Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

er nå under 60 % på belåningsgrad og har vurdert dette litt.
Fordelen er jo litt mer fleksibilitet.
Ulempen er kanskje at man har den lånerammen bundet mtp. evt kredittvurderinger senere, selv om man i praksis har betalt ned en del.
Andre innspill?

Anonymkode: 97998...2b1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Eneste er vel at en må ha litt økonomisk vett og betale inn selv om en kan velge summen selv, og renta er litt høyere enn ellers? 

Anonymkode: 47430...f69

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Eneste er vel at en må ha litt økonomisk vett og betale inn selv om en kan velge summen selv, og renta er litt høyere enn ellers? 

Anonymkode: 47430...f69

ja det er en selvfølge :) (men sikkert ikke hos alle) tenkte mer på om det er noe jeg ikke har tenkt over. 

Anonymkode: 97998...2b1

AnonymBruker
Skrevet

Ser ingen bakdeler, har hatt dette i årevis nå.

Anonymkode: 99bf0...8a4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ser ingen bakdeler, har hatt dette i årevis nå.

Ulemper heter det 

Anonymkode: 98ff0...a76

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Egentlig ingen av betydning, ut over at renten jo ofte er noe høyere. 

Det finnes et par andre tekniske ulemper, men de betyr ikke noe for folk flest. Hele lånerammen tas med som kreditt i regnestykket når man eventuelt skal ha andre lån, men de færreste med rammelån skal jo ta andre lån. Skulle man av en eller annen grunn ønske å ta et annet lån kan man også senke rammen.

I prinsippet kan også medlåntaker, hvis man har en, ta ut penger fra rammen uten å sjekke med deg. Men det er jo ikke en problemstilling for vanlige folk.

Anonymkode: 331ce...c7c

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ulemper heter det 

Alltid artig når dere i språkpolitiet tar feil 😅 Som er merkelig ofte 

Anonymkode: c51bc...3f7

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er likevel ikke vanlig å bruke det. «Bakdel» betyr rumpe for mange. 

Som jeg har påpekt så er bruken over helt valid, og det skal du bare forholde deg til.

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi har hatt rammelån i mange år og jeg ser bare fordeler med det. Ny garasjeport, oppussing og andre større transaksjoner er veldig smidig selv om man tar fra rammelånet. Betaler selvsagt ned i et sunt tempo. Er man overhodet ikke økonomisl anlagt er det muligens ikke så lurt å ha det, men for alle oss vanlige folk er det veldig greit.

Anonymkode: 423aa...ba4

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Snok1 skrev (9 minutter siden):

Som jeg har påpekt så er bruken over helt valid, og det skal du bare forholde deg til.

Nei, det skal jeg ikke 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ser ingen ulemper. Har hatt det i flere år. Har null kontakt med banken. 

Men jeg har god kontroll på økonomien og er ryddig. Det vil si at jeg betaler inn hver mnd. Har ikke en egen buffer stående med to månedslønner lenger. 

Anonymkode: a1270...5f3

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Noen rammelån har høyere rente. Da betaler du mye for den fleksibiliteten. Ørlite høyere rente på millioner i lån = tusenvis av kroner ut vinduet. Viktig å være obs på. Hadde aldri tatt rammelån med høyere rente enn lavest mulige boliglånsrente. Hadde heller pauset betalingen på boliglånet og spart opp til de store innkjøpene, evt økt boliglånet ved behov til samme rente om det er en mulighet i deres bank.  Så obs på rentene, sjekk det nøye.

For vår del har vi aldri hatt behov for rammelån. Tenker også at det lett blir en dyrere garasje enn nødvendig når pengene er lett tilgjengelig. Letter å gjøre store innkjøp impulsivt og "unne seg" det beste. Vi liker at det er er gjennomtenkt nok til at vi må gjennom en 2 dagers mølle i banken i såfall. Øker bevisstheten om at pengene er lånt og at rente skal betales på beløpet, det må jp tas med i prisen om man kjøper noe "på rammelån". Har aldri likt å handle på kreditt annet enn huset av nødvendighet, så hadde ikke likt handle på rammelån heller. 

Anonymkode: 3f9e7...e7f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ved et felles rammelån er begge låntakerne normalt solidarisk ansvarlige for hele gjelden overfor banken, uavhengig av hvem som faktisk har benyttet kredittrammen. 

Det er en klar ulempe ved rammelån, hvis man er to om lånet. 

Anonymkode: e3341...9e5

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hatt det i årevis og syntes det er en meget god løsning. Gir fullstendig frihet og buffer dersom noe skulle oppstå. Kan legge til at boligen min har dobblet seg i verdi de siste 10 årene ( bor i pressområde) så jeg er ikke så opptatt med å betale ned det jeg har igjen. Sparer heller i fond og aksjer samt høyrente (5%)

Anonymkode: 1e49d...dfd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ulemper heter det 

Ser fortsatt ingen bakdeler med det.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

En bakdel (:lur:) er at man ikke lenger har noe regnestykke på når lånet er ferdig nedbetalt. Øker du lånet må du selv passe på å øke avdragene hvis målet er å nedbetale innen samme dato som før. 

Det er ikke vanskelig akkurat, men ting kommer ikke av seg selv i samme grad som med annuitetslån eller serielån. Du må selv vurdere hva slags nedbetalingsløsning du vil ha. Det krever at du følger litt med. 

Vi gikk over til rammelån etter vår tredje oppussing, godt å endelig slippe det maset med banken hver gang man skal låne litt. Nå er det ikke så mye mer å pusse opp da, men... 😂 Med en treg bank (Nordea, I'm talking to you!) er det greit å styre dette helt selv. 

Skrevet (endret)

Ulempen er at du da får disse pengene veldig lett tilgjengelig, så om du er impulsive så kan det fort koste mer en det smaker.
Du kan overføre penger fra rammelån som om det var mellom 2 vanlige kontoer.
"jeg har veldig lyst på det, kan jo bare ta ut 10k av rammelånet" tankegangen kan fort bli kostbar.

Men om du klare å styre deg og har stålkontroll så er det bare positivt om du bruker rammelånet på rett måte., jeg bruker bl.a rammelånet til å booste avkastninger på investeringene mine.

Til dere som mener at det er høyere rente, ja i utgangspunktet har dere rett, men tror det er veldig enkelt og bare si at dere vil ha samme renta, det gjorde jeg, trengte ikke å true med å bytte bank engang :)
Og jeg ringer banken 2 til 4 ganger i året for å forhandle renta så hadde ikke veldig høy rente heller i utgangspunktet.

Endret av Hololo
Skrevet

Veldig fornøyd med rammelån. Er alene, så er også alene om alle utgifter. Bla.a når jeg måtte bytte bil, var det bare et tastetrykk unna og slapp å snakke med banken. Nedbetalingsplanen blir oppdatert rett etter jeg har tatt ut mer eller har betalt inn ekstra, så det er heller ikke vanskelig å se hva som skal betales inn.

Jeg ble akutt syk og havnet på ufør, og var da glad jeg hadde etablert rammelån mens jeg var frisk og i jobb, jeg hadde ikke fått det samme beløpet som ufør. Jeg har boligverdier på 11mill og har rammelån på inntil 2.9mill, av det har jeg brukt 1.2 mill av rammen, så jeg har noe igjen av rammen for feks å bruke på fremtidige vedlikehold av boligene, uten å diskutere med banken.

Anonymkode: 74f5f...0a4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...