Gå til innhold

Blir kvinner oftere lurt av bilverksteder?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
catman skrev (18 minutter siden):

I sånne tilfeller tror jeg det beste er å være helt tydelig og oppriktig: "Du behandlet meg som en unge og la til oppgaver som ikke trengs. Husk det til neste gang du ikke vil miste omdømme og oppdrag." Og så går du. Nordmenn er generelt konfliktskye, men slik atferd hører ingen steder hen og det fins bare én måte å få slutt på det på. Veldig kjipt at du måtte oppleve dette!

Ja, jeg burde jo ha sagt noe langt mer konstruktivt enn det jeg faktisk sa. Jeg ble bare så irritert at jeg mistet hodet litt😅

Anonymkode: 5649a...719

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Alle som ikke evner å reparere selv eller mangler logikk,kan bli lurt uansett alder og kjønn. 

Bare det å levere kjøretøy et på  verksted utenom PKK eller gratis garanti arbder sier vel sitt..

Anonymkode: ede3f...f8f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke opplevd det på verksted, men har opplevd at det på dekkbytte-firma. Både fått beskjed om å kjøpe nye dekk tidligere enn nødvendig, og en lang prosess med bullshit og bortforklaringer da de tok av sommerdekkene fra felgene og det ble store forsinkelser på nye. 

Etter to uker forsinkelser, der jeg hadde vært rolig og høflig, men tydelig på at det ikke var greit, så eksploderte jeg da ene mekanikeren sa han ikke skjønte problemet siden jeg uansett kjørte piggfri vinterdekk. Det var en daglig leder og en mekaniker som ble ganske bleke, og noen kunder som kjørte ut av kø og snudde 🤭 Fikk unnskyldning fra ledelsen og tilbud om gratis nye dekk da jeg la ut hele tidslinjen med bortforklaringene på google maps. 

Anonymkode: 68abd...ff3

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Er mann og bilmekaniker men jobber ikke lenger i bransjen. Og har opplevd mange ganger blitt fortalt at "ditt og datt" burde skiftes snart. Nå har jeg muligheten til å vurdere tid, kostnader, sannsynlighet osv. Slik at jeg har takket nei i flere tilfeller. Men skjønner at man for sikkerhets skyld takker ja.

Har også opplevd at verksted påstår de har fikset en sensor feil, betalte 9000kr for det, men så kommer samme feilkode tilbake 3 dager seinere.  Hentet bilen etter at de hadde fikset feilen  på nytt og de skulle ha nye 5000. Da spurte jeg hva jeg betalte 9000 for, hvor mange ganger skal jeg betale for samme feil?  De hadde gjettet seg frem til problemet første gangen , byttet ut deler som ikke var feil og fakturerte meg. At deres mekaniker ikke kjenner egne biler godt nok skal ikke jeg belastes for.

Dette var BMW og det var åpenbart at de ikke visste hva de gjorde og prøvde seg litt frem mens de fakturerte meg for timene. Jeg ønsker ikke å betale for at de lærer opp sine egne mekanikere, det finnes kurs for sånt.

Opplever at jeg blir behandlet annerledes når verkstedet kjenner meg og veit jeg er mekaniker.

Anonymkode: 22197...41e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det tror jeg. Hadde bilen på verksted, og han mekanikeren var rimelig nedlatende og besserwisser. Snakket til meg som om jeg skulle være tre. Min far er mekaniker og har latt meg holde på med bil fra barnsben av, så jeg plukket opp et og annet som faktisk var direkte feil at måtte fikses. Min far hadde jo allerede sett på bilen og fortalt, og vist meg, hva som måtte fikses. Det "beste" var når kjæresten min kom, da skiftet tonen fullstendig og mekanikeren ble så hyggelig. Jeg var allerede så irritert at jeg sa "åja, du KAN smile også", før jeg satte meg i bilen til kjæresten min og lot de to holde på. Fy fader for en oppførsel. Jeg bruker aldri det verkstedet igjen.

Jeg har aldri opplevd slikt fra mekanikerne, det er kundenehandlerne hos merkeverkstedet som har vært problemet. Jobbet en kvinnelig kundebehandler der også . Jeg gikk alltid til henne hvis jeg hadde muligheten. Hun var veldig hyggelig og faglig flink. 

Kjip den opplevelsen din. Det handler nok mest om fordommer, at man tar utgangspunkt i at kvinner kan mindre enn menn. Men her hjemme hos oss, ikke at jeg kan mye akkurat , men jeg sjekker alltid mer opp i ting selv enn det han gjør, og har f.eks bestilt deler på nett til enkle ting jeg kunne gjøre selv. 

Jeg kommer heller ikke til å bruke det verkstedet jeg har dårlig erfaring med. De er jo generelt dyrere også siden det er snakk om merkeverkstedet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Jeg fikk pris på å løse feilene på EU kontroll for 49000, hadde vært litt sent ute og dro på et mekonomen verksted jeg ikke pleier bruke fordi dem hadde tid. Hørtes ut som mest tull så ble heller litt forsinket på dato ok tok det hos det vanlige verkstedet 100m lenger bort i gata og betalte 12000 i stedet ...

Anonymkode: f5a77...22e

Helt sjuk prisforskjell... 🫣🙃

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Er mann og bilmekaniker men jobber ikke lenger i bransjen. Og har opplevd mange ganger blitt fortalt at "ditt og datt" burde skiftes snart. Nå har jeg muligheten til å vurdere tid, kostnader, sannsynlighet osv. Slik at jeg har takket nei i flere tilfeller. Men skjønner at man for sikkerhets skyld takker ja.

Har også opplevd at verksted påstår de har fikset en sensor feil, betalte 9000kr for det, men så kommer samme feilkode tilbake 3 dager seinere.  Hentet bilen etter at de hadde fikset feilen  på nytt og de skulle ha nye 5000. Da spurte jeg hva jeg betalte 9000 for, hvor mange ganger skal jeg betale for samme feil?  De hadde gjettet seg frem til problemet første gangen , byttet ut deler som ikke var feil og fakturerte meg. At deres mekaniker ikke kjenner egne biler godt nok skal ikke jeg belastes for.

Dette var BMW og det var åpenbart at de ikke visste hva de gjorde og prøvde seg litt frem mens de fakturerte meg for timene. Jeg ønsker ikke å betale for at de lærer opp sine egne mekanikere, det finnes kurs for sånt.

Opplever at jeg blir behandlet annerledes når verkstedet kjenner meg og veit jeg er mekaniker.

Det er virkelig ikke greit, denne forskjellsbehandlingen. Jeg er fornøyd med det verkstedet jeg har nå, heldigvis, og opplever slett ikke at de behandler meg annerledes fordi jeg er dame. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har omvendt erfaring. 

Jeg smiler, og stiller meg uvitende og nysgjerrig (noe jeg også er). Jeg har gammel bil, så det er alltid noe som trengs. Jeg får hjelp (at de gjør det for meg) i tillegg råd og veiledning, uten å betale ekstra, eller jeg får en temmelig rimelig pris. Jeg kan ringe ang problemet, de sier bilen må inn, og så slipper jeg å betale (fordi jeg åpenbart er amøbe?).
De to forrige EU-kontrollene fikset de blant annet bremsene mine, vindusviskerne og litt ymse, uten ekstra betalt, da de skjønte jeg var grønn på bil 🙂 Ei gang fikk jeg NAF-medlemskap gratis, etter EU-kontroll. 
Mannen har god peiling og vet oftest hva som faktisk må byttes og gjøres, men han sender alltid meg av sted på EU-kontroll og verksted 😅 Jeg forhører meg med ham før jeg sier ja til noe.
Min ene venninne har også opplevd noe lignende, så hun er også den som tar bilen på verkstedet. 

Anonymkode: b33e7...0e0

Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jeg har omvendt erfaring. 

Jeg smiler, og stiller meg uvitende og nysgjerrig (noe jeg også er). Jeg har gammel bil, så det er alltid noe som trengs. Jeg får hjelp (at de gjør det for meg) i tillegg råd og veiledning, uten å betale ekstra, eller jeg får en temmelig rimelig pris. Jeg kan ringe ang problemet, de sier bilen må inn, og så slipper jeg å betale (fordi jeg åpenbart er amøbe?).
De to forrige EU-kontrollene fikset de blant annet bremsene mine, vindusviskerne og litt ymse, uten ekstra betalt, da de skjønte jeg var grønn på bil 🙂 Ei gang fikk jeg NAF-medlemskap gratis, etter EU-kontroll. 
Mannen har god peiling og vet oftest hva som faktisk må byttes og gjøres, men han sender alltid meg av sted på EU-kontroll og verksted 😅 Jeg forhører meg med ham før jeg sier ja til noe.
Min ene venninne har også opplevd noe lignende, så hun er også den som tar bilen på verkstedet. 

Selv om det er forskjellig resultat, så blir det litt av den samme "nedvurderingen" da. At man ser en tilsynelatende "hjelpesløs" dame, som man bare føler man må hjelpe litt ekstra. Jeg har opplevd det i andre settinger i livet, men ikke på bilverksteder 😄

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, jeg burde jo ha sagt noe langt mer konstruktivt enn det jeg faktisk sa. Jeg ble bare så irritert at jeg mistet hodet litt😅

Helt forståelig! 🌞

AnonymBruker
Skrevet
frenchygirl skrev (1 time siden):

Selv om det er forskjellig resultat, så blir det litt av den samme "nedvurderingen" da. At man ser en tilsynelatende "hjelpesløs" dame, som man bare føler man må hjelpe litt ekstra. Jeg har opplevd det i andre settinger i livet, men ikke på bilverksteder 😄

Det er helt sant, og et godt poeng. Så langt tenkte jeg ikke. Men for min del, så kommer det heller noe positivt ut av det (synes jeg da) 😄 Jeg innrømmer glatt at jeg er bilamøbe, og vil gjerne behandles sånn også når jeg trer inn på ukjent arena. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja å det ble mye penger😭. Kom ingen veien med å klage. Nå forholder jeg meg kun til merkeverksted føler de er et hakk tryggere. Dyrt. Men dyrere å bli lurt.

Anonymkode: 53cb8...687

AnonymBruker
Skrevet

Her har jeg vært borti litt forskjellige kan jeg trygt si.

Sist måtte jeg le godt fordi de kom med at jeg måtte skifte bremseklosser og olje på bil. Hadde da akkurat skiftet hadde kun kjørt bil rett fra garasjen/verkstedet og til EU kontroll. Kan si han som stod der ble satt ut når jeg sa det var alt nye klosser og ny olje på bil. Han stod litt der å ikke helt viste hva jan skulle si og en ny mekaniker kom

Anonymkode: 8074b...5dc

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja å det ble mye penger😭. Kom ingen veien med å klage. Nå forholder jeg meg kun til merkeverksted føler de er et hakk tryggere. Dyrt. Men dyrere å bli lurt.

Anonymkode: 53cb8...687

Hos meg er det som sagt kun merkeverkstedet som har forsøkt å lure meg  ved 2 forskjellige anledninger. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Her har jeg vært borti litt forskjellige kan jeg trygt si.

Sist måtte jeg le godt fordi de kom med at jeg måtte skifte bremseklosser og olje på bil. Hadde da akkurat skiftet hadde kun kjørt bil rett fra garasjen/verkstedet og til EU kontroll. Kan si han som stod der ble satt ut når jeg sa det var alt nye klosser og ny olje på bil. Han stod litt der å ikke helt viste hva jan skulle si og en ny mekaniker kom

Anonymkode: 8074b...5dc

Det får da være grenser 😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Betalte de tilbake for det unødvendige arbeidene og deler?

AnonymBruker
Skrevet
frenchygirl skrev (15 timer siden):

Eller får beskjed om å ta unødvendige reparasjoner? 

Jeg har opplevd ved 2 anledninger hos merkeverksted. Den første gangen var det en reklamasjon på deler / utført arbeid hvor kundebehandleren mente at jeg måtte betale selv. Han var ganske nedlatende også. Men verkstedet måtte jo bare betale og fikse, er forøvrig et kjent problem med den delen.  Jeg vet også hva lovverket gir meg rett til.

Det andre tilfellet prøvde en kundebehandler å få meg til å bestille en reparasjon av noe som han sa at uansett ville måtte fikses på EU kontroll som ikke er et kontrollpunkt på EU - kontroll engang.  (ja, jeg leste gjennom EU kontroll sjekkpunktene hva som skal gjennomgås på kontrollen. )

Jeg er ikke blant de flinkeste kvinner med bil tror jeg, men jeg prøver å lese meg til ting når noe er galt. Når man kommer til verksted så fremstår man da litt mer kunnskapsrik, og det er kanskje lettere at man ikke blir lurt? Det er min teori. Men hva med folk som har absolutt null peiling? Blir bilholdet deres mye dyrere? Og unødvendig dyrere? Kan selvsagt gjelde menn også, som ikke har peiling, men teorien min er altså at kvinner lettere blir snakket til på en måte som gjør at de oftere vil fikse på ting som kanskje ikke trengs (iallefall ikke på det tidspunktet). 

Hva tenker dere andre? 

JAAAA!!!!! 

Jeg har skrudd endel bil selv. Og de legger altid på pris, jukser på timer og legger til reoerasjoner.

Jeg ser altid over bilen min før verksed, og min mann leverer, fordi jeg orker ikke krangle. Feks henger kontakt legger de altid på. Selv om den virker perfekt. Baklys feks, sånt glemmer folk å sjekke før de leverer bil. Og det tar ikke 7 timer å bytte regreim

Anonymkode: cfa51...564

AnonymBruker
Skrevet
frenchygirl skrev (15 timer siden):

Eller får beskjed om å ta unødvendige reparasjoner? 

Jeg har opplevd ved 2 anledninger hos merkeverksted. Den første gangen var det en reklamasjon på deler / utført arbeid hvor kundebehandleren mente at jeg måtte betale selv. Han var ganske nedlatende også. Men verkstedet måtte jo bare betale og fikse, er forøvrig et kjent problem med den delen.  Jeg vet også hva lovverket gir meg rett til.

Det andre tilfellet prøvde en kundebehandler å få meg til å bestille en reparasjon av noe som han sa at uansett ville måtte fikses på EU kontroll som ikke er et kontrollpunkt på EU - kontroll engang.  (ja, jeg leste gjennom EU kontroll sjekkpunktene hva som skal gjennomgås på kontrollen. )

Jeg er ikke blant de flinkeste kvinner med bil tror jeg, men jeg prøver å lese meg til ting når noe er galt. Når man kommer til verksted så fremstår man da litt mer kunnskapsrik, og det er kanskje lettere at man ikke blir lurt? Det er min teori. Men hva med folk som har absolutt null peiling? Blir bilholdet deres mye dyrere? Og unødvendig dyrere? Kan selvsagt gjelde menn også, som ikke har peiling, men teorien min er altså at kvinner lettere blir snakket til på en måte som gjør at de oftere vil fikse på ting som kanskje ikke trengs (iallefall ikke på det tidspunktet). 

Hva tenker dere andre? 

Selvfølgelig, jeg sier ikke at de blir lurt, men de blir forsøkt lurt. Takket min bakgrunn, erfaring fra mannsyrker, er jeg godt vant til å omgås menn og lar meg ikke manipulere. Menn er som hunder, om de værer usikkerhet slår de til.

Anonymkode: cacd9...197

AnonymBruker
Skrevet

Hadde en merkelig opplevelse når jeg skulle hente mannens bil som hadde vært på innbytte-takst. Taksten selger (daværende daglig leder) presenterte var langt under det vi hadde forventet, og for å forsvare dette trakk han frem en hel del feil ved bilen, blant annet ekstrautstyr som han påsto var ulovlig montert og uten typegodkjenning. Han ble lang i maska når jeg påpekte at bilen var kjøpt hos dem et par år tidligere, med beskjed om at alt ekstrautstyr var godkjent. I tillegg hadde han en del feil som ble påpekt, etter at jeg hadde motsagt punkt for punkt, ser han på meg og sier: "Du kan en del om bil du?!"

Vi hadde en bil som fikk mange rare feilmeldinger og før første gang den var til feilsøking ga jeg beskjed om at det kunne være sammenheng med lysstyringen, men de lokaliserte ikke feilen på første time. Før andre time hadde jeg studert når feilmeldingene kom og lest en hel del på nett, ga beskjed om at det sannsynligvis kom fra komponentene i canbus som styrer fjernlys. Hentet bilen som de fremdeles ikke hadde klart å lokalisere feilen på, ikke hadde de sjekket noe rundt det jeg hadde sagt, fordi de hadde ikke noe tro på teorien min. Før tredje time ringte mannen og ga beskjed om at de skulle sjekke fjernlys, og jammen var det ikke en komponent der som måtte byttes, akkurat som jeg hadde sagt...

Anonymkode: cfef2...6ed

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke blitt lurt egentlig, men behandlet dårlig på Sullan. Skulle ha bil på EU kontroll og ringte og sa at jeg også samtidig ville ha bytte av vaier til girstang, dette skulle de fikse. 

Da jeg skulle hente bilen, så hadde de satt en tape på girstanga, og sa at den var ødelagt og jeg måtte komne tilbake og fikse den. Jeg sa jeg hadde bestilt reparasjon på den, og lurte på hvorfor de ikke holdt avtalen, og det betød at eu kontroll heller ikke ble godkjent pga dette. Da lo han og sa at de ikke hadde deler inne. Men jeg hadde spesifikt sagt at den måtte ha ny del og forventer at når jeg bestiller time til bytte så skal de bytte den, og ha skaffet del. Da ble han sur, og litt ubehagelig og sa at de kan ikke bare gå go for noe en dame sier på telefon. Og så begynte å ramse opp datoer for når jeg kunne komme tilbake, men sa jeg ikke kom tilbake.  For en ekkel fyr. Stod ei dame bak meg og hun ble nesten irritert på mine vegne, hørte henne si til han at nå var hun spent på om de hadde gjort det hun hadde avtale om siden hun og var dame.

Svarte på en sånn fornøyd-kunde mail, skrev akkurat hva jeg opplevde. Da ringte det en av de litt høyere opp i selskapet og tilbød meg fri dekkskift og vafler. No thanks.

Dro på et lokalt verksted som fikset det uten så mye som et sukk og til brøkdel av prisen. Godkjente bilen og ble fast verksted for meg. 

Sullan: fuck you!

Anonymkode: ef19a...427

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...