AnonymBruker Skrevet 5. september #21 Skrevet 5. september Vi har hatt rammelån nesten hele veien og det er kjempenyttig. Vi har allerede brukt av rammen for å pusse opp tre ganger (i 2014, 2018 og 2024), samt kjøpt to biler (i 2016 og 2023). Vi betaler selvfølgelig alt ned igjen raskt. Anonymkode: 2035e...a6e
AnonymBruker Skrevet 5. september #22 Skrevet 5. september AnonymBruker skrev (På 2.9.2026 den 13.53): Tenker også at det lett blir en dyrere garasje enn nødvendig når pengene er lett tilgjengelig. Letter å gjøre store innkjøp impulsivt og "unne seg" det beste. Vi liker at det er er gjennomtenkt nok til at vi må gjennom en 2 dagers mølle i banken i såfall. Øker bevisstheten om at pengene er lånt og at rente skal betales på beløpet, det må jp tas med i prisen om man kjøper noe "på rammelån". Har aldri likt å handle på kreditt annet enn huset av nødvendighet, så hadde ikke likt handle på rammelån heller. Anonymkode: 3f9e7...e7f Men det er deg. Jeg har ikke disse mentale utfordringene overhodet. Jeg pusser ikke opp for mer enn jeg hadde tenkt bare fordi rammen på lånet er høyere enn det jeg hadde tenkt å pusse opp for. I tillegg til "to-dagers mølle i banken" er det ofte gebyrer for å etablere ny låneramme, ofte flere tusen kroner. Det er dessuten ikke "kreditt", egentlig, for vi sparer opp pengene på forhånd, men i stedet for å sette dem på en høyrentekonto, så setter vi dem inn i rammelånet. Det er alltid høyere rente på boliglånet enn på sparekonto. Deretter bruker vi pengene ved behov. Det blir derfor en akademisk øvelse hvorvidt pengene er sparepenger eller kreditt. Anonymkode: 2035e...a6e 2
AnonymBruker Skrevet 5. september #23 Skrevet 5. september AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Men det er deg. Jeg har ikke disse mentale utfordringene overhodet. Jeg pusser ikke opp for mer enn jeg hadde tenkt bare fordi rammen på lånet er høyere enn det jeg hadde tenkt å pusse opp for. I tillegg til "to-dagers mølle i banken" er det ofte gebyrer for å etablere ny låneramme, ofte flere tusen kroner. Det er dessuten ikke "kreditt", egentlig, for vi sparer opp pengene på forhånd, men i stedet for å sette dem på en høyrentekonto, så setter vi dem inn i rammelånet. Det er alltid høyere rente på boliglånet enn på sparekonto. Deretter bruker vi pengene ved behov. Det blir derfor en akademisk øvelse hvorvidt pengene er sparepenger eller kreditt. Anonymkode: 2035e...a6e Et lån er selvsagt kreditt Anonymkode: 99bf0...8a4
AnonymBruker Skrevet 5. september #24 Skrevet 5. september AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Et lån er selvsagt kreditt Anonymkode: 99bf0...8a4 Men hvis jeg sparer opp 500 000 kr på sparekonto, eller setter 500 000 kr inn på rammelånet, for så å ta dem ut igjen, så blir netto effekt den samme. Faktisk litt bedre ved å ha dem i rammelånet, siden renten er høyere der enn på sparekonto. De 500 000 kr er ikke penger jeg har lånt av banken, det er mine sparepenger, som jeg oppbevarer midlertidig på rammelånet for å spare renter. Rammen vår er 2,9 mill. og p.t. har vi brukt 1,3 mill. Anonymkode: 2035e...a6e 2
AnonymBruker Skrevet 5. september #25 Skrevet 5. september AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men hvis jeg sparer opp 500 000 kr på sparekonto, eller setter 500 000 kr inn på rammelånet, for så å ta dem ut igjen, så blir netto effekt den samme. Faktisk litt bedre ved å ha dem i rammelånet, siden renten er høyere der enn på sparekonto. De 500 000 kr er ikke penger jeg har lånt av banken, det er mine sparepenger, som jeg oppbevarer midlertidig på rammelånet for å spare renter. Rammen vår er 2,9 mill. og p.t. har vi brukt 1,3 mill. Anonymkode: 2035e...a6e Hva mener du med at renten er høyere på rammelån, mer enn renter på sparekonto? Er ukjent med dette så skjønte ikke helt Anonymkode: 47430...f69
AnonymBruker Skrevet 5. september #26 Skrevet 5. september AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hva mener du med at renten er høyere på rammelån, mer enn renter på sparekonto? Er ukjent med dette så skjønte ikke helt Anonymkode: 47430...f69 Bankene skal jo tjene penger, så renten på boliglån er som regel alltid litt høyere enn renten på sparekontoene i samme bank. Det heter rentenetto og er bankenes viktigste inntektskilde. Noen ganger er rammelånsrenten enda litt høyere igjen. Anonymkode: 2035e...a6e 1
AnonymBruker Skrevet 5. september #27 Skrevet 5. september AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Bankene skal jo tjene penger, så renten på boliglån er som regel alltid litt høyere enn renten på sparekontoene i samme bank. Det heter rentenetto og er bankenes viktigste inntektskilde. Noen ganger er rammelånsrenten enda litt høyere igjen. Anonymkode: 2035e...a6e Ah jeg skjønner hva du mener, var litt treg der et øyeblikk Anonymkode: 47430...f69
AnonymBruker Skrevet 5. september #28 Skrevet 5. september Et kredittkort bruker du og betaler ned hele regninga ved forfall, et rammelån er for deg som ønsker lenger nedbetalingstid. Det er også lavere rente på rammelån enn kredittkort og en del andre lån. Skal du pusse opp huset, bruker du selvsagt penger fra huslånet. Det er laveste renta du får tak i, foruten studielån. Anonymkode: 9ec7e...b9f
AnonymBruker Skrevet 7. september #29 Skrevet 7. september AnonymBruker skrev (På 2.9.2026 den 13.53): Noen rammelån har høyere rente. Da betaler du mye for den fleksibiliteten. Ørlite høyere rente på millioner i lån = tusenvis av kroner ut vinduet. Viktig å være obs på. Hadde aldri tatt rammelån med høyere rente enn lavest mulige boliglånsrente. Hadde heller pauset betalingen på boliglånet og spart opp til de store innkjøpene, evt økt boliglånet ved behov til samme rente om det er en mulighet i deres bank. Så obs på rentene, sjekk det nøye. For vår del har vi aldri hatt behov for rammelån. Tenker også at det lett blir en dyrere garasje enn nødvendig når pengene er lett tilgjengelig. Letter å gjøre store innkjøp impulsivt og "unne seg" det beste. Vi liker at det er er gjennomtenkt nok til at vi må gjennom en 2 dagers mølle i banken i såfall. Øker bevisstheten om at pengene er lånt og at rente skal betales på beløpet, det må jp tas med i prisen om man kjøper noe "på rammelån". Har aldri likt å handle på kreditt annet enn huset av nødvendighet, så hadde ikke likt handle på rammelån heller. Anonymkode: 3f9e7...e7f Tusenvis av kroner ut vinduet? Har du regnet på det? Jeg sjekket nå vår bank - rente på rammelånet er 5% og vanlig lån 4,93%. La oss si at man har 4 mill i lån. Da er differansen i årlig rente kr. 2.800. Isolert sett, så er dette penger ut vinduet, ja. Men når man har rammelån, så har man ikke behov for bufferkonto. Det vil si at det fornuftige når man går over til rammelån er å sette hele bufferen inn på rammelånet. Om man har 4% rente på bufferkonto og 200.000 stående, og setter det inn på rammelånet (5%), så taper man 8.000 i renteinntekt på bufferkonto, men sparer 10.000 i rentekostnad på rammelånet. Så langt i dette eksempelet koster rammelånet 800 kroner i året. Men det er flere fordeler med rammelån hvis man bruker det riktig. Vi bruker kredittkort fast i hverdagen og betaler de fleste fakturaer fra rammelånet. Så vi har heller ikke mer enn et par tusen stående på brukskonto hvor renten er null eller tilnærmet null. Så ved å sette bortimot all lønn inn på rammelånet med en gang den er på lønnskontoen, og heller ta ut igjen ved behov, så sparer vi også inn litt der. Denne er litt vanskeligere å tallfeste, men et forsiktig anslag ville være at vi i snitt har 20.000-40.000 stående på brukskonto til en bortimot ikke-eksisterende rente. At dette heller står på rammelånet gir en besparelse på 1.000-2.000. Så om man bruker rammelånet smart, så kan det i mange tilfeller være økonomisk gunstigere å ha rammelån selv om det er litt høyere rente enn vanlig lån. Men man bør regne på kostnader og besparelser for sin egen situasjon. Jeg mener ikke at rammelån er for alle. Er du økonomisk fornuftig og har god kontroll på økonomien kan det være lønnsomt, men for de som lett bruker mer enn planlagt er det fornuftig å styre unna rammelån. Og er man to som disponerer rammelånet så må man virkelig stole på partneren sin. For det kreves ikke noen godkjenning fra den andre ved uttak. Anonymkode: ab571...e8e 1
AnonymBruker Skrevet 7. september #30 Skrevet 7. september AnonymBruker skrev (På 2.9.2026 den 13.20): Det er likevel ikke vanlig å bruke det. «Bakdel» betyr rumpe for mange. Anonymkode: 98ff0...a76 Du tar deg ut til din fordel med din bakdel - sitat Fleksnes Anonymkode: 4f8a4...f2c
AnonymBruker Skrevet 7. september #31 Skrevet 7. september AnonymBruker skrev (På 2.9.2026 den 12.32): er nå under 60 % på belåningsgrad og har vurdert dette litt. Fordelen er jo litt mer fleksibilitet. Ulempen er kanskje at man har den lånerammen bundet mtp. evt kredittvurderinger senere, selv om man i praksis har betalt ned en del. Andre innspill? Anonymkode: 97998...2b1 Har du god økonomisk kontroll er 60% rammelån det neste du kan gjøre for økonomien din. Aldri betal noen ting. Kjør alt du har av overskudd inn i aksjemarkedet. Lån opp høyere ramme jevnlig (vi gjør det hvert tredje år), og invester alt du låner opp. Anonymkode: 65194...a03
AnonymBruker Skrevet 7. september #32 Skrevet 7. september AnonymBruker skrev (På 5.9.2026 den 19.26): Hva mener du med at renten er høyere på rammelån, mer enn renter på sparekonto? Er ukjent med dette så skjønte ikke helt Anonymkode: 47430...f69 Når sparekonto har litt lavere rente enn rammelånet, vil man få en liten gevinst ved å sette pengene på rammelånet i stedet for sparekontoen. Eksempel: 500 000 på sparekonto 1 000 000 i lån Om man da flytter de 500 000 over på rammelånet, blir lånet der bare 500 000, så man slipper å betale rente på 500 000. Ettersom de rentene man slipper å betale er litt høyere enn rentene man ville fått på sparekontoen, blir det en liten gevinst, Anonymkode: 99c7a...06c
AnonymBruker Skrevet 8. september #33 Skrevet 8. september Vi gikk over til rammelån nå i vår etter å ha sittet på gjerdet altfor lenge. Angrer så sinnsykt på hvorfor jeg ikke gjorde det før. Jeg fikk samme ramme på rammelån som jeg hadde på det vanlige lånet, men selv om renten er noe høyere vil jeg definitivt anbefale rammelån. Som andre her gjør betaler vi absolutt alt inn på rammelån, og betaler derfor ut derfra igjen når det trengs. Har ikke penger på buffer, sparekonto, brukskonto etc. Anonymkode: 56f89...d61 1
AnonymBruker Skrevet 8. september #34 Skrevet 8. september AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Vi gikk over til rammelån nå i vår etter å ha sittet på gjerdet altfor lenge. Angrer så sinnsykt på hvorfor jeg ikke gjorde det før. Jeg fikk samme ramme på rammelån som jeg hadde på det vanlige lånet, men selv om renten er noe høyere vil jeg definitivt anbefale rammelån. Som andre her gjør betaler vi absolutt alt inn på rammelån, og betaler derfor ut derfra igjen når det trengs. Har ikke penger på buffer, sparekonto, brukskonto etc. Anonymkode: 56f89...d61 Prøv å få renten ned på samme nivå som et standard annuitetslån i samme bank. Gikk smertefritt her. Anonymkode: 99bf0...8a4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå