Gå til innhold

Blir kvinner oftere lurt av bilverksteder?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Eller får beskjed om å ta unødvendige reparasjoner? 

Jeg har opplevd ved 2 anledninger hos merkeverksted. Den første gangen var det en reklamasjon på deler / utført arbeid hvor kundebehandleren mente at jeg måtte betale selv. Han var ganske nedlatende også. Men verkstedet måtte jo bare betale og fikse, er forøvrig et kjent problem med den delen.  Jeg vet også hva lovverket gir meg rett til.

Det andre tilfellet prøvde en kundebehandler å få meg til å bestille en reparasjon av noe som han sa at uansett ville måtte fikses på EU kontroll som ikke er et kontrollpunkt på EU - kontroll engang.  (ja, jeg leste gjennom EU kontroll sjekkpunktene hva som skal gjennomgås på kontrollen. )

Jeg er ikke blant de flinkeste kvinner med bil tror jeg, men jeg prøver å lese meg til ting når noe er galt. Når man kommer til verksted så fremstår man da litt mer kunnskapsrik, og det er kanskje lettere at man ikke blir lurt? Det er min teori. Men hva med folk som har absolutt null peiling? Blir bilholdet deres mye dyrere? Og unødvendig dyrere? Kan selvsagt gjelde menn også, som ikke har peiling, men teorien min er altså at kvinner lettere blir snakket til på en måte som gjør at de oftere vil fikse på ting som kanskje ikke trengs (iallefall ikke på det tidspunktet). 

Hva tenker dere andre? 

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke peiling på bil. Men jeg får ofte hjelp uten å betale. Så mannen sender alltid meg når det er noe med bilen. Ei list som hadde løsnet. Dem fiksa det uten at jeg betalte. Bensinlokket hadde låst seg. Slet med å åpne den før den slo seg helt. Dem fiksa ny del uten at jeg betalte. Det samme er med bilene på jobben. Sjefen sender alltid meg for å få hjelp med dem😂 

Anonymkode: 5e0e7...3db

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror noen verksteder er generelt sleipe. Mange menn er fordomsfulle og kjipe. Kan være et visst overlapp.

Men viktigere enn å spekulere i dette er å finne et verksted som faktisk har troverdige, flinke folk.

Hør litt rundt i nærmiljøet ditt. Du vil helst stole på den gjengen som fikser bremsene dine.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tror det er et «dem»-problem.

Hender jeg prissjekker eget verksted, og de kommer gjennomgående greit ut. Sist skulle jeg skifte en del og de fikk ikke tak i merkedel, og fakturerte meg nesten halve prisen jeg opprinnelig hadde fått tilbud på fordi delen ikke var merkedel, helt uten at jeg trengte å si noe.

Men hører at det forekommer at noen gir et høyere anslag til kvinner enn til menn. Har hørt det om noen håndverkere. Gjelder å finne de som er til å stole på. De finnes. Det er også bedre butikk i lengden. Min erfaring er dog at de gode håndverkerne ikke alltid er billigst eller nødvendigvis tilgjengelige på kort varsel. De har fulle ordrebøker av en grunn. 

Anonymkode: 00383...5e6

AnonymBruker
Skrevet

Garantert. Min svoger som er mekaniker gikk over bilen min før EU-kintroll og sa at den kommer til å bli godkjent. Fikk flere 1’er feil. Svogeren min klikka og dro til verkstedet hvor de godkjente bilen og innrømmet at de nok hadde sett feil og kanskje vært litt for strenge. Kom med masse unnskyldninger om at de bare var nøye osv… Jeg burde anmeldt dem, men de mista meg som kunde i stedet. Og nå får jeg ALLTID en mann til å levere bilen til kontroll for meg. 

Anonymkode: 268a3...02e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Kjæresten min har blitt rævkjørt av diverse bilverksteder før jeg kom inn i bildet. Jeg er ganske sikker på at disse feilene har blitt gjort med bytte av deler, fordi hun har en spesiell adresse og at hun er kvinne. Bremsekalipper bak som byttes to ganger på under 50.000 km. Det er bare tull og tøys.!!! Jeg har skrudd så mye bil at dette vet jeg med sikkerhet. Men hva kan en kvinne gjøre når hun ikke har peiling på bil? I ettertid etter at jeg kom inn i bildet, har jeg gått igjennom verksted regning og tilbud og spurt om ting og tang. Da har det blitt forandring. Pluss at hun har byttet til et annet verksted. I en annen by enn der hun bor. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, menn blir også lurt.

Anonymkode: 75c5c...1a9

AnonymBruker
Skrevet

Mange kvinner blir garantert behandlet annerledes enn menn - også på bilverksted. Dessverre.

Men jeg er kvinnelig bilmekaniker og har vært det i 10 år, og jammen er det mange kunder som undervurderer meg.. kvinner og menn. 

Er nok ikke bilverksted generelt det kommer an på, men menneskene.

Anonymkode: 209b8...8cc

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Einus skrev (2 minutter siden):

Kjæresten min har blitt rævkjørt av diverse bilverksteder før jeg kom inn i bildet. Jeg er ganske sikker på at disse feilene har blitt gjort med bytte av deler, fordi hun har en spesiell adresse og at hun er kvinne. Bremsekalipper bak som byttes to ganger på under 50.000 km. Det er bare tull og tøys.!!! Jeg har skrudd så mye bil at dette vet jeg med sikkerhet. Men hva kan en kvinne gjøre når hun ikke har peiling på bil? I ettertid etter at jeg kom inn i bildet, har jeg gått igjennom verksted regning og tilbud og spurt om ting og tang. Da har det blitt forandring. Pluss at hun har byttet til et annet verksted. I en annen by enn der hun bor. 

Det beste er vel om du gjør det gratis, som er så flink?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dette er noe jeg håper det forskes på en gang. Jeg har tenkt på det før. Jeg tror det er noe i det. Det er i hvert fall ingen bransjer hvor jeg føler meg mer utnyttet enn i bilbransjen.

Anonymkode: bb69c...679

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
catman skrev (31 minutter siden):

Jeg tror noen verksteder er generelt sleipe. Mange menn er fordomsfulle og kjipe. Kan være et visst overlapp.

Men viktigere enn å spekulere i dette er å finne et verksted som faktisk har troverdige, flinke folk.

Hør litt rundt i nærmiljøet ditt. Du vil helst stole på den gjengen som fikser bremsene dine.

Ja, jeg går ikke til dette merkeverkstedet mer, og har funnet annet verksted som jeg er fornøyd med. Med unntak av de nevnte tingene, hvor de faktisk prøvde å lure meg, så har det ikke vært byttet noen deler hos dem, og med en gang garantien gikk ut så byttet jeg til annet verksted som ikke er merkeverksted. 

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Garantert. Min svoger som er mekaniker gikk over bilen min før EU-kintroll og sa at den kommer til å bli godkjent. Fikk flere 1’er feil. Svogeren min klikka og dro til verkstedet hvor de godkjente bilen og innrømmet at de nok hadde sett feil og kanskje vært litt for strenge. Kom med masse unnskyldninger om at de bare var nøye osv… Jeg burde anmeldt dem, men de mista meg som kunde i stedet. Og nå får jeg ALLTID en mann til å levere bilen til kontroll for meg. 

Anonymkode: 268a3...02e

Helt horribelt, men 1 - er trenger man jo uansett ikke å levere bilen tilbake til etterkontroll for da.

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Min erfaring er dog at de gode håndverkerne ikke alltid er billigst eller nødvendigvis tilgjengelige på kort varsel. De har fulle ordrebøker av en grunn. 

Ja, stemmer. Jeg har byttet til et verksted som nesten alltid er fullbooka. 

Einus skrev (32 minutter siden):

Oi, det var ekstremt. Jeg føler min bil har hatt ganske solide deler, og mine kalippere er enda ikke byttet nå etter å ha kjørt over 275.000 km.  (har hatt bilen siden den var ny og har kjørt mye i året). Eneste som har vært bytta er bremseklosser og bremseskiver, samt et hjullager som akkurat røyk, i tillegg til den delen som var en reklamasjon på garantidel da. (svakhet med den bilmodellen, som jeg har måttet bytte 3 ganger før det funka skikkelig). Syns det er ekstremt dårlig gjort hvis det faktisk er sånn på generelt grunnlag at damer må betale mer fordi de kan mindre. 

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Nei, menn blir også lurt.

Ja, det tok jeg med i innlegget mitt, at det også er menn som ikke kan nok om bil slik at de også kan bli lurt. 

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Mange kvinner blir garantert behandlet annerledes enn menn - også på bilverksted. Dessverre.

Men jeg er kvinnelig bilmekaniker og har vært det i 10 år, og jammen er det mange kunder som undervurderer meg.. kvinner og menn. 

Er nok ikke bilverksted generelt det kommer an på, men menneskene.

Anonymkode: 209b8...8cc

Kjempekult at du er bilmekaniker! Jeg ser opp til kvinner som tør å velge det de brenner for i stedet for hva alle vennene gjør. Dumt at du blir undervurdert, jeg tenker at kvinner som havner i mannsdominerte miljø gjerne er ekstra flinke jeg :) 

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Dette er noe jeg håper det forskes på en gang. Jeg har tenkt på det før. Jeg tror det er noe i det. Det er i hvert fall ingen bransjer hvor jeg føler meg mer utnyttet enn i bilbransjen.

Anonymkode: bb69c...679

Jeg syns egentlig jeg har sluppet billig unna. Så lenge man har forretningsjussen på plass, og sjekker for å finne ut av ting selv (iallefall i teorien) så gjør man det enklere for seg selv er min erfaring. Men å komme på verkstedet og si "jeg har ikke peiling på bil" er kanskje ikke så lurt. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har ikke peiling på bil. Men jeg får ofte hjelp uten å betale. Så mannen sender alltid meg når det er noe med bilen. Ei list som hadde løsnet. Dem fiksa det uten at jeg betalte. Bensinlokket hadde låst seg. Slet med å åpne den før den slo seg helt. Dem fiksa ny del uten at jeg betalte. Det samme er med bilene på jobben. Sjefen sender alltid meg for å få hjelp med dem😂 

Anonymkode: 5e0e7...3db

Høres ut som du er unntaket som bekrefter regelen ;) 

Skrevet

Vet at i USA skjer dette ofte, men tror ikke det skjer så alt for ofte her i Norge.

Vet at verkstedet jeg bruker ikke lurer folk, men vet at min mor følte seg ofte lurt etter å ha hatt bilen på merkeverksted før. Bilen føltes dårligere hver gang man fikk den igjen fra verksted, fant ut i ettertid at det var hyppig gjennomstrømning av mekanikere der, verksmesteren var også grinete

Skrevet

Jeg har ikke opplevd det. 

AnonymBruker
Skrevet
frenchygirl skrev (3 timer siden):

Eller får beskjed om å ta unødvendige reparasjoner? 

Jeg har opplevd ved 2 anledninger hos merkeverksted. Den første gangen var det en reklamasjon på deler / utført arbeid hvor kundebehandleren mente at jeg måtte betale selv. Han var ganske nedlatende også. Men verkstedet måtte jo bare betale og fikse, er forøvrig et kjent problem med den delen.  Jeg vet også hva lovverket gir meg rett til.

Det andre tilfellet prøvde en kundebehandler å få meg til å bestille en reparasjon av noe som han sa at uansett ville måtte fikses på EU kontroll som ikke er et kontrollpunkt på EU - kontroll engang.  (ja, jeg leste gjennom EU kontroll sjekkpunktene hva som skal gjennomgås på kontrollen. )

Jeg er ikke blant de flinkeste kvinner med bil tror jeg, men jeg prøver å lese meg til ting når noe er galt. Når man kommer til verksted så fremstår man da litt mer kunnskapsrik, og det er kanskje lettere at man ikke blir lurt? Det er min teori. Men hva med folk som har absolutt null peiling? Blir bilholdet deres mye dyrere? Og unødvendig dyrere? Kan selvsagt gjelde menn også, som ikke har peiling, men teorien min er altså at kvinner lettere blir snakket til på en måte som gjør at de oftere vil fikse på ting som kanskje ikke trengs (iallefall ikke på det tidspunktet). 

Hva tenker dere andre? 

Jepp! Det blir vel.

Derfor fant jeg en mann som skrur alt på min bil🎉

Anonymkode: b1272...3d8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jepp! Det blir vel.

Derfor fant jeg en mann som skrur alt på min bil🎉

Vi! Soory

AnonymBruker
Skrevet

Ja opplevd det flere ganger. Stoler ikke bilverksted. Brukt NAF d har fungert fint for meg nå er jeg på automester da d ikke er noe NAF senter her. Blir sikkert lurt her og.

K58

Anonymkode: 85c50...016

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Får jeg dyre forslag eller dyr pris på det som må fikses så har jeg bilen til vurdering på flere verksteder. Sist var differensen i pris på rundt 15 000,- Sier ikke at jeg ble lurt av første verksted, men det lønner seg uansett å sjekke både tilstand og pris flere steder :)

Anonymkode: 16953...479

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det tror jeg. Hadde bilen på verksted, og han mekanikeren var rimelig nedlatende og besserwisser. Snakket til meg som om jeg skulle være tre. Min far er mekaniker og har latt meg holde på med bil fra barnsben av, så jeg plukket opp et og annet som faktisk var direkte feil at måtte fikses. Min far hadde jo allerede sett på bilen og fortalt, og vist meg, hva som måtte fikses. Det "beste" var når kjæresten min kom, da skiftet tonen fullstendig og mekanikeren ble så hyggelig. Jeg var allerede så irritert at jeg sa "åja, du KAN smile også", før jeg satte meg i bilen til kjæresten min og lot de to holde på. Fy fader for en oppførsel. Jeg bruker aldri det verkstedet igjen.

Anonymkode: 5649a...719

• Hjerte 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg var allerede så irritert at jeg sa "åja, du KAN smile også", før jeg satte meg i bilen til kjæresten min og lot de to holde på. Fy fader for en oppførsel. Jeg bruker aldri det verkstedet igjen.

I sånne tilfeller tror jeg det beste er å være helt tydelig og oppriktig: "Du behandlet meg som en unge og la til oppgaver som ikke trengs. Husk det til neste gang du ikke vil miste omdømme og oppdrag." Og så går du. Nordmenn er generelt konfliktskye, men slik atferd hører ingen steder hen og det fins bare én måte å få slutt på det på. Veldig kjipt at du måtte oppleve dette!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk pris på å løse feilene på EU kontroll for 49000, hadde vært litt sent ute og dro på et mekonomen verksted jeg ikke pleier bruke fordi dem hadde tid. Hørtes ut som mest tull så ble heller litt forsinket på dato ok tok det hos det vanlige verkstedet 100m lenger bort i gata og betalte 12000 i stedet ...

Anonymkode: f5a77...22e

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...