan går det med deg?

• Liker 3
Skrevet

Var det du som ikke klarte å rydde og vaske og mate babyen? I så fall, hvorfor ikke? 

Anonymkode: d25d7...64d

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Troll

Anonymkode: 9e4e1...d9e

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Tråden her inne (som nå er blitt stengt ser jeg), er opprettet av kona mi som var på et veldig sårt punkt. Hun viste meg tråden, og jeg er sjokkert over hvor mye stygge kommentarer hun fikk, og hvor mye sykeliggjøring av meg det var. Det ble spesifikt spurt om råd til hvem vi kan kontakte for hjelp og hvordan man skal ordlegge seg, ikke om hun kan bli frisk av å gå en tur eller ikke. 

Jeg kan svare på spørsmål, men kona vil ikke lengre involvere seg i det hele tatt i saken.

Tråden det er snakk om: 

HVA trenger dere hjelp til? Hun går i behandling? Og du er hjemme i permisjon med babyen? 

Anonymkode: 4990a...75a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Var det du som ikke klarte å rydde og vaske og mate babyen? I så fall, hvorfor ikke? 

Anonymkode: d25d7...64d

Han klarer heller ikke å vaske klær, de ligger og råtner i maskinen i dagevis.

Anonymkode: f8b12...1c9

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

HVA trenger dere hjelp til? Hun går i behandling? Og du er hjemme i permisjon med babyen? 

Han gidder ikke å ta seg av hjem og barn mens kona er syk. Så de lurer på om de har krav på gratis hjelp fra offentlige instanser.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Han gidder ikke å ta seg av hjem og barn mens kona er syk. Så de lurer på om de har krav på gratis hjelp fra offentlige instanser.

Gidder ikke? Eller kanskje litt mye for han også… 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Han har overtatt permisjonen til kona og er hjemme på fulltid. De to eldste barna har full plass i bhg.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Men hadde han vært kvinnen i forholdet hadde det vært forventet at han skulle klare det. 

Anonymkode: c2919...0a0

• Liker 2
  • Nyttig 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men hadde han vært kvinnen i forholdet hadde det vært forventet at han skulle klare det. 

Anonymkode: c2919...0a0

Det er grenser for hva man skal klare.

Vi vet ikke hva disse foreldrene står i, så jeg velger å ikke dømme. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er du enig med kona i at du gjør for lite mens hun ikke gjør noe?

Anonymkode: 6b609...66d

• Liker 2
Skrevet

Ja, jeg har gjort alt for lite og skammer meg over det. Har ikke greid å fokusere nok på familien, og surret bort altfor mye tid. Nei, jeg er ikke deprimert, og jeg sliter ikke mer enn at jeg bare generelt har en vanskelig tid med at kona har det vondt og er tydelig preget. 

Kommer fra et hjem der det ikke var særlig rent og ryddig, og det var heller ikke rutiner. Synes det er vanskelig å lære meg dette, men jeg skjønner at jeg må. Det er også veldig trasig at hverken mine foreldre eller hennes foreldre vil hjelpe til, de er mer opptatt av å reise, være med vennene sine, hobbyer og jobbe. Det er frustrerende, for både jeg og kona mi vokste opp med å bli mye passet av besteforeldre. 

Jeg bebreider ikke kona mi for at hun gjør lite, jeg ser godt at hun er syk og jeg har forståelse for det. Har blitt med til DPS noen ganger, og fått det godt forklart hvordan ting henger sammen. Synes heller ikke det er så mye som egentlig blir lagt på meg. Hadde rollene vært snudd og jeg var den som var nede, så vet jeg at kona hadde tatt seg av baby, matlaging, husarbeid osv veldig lett og ikke slurvet like mye som meg. Jeg synes det er skikkelig vanskelig å prioritere det og gjennomføre det. Er flinkere på å ta med barna ut når de ikke er i barnehage, og kan fint ta med alle tre ut på lekeplass, ærender osv mens kona få hvile og sove. 

TS

• Liker 1
  • Hjerte 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi har sjekket ut homestart, men det finnes ikke her. Vi ser etter noe som kan lette på hverdagstrykket når jeg ikke er så flink til å stille opp på det huslige som jeg burde være. Har nå sendt mail til noen vaskefirmaer, men de som foreløpig har svart tar bare oppdrag fra firmaer

Skrevet

Hun går i ukentlig behandlig på DPS

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hun går i ukentlig behandlig på DPS

Noe som skurrer her... Det er vanskelig å komme inn på DPS, og hun går hver uke ? Da burde hennes psykolog søkt til kommunen om miljøterapeut. Det er en person som kommer hjem til dere lager mat,rydder,alt etter hva dere trenger.. Det er psykologen sitt ansvar. 

Anonymkode: dfb0f...b0f

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Noe som skurrer her... Det er vanskelig å komme inn på DPS, og hun går hver uke ? Da burde hennes psykolog søkt til kommunen om miljøterapeut. Det er en person som kommer hjem til dere lager mat,rydder,alt etter hva dere trenger.. Det er psykologen sitt ansvar. 

Anonymkode: dfb0f...b0f

Skurrer? Det er ikke så vanskelig å komme inn på DPS i alle kommuner. Praksisen er ganske forskjellig. Behandler foreslo homestart, men det ble nedlagt i fjor eller i år. Spiller ikke så stor rolle om du tror hun går i behandlig eller ikke

• Liker 4
Skrevet

Familiesenteret i kommunen (ofte i samarbeid med helsestasjon) kan kanskje hjelpe. Det går også an å ta kontakt med barnevernet for veiledning. Ikke stygt ment, men det høres ut som du/dere trenger det.

Anonymkode: 78718...c4d

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja, jeg har gjort alt for lite og skammer meg over det. Har ikke greid å fokusere nok på familien, og surret bort altfor mye tid. Nei, jeg er ikke deprimert, og jeg sliter ikke mer enn at jeg bare generelt har en vanskelig tid med at kona har det vondt og er tydelig preget. 

Kommer fra et hjem der det ikke var særlig rent og ryddig, og det var heller ikke rutiner. Synes det er vanskelig å lære meg dette, men jeg skjønner at jeg må. Det er også veldig trasig at hverken mine foreldre eller hennes foreldre vil hjelpe til, de er mer opptatt av å reise, være med vennene sine, hobbyer og jobbe. Det er frustrerende, for både jeg og kona mi vokste opp med å bli mye passet av besteforeldre. 

Jeg bebreider ikke kona mi for at hun gjør lite, jeg ser godt at hun er syk og jeg har forståelse for det. Har blitt med til DPS noen ganger, og fått det godt forklart hvordan ting henger sammen. Synes heller ikke det er så mye som egentlig blir lagt på meg. Hadde rollene vært snudd og jeg var den som var nede, så vet jeg at kona hadde tatt seg av baby, matlaging, husarbeid osv veldig lett og ikke slurvet like mye som meg. Jeg synes det er skikkelig vanskelig å prioritere det og gjennomføre det. Er flinkere på å ta med barna ut når de ikke er i barnehage, og kan fint ta med alle tre ut på lekeplass, ærender osv mens kona få hvile og sove. 

TS

Hva med å sette opp en plan over hvilke oppgaver du må gjøre ? Utenom å ta deg av babyen. Utrolig mye man får gjort på kort tid hvis man har rutinene på plass. 

Jeg setter alltid på en klesvask på morgenen, sorterer alt i skittentøyskurver (1 til hvitt, 1 til mørke farger, 1 til farget tøy, 1 til 60 grader, 1 til ull / babytøy, og 1 til håndklær , kluter osv). Sokkene har vi egen bøtte til så de ikke skal bli borte 😅

ca sånn her er planen min (siden det er det som funker for meg). 

07.00 - sette på klesvask

07-08 frokost, ordne oss, levere i barnehage 

08-09 henge opp klær, fylle oppvaskmaskinen og sette på ny runde med klesvask hvis det er behov.. 

10- trene (jeg trener 1-1,5 time hver dag pga sykdom, men denne kan eventuelt byttes ut med trilleturer) 

12- Dusje, spise, henge opp klær. 

14.00 -15 hente barn i barnehage.

sette på klesvask med skittentøy fra barnehage. Tømme sekkene, putte matbokser og drikkeflasker i oppvaskmaskinen. 

15.30 lage middag 

18-19 kveldsmat , bade og legge barna. 

Tar også oppvask rett etter vi har spist middag, men da bytter vi på hvem som tar oppvask, går ut med søppel osv. 

1 dag i uka storhandler jeg.

Fredag handler jeg inn til helg (middager, frukt , melk osv til helga + brus og snacks).

Vi bruker robotstøvsuger med moppefunksjon, starter automatisk kl 10 hver morgen. 

går ut med søppel hver ettermiddag. 

vasker bad 1 gang i uka.

støvsuger og skifter sengetøy på søndager. 

Det viktigste for å holde orden er å ha system på alt. Vi har garderobe til både yttertøy og vanlig tøy nærme vaskerommet. 

Leker til barna blir kasta inn i et hjørnet i stua på kvelden 😅 

Jeg sorterer ut og kaster ting vi ikke bruker, klær som er ødelagt går i container. Klær som er fine men for smått / ikke blir brukt selges / gies bort. 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Hva med å sette opp en plan over hvilke oppgaver du må gjøre ? Utenom å ta deg av babyen. Utrolig mye man får gjort på kort tid hvis man har rutinene på plass. 

Jeg setter alltid på en klesvask på morgenen, sorterer alt i skittentøyskurver (1 til hvitt, 1 til mørke farger, 1 til farget tøy, 1 til 60 grader, 1 til ull / babytøy, og 1 til håndklær , kluter osv). Sokkene har vi egen bøtte til så de ikke skal bli borte 😅

ca sånn her er planen min (siden det er det som funker for meg). 

07.00 - sette på klesvask

07-08 frokost, ordne oss, levere i barnehage 

08-09 henge opp klær, fylle oppvaskmaskinen og sette på ny runde med klesvask hvis det er behov.. 

10- trene (jeg trener 1-1,5 time hver dag pga sykdom, men denne kan eventuelt byttes ut med trilleturer) 

12- Dusje, spise, henge opp klær. 

14.00 -15 hente barn i barnehage.

sette på klesvask med skittentøy fra barnehage. Tømme sekkene, putte matbokser og drikkeflasker i oppvaskmaskinen. 

15.30 lage middag 

18-19 kveldsmat , bade og legge barna. 

Tar også oppvask rett etter vi har spist middag, men da bytter vi på hvem som tar oppvask, går ut med søppel osv. 

1 dag i uka storhandler jeg.

Fredag handler jeg inn til helg (middager, frukt , melk osv til helga + brus og snacks).

Vi bruker robotstøvsuger med moppefunksjon, starter automatisk kl 10 hver morgen. 

går ut med søppel hver ettermiddag. 

vasker bad 1 gang i uka.

støvsuger og skifter sengetøy på søndager. 

Det viktigste for å holde orden er å ha system på alt. Vi har garderobe til både yttertøy og vanlig tøy nærme vaskerommet. 

Leker til barna blir kasta inn i et hjørnet i stua på kvelden 😅 

Jeg sorterer ut og kaster ting vi ikke bruker, klær som er ødelagt går i container. Klær som er fine men for smått / ikke blir brukt selges / gies bort. 

Takker for hyggelig svar, jeg skal prøve å sette opp en mer tidsbestemt dag. Kanskje med alarmer, i starten hvert fall

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...